Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rechten chronisch zieken

<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 13 Nov 2015 16:36

Rechten chronisch zieken

Hallo dames,

Wie heeft hier ervaring mee?
Ik heb waarschijnlijk reuma. Iig dat is waar de artsen me nu op behandelen, ik zelf wil graag nog verder onderzoek.
Al enkele jaren krijg ik de vergoeding van het CAK (nu de gemeente).

Maar zijn er nog andere dingen waar ik recht op heb zowel financieel als andere hulp(middelen)? Hoe gaat dat in zijn werk?

De artsen helpen hier niet echt mee en verder is er natuurlijk geen organisatie zo gek om dit openlijk weer te geven.

Hopelijk weten jullie wat. Vooral omdat ik nu in een heel slechte periode zit zijn alle middelen welkom.
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1692

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 13 Nov 2015 16:49

Re: Rechten chronisch zieken

Mijn man is chronisch ziek en die krijgt alleen de tegemoetkoming voor het eigen risico elk jaar van het CAK.
Watvoor dingen bedoel je verder? Ben je arbeidsongeschikt door je reuma? Of maak je bepaalde kosten door de reuma die je vergoed wil hebben?
2010 2012
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 13 Nov 2015 16:52

Re: Rechten chronisch zieken

Wat naar dat je (waarschijnlijk) reuma hebt. Heb je veel klachten?
Helaas kost chronisch ziek zijn gauw veel geld inderdaad, zeker als je door je ziekte niet of minder goed in staat bent om te werken.
Stichting MEE is er voor mensen met een chronische ziekte of beperking, zij hebben goed overzicht is mijn ervaring van wat er mogelijk is qua hulp en waar je recht op hebt.
Je zou ook de website http://www.onzichtbaarziek.nl eens kunnen uitpluizen, misschien vindt je daar nog tips en links op.
Ik weet niet hoe je qua werk en inkomen zit, maar als je een minimum inkomen hebt, heb je bij de gemeente misschien recht op bijzondere bijstand. Daarover zou je kunnen informeren bij de gemeente.
Sterkte!
<<

Rose.

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2364

Geregistreerd: 04 Sep 2013 21:13

Bericht 13 Nov 2015 21:04

Re: Rechten chronisch zieken

Bedankt dames! Ik zit momenteel in de wajong, kan nu niet werken maar hopelijk ooit wel. Momenteel sta ik op een punt dat bijvoorbeeld een douche kruk en een rolstoel al zouden helpen. Ik leen die nu bij een thuiszorg winkel, maar een rolstoel zou ik graag willen om weet mobieler te zijn. En ik maak kosten om naar ziekenhuis te kunnen, fietsen gaat niet.
Ik zal eens de sites die Verde noemt bekijken :)

Bedankt!
Mijn blog: http://www.enjoycelife.nl

Want de allermooiste bloemen, groeien vlak langs het ravijn
En om die te kunnen plukken moet je durven bang te zijn ♥
<<

Verde

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 510

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:04

Bericht 13 Nov 2015 22:11

Re: Rechten chronisch zieken

Als ik lees wat je eerste behoeften zijn, kan ik wat specifieker zijn: voor de rolstoel moet je bij de WMO zijn van de gemeente. Het verschilt per gemeente hoe snel of makkelijk ze een rolstoel toekennen. MEE kan je als het goed is ondersteunen bij het aanvragen van zo'n voorziening. Helaas valt een douchestoel volgens mij niet meer onder de vergoeding door WMO of de zorgverzekering. Die moet je dus waarschijnlijk zelf aanschaffen. Maar wat ik eerder zei over bijzondere bijstand, als je daarvoor in aanmerking komt, kan zo'n aanschaf daar wel weer door vergoed worden dacht ik. Maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Voor je vervoersprobleem kan je als het goed is ook bij de WMO terecht, wij hebben bijvoorbeeld taxibonnen om te gebruiken voor vervoer binnen de gemeentegrens. Afhankelijk van waar het ziekenhuis is natuurlijk, maar ik begrijp dat het in theorie op fietsafstand is dan vermoed ik dat het binnen de gemeente is. Anders zou je je zorgverzekering hierover kunnen raadplegen.

Vind het altijd zo oneerlijk hoeveel rompslomp erbij komt kijken als je chronisch ziek bent en hulp nodig hebt op welke manier dan ook.
Sterkte en succes met regelen.
<<

Zoethout

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 702

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:43

Bericht 13 Nov 2015 22:58

Re: Rechten chronisch zieken

Krijgen 'we' dit jaar nog steeds een vergoeding van het CAK? Ik geloof het namelijk niet.

Verder vraag ik me af waarom je een vergoeding zou willen krijgen om naar het ziekenhuis te gaan. Hoe dan ook moet je daar toch heen? Of je nou wel of geen vergoeding krijgt?
Leven en laten leven
<<

Siem

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2321

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:25

Bericht 13 Nov 2015 23:08

Re: Rechten chronisch zieken

Nee die vergoeding van CAK voor het eigen risico is er niet meer dat loopt nu ook via de gemeente.
<<

Anoniem173

Bericht 14 Nov 2015 00:28

Re: Rechten chronisch zieken

Zoethout schreef:Krijgen 'we' dit jaar nog steeds een vergoeding van het CAK? Ik geloof het namelijk niet.

Verder vraag ik me af waarom je een vergoeding zou willen krijgen om naar het ziekenhuis te gaan. Hoe dan ook moet je daar toch heen? Of je nou wel of geen vergoeding krijgt?


Voor sommige behandelingen zoals bestralingen wordt taxivervoer wel vergoed hoor. Dus ik snap als je vaak naar her ziekenhuis moet dit duur kan worden.

Misschien kan je via de belastingdienst ook wel kosten terugkrijgen?
<<

Tiara

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 367

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:05

Bericht 14 Nov 2015 21:20

Re: Rechten chronisch zieken

Mijn ervaring met de gemeente om een rolstoel te krijgen zijn heel slecht. Hier zijn ze totaal niet in staat om je medische situatie goed in t schatten.
Ik heb zelf een rolstoel gekocht, tweedehands maar wel via een rolstoel winkel met garantie. Douchestoel hebben se tegenwoordig ook wel bij Blokker of Vitality.
Sterkte er mee.
<<

Peinture

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1304

Geregistreerd: 09 Sep 2013 18:27

Bericht 15 Nov 2015 13:44

Re: Rechten chronisch zieken

Lieve Rose, wat rot dat het nu een slechte periode voor je is :(
Ik heb destijds, toen ik het nodig had, zelf een kruk gekocht bij blokker voor in de douche, zoals iemand boven mij al zei.
Voor een rolstoel heb ik ook eens rondgekeken toen, maar ik kan gewoon lopen, het was/is alleen een probleem als we bijv naar een pretpark of dierentuin gaan. Maar daar kan ik altijd een rolstoel huren als het nodig is. Vandaar dat ik geen eigen rolstoel heb.

De vergoeding van het CAK heb ik vorig jaar niet gehad, dit jaar verwacht ik hem weer niet. Ik ben nl medicijnvrij sinds een paar jaar.

Financieel weet ik het eigenlijk ook niet. Ik krijg geen enkele uitkering :( En ik ben ook ondanks dat het nu beter gaat niet geschikt om (veel) te werken. Nadat het met mij beter ging zei de reumatoloog dat ik of 10 uur mocht gaan proberen te werken per week, maximaal, of dat we aan kinderen begonnen. Ze zei toen zelf, maar die keuze geef ik je niet want we weten hoe groot jullie kinderwens is. Ik krijg trouwens geen uitkering omdat ik altijd een eigen bedrijf heb gehad en nooit in loondienst heb gewerkt. Toen ik nog bij mijn ouders woonde kreeg ik eventjes bijstand, maar ik ben nu getrouwd en woon niet meer bij mijn ouders dus ik heb nergens recht meer op.

Ik hoop dat voor jou ook weer betere tijden aanbreken. Het wachten daarop en het idee, wanneer gaat het dan weer beter? Vond ik het ergste. Maar in de tussentijd maak je er maar het beste van. WMO doet ook aanpassingen in je huis vergoeden of plaatsen meen ik.

:hug:

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers