Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Taalvraag

<<

Anoniem147

Bericht 30 Okt 2015 18:57

Taalvraag

JULLIE ZIJN GEWELDIG! Heb de taaltoets gisteren gehaald :banaan:



Kan iemand mij uitleggen hoe dit zit.

De zin:
Ik ben een dwaas geweest toen ik mijn ontslag nam.

Wat voor een type woord is geweest? Ik zou zeggen:

Er staan twee werkwoorden in de zin, namelijk ben en geweest. Nu leren ze mij dat als er maar 1 werkwoord in de zin staat dit werkwoord een zelfstandig werkwoord of een koppelwerkwoord is. Maar er staan 2 werkwoorden in de zin, dus dan gaat het niet op (denk ik dan dus?). Je kunt eventueel andere werkwoorden weglaten maar dan moet de zin nog wel lekker lopen. Als ik 'ben' wil weglaten, dan kan ik toch nooit meer een goede zin vormen?

Ik had dus ingevuld dat geweest een hulpwerkwoord was. Maar volgens mij is ben eigenlijk het hulpwerkwoord.

Het antwoord is koppelwerkwoord, wat ik ook wel snap. Maar ik kom daar zeg maar niet op uit, omdat ze leren dat er alleen een koppelwerkwoord is als er slechts 1 werkwoord in de zin staat en dit werkwoord niet het zelfstandig werkwoord is.

June, Bliss of wie dan ook. Kan iemand mij even uitleggen hoe dit nu moet aanpakken. Want echt alle onderdelen van taalkundig ontleden gaan goed, behalve als ik moet kiezen uit koppelwerkwoord of hulpwerkwoord.
Laatst gewijzigd door Anoniem147 op 03 Nov 2015 18:10, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem148

Bericht 30 Okt 2015 18:59

Re: Taalvraag

Ik was een dwaas toen...?
<<

Anoniem147

Bericht 30 Okt 2015 19:04

Re: Taalvraag

Hmm ik snap het niet :nopompom:

Want op die manier is geweest toch weg? En van dat woord moest ik juist aangeven wat voor een type woord het was.

Of zie ik nu totaal iets over het hoofd? Wat ik zo zou geloven haha.
<<

Bliss

Gebruikers-avatar

First Lady

Berichten: 25115

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:02

Bericht 30 Okt 2015 19:39

Re: Taalvraag

Ik pass m even door naar June; ik heb volgens mij nog nooit iets geleerd over koppelwerkwoorden en vraag me ook af waar dit goed voor is :P
❤ 7 juni 2018
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 30 Okt 2015 19:46

Re: Taalvraag

Volgens mij mag het koppelwerkwoord ook een voltooid deelwoord zijn. In de tegenwoordige tijd ('ik ben een dwaas') kun je zien of het inderdaad een koppelwerkwoord is.

Zie: http://files.webklik.nl/user_files/2012 ... kwoord.pdf

Toevoeging: 'ben' wordt in dit geval gedegradeerd tot hulpwerkwoord. Een zin moet een kww of zww bevatten en mag daarnaast meerdere hww hebben.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Geel

Bericht 30 Okt 2015 19:50

Re: Taalvraag

Ik weet niet of het een antwoord op je vraag is, maar volgens mij zijn woorden als hebben, zijn en worden koppelwerkwoorden. In dit geval is 'ben' het koppelwerkwoord.
<<

Anoniem142

Bericht 30 Okt 2015 19:53

Re: Taalvraag

Een koppelwerkwoord kan met andere werkwoorden in een zin voorkomen. Bij meerdere werkwoorden in de zin móet de pv een hulpwerkwoord zijn. Ben is dus hoe dan ook een hulpwerkwoord. Dan kun je dus nog kiezen uit zelfstandig werkwoord of een koppelwerkwoord. Als je een koppelwerkwoord zou hebben, dan heb je te maken met een naamwoordelijk gezegde. Een naamwoordelijk gezegde geeft iets aan over een toestand. Het werkwoordelijk gezegde geeft aan dat het onderwerp iets doet, het naamwoordelijk gezegde geeft aan dat het onderwerp iets ís. Als je zegt: ik was een dwaas, dan geeft dat dus een toestand aan. Je hebt dus met een naamwoordelijk gezegde te maken en daarmee dus met een koppelwerkwoord.
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8609

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:45

Bericht 30 Okt 2015 19:55

Re: Taalvraag

Desalniettemin schreef:Een koppelwerkwoord kan met andere werkwoorden in een zin voorkomen. Bij meerdere werkwoorden in de zin móet de pv een hulpwerkwoord zijn. Ben is dus hoe dan ook een hulpwerkwoord. Dan kun je dus nog kiezen uit zelfstandig werkwoord of een koppelwerkwoord. Als je een koppelwerkwoord zou hebben, dan heb je te maken met een naamwoordelijk gezegde. Een naamwoordelijk gezegde geeft iets aan over een toestand. Het werkwoordelijk gezegde geeft aan dat het onderwerp iets doet, het naamwoordelijk gezegde geeft aan dat het onderwerp iets ís. Als je zegt: ik was een dwaas, dan geeft dat dus een toestand aan. Je hebt dus met een naamwoordelijk gezegde te maken en daarmee dus met een koppelwerkwoord.

:good:
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Anoniem142

Bericht 30 Okt 2015 19:55

Re: Taalvraag

Geel schreef:Ik weet niet of het een antwoord op je vraag is, maar volgens mij zijn woorden als hebben, zijn en worden koppelwerkwoorden. In dit geval is 'ben' het koppelwerkwoord.


Er staan twee werkwoorden in de zin, ben is in deze zin de persoonsvorm en daarmee dus een hulpwerkwoord.
<<

anoniem213

Bericht 30 Okt 2015 19:56

Re: Taalvraag

Er is niet slechts een koppelwerkwoord als er sprake is van één werkwoord in de zin. Er is sprake van een koppelwerkwoord als er sprake is van een naamwoordelijke gezegde. Ik denk dat jij de les verkeerd geïnterpreteerd hebt.

Als er slechts sprake is van één werkwoord, dan moet dat een koppelwerkwoord of ene zelfstandig werkwoord zijn. Pas als er meerdere werkwoorden in de zin staan, kan er sprake zijn van een hulpwerkwoord. Andersom geldt dat niet. Het is niet zo dat als er meerdere werkwoorden zijn, dat er dan géén koppelwerkwoord meer is. Dat kan bestaan naast je hulpwerkwoord(en).

'geweest' komt hier van het koppelwerkwoord 'zijn'. Als je de zin in de tegenwoordige tijd kun je dat goed zien. 'Ik ben een dwaas'. Er is sprake van een naamwoordelijke gezegde en daardoor is 'ben' een koppelwerkwoord.

In jouw zin is de tijd aangepast en komt er een hulpwerkwoord bij. In dit geval een hulpwerkwoord van tijd: 'ben'. Het koppelwerkwoord wordt daardoor het voltooid deelwoord in de zin --> 'geweest' en het hulpwerkwoord van tijd neemt de functie van persoonsvorm over 'ben'.

Hopelijk snap je het zo een beetje en anders moet je me even een berichtje sturen, dan maak ik even foto's van een boek waarin het duidelijk wordt uitgelegd. Dat boek is sowieso een aanrader.

Praktische cursus zinsontleding van M. Klein en M.c. van den Toorn
Laatst gewijzigd door anoniem213 op 30 Okt 2015 19:58, in totaal 2 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 30 Okt 2015 19:56

Re: Taalvraag

Jonge, ik helemaal typen en is het in de tussentijd al uitgelegd :thumbup:.
<<

anoniem213

Bericht 30 Okt 2015 19:58

Re: Taalvraag

Geel schreef:Ik weet niet of het een antwoord op je vraag is, maar volgens mij zijn woorden als hebben, zijn en worden koppelwerkwoorden. In dit geval is 'ben' het koppelwerkwoord.

Nee, in deze zin is 'ben' een hulpwerkwoord van tijd. Het koppelwerkwoord is 'geweest' (van 'zijn' inderdaad).
<<

Geel

Bericht 30 Okt 2015 20:08

Re: Taalvraag

O, dan lul ik uit m'n nek.
<<

Anoniem147

Bericht 30 Okt 2015 20:34

Re: Taalvraag

June schreef:Er is niet slechts een koppelwerkwoord als er sprake is van één werkwoord in de zin. Er is sprake van een koppelwerkwoord als er sprake is van een naamwoordelijke gezegde. Ik denk dat jij de les verkeerd geïnterpreteerd hebt.

Als er slechts sprake is van één werkwoord, dan moet dat een koppelwerkwoord of ene zelfstandig werkwoord zijn. Pas als er meerdere werkwoorden in de zin staan, kan er sprake zijn van een hulpwerkwoord. Andersom geldt dat niet. Het is niet zo dat als er meerdere werkwoorden zijn, dat er dan géén koppelwerkwoord meer is. Dat kan bestaan naast je hulpwerkwoord(en).

'geweest' komt hier van het koppelwerkwoord 'zijn'. Als je de zin in de tegenwoordige tijd kun je dat goed zien. 'Ik ben een dwaas'. Er is sprake van een naamwoordelijke gezegde en daardoor is 'ben' een koppelwerkwoord.

In jouw zin is de tijd aangepast en komt er een hulpwerkwoord bij. In dit geval een hulpwerkwoord van tijd: 'ben'. Het koppelwerkwoord wordt daardoor het voltooid deelwoord in de zin --> 'geweest' en het hulpwerkwoord van tijd neemt de functie van persoonsvorm over 'ben'.

Hopelijk snap je het zo een beetje en anders moet je me even een berichtje sturen, dan maak ik even foto's van een boek waarin het duidelijk wordt uitgelegd. Dat boek is sowieso een aanrader.

Praktische cursus zinsontleding van M. Klein en M.c. van den Toorn


Ja! Geweldig. Dat is wat ik volledig weggeschoven had.

Bedankt voor de uitleg allemaal. Ook Desalniettemin!

Ik heb maandag de taaltoets, daarom moet ik dit leren. Ik vind het echt zo onnodig. Van die informatie die ik over 3 weken weer volledig vergeten ben (het redekundig en taalkundige ontleden). Het herhalen van de spelling is wel handig.
<<

Anoniem147

Bericht 03 Nov 2015 18:11

Re: Taalvraag

WHOOOPP! Ik heb de taaltoets gisteren (behoorlijk goed ook nog!) gehaald. Ben echt heel erg blij.

Dus nogmaals bedankt voor de hulp. De vragen die over hulpwerkwoorden, koppelwerkwoorden en zelfstandige werkwoorden gingen, had ik allemaal goed.
<<

anoniem213

Bericht 03 Nov 2015 18:19

Re: Taalvraag

Heel goed, gefeliciteerd!

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers