Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Huwelijkse voorwaarden en huizen

<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 13:32

Huwelijkse voorwaarden en huizen

Ja, na al die topics nog steeds een vraag, welke mij niet helemaal duidelijk is.

Stel je trouwt onder huwelijkse voorwaarden. Je stel voorwaarden vast (duh haha) en ik ontvang van mijn ouders bijvoorbeeld een voorschot op de erfenis. Ik noem maar wat 10.000 euro.

Wij besluiten samen een huis te kopen en ik investeer dat geld in de hypotheek. Als we het 50/50 zouden doen en ik steek die 10.000 euro eigen geld erin.. Nee nu snap ik het al niet meer .. he klote haha.

Mijn vriend die zegt/denkt namelijk dat als ik 10.000 'cash' investeer in een woning hij altijd minder recht zou hebben op het huis. Maar dat is toch niet zo? Als we beide 50% inleggen/hypotheek betalen dan blijft het toch 50/50. Alleen doe ik dat met 10.000 cash.

Hij blijft er stellig bij dat hij niet wilt dat ik geld van mijn ouders investeer in onze woning omdat hij dan dus de sjaak is mochten we uit elkaar gaan. Maar volgens mij is dat niet zo.

Iemand?
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 13:37

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Je zegt het zelf toch al! Je legt dan toch allebei net zoveel in? Of bedoel je wel dat jij 10.000 meer inlegt? Dan kun je dat vastleggen inderdaad, maar dat betekent niet dat jij meer recht op dat huis zou hebben.
Het ligt er maar net aan hoe je het gaat doen mochten jullie uit elkaar gaan, of het huis wordt verkocht en dan wordt de opbrengst weer naar rato verdeeld of één van beiden blijft zitten en moet de ander uitkopen. Dat jij meer ingelegd hebt hoeft niet te betekenen dat jij er meer recht op hebt.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 13:40

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Je kunt echt van alles afspreken. Als hij bijvoorbeeld meer verdient en meer betaald aan de dagelijkse huishouding kun je het ook op die manier verrekenen. Dus bijvoorbeeld afspreken dat je dan na 5 jaar quitte staat ofzo. Of gewoon vastleggen dat dat geld "verrekend" is en dat het dus voor jullie beiden is.
<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 13:48

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Haha ja ik zie het inderdaad zo.

Stel het huis is 100.000 euro (ik zeg maar wat).

Dan investeren we beide 50.000 euro. Toevallig heb ik 10.000 van mijn ouders die ik kan gebruiken. Dan neee shit.. nu weet ik het weer niet.

Wat nou als we de hypotheek gewoon samen willen betalen.

Dan kan ik toch 10.000 investeren en dan samen de overige 90% aan hypotheek afsluiten?

Hij maakt mij helemaal in de war met zijn theorieen hahaha :)
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 13:53

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Je zegt dus twee hele andere dingen nu :P.
Als jullie samen de 90% afsluiten en evenveel betalen heb jij dus wel meer geïnvesteerd in dat huis. Jij hebt dan recht op dat geld mochten jullie uit elkaar gaan (daar komen nog wel wat berekeningen aan te pas), niet perse op het huis.
<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 13:57

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Ohjaa ik snap hem nu. Maar dan moeten we dat ooit gewoon doen zoals ik eerst zei. Maar dan blijf je de financieen altijd apart houden.

Wat nou als hij wil dat ik huismoeke wordt hahahaha. Dan kan ik geen 40% van de hypotheek betalen.

Ik vind het zo moeilijk. Gooi je nu al het geld op een hoop als je trouwt? Of laat je het zoals nu (beide 50/50 betalen). En hoe doe je dat dan als er kinderen komen.

In gemeenschap van goederen trouwen klinkt gewoon zo makkelijk. Hoppa alles op 1 hoop, en hoppa alles 50/50 scheiden als je uit elkaar gaat.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 14:00

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Je hoeft niet af te spreken dat je beide 50% betaald maar bijvoorbeeld, wat ik van de week ook al zei, dat je het huishouden ook een bepaalde waarde geeft. Maar je maakt het nu echt te ingewikkeld voor jezelf, google anders eens op huwelijkse voorwaarden, dan kom je allerlei hele handige sites tegen die het een beetje overzichtelijk uitleggen!
<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 14:04

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Ga ik doen :)

Vanmorgen kwam het gesprek er ineens op met mijn vader. Ik heb heel enthousiast over jou zitten te vertellen, dat jij echt alles wist over huwelijkse voorwaarden en gemeenschap van goederen :P Slimme meid :D haha.
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 14:09

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Haha, ik kan het alleen niet zo duidelijk uitleggen :P.

Maar wil je die dat die 10.000 euro echt van jou blijft? Want als je dat niet perse wilt dan kun je dat natuurlijk ook gewoon vastleggen in je huwelijkse voorwaarden, dat je dit in de boedel (dus op de grote hoop) brengt.
<<

Anoniem87

Bericht 07 Okt 2013 14:15

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Oke nu we het toch over dit onderwerp hebben..
Gaat dan wel niet over trouwen maar over een samenlevingscontract.
Bij ons is het zo dat ik nu een huis heb en dat gaan we verkopen, restschuld is ws. €25.000. Daar gaan we een gedeelte van aflossen van ons gezamelijke spaargeld (want ik heb geen eigen spaargeld) en de rest meenemen in een volgende hypotheek.
Voor het volgende huis gebruiken we het spaargeld van m'n vriend, zeg zo'n €30.000.
Hoe gaan we dit nou ooit vastleggen en wat nou als we uit elkaar gaan? Tsja natuurlijk, dan wil mn vriend z'n geld terug zien denk ik? En dan blijf ik met mega mega schulden achter (ook gezien die €25.000 van mn oude huis) terwijl als we niet samen waren geweest had ik mn huis ook niet verkocht dus nooit die schuld gehad. Dus ik vind niet dat ik daar alleen voor op hoef te draaien. Jullie wel?
Is nu ook geen sprake van hoor maarja als we uit elkaar gaan, dan weet je het nooit, dan komt het slechtste in de mensen naar boven volgens mij.
Hoe gaan we dit ooit vastleggen in een contract op een eerlijke manier?
<<

Anoniem23

Bericht 07 Okt 2013 14:24

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Elin_ schreef:Oke nu we het toch over dit onderwerp hebben..
Gaat dan wel niet over trouwen maar over een samenlevingscontract.
Bij ons is het zo dat ik nu een huis heb en dat gaan we verkopen, restschuld is ws. €25.000. Daar gaan we een gedeelte van aflossen van ons gezamelijke spaargeld (want ik heb geen eigen spaargeld) en de rest meenemen in een volgende hypotheek.
Voor het volgende huis gebruiken we het spaargeld van m'n vriend, zeg zo'n €30.000.
Hoe gaan we dit nou ooit vastleggen en wat nou als we uit elkaar gaan? Tsja natuurlijk, dan wil mn vriend z'n geld terug zien denk ik? En dan blijf ik met mega mega schulden achter (ook gezien die €25.000 van mn oude huis) terwijl als we niet samen waren geweest had ik mn huis ook niet verkocht dus nooit die schuld gehad. Dus ik vind niet dat ik daar alleen voor op hoef te draaien. Jullie wel?
Is nu ook geen sprake van hoor maarja als we uit elkaar gaan, dan weet je het nooit, dan komt het slechtste in de mensen naar boven volgens mij.
Hoe gaan we dit ooit vastleggen in een contract op een eerlijke manier?

Heb je het hier wel eens met je vriend over gehad? Heeft hij er een idee over?
<<

Anoniem193

Bericht 07 Okt 2013 14:31

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Wij zijn ook onder huwelijkse voorwaarden getrouwd, maar leven alsof we in gemeenschap van goederen zijn getrouwd. Er zijn een paar dingen in en om het huwelijk die altijd gescheiden blijven, zoals een schuld, eigen bedrijf en spullen die daarbij horen, erfenis etc die we voor het huwelijk al hadden of tijdens het huwelijk verkrijgen.
Wanneer wij zouden gaan scheiden worden dingen binnen het huishouden 50/50 verdeeld, alleen de genoemde onderdelen niet. En of ik of mijn man nou meer/minder verdient maakt in deze niet uit.

Je zou kunnen opnemen dat jij 10.000 euro inbrengt. Bij een eventuele scheiding heb je dan een vordering van 10.000 euro op je vriend.
<<

Anoniem29

Bericht 07 Okt 2013 14:44

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Maar dat wil hij dus niet. Hij wil niets aan mij hoeven te betalen tijdens scheiding. Tenmiste, volgens mij bedoelt hij dat.

Maar dan is er toch geen andere optie dan gemeenschap van goederen. Of trouwen onder huwelijkse voorwaarden en dan de punten die jij noemde uit laten sluiten (zoals schulden bijvoorbeeld).

Het gekke vind ik (denk ik) dat hij liever in gemeenschap van goederen trouwt terwijl hij in de toekomst echt wel een beter baanperspectief heeft dan ik. Dus waarschijnlijk brengt hij veel meer geld in het laatje.
<<

Anoniem87

Bericht 07 Okt 2013 14:47

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Harrison schreef:
Elin_ schreef:Oke nu we het toch over dit onderwerp hebben..
Gaat dan wel niet over trouwen maar over een samenlevingscontract.
Bij ons is het zo dat ik nu een huis heb en dat gaan we verkopen, restschuld is ws. €25.000. Daar gaan we een gedeelte van aflossen van ons gezamelijke spaargeld (want ik heb geen eigen spaargeld) en de rest meenemen in een volgende hypotheek.
Voor het volgende huis gebruiken we het spaargeld van m'n vriend, zeg zo'n €30.000.
Hoe gaan we dit nou ooit vastleggen en wat nou als we uit elkaar gaan? Tsja natuurlijk, dan wil mn vriend z'n geld terug zien denk ik? En dan blijf ik met mega mega schulden achter (ook gezien die €25.000 van mn oude huis) terwijl als we niet samen waren geweest had ik mn huis ook niet verkocht dus nooit die schuld gehad. Dus ik vind niet dat ik daar alleen voor op hoef te draaien. Jullie wel?
Is nu ook geen sprake van hoor maarja als we uit elkaar gaan, dan weet je het nooit, dan komt het slechtste in de mensen naar boven volgens mij.
Hoe gaan we dit ooit vastleggen in een contract op een eerlijke manier?

Heb je het hier wel eens met je vriend over gehad? Heeft hij er een idee over?


Ja maar we weten allebei niet hoe we dit nou vast moeten leggen en wat eerlijk is enzo.. Moeilijk hoor.
<<

Anoniem193

Bericht 07 Okt 2013 15:06

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Intoxicated schreef:Maar dat wil hij dus niet. Hij wil niets aan mij hoeven te betalen tijdens scheiding. Tenmiste, volgens mij bedoelt hij dat.

Maar dan is er toch geen andere optie dan gemeenschap van goederen. Of trouwen onder huwelijkse voorwaarden en dan de punten die jij noemde uit laten sluiten (zoals schulden bijvoorbeeld).

Het gekke vind ik (denk ik) dat hij liever in gemeenschap van goederen trouwt terwijl hij in de toekomst echt wel een beter baanperspectief heeft dan ik. Dus waarschijnlijk brengt hij veel meer geld in het laatje.


Tja dan niet die 10.000 euro inbrengen?
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 07 Okt 2013 20:00

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Elin_ schreef:
Harrison schreef:
Elin_ schreef:Oke nu we het toch over dit onderwerp hebben..
Gaat dan wel niet over trouwen maar over een samenlevingscontract.
Bij ons is het zo dat ik nu een huis heb en dat gaan we verkopen, restschuld is ws. €25.000. Daar gaan we een gedeelte van aflossen van ons gezamelijke spaargeld (want ik heb geen eigen spaargeld) en de rest meenemen in een volgende hypotheek.
Voor het volgende huis gebruiken we het spaargeld van m'n vriend, zeg zo'n €30.000.
Hoe gaan we dit nou ooit vastleggen en wat nou als we uit elkaar gaan? Tsja natuurlijk, dan wil mn vriend z'n geld terug zien denk ik? En dan blijf ik met mega mega schulden achter (ook gezien die €25.000 van mn oude huis) terwijl als we niet samen waren geweest had ik mn huis ook niet verkocht dus nooit die schuld gehad. Dus ik vind niet dat ik daar alleen voor op hoef te draaien. Jullie wel?
Is nu ook geen sprake van hoor maarja als we uit elkaar gaan, dan weet je het nooit, dan komt het slechtste in de mensen naar boven volgens mij.
Hoe gaan we dit ooit vastleggen in een contract op een eerlijke manier?

Heb je het hier wel eens met je vriend over gehad? Heeft hij er een idee over?


Bij ons werd het ook een ingewikkeld verhaal met een restschuld van het appartement waar we eerst woonden en verschillende inbrengen van mijn man en mij in het nieuwe huis en dat is mede een reden geweest om alles op een grote hoop te gooien, omdat we allebei werken wat we kunnen, in huis doen wat we kunnen en je het niet tot het oneindige apart kan houden wat van wie is en wie wat heeft bijgedragen.

Ja maar we weten allebei niet hoe we dit nou vast moeten leggen en wat eerlijk is enzo.. Moeilijk hoor.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:49

Bericht 07 Okt 2013 20:02

Re: Huwelijkse voorwaarden en huizen

Elin_ schreef:
Harrison schreef:
Elin_ schreef:Oke nu we het toch over dit onderwerp hebben..
Gaat dan wel niet over trouwen maar over een samenlevingscontract.
Bij ons is het zo dat ik nu een huis heb en dat gaan we verkopen, restschuld is ws. €25.000. Daar gaan we een gedeelte van aflossen van ons gezamelijke spaargeld (want ik heb geen eigen spaargeld) en de rest meenemen in een volgende hypotheek.
Voor het volgende huis gebruiken we het spaargeld van m'n vriend, zeg zo'n €30.000.
Hoe gaan we dit nou ooit vastleggen en wat nou als we uit elkaar gaan? Tsja natuurlijk, dan wil mn vriend z'n geld terug zien denk ik? En dan blijf ik met mega mega schulden achter (ook gezien die €25.000 van mn oude huis) terwijl als we niet samen waren geweest had ik mn huis ook niet verkocht dus nooit die schuld gehad. Dus ik vind niet dat ik daar alleen voor op hoef te draaien. Jullie wel?
Is nu ook geen sprake van hoor maarja als we uit elkaar gaan, dan weet je het nooit, dan komt het slechtste in de mensen naar boven volgens mij.
Hoe gaan we dit ooit vastleggen in een contract op een eerlijke manier?

Heb je het hier wel eens met je vriend over gehad? Heeft hij er een idee over?

Ja maar we weten allebei niet hoe we dit nou vast moeten leggen en wat eerlijk is enzo.. Moeilijk hoor.

Bij ons werd het ook een ingewikkeld verhaal met een restschuld van het appartement waar we eerst woonden en verschillende inbrengen van mijn man en mij in het nieuwe huis en dat is mede een reden geweest om alles op een grote hoop te gooien, omdat we allebei werken wat we kunnen, in huis doen wat we kunnen en je het niet tot het oneindige apart kan houden wat van wie is en wie wat heeft bijgedragen.

Misschien niet helemaal de goede reden om het op een hoop te gooien, maar voor ons voelt het prima zo.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers