Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Te warm op kantoor

<<

Anoniem321

Bericht 13 Okt 2015 08:44

Te warm op kantoor

Iedere winter is het weer het zelfde liedje: Ik heb het te warm, en mijn collega's hebben het koud.
Ik werk in een klein bedrijf en heb 6 collega's. We zitten samen in 1 ruimte.
Het kantoor heeft centrale verwarming met radiatoren met ieder een aparte radiatorknop.
Zodra het ook maar een beetje koud begint te worden zijn er altijd 2 of 3 collega's die de voor hun dichtstbijzijnde radiator meteen vol op standje 5 gooien. Gevolg: het wordt bloedheet.

Nou had ik laatst het idee om te kijken op welke temperatuur de thermostaat afgesteld was: 25 graden :omg: Ik heb 'm iets naar beneden bijgesteld naar 23 graden (om het niet meteen op te laten vallen) maar alsnog vond ik het veel te warm op kantoor.

Ik heb bij wijze van onderzoek een paar dagen een thermometer mee naar het werk genomen om te kijken hoe warm het nou daadwerkelijk wordt: nou, het kan wel oplopen tot 24 graden. Mijn collega's noemen dat behaaglijk, ik noem het bloedheet.

Nou is het ook zo dat een aantal collega's (meestal degenen die klagen dat het koud is) nogal luchtig gekleed gaan: dunne blouses en shirtjes. Laatst heb ik het maar weer eens een keer ter sprake gebracht. Ik heb daarbij ook opgemerkt dat ik vind dat degenen die het koud hebben, eerst maar eens warmere kleding aan moeten trekken. Ik zit hier zelf namelijk ook de hele winter in een t-shirtje of dun bloesje. Ik pas me al aan, en ik kan nou eenmaal niet in een hemdje gaan zitten.

Gevolg: de collega's die zich aangesproken voelen, werden een beetje boos op mij, demonstratief werd er een tafelventilator uit het rommelhok gehaald en bij mij op het bureau gezet. Maw die moest ik maar aan doen en verder niet zeuren.

Ik voel me totaal niet serieus genomen en heb echt last van de hitte. Ik krijg er hoofdpijn van. 's Middags kan ik me minder goed concentreren en ik ben doodmoe aan het eind van de dag.

Nu ook weer, het is bloedheet en de dag moet nog beginnen :12:
Wie heeft tips voor mij om met deze situatie om te gaan?
<<

anoniem203

Bericht 13 Okt 2015 08:59

Re: Te warm op kantoor

Ik zou het voorleggen aan je leidinggevende. Het is misschien iets kleins maar dit kan wel oplopen tot een behoorlijke wrijving tussen jou en je collega's.
<<

Geel

Bericht 13 Okt 2015 09:12

Re: Te warm op kantoor

Ik zou dit ook met je leidinggevende bespreken. Dat het voor jou geen peuleschil is en dat er een goede oplossing gevonden moet worden, want op deze manier voel je je niet serieus genomen. Het is lastig dat jij in de minderheid bent, dan delf je vaak het onderspit.

Ik ben het overigens met je eens, ik zou het ook bloedheet hebben en ik krijg ook hoofdpijn van de verwarming zo hoog. Er zijn zoveel dingen die je kunt doen om het warm te krijgen als je heel de dag op kantoor zit: 's ochtends fietsen, even lopen tussen de middag, warmere kleding aantrekken (bv. een hemd onder je kleding of een panty/maillot onder je broek.

Het irritante is dat jij straks met verlof gaat en dat zij eindelijk een winter zonder jouw gezeur hebben. Daarom zou ik het nu zeker bij je leidinggevende neerleggen.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Okt 2015 09:17

Re: Te warm op kantoor

Ik ben het eens met Geel en ik snap eigenlijk ook niet waarom je collega's zo vervelend doen. Ze zien toch zelf ook wel dat zij koud in luchtige dingetjes zitten en jij het bloedheet hebt in een t-shirtje. Ik snap nooit waarom mensen opzettelijk zo stom doen. Bah.
Kan er wel bijna boos om worden.

Ik ben juist altijd degene die het koud heeft, maar ik heb wel truien aan en sjawls om, om dat tegen te gaan. Mijn collega's vinden het dan ook niet erg om eens een trui uit te trekken als de verwarming een beetje (een beetje dus) omhoog gaat.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 13 Okt 2015 09:20, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

anoniem213

Bericht 13 Okt 2015 09:19

Re: Te warm op kantoor

Wat een idiote temperatuur en wat slecht voor het milieu ook. Ik zou daar ook hoofdpijn van krijgen. Ik zou dit, net als Geel zegt, aankaarten bij je leidinggevende.
<<

Anoniem321

Bericht 13 Okt 2015 09:24

Re: Te warm op kantoor

Bedankt voor jullie reacties.

Geel, ik ga inderdaad over 3.5 week met verlof en dan zijn mijn collega's inderdaad van mijn gezeur af de rest van de winter :laughcry: , Voor mij lost dit het probleem natuurlijk niet op.

Als ik het hier ter sprake breng, merk ik al aan de nonverbale reacties van mijn collega's dat ze denken: "Heb je haar weer met haar gezeur" en het voorval met die ventilator was ook echt niet leuk. Ik stond dan ook met mijn mond vol tanden en wist zo gauw niet hoe ik daar op moest reageren.

Ik zit sowieso nog met mijn leidinggevende deze of volgende week, ik zal dit dan toch ook maar ter sprake brengen, ook al ga ik straks met verlof. Al vind ik het wel lastig, moet ik eerlijk zeggen.
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 13 Okt 2015 13:47

Re: Te warm op kantoor

Ik heb het andersom. Heb het sneller koud dan mijn collega's. Loop met een dik vest en kleed me erop. Het moet voor iedereen leefbaar zijn. Ik weet van mezelf dat ik het sneller koud heb. En de kinderen moeten in het lokaal ook lekker kunnen spelen.
Ik denk dat je dit bij je leidinggevende neer moet leggen aangezien je het al geprobeerd hebt zelf op te lossen en de reactie erop.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem127

Bericht 13 Okt 2015 14:43

Re: Te warm op kantoor

Jeetje, wat een koukleumen. Ik vind eigenlijk ook dat je collega's zich dan warmer moeten kleden omdat de verwarming al bizar hoog staat. Mijn oma heeft hem altijd op 22 of 23 graden staan en dat vind ik al bloedjeheet. Misschien kun je het in het volgende teamoverleg met je leidinggevende erbij in de groep gooien?
<<

Anoniem170

Bericht 13 Okt 2015 15:07

Re: Te warm op kantoor

Wij hebben dat ook.
We zitten op een kamer met 12 mensen, ik heb het vaak koud en de andere warm. Ik kleed me daarom wat warmer aan en heb een kacheltje. In de loop van de dag gaat die wel uit hoor, het is vaak sochtends dat het mega koud is.
We hebben ook dekentjes die je kan gebruiken. Ik denk eigenlijk dat je het niet gaat winnen als je als enige het steeds warm hebt :( Maar je kan wel bespreken met je collegas of ze dan voortaan wat warmere kleding aan kunnen doen, vind wel gek dat, in een t-shirt naar je werk gaan en dan klagen dat het koud is. Ook ivm milieu
<<

Anoniem321

Bericht 13 Okt 2015 15:09

Re: Te warm op kantoor

Ik vind het zelf ook ongelooflijk dat ik de enige ben die het zo warm heeft op het werk.
Ik begon zelfs al een beetje aan mezelf te twijfelen, maar nadat ik zelf een tijdje de temperatuur heb opgemeten op het werk, is die twijfel weg en groeit inderdaad het besef dat ik zit opgescheept met koukleumen :eyes:

Twellie, we hebben helaas net werkoverleg gehad en voor mijn verlof is er geen nieuw werkoverleg gepland, dus die gelegenheid kan ik niet aangrijpen, maar ik zal het zeker nog met mijn leidinggevende opnemen deze of volgende week..

Bedankt voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Anoniem321 op 13 Okt 2015 15:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem321

Bericht 13 Okt 2015 15:11

Re: Te warm op kantoor

Roos' schreef:Wij hebben dat ook.
Ik denk eigenlijk dat je het niet gaat winnen als je als enige het steeds warm hebt :( Maar je kan wel bespreken met je collegas of ze dan voortaan wat warmere kleding aan kunnen doen, vind wel gek dat, in een t-shirt naar je werk gaan en dan klagen dat het koud is. Ook ivm milieu


Daar ben ik eigenlijk ook een beetje bang voor, maar ik zal doen wat ik kan en dan maar zien hoe het gaat.
Ik kan nog wel een optie bedenken, en dat is een andere werkplek. Dan zit ik niet meer bij mijn andere collega's, maar alleen in een semi-aparte ruimte. Niet ideaal, maar qua temperatuur wel beter beheersbaar voor mij. Maar goed, ik wil dat eigenlijk als laatste redmiddel gebruiken, voor het geval mijn collega's mij echt niet tegemoet willen komen.
<<

Anoniem205

Bericht 14 Okt 2015 18:38

Re: Te warm op kantoor

Herkenbaar Ragazza, al had ik het door de zwangerschapshormonen nog warmer dan normaal. 25 graden is een te warme werkomgeving.... Ik meen dat 21-22 graden de ideale temperatuur is.

Wij hebben dat bij mijn vorige werkgever ook gehad. We zaten met 25-30 man in 1 grote ruimte (dmv kasten afgeschermd). Aan onze kant was het bloedje heet, aan de andere kant was het steenkoud (daar zaten ze met jassen aan) en blies de ventilator keihard. Ik heb toen een brandbrief zeg maar gestuurd naar het hoofd van de afdeling (dus mijn leidinggevende en haar leidinggevende gepasseerd, want die ondernamen geen actie) en gevraagd om hulp. Binnen een dag zat er iemand van facilitaire dienst met mij en de vertegenwoordiger van het andere team om de tafel en hebben ze serieuze metingen verricht. De conclusie: officieel volgens alle metingen klopte alles. Maar gevoelsmatig niet. Daar hebben ze toen wat aan gedaan. De uitkomst weet ik niet, want toen begon mijn verlof en ben ik vertrokken bij die werkgever...

Mijn advies: ga de dialoog aan met je leidinggevende. Leg uit waar jij last van hebt (houd het bij jezelf, niet klagen dat van HUN de verwarming niet uit mag en dat ZIJ de verwarming steeds uitzetten), dat je hoofdpijn krijgt, dat de temperatuur hoog is, dat je concentratieproblemen hebt, etc. Suggereer ook om eventueel een bedrijf te laten langskomen om alles door te meten, etc.
<<

Anoniem321

Bericht 19 Okt 2015 09:06

Re: Te warm op kantoor

Even een update:
Afgelopen vrijdag heb ik wat dingen met mijn leidinggevende besproken en heb ik dit onderwerp ook aangekaart.
Ik heb aangegeven dat ik last heb van de (hoge) temperatuur en wat voor mij de gevolgen zijn (hoofdpijn, niet meer goed kunnen concentreren) en ook dat ik het heb besproken (of althans geprobeerd) met mijn collega's maar dat dit niet tot een oplossing heeft geleid. Dat ik mij al kleed op de temperatuur en dat ik feitelijk niks meer kan doen dan dat.
Ook heb ik gezegd dat ik de temperatuur gedurende een periode zelf heb opgemeten en ook heb geconstateerd dat het echt warm is, het is dus niet alleen maar een subjectieve mening van mijzelf.

Nou, zijn reactie was zeer teleurstellend: dat ik nog maar even door moest bijten tot mijn verlof en dat het vast door de zwangerschapshormonen kwam dat mijn beleving van de temperatuur anders was dan mijn collega's en dat het na mijn verlof al maart is en het probleem dus dan feitelijk niet meer (zo zeer) speelt. Hij gaf me net nog niet een geruststellend klopje op mijn hoofd :nopompom:

Tja, dan sta ik weer met mijn mond vol tanden en vervolgens ben ik weer naar mijn werkplek afgedropen. Ik heb er een vervelend gevoel aan overgehouden. Ook door hem word ik dus totaal niet serieus genomen.
Iemand een idee hoe nu verder? :laughcry:
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 19 Okt 2015 10:19

Re: Te warm op kantoor

Tja ik snap ergens jouw leidinggevende wel. Hoe vervelend ook. Het is wel erg flauw dat hij het op de hormonen schuift, maar ik snap wel dat hij geen zin heeft om nu voor drie weken die 'moeite' te doen om hier iets aan te veranderen. Ik vind het wel rot dat jij er een vervelend gevoel aan over heb gehouden, dat lijkt me niet de bedoeling. Ik zou dat wel aangeven bij hem, hoe je je voelt na het gesprek.

♥♥
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:20

Bericht 19 Okt 2015 12:08

Re: Te warm op kantoor

Wat flauw dat hij zo reageerde. Misschien kun je afspreken dat je het nu dan nog maar even aanziet hoewel je er toch echt last van hebt, en dat je het als je terug bent in maart weer aangeeft als het dan nog steeds te warm is (dan kan hij de zwangerschapskaart niet meer spelen in ieder geval).
<<

Anoniem321

Bericht 19 Okt 2015 13:40

Re: Te warm op kantoor

Zonet heb ik weer eventjes met hem gesproken en aangegeven dat ik me niet serieus genomen voelde. Al niet door collega's, en nu dus ook niet door hem, terwijl ik het wel als heel vervelend ervaar.
Hij heeft gezegd dat hij het vervelend vond dat hij zo op mij overkwam en dat het niet zo bedoeld was, maar dat hij eigenlijk geen idee heeft hoe hier mee om te gaan. Hij stond zelf dus eigenlijk ook even met zijn mond vol tanden haha.

We zijn tot de conclusie gekomen dat ik mijn tijd hier eerst maar ga uitzitten en dat we volgend jaar als ik terug ben weer gaan kijken hoe het dan is qua temperatuur.

Nou ja, hier kan ik mee leven. Mijn collega's staat nu in ieder geval een behaaglijke winter op kantoor te wachten zonder zeurende collega :D
<<

Derpy

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1964

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:58

Bericht 19 Okt 2015 15:45

Re: Te warm op kantoor

Bij ons op het werk is het net zo. Er is één collega die het veel te warm vindt en de rest heeft het koud.
Bij ons werd eerst altijd heel passief-agressief de verwarming lager of hoger gezet en we hebben ook geprobeerd om er zelf uit te komen door voor te stellen dat zij naar een andere plek verhuist die niet pal naast de verwarming is, maar dat wilde ze niet, wat weer tot ergernis leidde bij de koukleumen.
Nu zijn er samen met de leidinggevende afspraken gemaakt over de maximumtemperatuur. Als zij niet op kantoor is, zetten we de verwarming altijd hoger, maar dit is in ieder geval een compromis. Het moet voor iedereen fijn werken zijn.
Het nadeel van ons kantoor is dat het erg hoog is en dat er veel glas is, dus als het binnen 22 graden is, voel je amper iets van die warmte.
<<

anoniem196

Bericht 19 Okt 2015 20:39

Re: Te warm op kantoor

Helaas is het bij ons op kantoor ook altijd gezeur met de verwarming.
Ik werk de hele winter in een t-shirt en het liefst met open schoenen.

De verwarming staat bij ons op 21 en het word vies benauwd warm.
18 collega's die zeuren dat het als nog koud is.
en s'middags klagen ze over hoofdpijn en duf zijn. Ze snappen gewoon niet dat het van de verwarming komt. :palm:
<<

Anoniem321

Bericht 21 Okt 2015 12:16

Re: Te warm op kantoor

Ok, heb nu met de leidinggevende afgesproken mijn tijd uit te zitten, maar gisteren en vandaag is het hier echt bar en boos. Ik zit in een t-shirtje, maar heb een knalrood hoofd van de hitte. Gisteren met het raam van mijn auto open naar huis gereden om een beetje af te koelen.

Heb het net gecontroleerd en alle radiatoren staan op de hoogste stand. Nou ja, als men ongevraagd alles vol open zet, dan zal ik straks ongevraagd het raam een stukje open zetten. Zo kan ik ook voor mezelf zorgen.
Hopelijk kan er volgend jaar in goed overleg een oplossing worden gevonden.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers