Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vraagje aan de logopedisten hier

<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 18 Okt 2015 20:43

Vraagje aan de logopedisten hier

Ik had eigenlijk een vraagje over het wel/niet laten screenen van N. Ik maak me overigens eigenlijk totaal geen zorgen maar ben wel benieuwd naar hoe een logopediste dit ziet.

N is ruim 2.5 jaar ( uit januari 2013) en ik vind dat ze een zwakke actieve woordenschat heeft. Ik heb dit al eens benoemd bij het cb maar zij zeiden dat ze 4-5 woorden achter elkaar zegt en dat dat goed is maar ze gebruikt actief maar erg weinig woorden, dit herkent ook het dagverblijf. Echter kan ze zichzelf enorm goed duidelijk maken.

Haar passieve woordenschat is echter zeer erg hoog, alles begrijpt ze. Ik heb de Amsterdamse 1001 1e woordenlijst gebruikt en passief begrijpt ze dat allang en vanuit school hebben we nog meer vand ie woordenlijst en komt ze zeker tot een 5 jarige met passieve woordenschat.

Maar het '' probleem'' zit hem daarom, in mijn ogen, in het grote verschil hierin. Een collega van mij is ooit met haar peuter bij een logopediste geweest maar alle tips die ze gekregen had doe ik al. Ik ben kleuterjuf en weet natuurlijk echt wel hoe ik woordenschat kan stimuleren.

Wat zouden jullie hiermee doen? Gewoon even aankijken, ze begrijpt het immers allemaal en als ik haar vraag woorden te herhalen doet ze dat, het is dus niet dat ze me niet hoort. Ik ben benieuwd hoe een logopediste hier tegenaan kijkt.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2015 21:26

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Niet verkeerd bedoeld hoor, maar lijkt me echt heel sterk dat een 2,5 jarige dezelfde woorden kan begrijpen als een 5 jarige. Mijn dochter kent bijvoorbeeld de betekenis van de woorden gemeentehuis, grens, paspoort, moestuin, synthetisch en hoogspanning. Kan me niet voorstellen dat een dreumes zich daar ook maar iets bij voor kan stellen. Mijn dochter van bijna 4 zal hier nog geen flauw benul van hebben.

En je geeft zelf al zoveel redenen aan waarom het helemaal niet iets is waar je je zorgen over maakt, je vind eerder dat ze voorloopt op bepaalde vlakken en het cb geeft aan dat er niets aan de hand is. What's the problem?
<<

Anoniem137

Bericht 18 Okt 2015 21:50

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Ik zou er niets mee doen. Je kunt de lat ook te hoog leggen. Het is een meisje van twee en ze praat als een meisje van twee, niets aan de hand.
Ik heb de woordenlijst waar jij het over hebt er even bij gezocht, maar ik denk dat veel van onze peuters een groot deel van de woorden die daarop staan ook wel kunnen begrijpen. Niet alles, maar een groot deel wel. Je zegt zelf dat ze zich enorm goed duidelijk kan maken, dan vindt zij het misschien voorlopig ook niet nodig om meer te praten voor nu, want zoals het nu gaat redt ze zichzelf ook. En wie weet ontwikkelt ze zichzelf eerst op passief gebied en pas als ze zeker weet dat ze het ook actief kan en durft te gebruiken, dat ze de woorden dan vanzelf wel gaat zeggen. Ik weet niet hoe een logopedist hier tegenaan gaat kijken, maar ik zou zelf geen probleem hierin zien en ik denk zelfs, hoe meer je de nadruk erop zou gaan leggen, hoe onzekerder N. misschien wel wordt als het om praten gaat, dat werkt misschien alleen maar averechts.
<<

Anoniem137

Bericht 18 Okt 2015 22:00

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Overigens ben ik van mening dat de passieve woordenschat van kinderen sowieso al veel en veel hoger ligt dan de actieve woordenschat. Nu ik langer met baby's werk merk ik dat heel mooi. Bij baby's al, de reactie op sommige woorden die ze laten zien. En laatst had ik een dreumes wat nog amper kon praten, toen vroeg ik hem iets te doen wat drie opdrachten in één zin bevatte. Zoiets van: Kijk maar even onder de bank, pak de beker (want die lag onder de bank) en leg hem maar even op tafel. Veel te moeilijk dacht ik, maar mooi dat hij het begreep, en ook deed.
<<

Noor

Major Yipyapper

Berichten: 2824

Geregistreerd: 01 Sep 2013 06:24

Bericht 19 Okt 2015 06:43

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Ik zou hier niets mee doen. Lijkt me een hele normale ontwikkeling. Kinderen begrijpen toch ook eerder woorden /zinnen voordat ze het kunnen zeggen.
Luuk praatte met 2.5 nog geen volledige zinnen en nu met 3 jaar zijn het volledige verhalen en houd hij zijn mond niet meer dicht :wink:
Luuk: 07-09-2012
Nora: 15-07-2014
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 19 Okt 2015 18:00

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Man man.... hier ook. B hield het heeeeeel lang bij mama, papa, poes, bal en dag...
Tot ze ergens spraakwater gevonden had ofzo, sindsdien staat haar klep echt niet meer stil haha
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 19 Okt 2015 18:01

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Twellie schreef:Niet verkeerd bedoeld hoor, maar lijkt me echt heel sterk dat een 2,5 jarige dezelfde woorden kan begrijpen als een 5 jarige. Mijn dochter kent bijvoorbeeld de betekenis van de woorden gemeentehuis, grens, paspoort, moestuin, synthetisch en hoogspanning. Kan me niet voorstellen dat een dreumes zich daar ook maar iets bij voor kan stellen. Mijn dochter van bijna 4 zal hier nog geen flauw benul van hebben.

En je geeft zelf al zoveel redenen aan waarom het helemaal niet iets is waar je je zorgen over maakt, je vind eerder dat ze voorloopt op bepaalde vlakken en het cb geeft aan dat er niets aan de hand is. What's the problem?


Ik denk niet dat dat woorden zijn die op de woordenlijsten voorkomen die ze gebruikt heeft :D
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 19 Okt 2015 20:04

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

hhaha nee idd Lejow. Ik bedoel de basiswoorden van een 5 jarige. Zo zijn bijv hoogspanning en synthetisch echt geen normale woorden voor een 5 jarige, dan begrijpt het gros echt nog niet.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem142

Bericht 19 Okt 2015 20:11

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Op basis waarvan denk jij dat ze een lage actieve woordenschat heeft dan? Weet je wat de actieve woordenschat van een 2,5 jarige hoort te zijn?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 19 Okt 2015 20:14

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Desalniettemin schreef:Op basis waarvan denk jij dat ze een lage actieve woordenschat heeft dan? Weet je wat de actieve woordenschat van een 2,5 jarige hoort te zijn?


Dat weet ik ongeveer wel ja. We hebben daar ook van die lijsten voor gehad toevallig bij onze VVE cursus. Passief komt ze dus ruim tot 5 jaar maar actief vind ik haar dus echt wel trager.

Ook als ik vergelijk met andere kinderen van 2.5 jaar vind ik dat ze weinig actieve woordenschat heeft. Nogmaals ze kan zich prima duidelijk maken maar ze gebruikt vaak dezelfde woordjes.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem142

Bericht 19 Okt 2015 20:19

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

kun je eens voorbeelden geven dan? Want wat je zegt correspondeert volgens mij niet met elkaar, als je een te lage woordenschat hebt, kun je je volgens mij ook niet goed verstaanbaar maken. Of is dat geen logica?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 19 Okt 2015 20:23

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

De woorden die ze zegt zijn verstaanbaar en/ of begrijp ik omdat ik weet wat ze bedoeld.

Zo zei ze strakjes bijv; mama N eetuh op..n koek..? ja mama eetuh op N koek?
bij N zegt ze haar naam, even voor de duidelijkheid.

Of mama.. mama N stad..eetuh nam nam( nam nam is drinken)

Ze zegt dus wel redelijk wat woorden achter elkaar maar als ik ga tellen hoeveel woorden ze actief gebruikt zijn er dat niet zo veel.

En ter aanvulling nog; ze heeft voor veel woorden haar eigen woord bedacht, zo is drinken dus nam nam
slapen is ssst ssst
R is tataa
plassen is pssssjj psssj ( zoiets dan)

Wanneer ik haar overigens woorden laat nazeggen zegt ze dus wel alles; poppenhuis, sponge bob, hartje etc.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 19 Okt 2015 20:34

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Mijn zoon is dan wel negen maanden jonger, maar ik herken wel wat je zegt (zeker je laatste zin). Hij zegt heel weinig tot niets, laat staan woorden achter elkaar. Hij snapt alles, meer dan ik soms verwacht. Ik geloof erin dat het een zelfvertrouwenskwestie is. Als hij er klaar voor is, kletst hij me vast mijn oren van mijn kop hahaha!
L2014 & H2017
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13486

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:55

Bericht 20 Okt 2015 08:33

Re: Vraagje aan de logopedisten hier

Ja, wat ik al zei MZ, dat was hier inderdaad ook. Net alsof ze echt pas ging praten toen de spons in haar hoofd compleet volledig volgezogen was.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Sublimo