Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Lactose intolerantie

<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Okt 2015 16:44

Lactose intolerantie

Hallo!

Zijn er hier mensen met een lactose intolerantie? Ik zou hier graag tips en adviezen over hebben, wat voor producten gebruiken jullie zoal en welke laat je écht staan?

Alvast bedankt!
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 17 Okt 2015 18:10

Re: Lactose intolerantie

Jep, ik. Wat wil je precies weten? Ik bedoel, wat je moet mijden is natuurlijk melk, yoghurt etc. Verder verschilt het tolerantieniveau ook nog per persoon.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 17 Okt 2015 19:18

Re: Lactose intolerantie

Ja de grote dingen als melk/yoghurt snap ik wel. Ik weet ook niet precies hoe gevoelig ik er voor ben maar ik begrijp dat het eigenlijk in heel veel producten verstopt zit.

De vragen die me zo even te binnen schieten:

Taart/gebak: welke kan je eten zonder problemen?
Gebruik jij pilletjes? Hoe vaak gebruik je ze en werken ze goed?
Is er een lactosevrij alternatief voor creme fraiche/kookroom?
Moet jij veel dingen laten staan die je aangeboden krijgt?

Ik heb al wel de lactosevrije yoghurt gekocht vandaag van minusL. Ik ga hem morgen proeven, ik ben niet zo van de smaak van sojayoghurt dus hoop dat deze wel lekker is.
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 17 Okt 2015 19:55

Re: Lactose intolerantie

Taart/gebak: welke kan je eten zonder problemen?

Ik eet geen enkel gebak in principe. Misschien dat er in appeltaart geen lactose zit, maar zeker weten doe ik het niet.

Gebruik jij pilletjes? Hoe vaak gebruik je ze en werken ze goed?

Nee, weleens gedaan, helpt wel iets maar is niet het antwoord ofzo.

Is er een lactosevrij alternatief voor creme fraiche/kookroom?

Ja, van MinusL. Niet iedere supermarkt verkoopt het, meestal alleen de grotere filialen.

Moet jij veel dingen laten staan die je aangeboden krijgt?

Mwah. Ik heb het al sinds mijn achtste en ben dus aardig getraind denk ik. Ik vind het allemaal niet zo erg meer om te laten staan. Gebak waag ik me gewoon niet aan, een koekje oid wel.

Soja vind ik ook niet te vreten, maar lactosevrije melk en yoghurt smaakt precies hetzelfde als gewone melk/yoghurt. Het is behandeld met lactase, waardoor de lactose eruit gehaald is. AH heeft ook eigen merk lactosevrije melk (in het houdbare melkschap) en Arlalacto free yoghurt is ook heel lekker.

Een instinker die mij veel buikpijn opleverde: drop. Daar zit dus lactose in. En in chips met sour cream oid dus ook.
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Anoniem151

Bericht 17 Okt 2015 20:10

Re: Lactose intolerantie

'Gewoon' etiketten lezen denk ik? De allergenen staan er meestal duidelijk op.

In appeltaart zit wel eens roomboter, dat kan ook niet lijkt mij?
<<

Leaf

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2809

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:42

Bericht 17 Okt 2015 20:23

Re: Lactose intolerantie

Ligt er dus maar net aan hoe allergisch je bent. Een beetje roomboter is voor mij niet zo'n probleem.

AH heeft trouwens ook lactose vrije gewone boter, nog even als tip ;)
RYW schreef:Ik heb dingen uit mijn schoenzool gepeuterd die ik boeiender vind dan Nougat's mening en leven.
<<

Lot

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5497

Geregistreerd: 02 Sep 2013 10:34

Bericht 18 Okt 2015 00:55

Re: Lactose intolerantie

Bedankt voor de tips!

Grappig van drop krijg ik dus ook last en van chips soms ook. Nu zit er in paprika chips dus ook lactose :(.
Over die pilletjes twijfel ik nog, ik weet niet of ze werken (eerst eens kopen en uitproberen) en dan even af tasten hoe ik ze wil gaan gebruiken, alleen in bijzonder situaties bijv. kerstdiner of als ik eens een keer wat lekkers wil waar lactose in zit. Of gewoon elke keer als ik wat wil nemen (bij wijze van 2x per week) waar wat in zit. Of gewoon niet en mijn etenspatroon altijd aanpassen. Ik zit nog in dubio.

Verder nog wat vragen:
- hoe zit het met frituur/snacks?
- en met pizza? Zachte kazen reageer ik sowieso al op maar wat moet je dan toch op je pizza doen? En nu las ik ook al weer dat het in het deeg van de pizza ook lactose zit.

Ik begrijp dat je vooral op moet letten met melkpoeder daar zit echt heel veel lactose in.
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2015 19:56

Re: Lactose intolerantie

Misschien lactase bijslikken?
<<

Anoniem167

Bericht 18 Okt 2015 22:16

Re: Lactose intolerantie

Goed etiketten lezen, je hebt namelijk bv paprika chips van Hema & crocky die melk en lactose vrij zijn. Zo ook met pizza deeg, taart etc. Ik heb bv taart van Marrokkaanse bakker om de hoek en die maakt met soja :) is even zoeken, en ik mag ook geen koemelk, dus moet helemaal alles checken.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers