Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #22: koopzondag afschaffen

<<

Pretzel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 27 Sep 2015 20:55

Bericht 13 Okt 2015 13:51

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Hij heeft een eigen winkel dan, Ava? Dan heeft hij toch ook personeel neem ik aan? Lijkt me dat hij a) de eigen keuze heeft om z'n winkel open te gooien op zondag en b) misschien relatief goedkoop personeel in kan zetten op een duurdere zondag. Ik weet niet wat hij doet, maar niemand zal hem verplichten om meer dan 55 uur te werken, wat al heel erg veel is inderdaad.

En betreft je tweede alinea: Niemand werkt zoveel dagen als dat de winkels ook daadwerkelijk open zijn als ze 7 dagen per week open zijn. Als iemand op zondag werkt in een winkel, heeft diegene vrij op maandag. Of dinsdag. Of zaterdag. Niemand zal 7 dagen werken. Dus tijd is er altijd wel ergens.

Ik vind het juist goed dat er mogelijkheden zijn om te kunnen winkelen wanneer je wilt, op die manier is er voor iedereen een mogelijkheid om een winkel te bezoeken, of dat nou op zondagochtend is of maandagmiddag.
<<

Anoniem137

Bericht 13 Okt 2015 13:55

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Overigens heb ik ook fulltime gewerkt in een winkel van een zelfstandig eigenaar, maakte ook werkweken van 50+ uur, maar die koos ergewoon voor om de zondag -of een andere willekeurige dag- niet in de winkel aanwezig te zijn, en bij z'n gezin te blijven.
<<

anoniem203

Bericht 13 Okt 2015 13:56

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

*ik vergeet Yadira te qouten*

Klopt maar dan veranderd er voor niemand toch iets? Iemand die van ma t/m vr werkt van 9 tot 17.00 kan dan toch na 17.00 uur naar de winkel gaan of op koopavond, de zaterdag of zondag? Kinderdagverblijven/opvang moet dan ook langer open blijven voor de mensen die in een winkel werken tot 19.00. Dus voor die groep haalt het dan ook niks uit. En voor de mensen die wisselende diensten draaien ook niet. En ik denk dat de groep die langer werkt tot 17.00 en werkt in wisselende diensten groter is dan de mensen die tot 17.00 werken.
<<

Anoniem170

Bericht 13 Okt 2015 13:57

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

[quote="Geel"]Ik ben het eens met June. Bovendien hang ik de vast erg ouderwetse mening aan dat het goed is om de week te onderbreken met een dag rust. Ik denk dat een dag niet consumeren heilzaam is voor iedereen. Omdat het onderdeel is van onze geschiedenis en cultuur zou ik dan de zondag als die dag kiezen. Ik ben overigens niet per se voor een volledige afschaffing van de koopzondag; we hebben namelijk zat mensen die wel graag winkelen op zondag. Maar dat zou ik dan alleen in de grotere steden doen en/of houden op één, twee keer per maand.[/quote

In welk opzicht is dat heilzaam dan? Wat ik me altijd afvraag, mensen die tegen zijn op koopzondagen, werken die dan misschien parttime?
Ik werk fulltime, en ben alleenstaande. Ik moet eigenlijk altijd alles in het weekende proppen. Is niet erg maar als het geeft wel meer ruimte als je op zondag ook boodschappen kan doen en kan gaan winkelen.
Althans, ik denk dat het op een gegeven moment wel zou moeten, als je wil dat er fysieke winkels blijven bestaan tenminste.
<<

Anoniem304

Bericht 13 Okt 2015 14:01

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ava schreef:*ik vergeet Yadira te qouten*

Klopt maar dan veranderd er voor niemand toch iets? Iemand die van ma t/m vr werkt van 9 tot 17.00 kan dan toch na 17.00 uur naar de winkel gaan of op koopavond, de zaterdag of zondag? Kinderdagverblijven/opvang moet dan ook langer open blijven voor de mensen die in een winkel werken tot 19.00. Dus voor die groep haalt het dan ook niks uit. En voor de mensen die wisselende diensten draaien ook niet. En ik denk dat de groep die langer werkt tot 17.00 en werkt in wisselende diensten groter is dan de mensen die tot 17.00 werken.

Iemand die op maandag van 8 tot 17 of van 9 tot 17 werkt, heeft na de tijd doorgaans geen tijd om voor 18:00 het centrum in te gaan. Dan ben je dus verplicht om op koopavond (1 avond) of op zaterdag naar het centrum te gaan. Op zondag is het over het algemeen geen koopzondag of zijn er maar weinig winkels open (blijkt ook wel uit dit topic).

Als je dus op zondag of maandag beslist dat je iets nodig hebt, moet je wachten tot donderdag/vrijdag (koopavond) of zaterdag voordat je dat kan halen. Dan is het niet vreemd dat webshops 'winnen' toch? Als de winkels tot 19:00 open zouden zijn, scheelt dat al heel veel.
<<

anoniem203

Bericht 13 Okt 2015 14:02

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

*
Laatst gewijzigd door anoniem203 op 13 Okt 2015 14:19, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pretzel

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 62

Geregistreerd: 27 Sep 2015 20:55

Bericht 13 Okt 2015 14:07

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Dan vind ik dat zijn werkgever vrij veel van hem vraagt. Ik vind zes dagen per week werken of 14 dagen achter elkaar niet normaal. Een keertje is niet erg maar op vaste basis lijkt me niet gezond. Je hoeft verder niet toe te lichten hoe die vork precies in de steel zit met zijn werk / baas / eigen baas, maar lijkt me dat hij wel ergens een grens kan trekken toch?

En lijkt mij niet dat hij met een koopzondag nog veel meer zou moeten werken als hij nu al aan zijn maximale uren zit.

Dan zou hij bijvoorbeeld op een koopzondag werken of ingezet worden, maar op een maandag thuis zijn. Dan is hij ook bij de kinderen. Ik snap dat dit op persoonlijk vlak voor jou heel lastig is omdat jouw gezin hier direct betrokken bij is. Maar denk je niet dat het voor de algehele maatschappij beter zou kunnen werken gezien de inrichting van onze maatschappij tegenwoordig?
<<

anoniem203

Bericht 13 Okt 2015 14:19

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Klopt is ook maar hij heeft dit nu eenmaal jaren terug afgesproken en dus ondertekend en zijn baas is helaas best een harde.

Maar aan de ene kant is het idd goed voor de maatschappij maar aan de ene kant vind ik wel en dat is niet alleen bij dit onderwerp dat alles maar meer en meer moet worden voor iedereen. En net als wat Celeste al aanhaalde vroeger had je dat allemaal niet nodig. Maar nu moet de lat hoger, er moeten meer keuze's zijn, alles moet vlug vlug en dat vind ik heel jammer. Iedereen heeft het wel zó druk tegenwoordig. En nu gaat het over de zondag maar straks in de toekomst willen ze misschien wel hebben dat alles 24/7 beschikbaar zijn. Dus ook de winkels 24/7 open zijn. Ik vind zoiets jammer. Ik vond toen ik een jaar of 10 was het echt heel speciaal als ik met mijn moeder naar de koopavond ging. Nu is er niks speciaals meer aan. Dus ik vind het dubbel wbt de stelling over de koopzondag om er even op terug te komen ;)
<<

Anoniem170

Bericht 13 Okt 2015 14:32

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ja maar je kan toch ook niet meer vergelijken vroeger en nu.
Vroeger had je geen internet, mobieltjes etc. Eigenlijk vind ik het niet jammer zoals het nu gaat.Daardoor is er meer handel en ook meer werk.
Doordat handelen makkelijker en sneller is geworden stijgt de import en export wat ten goede komt aan de maatschappij.
<<

anoniem203

Bericht 13 Okt 2015 14:55

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Nee maar ik vind het wel jammer dat iedereen het zo ontzettend druk heeft enzo. Maargoed dat is een persoonlijke kwestie en ook een andere discussie.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 14 Okt 2015 12:52

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Rizzoli schreef:Van mij mag het afgeschaft worden.
Ik vind het onnodig en maak er geen gebruik van. Ik woon in een vrij grote stad, maar ook hier zijn de dichtstbijzijnde supermarkten niet open op zondag. Beleid van de gemeente, ik vind het een prima beleid.


Hier sluit ik me bij aan. De winkels zijn hier bijna nooit open op zondag maar als dat wel zo is maak ik er geen gebruik van, veel te druk! Ik zie zondag als rustdag en wat betreft de winkels mag dat dus ook zo zijn :)
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Okt 2015 13:21

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Lauren schreef:
Rizzoli schreef:Van mij mag het afgeschaft worden.
Ik vind het onnodig en maak er geen gebruik van. Ik woon in een vrij grote stad, maar ook hier zijn de dichtstbijzijnde supermarkten niet open op zondag. Beleid van de gemeente, ik vind het een prima beleid.


Hier sluit ik me bij aan. De winkels zijn hier bijna nooit open op zondag maar als dat wel zo is maak ik er geen gebruik van, veel te druk! Ik zie zondag als rustdag en wat betreft de winkels mag dat dus ook zo zijn :)


Dus koopzondag kan worden afgeschaft omdat jullie er geen behoefte aan hebben?

Dan worden wat mij betreft voetbalstadions, kerken en Starbucks afgeschaft. Ga ik nooit heen, geen behoefte aan. Afschaffen dus.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 14 Okt 2015 13:43

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Wat een domme reactie zeg.

Volgens mij noemt Lauren ook nog andere dingen, maar goed..
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem137

Bericht 14 Okt 2015 14:32

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Haha, wat Caulfield zegt, dacht ik ook hoor! Dat je het niet zou missen omdat je er toch geen gebruik van maakt vind ik wat anders. Maar afschaffen omdat jullie er toch geen gebruik van maken vind ik wel heel stellig :)
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 14 Okt 2015 14:34

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Keet. schreef:Haha, wat Caulfield zegt, dacht ik ook hoor! Dat je het niet zou missen omdat je er toch geen gebruik van maakt vind ik wat anders. Maar afschaffen omdat jullie er toch geen gebruik van maken vind ik wel heel stellig :)

Inderdaad.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 14 Okt 2015 15:06

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik bedoel het inderdaad zo dat ik het niet zou missen en niet dat het afgeschaft moet worden omdat ik er geen gebruik van maak.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem313

Bericht 14 Okt 2015 15:16

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Rizzoli schreef:Wat een domme reactie zeg.

Volgens mij noemt Lauren ook nog andere dingen, maar goed..


Wat maakt mijn reactie dom?

In algemene zin vind ik een discussie met dergelijke argumenten, die alleen maar uitgaan van de eigen situatie, niet super interessant. Het wordt pas boeiend als je het in een wat breder perspectief kunt zien, zoals sommige eerdere posts: veranderende maatschappij versus druk op de middenstand versus rustdagen et cetera.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 14 Okt 2015 15:44

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ava schreef:*ik vergeet Yadira te qouten*

Klopt maar dan veranderd er voor niemand toch iets? Iemand die van ma t/m vr werkt van 9 tot 17.00 kan dan toch na 17.00 uur naar de winkel gaan of op koopavond, de zaterdag of zondag? Kinderdagverblijven/opvang moet dan ook langer open blijven voor de mensen die in een winkel werken tot 19.00. Dus voor die groep haalt het dan ook niks uit. En voor de mensen die wisselende diensten draaien ook niet. En ik denk dat de groep die langer werkt tot 17.00 en werkt in wisselende diensten groter is dan de mensen die tot 17.00 werken.


De kinderopvang moet natuurlijk helemaal niks. Ik werk regelmatig tot 22.30 net als heel veel andere mensen in de zorg, daar blijft de kinderopvang toch ook niet voor open. Als winkels tot 19.00 open blijven wil dat natuurlijk niet zeggen dat een kinderdagverblijf ook maar langer open blijft.
2010 2012
<<

Anoniem137

Bericht 14 Okt 2015 15:49

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Lexi schreef:
Ava schreef:*ik vergeet Yadira te qouten*

Klopt maar dan veranderd er voor niemand toch iets? Iemand die van ma t/m vr werkt van 9 tot 17.00 kan dan toch na 17.00 uur naar de winkel gaan of op koopavond, de zaterdag of zondag? Kinderdagverblijven/opvang moet dan ook langer open blijven voor de mensen die in een winkel werken tot 19.00. Dus voor die groep haalt het dan ook niks uit. En voor de mensen die wisselende diensten draaien ook niet. En ik denk dat de groep die langer werkt tot 17.00 en werkt in wisselende diensten groter is dan de mensen die tot 17.00 werken.


De kinderopvang moet natuurlijk helemaal niks. Ik werk regelmatig tot 22.30 net als heel veel andere mensen in de zorg, daar blijft de kinderopvang toch ook niet voor open. Als winkels tot 19.00 open blijven wil dat natuurlijk niet zeggen dat een kinderdagverblijf ook maar langer open blijft.

Dit inderdaad. Ava, ik snap jouw persoonlijke beweegredenen. Maar er zijn zoveel beroepen waar je ook in de avond, op zondag en zelfs met de feestdagen verplicht wordt te werken. Die mensen hebben er ook allemaal een weg in gevonden.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:43

Bericht 14 Okt 2015 16:49

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Caulfield schreef:
Rizzoli schreef:Wat een domme reactie zeg.

Volgens mij noemt Lauren ook nog andere dingen, maar goed..


Wat maakt mijn reactie dom?

In algemene zin vind ik een discussie met dergelijke argumenten, die alleen maar uitgaan van de eigen situatie, niet super interessant. Het wordt pas boeiend als je het in een wat breder perspectief kunt zien, zoals sommige eerdere posts: veranderende maatschappij versus druk op de middenstand versus rustdagen et cetera.


Misschien hebben we het niet in een heel breed perspectief omschreven maar het lijkt me ook wel logisch dat we beide niet bedoelen dat de koopzondagen moeten afgeschaft worden omdat wij er toch geen gebruik van maken.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 14 Okt 2015 17:31

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Lauren schreef:
Caulfield schreef:
Rizzoli schreef:Wat een domme reactie zeg.

Volgens mij noemt Lauren ook nog andere dingen, maar goed..


Wat maakt mijn reactie dom?

In algemene zin vind ik een discussie met dergelijke argumenten, die alleen maar uitgaan van de eigen situatie, niet super interessant. Het wordt pas boeiend als je het in een wat breder perspectief kunt zien, zoals sommige eerdere posts: veranderende maatschappij versus druk op de middenstand versus rustdagen et cetera.


Misschien hebben we het niet in een heel breed perspectief omschreven maar het lijkt me ook wel logisch dat we beide niet bedoelen dat de koopzondagen moeten afgeschaft worden omdat wij er toch geen gebruik van maken.


Inderdaad.
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 14 Okt 2015 20:32

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Keet. schreef:
Lexi schreef:
Ava schreef:*ik vergeet Yadira te qouten*

Klopt maar dan veranderd er voor niemand toch iets? Iemand die van ma t/m vr werkt van 9 tot 17.00 kan dan toch na 17.00 uur naar de winkel gaan of op koopavond, de zaterdag of zondag? Kinderdagverblijven/opvang moet dan ook langer open blijven voor de mensen die in een winkel werken tot 19.00. Dus voor die groep haalt het dan ook niks uit. En voor de mensen die wisselende diensten draaien ook niet. En ik denk dat de groep die langer werkt tot 17.00 en werkt in wisselende diensten groter is dan de mensen die tot 17.00 werken.


De kinderopvang moet natuurlijk helemaal niks. Ik werk regelmatig tot 22.30 net als heel veel andere mensen in de zorg, daar blijft de kinderopvang toch ook niet voor open. Als winkels tot 19.00 open blijven wil dat natuurlijk niet zeggen dat een kinderdagverblijf ook maar langer open blijft.

Dit inderdaad. Ava, ik snap jouw persoonlijke beweegredenen. Maar er zijn zoveel beroepen waar je ook in de avond, op zondag en zelfs met de feestdagen verplicht wordt te werken. Die mensen hebben er ook allemaal een weg in gevonden.

Mee eens. Ik zei al eerder graag op de zondag te werken, niet alleen vanwege de extra uurtjes, maar ook omdat mijn vriend ook onregelmatig werkt. Hij is kok, het begrip weekend zegt ons niks. Waar voor velen weekend (of enkel de zondag) 'heilig' is, een lekker dagje voor het gezin, is dat voor ons totaal niet zo. Vriend werkt bijna altijd in het weekend, ik vind het dus ook prima om in het weekend te werken. Geen mogelijkheid voor KDV, dus gaat dochter naar haar opa's en oma's of tantes.

Voor de mensen die wel lekker willen en kunnen winkelen op zondag werk ik dan ook graag.
<<

Anoniem168

Bericht 15 Okt 2015 21:05

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Ik ben vooral heel benieuwd of dat nou echt beter zou zijn voor de economie, en uiteindelijk ook voor de consument, als alle winkels 24/7, of in ieder geval 7 dagen in de week open zouden mogen zijn. Ook ik vrees voor de kleine ondernemer. En als ik hier reacties lees van mensen die aangeven dat het bij hen in de winkel op zondag wel druk is, maar weinig omzet, of gewoon helemaal niet druk.... Wie weet help je de boel dan juist om zeep.

Persoonlijk zou ik het best prima vinden om de koopzondag af te schaffen. Maar ik ben er dan ook eentje van de nostalgie, de 'met minder kunnen we ook best af' en 'onthaast'-mentaliteit. Dat zou ik in ieder geval graag willen, maar de maatschappij zoals hij hier nu is maakt dat best lastig, ook voor mij. En ik ben ook nog gelovig, om dat er maar even bij te zetten. Aan de andere kant moet ik toegeven dat ik weliswaar niet ga winkelen op zondag, maar toch zeker wel regelmatig nog even wat in de supermarkt haal.

Conclusie: Als het de economie én de consument in het algemeen (dus ook mensen die graag bij kleine boetiekjes winkelen) ten goede komt, ongeacht mijn eigen persoonlijke belangen; afschaffen die koopzondag. Zou een verbreding van de openingstijden de economie juist helpen, dan niet afschaffen. Maar er ligt helaas natuurlijk geen pasklaar antwoord.
<<

Anoniem170

Bericht 16 Okt 2015 16:18

Re: Stelling #22: koopzondag afschaffen

Sowieso zou het al een enorme impuls geven aan de horeca.
Er is ook tijdje terug in het nieuws geweest dat de extra toeslag op zondag verminderd zou moeten worden in winkels. Hoe kijken jullie daar tegenaan?

Dit is een bericht wat ik vond van vorig jaar, maar ik weet dat afgelopen zomer er opnieuw weer gedoe over was:

http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/ ... op___.html
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers