Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wie heeft er verstand van fotocamera's?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 09 Okt 2015 16:19

Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Ik zoek hulp :)

Omdat ik volgend jaar een halfjaar op reis ga, wil ik een goede camera aanschaffen, omdat ik natuurlijk thuis wil komen met zowel mooie herinneringen als mooie foto's.
Ik ben net bij Cameraland geweest in Alkmaar en heb wat camera's mogen uitproberen, maar nu twijfel ik heel erg tussen 3 camera's.

Ik weet dat je op de website van kieskeurig camera's kunt vergelijken, maar veel van die termen zeggen mij allemaal niks.... dus hopelijk is er hier iemand die mij in jip en janneke taal de verschillen kan vertellen en welke kwalitatief het beste is?

Er zit sowieso een best prijsverschil in. Ik ging naar die winkel voor de sony cybershot dsc hx400v, maar twijfel of die niet te groot en daardoor onpraktisch is om 6 maanden mee te slepen. Ze hadden hem daar wel in de aanbieding voor 300 euro, dus wat de prijs betreft wel weer erg leuk.

Dan nog de andere 2, waarbij volgens degene die mij hielp de Nikon echt verreweg de beste camera was, daar zou ik volgens hem geen spijt van krijgen. Maar met 659 euro wel boven mijn budget van 400 euro....

En dan nog de Sony HX90V, een kleinere en praktischere camera, maar vergeleken met wat ik nu heb al een wereld van verschil. Maar evengoed ook 449 euro, en volgens die man een goede camera, maar niet voor foto's in het donker of wilde dieren enzo.

Hieronder even de links van de 3 camera's;

http://www.kieskeurig.nl/systeemcamera/product/2609330-nikon-1-j5-vr-10-100mm-40-56/reviews

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/product/1845811-sony-dsc-hx400v/prijzen

http://www.kieskeurig.nl/digitale_camera/product/2591388-sony-dsc-hx90v/prijzen

wie o wie kan mij helpen met het maken van een keuze? Is die dure camera echt de investering waard?
Ik zal zowel in steden gaan fotograferen, als natuur, dag en nacht, dus van alles eigenlijk.

Alvast bedankt! :cheering:
<<

Anoniem153

Bericht 09 Okt 2015 16:46

Re: Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Ik zou vooral nadenken welke camera praktisch/handig is tijdens het reizen.
Ben je van plan een laptop mee te nemen? Als je een half jaar weg bent en geen laptop bij je hebt, waar sla je in de tussentijd dan al je foto's op?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 09 Okt 2015 17:14

Re: Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Ik denk dat het eerst belangrijk is om te weten wat je met de camera en vervolgens met de foto's wilt doen. Vind je fotografie leuk? Is het iets waar je in wilt groeien of ben je van de leuke snap-shots maken?
Wil je je ook verdiepen in de verschillende mogelijkheden of gebruik je de standaardmenu's. Bijvoorbeeld voor nachtfotografie, wil je dan de automatische stand gebruiken, of ga je zelf aan de gang met de sluitertijd om wat moois te maken. Voor het laatste zou ik kiezen voor een systeemcamera of spiegelreflex. Is het meer het eerst dan zou ik gaan kijken naar een goede compactcamera.

De 1e is een systeemcamera, de middelste is een tussenstap tussen een compact en een spiegelreflex. De 3e is mij niet helemaal duidelijk (wellicht dus een gevorderde compact). Voordeel van een systeemcamera is dat je er verschillende lenzen op kan zetten. Degene die er nu bij zit heeft een mooi bereik, maar als je later meer wilt is dat makkelijk uit te breiden. Wellicht dat zo'n soort camera voordeliger te krijgen is met een andere lens er op. Voor de 2e zou ik sowieso niet kiezen, omdat deze groter is en als je dan toch zo'n formaat meesleept zou ik gaan voor een spiegelreflex (zijn ook te koop voor rond de 400 euro).
<<

Anoniem331

Bericht 09 Okt 2015 18:50

Re: Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Ik heb er 1 uit de Nikon J1 serie, en ben echt super tevreden, heb er na verloop van tijd wel een extra lens bij gekocht, omdat ik de lens die erbij geleverd werd niet toereikend vond.
Ik ben bij lange na geen pro, maar vind zelf dat ik er echt mooie foto's mee kan maken. Van mijn kinderen maar ook van de natuur. Vind hem zeker niet te groot om mee te nemen.
Andere 2 geen ervaring mee.
<<

Anoniem137

Bericht 09 Okt 2015 19:21

Re: Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Jorja schreef:Ik denk dat het eerst belangrijk is om te weten wat je met de camera en vervolgens met de foto's wilt doen. Vind je fotografie leuk? Is het iets waar je in wilt groeien of ben je van de leuke snap-shots maken?
Wil je je ook verdiepen in de verschillende mogelijkheden of gebruik je de standaardmenu's. Bijvoorbeeld voor nachtfotografie, wil je dan de automatische stand gebruiken, of ga je zelf aan de gang met de sluitertijd om wat moois te maken. Voor het laatste zou ik kiezen voor een systeemcamera of spiegelreflex. Is het meer het eerst dan zou ik gaan kijken naar een goede compactcamera.

De 1e is een systeemcamera, de middelste is een tussenstap tussen een compact en een spiegelreflex. De 3e is mij niet helemaal duidelijk (wellicht dus een gevorderde compact). Voordeel van een systeemcamera is dat je er verschillende lenzen op kan zetten. Degene die er nu bij zit heeft een mooi bereik, maar als je later meer wilt is dat makkelijk uit te breiden. Wellicht dat zo'n soort camera voordeliger te krijgen is met een andere lens er op. Voor de 2e zou ik sowieso niet kiezen, omdat deze groter is en als je dan toch zo'n formaat meesleept zou ik gaan voor een spiegelreflex (zijn ook te koop voor rond de 400 euro).

Exact dit. Uit dit rijtje zou ik voor de Nikon gaan, mits ik hem vaker zou gebruiken en fotografie ook echt m'n interesse heeft.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 09 Okt 2015 23:23

Re: Wie heeft er verstand van fotocamera's?

Bedankt voor jullie reacties.

Ik vind fotograferen zeker weten leuk, dit is inderdaad iets waar ik meer mee wil gaan doen (wel als hobby gewoon hoor). Het is dus zeker niet zo dat de camera na mijn reis weer ergens in de kast beland ofzo.
Ik wil de camera ook echt gaan ontdekken om te kijken wat ik er allemaal mee kan buiten de standaard instellingen om, dat is ook waarom ik hem nu al wil gaan aanschaffen, terwijl ik in Februari pas ga reizen.

Die 2e is leuk qua prijs en komt goed uit allerlei tests, maar lijkt me niet praktisch om mee te slepen op reis. Daar is hij te groot en te zwaar voor.

Wie kan mij vertellen wat nu de grootste verschillen zijn tussen die andere 2? qua wat ze wel en niet kunnen enzo?
Ik heb die sony even uitgeprobeerd en deze is met 30x zoom al heeeel veel beter dan het simpele cameraatje wat ik nu heb, maar volgens die man van de winkel was deze bijv niet echt geschikt om 's avonds foto's mee te maken, of voor foto's met veel contrast.

Als je de specificaties bekijkt zie je een hele lijst, maar veel van die dingen zeggen mij gewoon nog niks...

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers