Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Maand van de geschiedenis: oktober

<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 03 Okt 2015 22:00

Maand van de geschiedenis: oktober

Het was niet eens gepland maar ik kwam er net achter dat ik vandaag een activiteit uit de Maand van de Geschiedenis bezocht heb. Dus dan ook hier maar een eigen topic voor vooral omdat het nog de hele maand is.
Van de site:
Oktober 2015 is de Maand van de Geschiedenis. Dit jaar met het thema Tussen Droom & Daad. We gaan op zoek naar de dromers, daders, dromen en daden van weleer. Van memorabele speeches als Ich Bin ein Berliner en Yes we can tot helden als Mandela, Ghandi en King. Nederland wordt in oktober overspoeld met speciale tentoonstellingen, lezingen, festivals, rondleidingen, muziek- en theatervoorstellingen. Bekijk het programma en ontdek wat er bij jou in de buurt te doen is!

Afbeelding

Wat is de Maand van de Geschiedenis?
Van hun site:
De Maand van de Geschiedenis is het grootste historische evenement van Nederland en vindt elk jaar plaats in oktober. Media, culturele, historische, literaire en toeristische instellingen slaan deze maand de handen ineen om geschiedenis in de schijnwerpers te zetten, in 2015 rond het thema Tussen Droom & Daad.

Ontdek gisteren om vandaag te begrijpen:
Geschiedenis is altijd aanwezig, maar het moet wel verteld, aangevuld, genuanceerd en gedeeld worden. Vanuit het verleden kun je het heden beter begrijpen en zo ook een beter begrip vormen van jezelf, je eigen achtergrond of omgeving. Begrip leidt tot inzicht, nuancering en mogelijk een andere kijk op de wereld. Daarom vinden wij het belangrijk om één maand in het jaar geschiedenis extra aandacht te geven. Zo laten we je gisteren ontdekken om vandaag te begrijpen.

http://www.maandvandegeschiedenis.nl/
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 03 Okt 2015 22:06

Re: Maand van de geschiedenis: oktober

En ik ben vanmiddag dus op Cross Roads Overloon geweest: http://www.crossroadsoverloon.nl/

Je kunt vandaag en morgen het Oorlogsmuseum Overloon gratis bezoeken. http://www.oorlogsmuseum.nl/nl/site

Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 03 Okt 2015 23:20

Re: Maand van de geschiedenis: oktober

Zo gratis naar een van de mooiste museums over de oorlog. Ik woon er relatief dichtbij, dus ik ben er al vaker geweest en het oorlogsmuseum is vind ik een van de mooiste museums van de regio.

Hier trouwens ook een geschiedenis liefhebber.

Die luister keien over de tocht van de geallieerden op diverse plaatsen vind ik altijd erg interessant. Ze liggen op veel plaatsen waar je anders niet snel zou komen.

Ook interessant is het Duitslijntje. Op dat traject vielen de Duitsers Nederland binnen. Tussen Boxtel en Gennep herinneren vele monumenten (meeste staan tussen Uden en Mill met als hoogtepunt de asperges bij Mill waar Nederland een Duitse trein heeft laten ontsporen).
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3403

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 04 Okt 2015 09:33

Re: Maand van de geschiedenis: oktober

Ik las in het museum van Overloon over de begraafplaats Ysselsteyn waar Duitse soldaten begraven liggen en daar zijn we ook nog lang gereden, over heen gelopen. Erg indrukwekkend. Stond ook in de tekst bij de ingang dat dit soort oorlogsbegraafplaatsen de grootste roep om vrede zijn.

De militaire begraafplaats (Kriegsgräberstätte) bevindt zich in Ysselsteyn, in de Provincie Limburg dicht bij de Duitse grens. De begraafplaats is de enige Duitse soldatenbegraafplaats in heel Nederland. Hier liggen 85 gesneuvelde soldaten uit de Eerste Wereldoorlog (foto 5) en bijna 32.000 gesneuvelden uit het Tweede Wereldoorlog op in totaal 17 hectare. Voor iedere gesneuvelde militair werd een kruis geplaatst. De gegevens (naam, grafligging, geboorte- en sterfdatum, rang - indien bekend) zijn met witte kleur op de natuursteen aangebracht. De jeugd van het JOC helpt bij het onderhoud van de graven d.m.v. het natekenen van de gegevens met witte stiften of de kruizen behandelen met algenmiddel. Er zijn ongeveer 5.000 onbekende militairen begraven. Deze zijn begraven met kruizen waar "Ein Deutscher Soldat" op staat.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Fred

Major Yipyapper

Berichten: 5138

Geregistreerd: 11 Sep 2013 16:08

Bericht 04 Okt 2015 09:46

Re: Maand van de geschiedenis: oktober

Ook daar ben ik geweest. Erg indrukwekkend ondanks dat het van de vijand van destijds is geweest. Het is volgens mij groter dan de begraafplaatsen van de geallieerden waarvan het Amerikaanse begraafplaats bij Margraten een van de grootste is. Ook daar ben ik geweest. Toevallig een dag voor de dag dat de Amerikanen hun gevallende eren. Alle graven waren versierd met twee vlaggetjes. Dacht VS, Nederland en soms nog een vlag van staat waar de soldaat uitkwam. Dat was erg bijzonder om te zien. Altijd erg indrukwekkend.

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers