Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Leemkachel

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Sep 2015 10:08

Leemkachel

Heeft iemand van jullie toevallig een leemkachel in huis of wel eens een leemkachel gezien en gevoeld?
Wij zijn aan het kijken of we in een nieuw huis een leemkachel kunnen laten maken, ze schijnen een enorm hoog rendement te hebben (90%) en een heerlijke warmte af te geven. We zouden dan ook een warmtebank oid maken zodat we heerlijk op de kachel kunnen zitten.
J. heeft ze wel eens gezien en gevoeld en vind het heerlijk, ik heb echter geen idee hoe het is.

Ik ben wel gewoon benieuwd ook wat jullie van zo'n leemkachel vinden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zou overigens denk ik een witte willen. Het huis waar we nu kijken heeft een openhaard en op die plek is er dus ook ruimte voor zo'n leemkachel. Het zijn wel bakbeesten maar ze zijn ook helemaal te bouwen zoals je dat zelf zou willen. Ze kunnen dus ook strak vormgegeven worden.
Je kunt er ook een oven in laten maken, dat lijkt me ook wel gaaf ;-).
Laatst gewijzigd door Pompoen op 27 Sep 2015 08:17, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2382

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:09

Bericht 26 Sep 2015 13:47

Re: Leemkachel

Oh ik vind ze helemaal geweldig! Zoiets staat op ons verlanglijstje mochten we ons ooit nog eens aan een ander huis wagen ;-) We willen er dan ook de bovenverdieping mee verwarmen, dat gaat met zo'n systeem ook vrij eenvoudig. Ze hebben een enorm rendement, je hoeft niet vaak te stoken en qua design kun je er ook best veel kanten mee op. Vaak vind ik ze onnodig lomp, maar daarin kun je je laten adviseren. Het is natuurlijk wel zo dat ze voor een grote ruimte ook een wat groter oppervlak in beslag nemen, anders hebben ze te weinig capaciteit.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 26 Sep 2015 13:52

Re: Leemkachel

Ja vet he! Ik vind ze niet allemaal even mooi en inderdaad soms ook gewoon te lomp of juist te organisch. Maar je kunt ze natuurlijk zelf helemaal naar je smaak maken en dat vind ik er wel erg leuk aan.
<<

Anoniem281

Bericht 26 Sep 2015 14:02

Re: Leemkachel

't Bovenste plaatje vind ik wel mooi, als je er de ruimte voor hebt! Maar die andere vind ik eigenlijk gewoon lelijk..

(En ik was even in de war, want je haalt leenkachel en leemkachel steeds door elkaar haha. Een leemkachel kende ik overigens nog niet, maar een leenkachel ook niet, dus 't kon nog alle kanten op :laughcry: )
<<

Anoniem154

Bericht 26 Sep 2015 16:44

Re: Leemkachel

Ik las ook leenkachel idd.
Verder niet mijn smaak, dus kan niet helpen. Ik vind dat zoiets dan wel afgestemd moet zijn op de verdere inrichting, en bij de stijl vh huis moet passen.

Ik vind het dan enkel bij een authentieke boerderij oid passen, niet bij een jaren dertig, vijftig, zeventig of weet ik het, dorpswoning.
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 26 Sep 2015 19:01

Re: Leemkachel

Ik vind het echt iets voor jou/jullie.
R. 2013
D. 2016
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 01 Okt 2015 11:56

Re: Leemkachel

Haha ja he Spencer, ik zie ons ook helemaal óp zo'n kachel liggen samen met de kinderen.
Ik ben nu een beetje verder naar huizen aan het kijken, maar ik kijk steeds of er wel een leemkachel in kan hahaha! Als het er niet bij past hoeft het van mij niet meer zo nodig ;-).
<<

Anoniem187

Bericht 01 Okt 2015 16:14

Re: Leemkachel

Wat gaaf!
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 01 Okt 2015 20:28

Re: Leemkachel

Zoals het eerste plaatje vind ik het er geweldig uitzien. De andere stijlen vind ik net als Carl lelijk. Is het rendement hoger dan een gewone houtkachel?
L2014 & H2017
<<

Anoniem193

Bericht 01 Okt 2015 20:33

Re: Leemkachel

Oh dat lijkt mij echt heerlijk. Maar je "moet" er wel het type huis voor hebben.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Okt 2015 09:53

Re: Leemkachel

mzcharlotte schreef:Zoals het eerste plaatje vind ik het er geweldig uitzien. De andere stijlen vind ik net als Carl lelijk. Is het rendement hoger dan een gewone houtkachel?


Haha, ja ik ben van 't uiterlijk ook niet heel erg gecharmeerd. Jeroen wil geloof ik juist leemkleur, ik wil graag een beetje strak en niet te groezelig of natuurlijk van kleur. Haha dat wordt nog ruzie ;-).

En ja het rendement is over het algemeen hoger dan een gewone houtkachel. Het rendement is boven de 90%, je hoeft maar 1 keer per dag flink te stoken en je hebt de rest van de dag warmte.
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3397

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:35

Bericht 02 Okt 2015 11:44

Re: Leemkachel

En een pelletkachel hebben jullie daar naar gekeken. is qua stoken wat ik hoor ook veel minder dan gewoon hout en veel meer warmte. Is natuurlijk qua uiterlijk niet te vergelijken maar eerlijk gezegd vind ik deze leemkachels op den duur vooral een sta in de weg en vraag ik me af of je er op langere termijn nog op gaat zitten en liggen. Ik vind het wel heel prominent aanwezig.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 02 Okt 2015 12:02

Re: Leemkachel

Ja, ze zijn vrij groot, de plaatjes die ik postte zeker, 't kan ook allemaal veel minder. We kijken ook naar andere vormen van houtkachels hoor. Pelletkachels heb ik ook wel naar gekeken maar vind ik niet zo aantrekkelijk op de een of andere manier.

maar 't kan ook wel subtieler hoor, maar je zit wel vast aan bepaalde afmetingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
<<

Anoniem186

Bericht 02 Okt 2015 12:48

Re: Leemkachel

Ik vind het echt heel gaaf! Die eerste van je laatste post is mooi!
<<

Isolt

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2386

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Bericht 03 Okt 2015 13:29

Re: Leemkachel

Ik vind die eerste echt heel erg mooi.
10-08-2017 ♥
<<

Prosecco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2144

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 04 Okt 2015 06:33

Re: Leemkachel

De ouders van mijn ex hadden een speksteen kachel, die geeft ook onwijs lang warmte af. Als je s morgens beneden kwam, was de nog een beetje warm.

Ik vind die strakke leem kachels wel mooi trouwens, en ik zou het heerlijk vinden om daar lekker op te zitten in de winter

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers