Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5464

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 26 Sep 2015 07:13

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb een kolfbh. Dat werkt voor mij het beste met het dubbelzijdig kolven
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Anoniem261

Bericht 26 Sep 2015 17:49

Re: Het grote borstvoedingstopic

Vraagje... Hoe zit het ook alweer met kolven en in een flesje geven?

We willen binnenkort beginnen met 1 voeding per dag af te kolven en in een flesje te geven. Maarrrr... wat is handig? De voeding kolven en meteen in het flesje geven? Maar als ze dan de fles weigert, dan heb ik geen borst(en) meer om aan te bieden zodat ze toch drinkt. Is niet handig toch, of wel haha?
Of is het beter om na een andere voeding de borsten leeg te kolven en dat te geven? Zitten je borsten 's ochtends het volst? Ook als er 's nachts gewoon om de 3 (soms 4) uur gedronken wordt? Maar... als ik na een voeding leegkolf, schroef ik dan m'n productie niet omhoog? Want dat hoeft niet, heb meer dan genoeg (en het spuit haar soms om te oren, en ze hoeft nauwelijks moeite te doen om te drinken).

Oftewel... hoe doen/deden jullie dat :) ?
<<

Anoniem 146

Bericht 26 Sep 2015 18:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lente, ik kolfde in het begin een klein beetje af. Zeg zo'n 50cc om te oefenen. Zo waren mijn borsten niet leeg en hoefde ik ook niet veel melk weg te gooien. Ik kan je geen advies geven mbt je productie. Ik heb altijd hard mijn best moeten doen om haar voldoende te kunnen geven. Maar inprincpe verhoogd extra kolven wel je productie. Misschien kan iemand anders er een beter antwoord op geven.


Auw! Ik heb een bijtertje. Wat doen jullie hier tegen? Ze heeft twee ondertandjes en af en toe als ze klaar is met drinken bijt ze ineens.
<<

Anoniem166

Bericht 26 Sep 2015 18:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het makkelijkste is denk ik 1 borst kolven en die melk gelijk geven in een flesje. Stel dat je dochter de fles weigert, dan kun je de andere borst aanbieden om te drinken. En stel dat ze het flesje helemaal leegdrinkt en nog honger heeft, dan kan ze bij jou nog verder drinken. Voor het oefenen met de fles is 20 cc in principe al genoeg. Je hoeft niet een volledige voeding af te kolven.

Voor het opbouwen van een voorraad zou ik na de ochtendvoeding leegkolven. Op dat moment heb je meestal de meeste melk. Met 1 keer afkolven op een vast moment op de dag stimuleer je de melkproductie niet zodanig dat je er veel te veel melk van krijgt. Je moet niet na elke voeding nakolven, dat stimuleert te veel.
Laatst gewijzigd door Anoniem166 op 26 Sep 2015 18:49, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem151

Bericht 26 Sep 2015 18:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Om te oefenen hoef je maar 20-30 ml te geven, dus dat zou ik even kolven en daarna verder drinken aan de borst.
<<

Anoniem166

Bericht 26 Sep 2015 18:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen, ik heb ook een bijtertje met 4 tandjes inmiddels en ik zit het maar gewoon uit. Het zijn met name de periodes dat het tandje bijna doorkomt dat hij weer gaat bijten. En dan als hij klaar is met drinken of niet voldoende honger heeft. Auw roepen, gezicht juist in de borst drukken dat je kind los laat, kan ook helpen, maar ik heb daar geen goede ervaring mee. Hier helpt dat in ieder geval niet.
<<

Anoniem 146

Bericht 26 Sep 2015 19:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dankje Sanne, ik roep altijd Auw! En vervolgens mag ze niet meer drinken. Helaas blijft het toch met enige regelmaat terugkomen. :( En ik vind het -niet meer drinken- soms ook zo zielig. Maar ja, mijn tepel gloeit ook een halve dag na als ze gebeten heeft.

Wat ik zo aandoenlijk vind, 's nachts voed ik slapend en vervolgens ligt ze de rest van de nacht bij mij. Als ze zin heeft drinkt ze en anders slaapt ze verder. Als ik haar 's avonds in bed leg pakt ze het hoekje van haar tutdoek, stopt deze in haar mond en valt in slaap. Haha <3
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 26 Sep 2015 20:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik word ook gebeten en hoe harder ik au zeg, hoe leuker zij het vindt en het met liefde nog eens doen. Als ik alleen mijn borst van haar mond verwijder en er verder op niet reageer vindt ze er zelf ook niet zoveel leuks aan. Het is hier idd ook op het moment dat de tanden doorkomen. Ze was 9 maanden tandloos en nu heeft ze er opeens zes.
Erg fijn is het niet inderdaad, maar ook weinig wat je er echt aan kunt/moet doen, denk ik. Ik laat haar wel drinken op de momenten dat ze gaat slapen. Als ze gewoon even langs komt voor een slokje onder het spelen en dan bijt, dan laat ik haar even niet drinken en kijk het met een minuut of 5 weer aan of geef haar van die invries ijs lollies om op te bijten.

Ik bedenk mij ook steeds maar weer dat haar doorkomende tanden voor haar vast veel meer pijn doen dan dat ene momentje dat ze mij bijt.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

SophieZMY

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2368

Geregistreerd: 23 Mrt 2014 08:52

Bericht 28 Sep 2015 09:19

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dank voor de tips dames!
Het is me inmiddels 1 keer gelukt dubbelzijdig, maar ik krijg t met hemdjes of BH ofzo nog niet voor elkaar dat ik beide handen vrij heb. Ik heb nu maar beide flesjes vast en ik durf er eentje dan wel even paar seconden los te laten als ik de kolf moet uitzetten bijvoorbeeld. Nou ja, misschien gaat het steeds makkelijker, scheelt nu iig al wat tijd.

Ik heb trouwens ontzettend productie verschil. Links kolf ik ongeveer 50 cc en rechts als ik wil zo 200 (meestal stop ik bij 150 want dan is het flesje vol), en dan rechts ook nog eens binnen de 5 minuten. Bizar? Ook als baby zelf drinkt heb ik het idee dat ze rechts veel meer / sneller de melk wegklokt. (en laat nou net die rechterkant mn tepel ontzettend gevoelig zijn, boeeh, maar aan alleen links heeft ze gewoon niet genoeg).

Oh man die verhalen over tandjes klinken pijnlijk! Auwie. Mijn dochter kan me soms nu al zeer doen met alleen haar tandeloze kaakjes :smile: Ik denk dat ik een soort melkblaar op m'n ene tepel heb, maar zit er echt al weken en krijg t ook niet doorgeprikt (man heeft paar keer al geprobeerd). Doet vooral zeer als ik er op druk / als m'n dochter met aanleggen net daar haar mondje tegenaan heeft. Bah. Ellendig, maar ik zie het niet vanzelf over gaan (en ermee naar de huisarts zie ik ook zoooo niet zitten gewoon).
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 28 Sep 2015 14:41

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb tijdens cursus gehoord dat je maar 20cc hoeft te kolven en te geven om te oefenen. Het best in de ochtend gekolfd ivm productie.

Hier gaat de borstvoeding goed. Vannacht wegens stuwing wat lastige nacht gehad, heb hem een beetje over gevoerd. Lastig hoor soms. Maar vandaag gaat het al een stuk rustiger weer.
Hij is vandaag gewogen en zit 4 dagen na de geboorte al 100 gram boven zijn geboortegewicht :smile: Goed team zijn we.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem151

Bericht 29 Sep 2015 11:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Fijn dat het zo goed gaat Sam!
<<

Anoniem261

Bericht 29 Sep 2015 18:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Thanx voor de tips!

Haha Sam, wat fijn dat het zo goed gaat, klinkt inderdaad als een goed team!
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 29 Sep 2015 20:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sophie, ik had rechts ook een veel hogere productie dan links. Volgens mij is dat vrij normaal. Ik wisselde tijdens het kolven halverwege van kant, links kreeg ik toch nooit vol en zo kolfde ik het maximale uit rechts, vond het zonde om niet alles er uit te halen :smile:

Ik heb geen ervaring met een melkblaar, maar zou toch langs de huisarts gaan als ik jou was. Voeden met pijn is ook niks...

Fijn dat jullie zo'n goed team zijn Sam. Geniet er van!
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Zora

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 17342

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:24

Bericht 30 Sep 2015 08:42

Re: Het grote borstvoedingstopic

Brrr die verhalen met die tandjes... T heeft inmiddels het bijten ook ontdekt maar hij heeft nog geen tandjes! Is er niet minder ondeugend van trouwens, hij lacht al voordat ik reageer met AUW :smile:

Ik heb ook links veel meer productie, gek he?! Zou dat dan komen dat daar meer melkkliertjes zitten of kan dat niet? Op mijn werk kolf ik in 2x links zo 300/350, en rechts 150/200 in totaal, maar soms is het opeens nog minder. Zo ondankbaar werk is dat stomme kolven dan.. zit je daar in een hokje de druppeltjes te tellen...

Oh en Sophie ik weet niet hoe lang je al dubbel kolft maar in het begin vond ik het ook supermoeilijk hoor. Na een tijdje ging het beter en nu kan ik het met 1 hand (en met de andere hand beantwoord ik mailtjes enzo :thumbup:)
14 mei 2015 ♥ T- kleine held
13 februari 2018 ♥ M - klein feestje
<<

Puck

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 731

Geregistreerd: 28 Dec 2013 08:10

Bericht 30 Sep 2015 12:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oh ja dubbelzijdig kolven, daar word je vanzelf handig in. Ik hield met links mijn rechterflesje vast en met mijn linkerarm klemde ik het linkerflesje vast in de holte van mijn elleboog, zo had ik 1 hand vrij om inderdaad mails te beantwoorden of te internetten. Haha.
13-04-2014
02-03-2016
10-03-2018
25-08-2020
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 30 Sep 2015 12:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb links ook meer productie! Bij R. had ik dat ook.
<<

Anoniem 146

Bericht 30 Sep 2015 13:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb links ook meer productie!

Met kolven heb ik geen handen of andere hulp nodig. Zodra het vacuüm zuigt zit het vast. :smile:
<<

Suus

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11204

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:38

Bericht 30 Sep 2015 19:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb links ook altijd meer productie gehad. En het is momenteel de enige borst waar E. af en toe uit mag drinken, de andere deed al gauw veel pijn toen ik zwanger was.
26 september 2013
30 december 2015
11 juni 2019
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 01 Okt 2015 10:14

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb een vraag, past waarschijnlijk meer in het stomme vragen topic thuis, omdat ik hem stom vind klinken.
Ik lees vaak dat kinderen van een jaar of iets ouder alleen nog maar sochtends en savonds bv krijgen. Wat drinken ze overdag dan?
<<

High Heels

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5672

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:27

Woonplaats: In het Brabantse land

Bericht 01 Okt 2015 10:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gewone melk, sapjes, water, thee
Trotse mama van;
Grote zus: 18-04-2010
&
Kleine zus: 04-07-2011
<<

Anoniem166

Bericht 01 Okt 2015 10:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Na een jaar mag een kind gewone melk, dus overdag drinken die kinderen waarschijnlijk koemelk, thee, water, diksap etc.
<<

Anoniem151

Bericht 01 Okt 2015 11:01

Re: Het grote borstvoedingstopic

Op die vraag aanhakend;
Vanaf wanneer kregen jullie kindjes iets anders te drinken dan moedermelk? En hoe veel (ml) dan?
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 01 Okt 2015 11:09

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik geef nu geen borstvoeding meer, maar vanaf dat mijn zoontje een maand of 8 was ( en nog borstvoeding kreeg) drinkt hij alleen nog een ochtend en late voeding en bij de lunch nog een klein beetje melk/ borstvoeding. Dat was in de zomer en vanaf dat moment ben ik ook ander drinken gaan aanbieden, ik geef alleen water en thee zonder theeine.

Ik bied het meerdere keren per dag aan en alles wat hij drinkt vind ik prima, ik hou geen cc bij. Qua borstvoeding ( en nu poedermelk) krijgt hij nog wel een halve liter binnen, daarnaast krijgt hij nog yoghurt en fruit e.d. waar natuurlijk ook vocht uit haalt, dus dat is genoeg, alles wat hij er nog naast drinkt is mooi mee genomen.

(Daar moet ik wel bij zeggen dat ik borstvoeding op schema gaf omdat mijn zoontje zich lange tijd niet meldde en voedden op verzoek dus geen optie was).
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem181

Bericht 01 Okt 2015 11:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 04 Feb 2016 22:44, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Bimbam

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1061

Geregistreerd: 15 Sep 2013 12:10

Bericht 01 Okt 2015 14:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

Alex, een uur is wel lang maar je dochter moet nu natuurlijk nog leren om uit de borst te drinken dus zo gek vind ik dat niet. Ze zal vanzelf sneller leren drinken denk ik. Anders even contact opnemen met een lactatiekundige? Je situatie is vrij uniek natuurlijk. Succes!
19-12-2012
04-07-2015
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers