Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

<<

Anoniem205

Bericht 08 Sep 2015 17:54

Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

Hockey met een stokkie (en vrouwen in een rokkie)

Veldhockey is een van de sporten waar ik een passie voor heb. Helaas mag ik, door blessures, niet meer hockeyen. Maar wat houd ik van de sport, en wat mis ik het! Leuk detail: mijn vriend en ik hebben elkaar 10 jaar geleden leren kennen op een van de vele studenten hockeytoernooien. We zijn allebei liefhebbers van deze sport!

Bij hockey hoort een hockeystick (zie plaatje). Deze zijn tegenwoordig voornamelijk van kunststof. Vroeger waren ze altijd van hout, tussendoor is er ook nog een periode van aluminium geweest. Sticks zijn er in verschillende gewichten en lengtes. Een verdediger speelt over het algemeen met een zwaardere stick dan een aanvaller. Een aanvaller moet immers snel kunnen voortbewegen. Een verdediger moet de bal hard weg kunnen spelen, zodat de tegenstander niet kon scoren.

Afbeelding
hockeystick, platte en bolle kant

Afbeelding
Voorbeeld van hockeytenue’s voor mannen en vrouwen

Ik ben zelf altijd verdediger geweest, en speelde dus met een relatief zware stick: daar kon ik hard mee slaan. Naarmate de jaren vorderden ben ik steeds meer in de aanval gaan spelen. Mijn zware stick heb ik echter altijd gehouden, ik kon niet wennen aan het lichtgewichte en had daardoor geen controle meer over de bal. Met de zware stick kon ik ook lekker hard op doel knallen :)

Een klein stukje geschiedenis
Volgens Wikipedia bestaat hockey al duizenden jaren. Op een reliëf op de Kerameikos in Athene (begraafplaats in het centrum van het oude Athene) staan 2 personen afgebeeld waaruit duidelijk kan worden afgeleid dat zij aan het hockeyen zijn. Na de Middeleeuwen is hockey echter pas ontstaan/gevormd op de wijze zoals het tegenwoordig bekend is.
Afbeelding

Tot 1926 werd de sport in Nederland gespeeld volgens eigengemaakte, Nederlandse regels. Er werd gespeeld met een stick met 2 platte kanten en een gevlochten, oranje bal (die men “de sinaasappel” noemde). Het stoppen van de bal met de voet en het haken van tegenstanders met de stick werden niet bestraft. Maar, omdat in 1928 de Olympische Spelen in Amsterdam werden gehouden, moesten de regels wel naar Internationale Standaard worden aangepast. En zo geschiedde!

Waar speel je op: De velden
Een hockeyveld is rechthoekig: 91,4 meter lang en 55 meter breed. De lijnen aan de lange kanten zijn de zijlijnen, de korte kanten zijn de achterlijnen. Halverwege het veld heb je de middenlijn waarop de afslag wordt genomen bij begin, na een doelpunt en na rust. Het veld bevat daarnaast twee 23-meter lijnen, twee circkels en twee strafbalstippen.

Afbeelding
De indeling van een hockeyveld

Vroeger werd er op gras gespeeld. Daar is langzaam toen kunstgras (op basis van zand) voor gekomen. Omdat op grote, internationale evenementen, vaak op ander soort kunstgras werd/wordt gespeeld, zijn er ook andere soorten velden van kunstgras. Zo heb je watervelden, waarbij er voor de wedstrijd, in de rust en na de wedstrijd wordt gesproeid om het veld nat te houden. Een nat veld is namelijk heel snel, waardoor het speeltempo erg hoog ligt. Veel clubs bezuinigen helaas op het water (er gaat flink wat water doorheen), dus alleen bij de eerste en tweede elftallen wordt er 3x gesproeid, bij de andere teams vaak niet. En een waterveld zonder water is een logge, trage en vermoeiende bende.

Ook bestaan er semi-velden. Dat is half water, half zand. Er is dus zand ingestrooid, maar er kan ook gesproeid worden.
De meeste velden hebben een groene kleur, met witte of gele lijnen. De semi-velden zijn groen met witte lijnen en hebben vaak een rode buitenrand. De watervelden verschillen nogal van kleur. Voorheen hadden ze dezelfde kleur als de semi-velden, maar tijdens de Spelen van Londen is bijvoorbeeld “smurf turf” geïntroduceerd: een blauw veld met witte lijnen en een felroze rand. Dat zou de zichtbaarheid van de bal nog meer vergroten. Maar daar is men volgens mij ook weer van terug gekomen.

Afbeelding
De zogenoemde “Smurf turf” velden

Afbeelding
Een semi-veld

Afbeelding
Een waterveld

Afbeelding
Een zandveld

De spelregels & scheidsrechters
Hockey speel je over het algemeen 11 tegen 11, inclusief keeper. Bij de F-jeugd (5-7 jaar) wordt eerst vaak 4 tegen 4 gespeeld, vervolgens in de E-jeugd (7-10/11 jaar) 6 tegen 6. Vanaf de D-jeugd (11-13 jaar) speel je of 8 tegen 8 of al direct 11 tegen 11. Vanaf de C-jeugd tot in de senioren speel je altijd 11 tegen 11. De junioren zijn in leeftijdsgroepen ingedeeld van F tot en met A, waarbij de F-jes de jongsten zijn en in de A zitten de oudsten. Na de A (maximaal 18) ga je door naar de senioren.

Een wedstrijd van 11 tegen 11 duurt 2x 35 minuten en heeft een rustmoment van 5 tot 10 minuten. Hoe jonger de spelers, hoe minder tijd er gespeeld wordt. Bij de F-jeugd wordt er 2x15 minuten gespeeld en dit bouwt langzaam op naar 2x35 minuten. Tijdens de rust blijven alle spelers op het veld.

De bal mag niet met de voet gespeeld worden. Doe je dit wel, dan maak je “shoot” en krijgt de tegenstander een vrije slag.
Een hockeystick heeft een platte en een bolle kant. Je speelt enkel en alleen met de platte kant. Speel je met de bolle kant, krijgt de tegenstander een vrije slag. Met de bolle kant is een bal niet te spelen. Je kunt de bal niet onder controle krijgen en je kunt er ook niet mee slaan. In 1924 is er een platte- en bolle kant aan de stick gemaakt. Maar eerlijkheidshalve, ik weet niet waarom. In de jeugd is de lengte van de stick nog wel van belang, vroeger had je als trucje om je stick naast je heupen te houden. Een stick onder die hoogte was te kort, erboven te lang. Bij de seniore zijn er nauwelijks nog verschillen. Over het algemeen is een stick tussen de 91 en 97cm lengte. Langere sticks zijn er niet of nauwelijks.

De bal mag niet boven de knie worden geslagen (gevaarlijk spel). De hockeystick mag niet boven de schouders worden gehouden. Afhankelijk van waar op het veld dit plaatsvindt, krijgt de tegenstander een vrije slag of een strafcorner.
Buitenspel bestaat niet (meer) bij hockey, dit is eind jaren 90 afgeschaft.
Wordt de bal opzettelijk over de achterlijn gespeeld door een verdediger, dan krijgt de aanvallende partij vaak een strafcorner.

Elk jaar worden er wel nieuwe spelregels toegevoegd en sommigen weer afgeschaft.
Om de snelheid van het spel (vooral op hoger niveau) te bevorderen, is er besloten dat een vrije slag niet meer naar een andere speler gespeeld hoeft te worden. Degene die de vrije slag neemt, mag er voor kiezen om zelf meteen met de bal te gaan lopen. Voorwaarde is wel dat er altijd afstand wordt gehouden door de tegenstander.
Daarnaast is er voor gekozen dat een vrije slag binnen het 23 meter gebied en een lange corner niet meer direct de cirkel in gespeel mogen worden. Vroeger mocht dit wel, dan werd er snoeihard een bal de cirkel in gejaagd, dit leverde vaak gevaarlijke situaties op. Tegenwoordig is de regel dat de bal minimaal 5 meter gerold moet hebben voordat de bal de cirkel in mag.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik van de laatste regelwijzigingen niet op de hoogte ben. Ik sta (helaas) nauwelijks meer op of rond de velden, dus dan mis je dat soort dingen heel snel.

Scheidsrechters
Bij hockey staan er 2 scheidsrechters op het veld. Samen fluiten zij de wedstrijd en samen kunnen zij beslissingen nemen. Meestal wordt het veld diagonaal in tweeen gedeeld, van 23-meter gebied tot 23-meter gebied. De scheids fluit dan in zijn/haar eigen “gebied”. Natuurlijk kan het voorkomen dat een scheids iets niet ziet en degene aan de andere kant wel. Dan mag die andere natuurlijk ook fluiten.

De scheidsrechters zijn altijd spelers uit andere teams. Vanaf de B-jeugd worden spelers gevraagd de scheidsrechtercursus te volgen. Deze cursus, vaak 1 avond inclusief examen na afloop van de cursus, wordt door de KNHB gegeven/afgenomen. Na het examen word je dan vaak 1 of 2 wedstrijden begeleid en daarna ga je zelfstandig fluiten.
Regelmatig wordt een fluitbeurt binnen een team “afgekocht’  Een kratje bier staat daar vaak als prestatie tegenover.

Op hoger en hoogste niveau
De eerste teams van een club worden gefloten door bondsscheidsrechters. Deze scheidsen worden door de KNHB ingedeeld bij een willekeurige wedstrijd. Zij zijn, over het algemeen, vele malen beter dan de clubscheidsrechters en zij kunnen de thuisploeg nooit thuisvoordeel geven.

Op heel hoog niveau (denk aan de landenteams) wordt er nog gebruik gemaakt van de video-scheidrechter. Deze scheidsrechter zit ergens langs het veld in een ruimte met televisieschermen. Rondom de circkel en het doel staan meerdere camera's opgesteld. De video-scheidsrechter kan (na verzoek van spelers aan de veldrechter, of door de scheidsrechter zelf bij twijfel) op de beeldschermen zien wat er gaande was. Beelden kunnen vertraagd worden waardoor frame voor frame bekeken kan worden of een bepaalde actie wel of niet heeft plaatsgevonden. Vaak wordt een video-challenge aangevraagd wanneer een team het niet eens is met de beslissing van de scheidsrechter. Soms wordt een beslissing ongedaan gemaakt, soms wordt de correcte beslissing bevestigd. Elk team heeft per helft 1 mogelijkheid tot een “challenge”. Bij een foute challenge verspeel je je mogelijkheid, bij een correcte challenge behoud je deze. Werkt erg goed, daar kunnen zij bij het voetballen nog wat van leren :)

KNHB, spullen, clubs, wedstrijden, elite, etc
Er zijn in Nederland veel hockeyclubs (ruim 300). Vroeger was het echt een elite-sport, maar dat is tegenwoordig veel minder. Zelfs in deelgemeente Feijenoord in Rotterdam bestaat tegenwoordig zelfs een (zwaar gesubsidieerde) hockeyclub! Helaas is de contributie bij sommige clubs echt idioot hoog, zeker wanneer je bij de senioren gaat spelen. En de aanschaf van een stick, schoenen, scheenbeschermers, bitje en kleding is ook niet bijster goedkoop. Maar gelukkig doe je, eenmaal in de senioren, wat langer met je spullen. Door de bijkomende kosten wordt deze sport voor vele mensen in Nederland moeilijk te betalen. De mensen met (meer) geld kunnen contributie, kleding, etc betalen, waardoor algauw het beeld ontstaat dat mensen uit een sociaal hoger milieu hockeyen. En daar komt weer het beeld van “elite sport” vandaan. Dit beeld wordt alleen maar versterkt in steden waar meerdere hockeyclubs gevestigd zijn. De ene club is echt “kak” terwijl bij de andere club alleen maar studenten spelen en bij een derde club “de rest” van de stad.

De hockeyseizoenen lopen iets anders dan bijvoorbeeld voetbalseizoenen. Dit heeft er mee te maken dat er niet op een bevroren veld gespeeld mag worden, daar gaat het veld namelijk van kapot. De competitie begint begin september en loopt tot de eerste week december. Dan volgt de winterstop (waarbij veel clubs een zaalcompetitie hebben) en daarna gaat iedereen weer rond maart het veld op. Over het algemeen zitten er 10 tot 12 teams in een competitiepoule. Wedstrijden worden pas afgelast wanneer de velden zo ongeveer onder water staan (wanneer je bijvoorbeeld met een emmer water van het veld kunt scheppen :P), dus vroeger stonden we regelmatig in de stromende regen te trainen of wedstrijden te spelen.

Competitie
In de junioren speel je vaak eerst een voorcompetitie. Het niveau van je team wordt dan bepaald en je speelt tot aan de herfstvakantie een stuk of 5-6 wedstrijden. Na de herfstvakantie speel je tot de eerste week december reguliere competitie. In de winter is er een winterstop voor het veldspelen. Rond maart ga je weer naar buiten en pak je de competitie weer op. De senioren starten half september met de reguliere competitie. Je wordt ingedeeld in een poule, over het algemeen met nog 11 andere teams. Voor de winterstop speel je de ene helft (plus 1 wedstrijd uit de hervatting van na de winterstop), dus 11 wedstrijden. Na de winterstop speel je nog 10 wedstrijden.

Tijdens de winter gaan de meeste clubs tegenwoordig de zaal in. Bij de junioren sowieso, bij de senioren kunnen teams daar zelf voor kiezen. Zelf heb ik nooit aan zaalhockey gedaan. Mijn toenmalige vereniging deed daar niet aan, wij stonden in de winter vaak nog wel buiten (wanneer de velden nog wel bespeelbaar waren) en deden “midwintercompetitie”.

Nederlands hockey elftallen
Nederland heeft heel goede hockey elftallen. Meermaals is nederland Europees Kampioen, Wereld Kampioen, Olympisch Kampioen en Champions Trophy Winnaar geweest.

Nederlands mannen hockey elftal:
Afbeelding
3x Europees Kampioen, 3x Wereld Kampioen, 2x Olympisch Kampioen, 8x Champions Trophy

Nederlands vrouwen hockey elftal:
Afbeelding
8x Europees Kampioen, 7x Wereld Kampioen, 3x Olympisch Kampioen, 6x Champions Trophy

Juni 2014 was het gecombineerde (mannen & vrouwen) WK hockey in Nederland, in het ADO stadion in Den Haag. Omdat ik daar op fietsafstand vandaan woon, zijn mijn vriend en ik naar de wedstrijden daar gaan kijken. Wat een geweldige sfeer en wat gaaf & uniek om dat zo dicht bij huis mee te maken!

Tijdens de aankomende Spelen in Brazilie gaan de Nederlandse hockey dames hun titel verdedigen. Ik hoop voor ze dat ze voor een 3e zege op rij kunnen gaan!

Hockey is echt mijn favoriete sport geworden, ondanks dat ik vroeger “gedwongen” werd hier aan mee te doen. Ik ben blij dat ik die stap heb gezet en dat ik lang heb mogen genieten van het leuke spel. Helaas gooien blessures momenteel zoveel roet in het eten dat het voorlopig niet verstandig is. Ooit hoop ik dat het mag, tot die tijd hoop ik dat mijn vriend –en in de toekomst onze zoon- ook gaan/blijven hockeyen.

Mochten jullie nog vragen hebben over deze leuke sport, dan beantwoord ik ze graag!

---

Benieuwd naar de andere delen van deze rubriek?

Deel 1: Wakeboarden
Deel 2: Pole Fitness
Deel 3: Bordspellen
Deel 4: Tafeltennis
Deel 5: Ballet
Deel 6: Bootcamp Instructeur
Deel 7: Snowboarden
Deel 8: Synchroonzwemmen
Deel 9: Geocachen
Deel 10: Rock n roll dansen
Deel 11: Autopuzzelritten
Deel 12: Moto-Gymkhana
Deel 13: Agility
Deel 14 Duiken
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 08 Sep 2015 21:04

Re: Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

Bedankt voor je bijdrage Oreo en leuk ook dat hockey de laatste jaren zo populair is geworden in Nederland.
<<

Birdie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2099

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:20

Bericht 09 Sep 2015 19:20

Re: Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

Leuk stukje! Valt me eigenlijk nog wel tegen dat er maar zo'n 300 clubs in Nederland zijn, had gedacht dat dat er veel meer zouden zijn!
<<

Anoniem216

Bericht 11 Sep 2015 14:47

Re: Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

...
Laatst gewijzigd door Anoniem216 op 17 Okt 2017 05:45, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Mezzoforte

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 469

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 20 Sep 2015 18:46

Re: Hobby & Sport rubriek #15: Hockey

Leuk stukje Oreo :)

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers