Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


roomsaus

<<

Anoniem123

Bericht 07 Sep 2015 09:00

roomsaus

Ik ben wel benieuwd hoe jullie zelf roomsaus maken?

Ik ben nog een beetje zoekende qua favoriet recept.

(misschien een overbodige opmerking, maar wij maken geen gebruik van honig of knorr)
<<

Anoniem186

Bericht 07 Sep 2015 09:44

Re: roomsaus

Bedoel je dan gewoon een bechamelsaus? Die maak ik met roomboter, bloem en melk. En dan gooi ik er soms nog wat doorheen. Een lepel groene pesto bijvoorbeeld.

Ik had laatst echt een super lekkere kerrie roomsaus gemaakt. Gebonden met arrowroot, een heel fijn en gezond bindmiddel. Als je wil kan ik het recept wel opzoeken.
<<

Anoniem237

Bericht 10 Sep 2015 09:31

Re: roomsaus

Bechamelsaus maak ik net zoals Jans. Al moet ik toegeven dat ik vaak geen saus als resultaat heb maar een aangebrand prutje... :palm:
<<

Emmeve

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 512

Geregistreerd: 22 Sep 2014 15:00

Bericht 10 Sep 2015 11:35

Re: roomsaus

Ook ik maak Bechamelsaus zo, al gebruik ik tegenwoordig meestal kokosolie ipv roomboter.
Ik ben in het begin constant aan het roeren, anders krijg ik ook snel een aangebrand prutje.
If only wishes could be dreams and all my dreams could come true..
<<

Anoniem313

Bericht 10 Sep 2015 12:30

Re: roomsaus

Als ik echt bechamel moet hebben maak ik die ook. Heel vaak maak ik me er gewoon een beetje makkelijk van af en maak ik geen echte saus. Bijvoorbeeld van de week at ik paddestoelen met blauwe kaas. Dan bak ik de paddestoelen, verkruimel er blauwe kaas over, en voeg wat melk of room toe, net wat ik heb staan. Even door laten pruttelen en je hebt iets sauzigs. Bij pasta's gebruik ik wel eens roomkaas, en bij carbonara uiteraard alleen eidooier.
<<

Anoniem123

Bericht 10 Sep 2015 19:35

Re: roomsaus

Bedankt voor de reacties!

Ik heb, denk ik, nog nooit bechamelsaus gemaakt. :palm: :redface:

Ik maak roomsaus nu op deze manier: kipfilet plus groente (ui, broccoli of spinazie en champignons bijvoorbeeld) en dan kruiden, wat bloem en dan een flesje kookroom.

Kerrie roomsaus klinkt heerlijk Jans, al heb ik geen arrowroot in huis. Kun je dat bij de toko kopen?
<<

Anoniem186

Bericht 10 Sep 2015 19:54

Re: roomsaus

Bechamelsaus is heel simpel, bij mij mislukt het in ieder geval nooit.

40 gram boter in een pannetje smelten, 40 gram bloem mee bakken en dan 500 ml (volle) melk toevoegen. Eerst een scheutje, dan even roeren, nog een scheutje en dat een paar keer herhalen, op het laatst giet je alle melk erbij. En dan met een garde blijven kloppen/roeren tot het de gewenste dikte heeft.


Arrowroot kan je denk ik wel bij de toko kopen. Je kan ook maizena of allesbinder gebruiken, alleen zijn die 2 wel een stuk ongezonder.

Knoflook en ui heel fijn hakken. Boter smelten, ui en knoflook toevoegen, 1 theelepel kurkuma, 2 grote eetlepels kerrie, 1 theelepel gemberpoeder meebakken. 2 theelepels arrowroot toevoegen, kokend water erbij schenken (en ik had er ook een scheut room bij gedaan) en even laten koken. Naar smaak peper en zout toevoegen.
Ipv de arrowroot kan je dus ook een papje van maizena of allesbinder toevoegen. Maar ik vind arrowroot echt heel fijn om mee te koken.

Ik had veel gemaakt en in porties ingevroren. Ideaal bij een simpele maaltijd.

Afbeelding
<<

Anoniem151

Bericht 10 Sep 2015 20:24

Re: roomsaus

Dat klinkt heel lekker Jans! Als ik weer zuivel kan eten ga ik het eens proberen!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers