Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Ongemakkelijke positie

<<

Anoniem282

Bericht 31 Aug 2015 12:50

Ongemakkelijke positie

Graag hoor/lees ik wat jullie zouden doen in het volgende geval:

Leidinggevende wil iets met je drinken en jij hebt er geen behoefte aan, maar hij blijft het maar benoemen c.q. vragen. Deze leidinggevende gaat einde van het jaar voor een groot deel over al dan niet een contractverlenging en zijn input weegt zwaar, maar de uiteindelijke beslissing wordt genomen door onze gezamenlijke manager en is afhankelijk van de begroting. Als de begroting het toelaat mag je blijven, tenzij je dus inhoudelijk niet goed functioneert.

Een tijdje terug lag ik met deze leidinggevende die nu iets wil drinken, professioneel gezien totaal niet op 1 lijn. Ik heb met onze gezamenlijke manager afgesproken dat ik mijn best zou doen deze werkverhouding te verbeteren. Dit is nu echter zo doorgeslagen dat hij zo ongeveer lyrisch over me is en hij nu ook buiten werktijd om wil afspreken. Ik heb daar geen behoefte aan, maar kan kiezen uit 2 kwaden: niet doen, betekent dat dit me duur kan komen te staan aan het einde van het jaar, want het zal tegen me worden gebruikt dat ik niet op die manier aan teambuilding met hem wil doen. Wel een drankje doen, betekent dat hij het vaker kan vragen en als ik het al doe, is het echt eenmalig. Maar goed, dat valt ook niet op voorhand tactisch te brengen. Ik vind het gewoon ongepast om met je leidinggevende op die manier te gaan socializen, want dat we op professioneel vlak elkaar nu gedogen volstaat voor mij wel. Hij blijft er maar over beginnen en ik vind het echt benauwend worden. Wat kan ik het beste doen?
<<

Anoniem148

Bericht 31 Aug 2015 12:57

Re: Ongemakkelijke positie

Kan je niet ingaan op zijn uitnodiging en meteen tegen een paar collega's zeggen dat je met hem wat gaat drinken buiten werktijd en of hun niet ook zin hebben om mee te gaan. Op die manier ben je niet alleen met hem en doe je aan teambuilding :smile:
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 31 Aug 2015 13:15

Re: Ongemakkelijke positie

Ik zou ook proberen het breder te trekken en andere collega's uit te nodigen.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Lilou

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1498

Geregistreerd: 01 Sep 2013 12:29

Bericht 31 Aug 2015 13:25

Re: Ongemakkelijke positie

Ik zou er ook een voorstel voor een teamuitje van maken, als dat mogelijk is natuurlijk.

Ik snap wel dat het ongemakkelijk kan voelen. Op mijn laatste werkplek was het heel gewoon om een paar keer per jaar nog even wat met elkaar te gaan drinken, maar zowel in dat werk als in het team was het ook normaal om niet alleen werkgerelateerd maar ook op persoonlijk vlak met elkaar over dingen te praten. Ik kan me voorstellen dat wanneer je daar geen behoefte aan hebt, zo'n teamborrel ook niet echt prettig voelt. Bovendien had ik ook het ook gekker gevonden om alleen met mijn leidinggevende wat te gaan drinken en niemand anders.

Is het trouwens het punt dat je er met déze persoon geen behoefte aan hebt, of in het algemeen met niemand? Ik meen me uit eerdere topics van je ook te herinneren dat je het onprettig vindt wanneer collega's (te) persoonlijke vragen stelden, maar dat kan ik mis hebben natuurlijk.
♥️ N. juli 2014
♥️ L. maart 2016
<<

Anoniem282

Bericht 31 Aug 2015 16:13

Re: Ongemakkelijke positie

Thnx voor jullie reacties. :)

Ik heb er ook over nagedacht om idd meerdere collega's mee te vragen, maar ik ben de enige die zo nauw met hem moet samenwerken en hij verpakt het als werkbespreking en dan daarnaast gewoon 'gezellig'. Andere collega's hebben dus niets aan een werkbespreking, omdat zij niet op die manier met hem projecten doen. En ik dus nog steeds vermoed dat hij dit zeker een leuk idee vindt, maar het voor hem losstaat van met z'n tweeën ook nog een borrel doen.

Lilou: ik denk dat je in de war bent met iemand anders. Als er een leuke klik is met een collega, vind ik het ook gezellig om af en toe buiten werktijd om nog even te gaan borrelen. Maar ik doe dat liever niet met collega's met wie er al een ongelijke werkverhouding is, doordat 1 van beiden wordt beoordeeld door de ander. Bij hiërarchische verhoudingen vind ik dat ongepast. Toen ik paar jaar geleden zelf stagiaires begeleidde en het leeftijdsverschil soms maar 3 jaar was, werd mij ook wel eens gevraagd om wat te gaan drinken. Hartstikke leuk, maar dan wel pas na je stage en beoordeling. :)
<<

Anoniem282

Bericht 31 Aug 2015 16:15

Re: Ongemakkelijke positie

Oh, er is trouwens binnenkort een teamuitje. Dan ben ik alleen net op vakantie. :)
<<

Chocolate

Noob

Berichten: 110

Geregistreerd: 13 Jun 2015 20:21

Bericht 31 Aug 2015 16:34

Re: Ongemakkelijke positie

Als je het normaal gesproken zelf ook niet afspreekt met iemand die onder jou werkt omdat je dat ongepast vindt dan zou ik dat in dit geval ook niet doen. Je hebt er en geen zin in, en de klik is er van jou kant niet, en je wilt het sowieso bij max 1 keer houden. De kans is groot dat hij het dan helemaal gezellig vindt en vaker af wil spreken, en van te voren aangeven dat je een keer een uitzondering maakt en het bij een keer wilt houden lijkt me ook raar (tenslotte als twee mensen het gezellig hebben spreek je vaak nog wel eens af. Als iemand zoiets tegen mij zou zeggen dan zou ik ook denken: 'oh eigenlijk vind je het niet leuk maar 1 keer als compromis kan wel)
Normaal gesproken, als er niet zoveel van afhangt zoals nu bij jou het geval is, zou ik eerlijk zijn en zeggen dat je werkbesprekingen graag onder werktijd houdt en dat je aan het sociale gedeelte buiten werktijd niet zoveel behoefte hebt.

Nu gaf je al aan dat hij ook inspraak in de contracten heeft.... Dat maakt de situatie wel heel lastig en snap dat je dan echt niet weet wat je moet doen. Maar ik zou het echt erg onprofessioneel van hem vinden als een contractverlenging van zoiets afhangt. Dat die dingen gebeuren in de praktijk weet ik, en dat is natuurlijk niet ok. Maar als je nu ja zegt dan is de kans dat die voorstellen blijven komen en dat je straks steeds excuses moet gaan bedenken om niet te gaan, ik denk niet dat het werk daar makkelijker of leuker van wordt. Misschien dat je toch gewoon professioneel kunt blijven en aan kunt geven dat je het best leuk vindt om eens in de zoveel tijd mee te doen aan een teamuitje maar dat je er verder niet echt behoefte aan hebt. Maar moeilijk is het zeker, en snap dat je er over twijfelt. Ik vind het ook erg ongepast dat een leidinggevende zich zo gedraagt, omdat nee zeggen toch wel iets lastiger is dan bij een 'gelijke' collega.
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 31 Aug 2015 17:25

Re: Ongemakkelijke positie

Mijn baas wil dit ook altijd (uitjes, verjaardagen), maar heb hier ook totaal geen behoefte aan. Ik ga dan ook nooit mee. Wat mijn collega's doen moeten ze zelf weten. Onderling klikt het allemaal heel goed en spreken we ook wel af, maar met baas erbij, nee liever niet. Gelukkig heeft het mijn functie verder niet in de weg gestaan.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Anoniem282

Bericht 01 Sep 2015 08:33

Re: Ongemakkelijke positie

Lief dat jullie meedenken! Ik probeer later vandaag nog even te reageren en anders morgen. :)
<<

Anoniem127

Bericht 09 Sep 2015 14:03

Re: Ongemakkelijke positie

Ik zou het zeker niet gaan doen als je het niet wilt, ik vind het ook ongepast van hem om te vragen gezien de hiërarchische verhouding. Dus dan kijken hoe je het tactisch kan brengen, zodat hij zich totaal niet aangesproken voelt. Bijvoorbeeld dat je uit principe nooit met iemand afspreekt buiten het werk tot wie je in hiërarchische verhouding staat en dat het helemaal niet aan hem ligt. En dat het wel fijn is dat jullie verhouding blijkbaar zo verbeterd is dat hij dit nu van je vraagt. Maar dat het nu eenmaal uit principe niet mogelijk is.

Ben zelf trouwens ook wel eens gevraagd wat te gaan doen door iemand met een andere plek in de hierarchie. Naar feesten zoals 25 jaar getrouwd oid ga ik wel, naar een gewone verjaardag niet. Dat is de grens, zo heb ik dat ook altijd gezegd en nooit iemand mee op de tenen getrapt volgens mij.
<<

Anoniem282

Bericht 09 Sep 2015 15:25

Re: Ongemakkelijke positie

Hey, thnx voor je reactie Twellie. Ik ben er niet meer aan toegekomen om te reageren, want heb het te druk momenteel. Anyway, ik heb idd besloten dit niet te gaan doen, nadat hij vandaag voor de 5e keer vroeg of we wat gingen drinken. Hij loopt bijna m'n agenda af en ik word er een beetje zat van. Ik ga aangeven wat jij zegt, Twellie. Laat overigens achterwege dat het niet aan hem ligt, maar maak er wel iets moois van. ;-)

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers