Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Negatieve aandacht vragen

<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Sep 2015 17:30

Negatieve aandacht vragen

Na de geboorte van zijn zusje wordt T per dag onhandelbaarder. Op alles wat ik zeg gaat ie er tegendraads tegenin, net wou ie haar uit de kinderwagen tillen, mijn hart steeg naar mijn keel, nu werkt ons slaapgebrek ook niet mee, maar ik weet ook even niet meer een normale positieve draai eraan te geven, sowieso issie nu ook niet fit dus wil ook meer bij mij zitten dan normaal.

Hoe kom ik hier positief doorheen? Het is natuurlijk al zwaar een tweede kindje erbij. Maar op deze manier lijkt het allemaal loodzwaar...
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 03 Sep 2015 17:35

Re: Negatieve aandacht vragen

Ooo herkenbaar Silver.
Wij worstelen ook een beetje en V is nog geen week.

L is ook nog eens een beetje te wijs voor haar leeftijd en denkt minstens dat ze gelijkwaardig is aan ons.

Wij blijven met haar praten en uitleggen. Ook gaat ze gewoon naar psz en naar de opa's en oma's. Hopelijk is ze dan gauw terug in het ritme.

Gouden tip heb ik niet. Maarrrr I feel you!!
22-2-2013
28-8-2015
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 03 Sep 2015 17:35

Re: Negatieve aandacht vragen

Hoe oud is hij? Ik zou toch ook echt benaderen dat zijn gedrag niet kan.je kunt niet altijd alles maar positief oplossen soms hebben ze gewoon even een mopper nodig.

Verder veel betrekken bij zusje of een pop geven die hij kan verzorgen. Wij probeerden altijd ook r nog individuele tijd te geven en dan te benoemen dat nu de baby even moest wachten. Ik liet de baby best even huilen wanneer ik net met r bezig was. Ik liet niet alles meteen vallen als zij een kik gag maar maakte eerst af waar ik mee bezig was met r. Binnen het redelijke natuurlijk.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Anoniem148

Bericht 03 Sep 2015 18:10

Re: Negatieve aandacht vragen

Maar haar uit de kinderwagen tillen kan toch ook zijn dat hij wil helpen?
En een op een aandacht geven van beide ouders, bv even naar de speeltuin ofzo. Laat hem merken dat je hem nodig hebt bij iets wat hij wel kan.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 03 Sep 2015 21:54

Re: Negatieve aandacht vragen

Hij is begin augustus net 2 geworden, ik probeer hem ook overal bij te betrekken en 1op1 aandacht te geven. Maar als ik haar bijv in badje wil doen en vraag of ie wil helpen, gaat ie gevaarlijke capriolen uithalen door op de stoel, prullenbak rand van het bad te klimmen, en ik kan hem dan juist niet opvangen omdat ik haar vast heb.
Zijn geduld is heel ver weg te zoeken, tijdens het eten is ie ineens heel erg aan het knoeien en kieskeurig geworden.
Hij was een goeie eter die nooit iets liet staan, dinsdag hadden we geen plannen en heb ik hem in zijn stoel laten zitten tot ie zijn brood op had (heeft uiteindelijk 1,5 uur geduurd)

Doordat ik niet werk is hij natuurlijk alle aandacht voor zichzelf gewend, voor hem is het ook een hele omschakeling. Morgen gaat ie sinds de geboorte van M weer een dagje naar mijn schoonouders zien hoe dat gaat.
Als mijn vriend thuis komt zie ik ineens ook een hele andere T dan hoe ie overdag doet als ik met hem alleen ben.
<<

Anoniem171

Bericht 03 Sep 2015 23:12

Re: Negatieve aandacht vragen

Onze jongste is eind juli 2 geworden en herken het gedrag (driftbuien, zin doordrijven, zichzelf op de grond gooien, mij slaan) een beetje, hier alleen geen kindje erbij gekregen. Volgens mij is bij ons de peuterpubertijd aangebroken, zou dat bij jullie ook zo kunnen zijn (en nog eens versterkt door komst baby en jullie vermoeidheid)?
Wat hier helpt is hem veel zelf laten doen (traplopen, brood smeren, drinken inschenken), twee 'schijn'keuzes bieden (eet je één of twee stukjes brood), veel met hem ondernemen (wandelen en op z'n loopfiets zijn hier favoriet) en duidelijke regels, structuur en consequente aanpak.

Sterkte ermee!
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 04 Sep 2015 04:15

Re: Negatieve aandacht vragen

Heeft hier 2 weken geduurd na de geboorte van onze 2e. Daarna ging het steeds beter. Al blijft ze een echte peuter! :)
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10385

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:55

Bericht 04 Sep 2015 09:06

Re: Negatieve aandacht vragen

Ik heb dat op mijn werk heel veel gezien. Kindjes die moeten wennen aan de nieuwe situatie en dan negatieve aandacht vragen. Denk aan de plantenbak leegscheppen als moeder borstvoeding aan het geven is enzo.
Ik zou proberen om hem veel 1op1 aandacht te geven. Dus als de baby slaapt, spelletje met hem doen, knutselen, samen bouwen. Wandel bv samen met de kinderwagen naar een speeltuintje in de buurt, kan hij lekker even spelen.
Er verandert veel, maar dat wil niet zeggen dat je alles moet laten gebeuren wat hij doet. Je mag best aangeven dat bepaalde dingen niet gewenst zijn/niet kunnen.
Vind hij bijvoorbeeld een tekenfilm leuk? Zet die dan voor hem op als je aan het voeden bent. Voor zolang als deze periode duurt (waarschijnlijk niet heel lang hoor). Of laat hem spelen op zijn kamer als je de baby in bad doet. Bepaalde momenten heb je geen tijd om 2 kinderen vast te houden als er wat gebeurt, dus ik zou er dan voor kiezen om die momenten te vermijden. Door bv avonds het badje te doen. Als de rust dan weder keert kun je het gaan veranderen.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Marie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2587

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:32

Bericht 04 Sep 2015 10:04

Re: Negatieve aandacht vragen

Hij is begin augustus net 2 geworden, ik probeer hem ook overal bij te betrekken en 1op1 aandacht te geven. Maar als ik haar bijv in badje wil doen en vraag of ie wil helpen, gaat ie gevaarlijke capriolen uithalen door op de stoel, prullenbak rand van het bad te klimmen, en ik kan hem dan juist niet opvangen omdat ik haar vast heb.
Maar hoe moet hij dan helpen? Je vraagt hem om te helpen, maar hij mag nergens op klimmen om erbij te kunnen. Heb je niet een laag opstapje waar hij op kan staan? Of kun je hem niet concretere vragen stellen als: "T. wil jij mij de shampoo aangeven?" of "T. wil jij vast een schone luier klaarleggen?" Je kan van hem niet verwachten dat hij precies weet wat helpen inhoudt. Helpen is te abstract.

Zijn geduld is heel ver weg te zoeken, tijdens het eten is ie ineens heel erg aan het knoeien en kieskeurig geworden. Hij was een goeie eter die nooit iets liet staan, dinsdag hadden we geen plannen en heb ik hem in zijn stoel laten zitten tot ie zijn brood op had (heeft uiteindelijk 1,5 uur geduurd)
Is dit niet een manier om om aandacht te vragen, dat hij hoopt dat je hem weer gaat voeren? Dat doen jullie bij zijn zusje ook en dat is onverdeelde aandacht. Nu kan het eten ook een fase zijn die toevallig samenvalt met de geboorte van zijn zusje. F. eet de laatste tijd ook ontzettend slecht. Hij heeft besloten geen brood meer te willen eten en dan kan ik hoog of laag springen, maar hij eet niet.

Als mijn vriend thuis komt zie ik ineens ook een hele andere T dan hoe ie overdag doet als ik met hem alleen ben.
Op dat moment zijn jullie natuurlijk met zijn tweeën en kan hij zijn kansen spreiden. Als hij de aandacht bij jou niet krijgt, omdat jij met zijn zusje bezig bent, kan hij het bij jouw vriend proberen. En als papa's thuiskomen is er vaak wel een momentje onvoorwaardelijke aandacht en dat heeft hij waarschijnlijk even nodig.

Maar ook wat je schreef over uit de wagen tillen, is dat niet ook gewoon willen helpen? Natuurlijk kan het niet en mag het niet. Natuurlijk schrik je ervan. Maar als ik eerlijk ben, lees ik het gewoon als een lief jongetje dat ontzettend betrokken is bij zijn zusje.
2010: Jij hebt ons papa en mama gemaakt!
* * *
2013: Compleet gelukkig en gelukkig compleet!
<<

Geel

Bericht 04 Sep 2015 10:08

Re: Negatieve aandacht vragen

Wat Kissyfur zegt. Ik lees dat jij je vooral druk maakt om veiligheid en dat je wilt dat hij zich weer gedraagt zoals vroeger. Maar dit is zijn manier van vragen dat hij jouw aandacht mist. Je kunt hem bv. concrete taken geven. En hem dan heel veel prijzen: "Goed zo T, wat ben jij een goeie hulp van mama." Veel liefde en aandacht.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 06 Sep 2015 20:14

Re: Negatieve aandacht vragen

Hoe gaat het nu bij jullie?
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Pitty

Bericht 06 Sep 2015 20:25

Re: Negatieve aandacht vragen

Ik weet niet of je er al 1 hebt, maar ik zou ook zeker gaan kijken naar een draagdoek. Dan heb je je dochter altijd dichtbij en hoef je niet te waken voor haar veiligheid. (met bijvoorbeeld uit de kinderwagen tillen). Verder heb je ook lekker je handen vrij, en kun je wat meer dingen doen, zoals samen in de binnenspeeltuin van de glijbaan bijvoorbeeld (ja, kan hoor, met baby in draagdoek!)

Het is gewoon totaal veranderd nu je een tweede erbij hebt. Toen hier de tweede geboren werd, verheugde ik me ook op lekker tutten met de nieuwe baby, maar de babytijd met alleen je eerste kind komt gewoon nooit meer terug: die rust is ver te zoeken en je verzorgt echt samen met de oudste de baby.
<<

Teddyaapje

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 509

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:50

Bericht 07 Sep 2015 10:00

Re: Negatieve aandacht vragen

Oh vervelend zeg. Ik heb de eerste periode na J.s geboorte ook echt ervaren als een ren je rot periode. Ik kwam 5 paar armen en benen te kort. Ik kan je vertellen dat dat minder wordt :D

Wat ik toen deed was echt een vast ritme aanhouden wat T. betreft. Meteen na t opstaan aankleden en ontbijten. Daarna even spelen ondertussen dat ik met J. bezig was. Zodra J. moe was legde ik hem in de wandelwagen en gingen een een eindje wandelen door het dorp, naar de speeltuin, naar de eendjes, enz.

Tijdens het voeden van J. speelde ik vadertje en moedertje met T., las ik een boekje voor, gingen we kleuren, enz.
J. had ik ook veel in een draagdoek zodat ik hem bij me had en toch met T. bezig kon zijn.

Kinderen maken nog geen onderscheid tussen positieve en negatieve aandacht. Aandacht is aandacht. En als ze er achter komen dat ze meer aandacht krijgen door dingen te doen die niet mogen...is de keuze makkelijk gemaakt.

Wat betreft het uit de wagen willen halen...dat is natuurlijk gevaarlijk...en die inschatting kunnen wij als volwassene maken, maar een kindje van 2 heeft dat besef nog niet.

Om zelf even wat meer tot rust te kunnen komen/ bij te slapen, en de oudste zijn verdiende positieve aandacht te geven kun je evt. opa's of oma's of vriendinnen ofzo eens vragen of zij hem een middagje/dagje mee willen nemen naar een speeltuin.

Succes en sterkte!
Afbeelding Afbeelding

*20-7-2012*
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 09 Sep 2015 15:24

Re: Negatieve aandacht vragen

Dankjullie wel voor reacties. Ik voelde me een beetje op mijn plaats gezet door Kissyfur maar gelijk heb je wel!

Het gaat nu ondertussen al veel beter, ritme is er nog niet echt, maar maandags gaat mijn moeder met T zwemmen, en vrijdags gaat ie een dag naar schoonouders heeft ie ook echt 1 op 1 aandacht.
Even naar de speeltuin werkt hier helaas nog niet maar dat komt nog wel. Draagdoek heb ik al, draagzak ook maar was nog even een puzzeltje hoe dat ook alweer moest. Voor de rest is het zoals jullie al zeiden ook een kwestie van wennen aan de nieuwe situatie. Vooral voor T dat ie mij niet meer voor zichzelf heeft. Nu M 3 weken is merk ik dat T ook niet meer beter weet dan dat ze erbij hoort.

En dat ritme komt vanzelf, net als weer even erop uit e.d. Ik houd me voor nu eerst lekker rustig thuis.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers