Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 07 Sep 2015 22:40

Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Ik vraag dit niet voor mezelf, maar voor mijn lieve zusje :-(

Ze is zwanger, en ze zijn uit elkaar gegaan. Ik weet dat er hier (helaas) een paar meiden/moeders zijn met ervaring. Hoe gebben jullie dalles geregeld, zelf of met behulp van een mediator/advocaat oid? Wat heb je allemaal op papier staan? En praktische dingen qua kinderbijslag, kleding, sparen etc. Vanaf wanneer zijn jullie co-ouderschap gaan doen? Hoe vinden jullie kinderen dat, doen ze het goed? En qua erkenning en gezag? Nu is het zo dat ze, toen ze nog bij elkaar waren, de erkenning geregeld hebben, hun kindje krijgt dus zijn achternaam. Nu wil ze dat niet meer, maar dit schijn je niet meer terug te kunnen draaien. Vind ik erg apart en moeten we nog verder uitzoeken, maar als iemand hier iets van weet hoor ik het graag :-)
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Sep 2015 01:57

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Je kan het nog terug draaien met wederzijds goed vinden als het goed is. Alleen of hij mee zal werken is de vraag. Het is voor haar wel handig als zij de erkenningsakte heeft zodat ze hoe het ook loopt in ieder geval aangifte kan doen.

Na de bevalling kan er gezag geregeld worden. Je zusje heeft sowieso gezag en haar ex kan het krijgen. Zij moet hier toestemming voor geven of hij moet naar de rechtbank stappen.

Hier staat nog niets op papier dat zal aan de hand van een mediator gaan. Co-ouderschap is hier sowieso geen optie want we wonen veel te ver uit elkaar. Haar ex heeft recht op omgang met de baby en heeft als plicht om alimentatie te betalen omdat hij de baby erkent heeft.

Gezag gaat hier nog wel een dingetje worden, ik durf dat echt nog niet te geven na alles wat er gebeurt is en hoe weinig steun ik heb gehad.

Op dit moment is het zo dat J zijn vader 2 keer in de week een paar uur ziet. Ik had ergens gelezen dat het het beste voor de binding is om het op deze manier te doen. Hij komt dan bij mij langs en dan doet hij J in bad of zit gewoon een paar uur met hem op schoot. Ondertussen zitten wij gewoon te praten en doe ik snel wat dingen die gewoon makkelijker gaan als ik J niet aan me vast geplakt heb. Uiteindelijk zal het uitgebouwd worden naar elke 14 dagen 1 weekend en wat mij betreft komt F dan ook nog op een vaste doordeweekse dag langs. Ik geef nu nog borstvoeding dus bij zijn vader blijven slapen is gewoon nog geen optie. En F trekt dat ook echt niet op het moment.
Verder app ik hem op het moment om de meest debiele dingen te overleggen. Ik weet nl dat als hij het gevoel heeft dat hij controle heeft het een stuk beter voor J is. Zoals gister overlegd of we hem een speen gaan geven of niet.

Een spaarrekening heb ik al geopend, dat kan alleen de gezaghebbende ouder doen. Waar je dan wel op moet letten is dat het bedrag opgeteld word bij je eigen spaarrekening en hey dus kan zijn dat je daar belasting over moet betalen.
Kinderbijslag komt hier gewoon op mijn rekening net als het kindgebonden budget straks.
Kleding koop ik en ik zal dat ook blijven doen. Als ik dat van F af moet laten hangen komt dat niet goed.

Verder is het zo dat zij eigenlijk zo'n beetje alles kan bepalen zolang hij geen gezag heeft en geen stappen onderneemt. Ik heb er heel bewust voor gekozen om een aantal dingen pas vast te gaan leggen op het moment dat J er was, heb hier wel behoorlijk voor op mijn strepen moeten staan. Was het zo geweest dat F en ik steeds knallende ruzie kregen als hij hier langs kwam dan was het heel jammer geweest maar dan was het 1 keer in de 14 dagen een ochtend geworden.

Zal morgen nog wel ff verder reageren nu eerst weer slapen
2015 💙
<<

Bonheur

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 25 Dec 2014 18:42

Bericht 08 Sep 2015 14:59

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Wat vervelend voor zusje!

Wij zijn nooit getrouwd geweest maar hij heeft mijn dochter wel erkend. We hebben onderling afspraken gemaakt over de omgangsregeling en dat gaat heel goed (doordeweeks is ze bij mij, in de weekenden bij hem). Alimitatie hebben we via een rechtswinkel en formulieren geregeld. Overige toeslagen komen bij mij binnen aangezien ik ook voor alle kleding e.d zorg.
<<

Anoniem211

Bericht 08 Sep 2015 16:55

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Ik was niet zwanger, maar mijn jongste was wel 6 weken. Zijn meteen co-ouderschap aangegaan en ik moet zeggen dat ik dat ook wel kan aanraden. Vooral mijn jongste weet niet anders en het gaat daarom denk ik vrij soepel allemaal. Mijn middelste was 2 en zijn broer was 4. Hier is het echt 50/50 en verjaardagen en andere belangrijke dingen vieren we samen. Verder hebben we een gezamenlijke betaalrekening en sparen we allebei apart voor de kinderen.

Apart van die achternaam, aan de andere kant ook wel weer logisch: dat is de beslissing die je toen gemaakt hebt. Je kunt achternamen volgens mij sowieso wel veranderen maar dat kost geld en kan vanaf dat het kind 12 is.
<<

Dolphinne

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2388

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:39

Bericht 08 Sep 2015 18:36

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Toen mijn oudste 4mnd was gingen wij uit elkaar. Hij heeft hem erkend en ook gezag.
Eerst zag mijn ex zijn zoon maar eens per week en later weekenden. Dat was door de bv toen nog wat lastig, die ben ik daardoor ook gaan afbouwen.
Vanaf dat hij 8á9 maand is hebben we een co-ouderschap 50/50 verdeeld.

We hebben toen samen een ouderschapsplan opgesteld en vierden toen ook nog zijn verjaardag samen.

Kinderbijslag is hier 50/50 verdeeld. Kinderopvang regelde ik en kreeg ik ook toeslag voor.

Later (toen was zoon al 4 of 5) hebben we nog heel wat gesprekken bij een mediator gehad en nu is het ouderschapsplan ook officieel door de rechter vastgelegd samen met een bedrag per maand voor kleding etc.

Als ze echt allebei samen voor hun kind willen zorgen en hier ook allebei achter staan, dan werkt een co-ouderschap. Als ze het elkaar vooral moeilijk willen maken zal dat heel lastig worden.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 13:10

Bericht 08 Sep 2015 20:23

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Kun me met aangeven van t kind niet nog aangeven hoe t kind gaat heten? Of is dat alleen als je getrouwd bent? Wij waren wel getrouwd, en daardoor kreeg dochter automatisch de achternaam van ex. Maar t was wel mogelijk geweest om haar mijn naam te geven, maar dan had ex idd toestemming moeten geven volgens mij
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Sep 2015 20:44

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Elsa schreef:Kun me met aangeven van t kind niet nog aangeven hoe t kind gaat heten? Of is dat alleen als je getrouwd bent? Wij waren wel getrouwd, en daardoor kreeg dochter automatisch de achternaam van ex. Maar t was wel mogelijk geweest om haar mijn naam te geven, maar dan had ex idd toestemming moeten geven volgens mij


Dit leg je met de erkenning vast en kun je daarna niet meer in je eentje veranderen. Volgens mij wel als beiden toestemming geven. Ik heb dit toen op advies van heel veel mensen uitgezocht. Stond er totaal niet achter om J een andere achternaam te geven.
2015 💙
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 19:25

Bericht 08 Sep 2015 22:15

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

@minx, ik weet niet wie de akte heeft eigenlijk. Volgens mij zijn ze nu best aardig on speaking terms, maar of hij daaraan mee zou willen werken weet ik niet. Hoe hebben jullie de alimentatie geregeld? Mijn zusje heeft nu co-ouderschap voor ogen, hij lijkt dat ook te willen (al vraag ik me af of ie t kan maar dat is een ander verhaal) maar dan zal er geen sprake zijn van alimentatie en kinderbijslag verdelen denk ik toch?
Zijn jullie nu echt uit elkaar of staat de deur nog op een kier? Wel fijn dat het nu goed met jou en j gaat, petje af!

@bonheur, thanks voor je reactie!

@marilyn, ik heb hier toen wel meegekregen dat jullie uit elkaar gingen toen de jongste nog erg jong was. Fijn om te lezen dat dat goed ging bij jullie. Hoe oud zijn ze nu? M'n zusje wil bv gaan geven als dat allemaal lukt, dus praktisch gezien weet ik niet vanaf wanneer het dan zou kunnen. Meen me te herinneren dat ik hier ooit eens gelezen heb dat er onderzoek naar gedaan is vanaf welke leeftijd co-ouderschap 'goed' zou zijn voor kinderen, weet jij daar verder nog iets van?
Wel fijn dat jullie bepaalde dingen gewoon nig samen doen! Van die achternaam, dat klopt en de kosten zijn dan rond de 800 euro geloof ik. Enerzijds klopt dat wat je zegt, is een afspraak die toen gemaakt is, alleen wist ze toen nog niet wat ze nu weet. Maar goed, ze moet er nig maar eens goed over nadenken, en evt vragen of hij eraan mee wil werken, wat minx zegt.

@dolphinne, hebben jullie het ouderschapsplan toen zelf opgesteld en later dus pas officieel gemaakt? Zoals ik het nu begrijp is dat ze het, hetzij niet meer als stel, toch samen willen gaan doen. Mijn zusje doet het sowieso heel goed vind ik, denkt in het belang van hun kind, haar ex mag nig overal bij zijn etc. Maar goed, het kindje is er nog niet en het is maar de vraag hoe haar ex het gaat doen als de baby er is. (Ik vertrouw m voor geen cent, maar dat is mijn bescheiden mening (die ik verder tov mijn zusje voor me houd))

@elsa, wat ik van mijn zusje begreep is dat dat niet kan. Had ik in eerste instantie ook gedacht, maar zo schijnt het niet te werken.

Nog een keer @ minx, j heeft dus jouw achternaam?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 08 Sep 2015 22:54

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

J heeft de achternaam van zijn vader, ik heb wel gekeken of het aangepast kon worden. Eigenlijk voornamelijk omdat iedereen zei dat ik dat uit moest zoeken. Stond er totaal niet achter dat het veranderd werd.
Ik weet niet hoe ver ze zwanger is maar kan alleen maar als advies geven zorg dat zij de akte heeft. Dan krijg je in ieder geval geen problemen bij de aangifte.
Alimentatie moeten wij nog officieel vast leggen. Hij heeft me nu 1 keer een bedrag over gemaakt. Ondanks dat ik weet dat ik er recht op heb kan het me geen biet schelen. Ik vind een goede communicatie zo veel belangrijker.

Er moet hier heel veel gebeuren wil het ooit nog goed komen. Dus ik denk het niet.

Over je vraag mbt tot co-ouderschap dat is uit mijn hoofd vanaf 3 jaar dan zijn kinderen normaal gesproken helemaal gehecht.

Hoe ver is je zusje nu zwanger?

Edit: heel veel dingen hangen ook samen met het gezag. Zo lang de vader dat niet heeft hoeft in principe alleen de alimentatie en de omgang geregeld te worden. En zelfs bij een 50/50 verdeling is de kans groot dat 1 van de twee alimentatie moet betalen.
2015 💙
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1953

Geregistreerd: 19 Jan 2015 12:10

Bericht 09 Sep 2015 11:43

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Misschien is dit boek wat voor je zusje:
http://www.bol.com/nl/p/een-ouderschaps ... 005935266/

Staan allerlei tips in over een ouderschapsplan maken, en welke dingen bijvoorbeeld van belang kunnen zijn. Het fijne aan dit boekje vond ik zelf dat er ook per leeftijdsfase staat aangegeven wat er aan te raden is qua zorgverdeling. Natuurlijk moet iedereen zelf een verdeling maken die bij de eigen situatie past, en als je daar goed mee omgaat dan werkt dat het beste. Maar toch vond ik het prettig om te lezen wat vanuit een kind gezien het beste bij welke ontwikkelingsfase past en waarom. En dan maken ze ook nog onderscheid in de manier waarop de ouders met elkaar omgaan, of de ouders niet goed met elkaar overweg kunnen of dat ze juist zoveel mogelijk de zorg willen delen. Verder ook veel nuttige info over waar je aan moet denken bij een ouderschapsplan, zoals financiën, school, kleding, gezag, etc. Naast voor mezelf bedenken wat ik het beste vond voor zoon, en info opzoeken op internet , heb ik uit dit boekje ook wel nuttige dingen gehaald. En daarna met ex heel vaak om de tafel tot we voor de komende tijd een plan hadden gevonden waar we wel wat mee konden. Wij doen overigens nu geen co-ouderschap, dat leek mij (en gelukkig ex uiteindelijk ook) te belastend nog voor zoon. Niet omdat ik hem zijn vader niet gun, maar op de dagen dat hij aan het werk is dan zou zoon naar de opvang gaan terwijl ik thuis zit. Twee huizen en gescheiden ouders leek me al wennen genoeg, dus voor nu is hij meer bij mij en op de doordeweekse vrije dag van papa is hij daar vanaf de avond daarvoor, en om het weekend. En als het nodig is of zo uitkomt dan is hij tussendoor in overleg ook welkom hier.
<<

Anoniem127

Bericht 09 Sep 2015 13:47

Re: Zwanger - uit elkaar, co-ouderschap etc.?

Wat een nare situatie voor je zusje.

Het hangt er allemaal vanaf hoe je uit elkaar gaat: elkaar nog wat gunnen of elkaar zoveel mogelijk tegenwerken. Het is belangrijk om voor het eerste te gaan, al moet je er soms dingen voor slikken en echt naar het grotere plaatje blijven kijken om niet uit frustratie iets te doen wat niet meehelpt aan een goed co-ouderschap. Da's sowieso de beste tip die ik heb.

Wij hebben alles met zijn tweeën kunnen regelen, dat scheelt geld. Wij hebben onder andere op papier staan: wie wanneer voor de kinderen zorgt. Dat we beiden alleen na overleg met de ander verder dan een kilometer van onze huidige woonplek kunnen verhuizen tot onze jongste dochter 18 is (we zijn nu praktisch buren wat het co-ouderschap makkelijk maakt). Dat eventuele nieuwe partners als eerste worden voorgesteld aan de andere ouder voordat ze de kinderen ontmoeten. Geen foto's van de kinderen op sociale media. En nog meer van dit soort hele praktische dingen. Kan ik ook aanraden om te doen, dan ben je daar tenminste uit voor later en krijg je niet alsnog discussies.

We sparen beiden 10 euro per kind per maand en soms wat extra's op een rekening waar we beiden bij kunnen. Verder aparte financiën. Geen alimentatie en ik betaal alles voor de kinderen zoals kleding, zwemlessen, feestjes enzovoorts. Daar gebruik ik de kinderbijslag voor, die ik dus krijg.

Kinderen doen het goed, we zijn al zo lang uit elkaar dat ze eigenlijk niet anders weten. We zijn ook makkelijk met de kinderen, als ze even naar papa of mama willen om wat te vertellen als ze bij de ander zijn, kan dat gewoon. Geen strikte verdeling dus, ook weer elkaar wat gunnen. Overigens probeert de oudste er nog wel eens misbruik van te maken in de zin van: 'Wat??? Mag ik geen nieuwe My Little Pony??? Dan ga ik nu naar mama om daar te blijven wonen voor altijd en altijd!!!!!!!' :face: . Als ze naar de andere willen om hun zin te krijgen, mag het niet, anders wel.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers