Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Nederlander worden

<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 17 Aug 2015 02:52

Nederlander worden

Na ongeveer 800 artikelen ben ik echt de weg kwijt. Ik heb al een mail gestuurd maar nog niks gehoord, dus wie weet heeft iemand er hier verstand van. Mijn vriend (verloofde - we zijn hier ook geregistreerde partners) en ik gaan dus trouwen in februari. Ik sta al jaren niet meer ingeschreven in Nederland, maar heb wel een Nederlands paspoort (dat ik niet hoef op te geven omdat ik met een Australier ben, maar ik krijg wel mijn Australische paspoort over paar jaar).

Nu zou ik het fijn vinden als mijn man ook Nederlander kan worden, dat kan in de toekomst dan wat makkelijker als we een poos daar zouden willen wonen. We hebben namelijk 2 jaar in Nederland gewoond maar hij mocht niks, omdat hij geen Europese werkvergunning had. Anyway, wie weet er iets over dit naturalisatie proces. Ik heb dus echt al heel veel gelezen, dus knippen en plakken van het internet heb ik waarschijnlijk al gezien, maar ik SNAP het niet helemaal.

Ik snap dus niet of het mogelijk is dat wij beiden in het buitenland wonen, maar 2 jaar in Nederland hebben gewoond ipv 3 maar wel al 5 samenwonend in totaal hier en in Nederland. Ik heb Nederlands paspoort maar sta niet meer in Nederland ingeschreven. We zitten erover te denken om ook nog in Nederland te trouwen. Kan mijn vriend nou een verblijfsvergunning of paspoort krijgen na zoveel jaar, zelfs als we niet in Nederland wonen?
Afbeelding
Afbeelding
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 17 Aug 2015 06:30

Re: Nederlander worden

Voor zover ik kan nagaan kan hij geen Nederlanderd worden voor nu in elk geval, want hij woont in het land waarvan hij de nationaliteit bezit (Australië) èn jullie zijn nog niet minstens 3 jaar getrouwd. En hij moet aan alle voorwaarden voldoen om in Australië de Nederlandse nationaliteit te verkrijgen, die genoemd worden in hoofdstuk 3 van de brochure die je onderstaand vindt ( en die je waarschijnlijk al hebt gelezen).

https://www.ind.nl/documents/3008.pdf

Ik zou het nog even navragen bij de Nederlandse ambassade/consulaat, want het indienen van het verzoek loopt via hen, maar op grond van de info van de IND (die afkomstig van het het ministerie van VenJ is) lijkt het niet te kunnen.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Anoniem131

Bericht 17 Aug 2015 16:22

Re: Nederlander worden

Nee, dat kan nu dus nog niet.

Maar waarom zou hij hier niet kunnen werken? Ik heb genoeg cursisten met een Nederlandse partner die bij een Nederlands bedrijf werken.
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 17 Aug 2015 18:21

Re: Nederlander worden

Dat kan hij ook, maar hij heeft dan wel een werkvergunning nodig.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Aug 2015 01:57

Re: Nederlander worden

Ja, hij had geen werkvergunning en die was te lastig te krijgen. Ik wilde sowieso niet in Nederland wonen, dus zijn we hiernaartoe verhuisd. Op zich is het ook niet heeeeel belangrijk maar over paar jaar, als we kinderen hebben en we willen bijvoorbeeld voor paar jaar naar Nederland ivm de taal, dan zou het fijn zijn. Thanks voor reageren dames.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem131

Bericht 18 Aug 2015 07:37

Re: Nederlander worden

Ik weet niet in welk jaar dat was en de wetgeving is best veranderd, maar voor nu krijg je heel makkelijk een werkvergunning als je hier een status hebt.
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 18 Aug 2015 09:44

Re: Nederlander worden

Dat was 3 jaar geleden en welke status heb jij het over? Want hij was er toen als toerist, daar krijg je geen werkvergunning mee..
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem205

Bericht 26 Aug 2015 13:41

Re: Nederlander worden

dan zal hij tegen die tijd een mvv aan moeten vragen, een machtiging voorlopig verblijf.
ALs je wilt kan ik het wel eens navragen. Een nichtje van mij woont met haar australische vriend in Nederland. Hij werkt hier ook gewoon.
Volgens mij is het zo, maar wellicht is die wetgeving inmiddels ook al veranderd, als hij de nederlandse nationaliteit wil aannemen, hij de australische kwijt raakt. Dat was vanuit de venezolaanse naar de nederlandse nationaliteit iig wel zo, in 2009.
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 29 Aug 2015 08:31

Re: Nederlander worden

Ik denk dat ze een verblijfsstatus bedoelt, maar dat is als toerist (verblijf korter dan 90 dagen) niet van toepassing inderdaad. Maar als je hier 2 jaar gewoond hebt (aaneengesloten) was hij geen toerist meer en zou hij toen ook al een verblijfsdocument moeten hebben gehad? Of de regelgeving moet toen nog anders zijn geweest. Ik heb alleen toegang tot de huidige wetgeving.

Mvv is niet nodig voor langer verblijf voor hem Oreo, wel een verblijfsdocument die rechtstreeks bij IND opgevraagd kan worden. Als ze getrouwd zijn (en jij hebt je Nederlandse nationaliteit nog Marsy) of een geregistreerd partnersxhap hebben die in Nederland bij de burgerlijke stand is geregistreerd kan hij zijn Australische nationaliteit behouden, als hij Nederlander wordt, maar dan blijf je met de eisen zitten uit mijn eerste post.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Anoniem205

Bericht 30 Aug 2015 13:17

Re: Nederlander worden

Dan is dat veranderd. Want toen ik nog voor de ambassade werkte, kwamen er veel venezolanen langs die getrouwd waren met een nederlander en die de nederlandse nationaliteit aannamen. Alleen raakten ze daardoor de venezolaanse wel kwijt (moesten ze ook officieel afstand van komen doen).
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 31 Aug 2015 03:17

Re: Nederlander worden

Eerlijk gezegd weet ik ook niet 100% hoe het zat. Hij was toerist en daarna student maar hij mocht niet werken op zijn n dat student visum vanwege..? En dat weten we beide niet meer. Maar hij werkte wel illegaal. Nou ja, we zullen zien.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 02 Sep 2015 22:29

Re: Nederlander worden

Oreo schreef:Dan is dat veranderd. Want toen ik nog voor de ambassade werkte, kwamen er veel venezolanen langs die getrouwd waren met een nederlander en die de nederlandse nationaliteit aannamen. Alleen raakten ze daardoor de venezolaanse wel kwijt (moesten ze ook officieel afstand van komen doen).



Dat kan hoor, regelgevingis nogal veranderd. Tot wanneer werkte je voor de ambassade? En waar? (Gewoon nieuwsgierig, als je t niet wil aangeven geen probleem :)

marsy: hij had een verblijfsdocument (want studentenvisum geef je zelf aan). Maar daarmee had hij nog geen tewerkstellingsvergunning en die heeft hij wel nodig om legaal te mogen werken.

Maar goed na jullie huwelijk moeten jullie minstens 3 jaar samen zijn èn niet meer in Australië wonen om hem de NLse nationaliteit te kunnen laten verkrijgen. En dan is het werkvergunningsverhaal niet meer relevant.
27-12-2011
03-06-2013
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 03 Sep 2015 02:17

Re: Nederlander worden

Hmm, we zullen waarschijnlijk wel in Australie blijven wonen. Had gehoopt dat, als we getrouwd zijn, en de kinderen ook Nederlands zijn, dat hij dat dan ook mocht worden. Net als ik straks 2 paspoorten heb omdat ik met een Australier getrouwd ben, maar dan dus andersom voor hem. Jammer :(
Dat tewerkstelling en studentenvisum klinkt me inderdaad wel bekend in de oren. We zijn wel al 5 jaar samen intussen, dus dat is het enige waar we aan voldoen dan haha. Wie weet in de verre toekomst en anders word ik wel kostwinner ofzo.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 06 Sep 2015 09:34

Re: Nederlander worden

Zoals je misschien wel in mijn topic laatst heb gelezen was ik ook even bezig met twee paspoorten.

Denk je er goed om dat er wel regels verbonden zijn nu in Nederland over het aannemen van een andere nationaliteit?
Ik las iets (maar snapte het ook niet helemaal) over dat mensen die in het buitenland wonen en een andere nationaliteit aannamen en daardoor per ongeluk afstand deden van hun Nederlandse nationaliteit, zonder dat ze dat echt helemaal in de gaten hadden. Ik denk niet dat dat je bedoeling is. (of wel, maar wees je dan wel bewust van dat de regels hier wel vaak veranderen)
<<

Marsy31

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6681

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:19

Bericht 06 Sep 2015 13:34

Re: Nederlander worden

Lief dat je eraan denkt maar ik val buiten die regels, ik ben getrouwd dan met een Australiër en mag daarom 2 :)
Afbeelding
Afbeelding
<<

Nina

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:13

Bericht 06 Sep 2015 13:41

Re: Nederlander worden

Fijn! Ik vind het best bijzonder dat je dan wel twee paspoorten mag. Dat bedoel ik overigens positief.

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers