Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Sep 2015 21:34

Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

D. Is nu ruim twee jaar en twee maanden maar praat steeds amper tot niets.

Twee maanden geleden bij het consultatiebureau zeiden ze dat de taalontwikkeling vanaf twee jaar heel snel zou gaan, we moesten maar wat meer liedjes zingen en voorlezen (dingen die we al lang doen) en wat meer stimuleren.

Het probleem is echter dat hij er totaal geen interesse in heeft, doet geen moeite om woordjes na te zeggen en echt veel brabbelen heeft hij ook nooit gedaan.
Als hij bijvoorbeeld in een boekje iets aanwijst en ik vraag hem wat dat is dan wijst hij nog een keer, net zo lang dat ik het zeg of hij geeft het op en bladert verder.
Dingen aanwijzen gaat prima wanneer ik vraag waar bijvoorbeeld de koe is. Dan weet hij eigenlijk bijna alles wel aan te wijzen.

Verder doet hij heel veel met gebaren en geluid. Als hij bijvoorbeeld een trein ziet doet hij het geluid van een trein na, bij een kip iets wat lijkt op tikken etc.

De woorden die hij (veelvuldig) gebruikt zijn ja, nee, die, mama, bah, boem, daar en oh oh.

Als hij iets wil dan wijst hij en zegt hij die. We hebben dit een tijdje genegeerd, gezegt dat we dan niet weten wat hij bedoeld maar dan pakt hij je de hand en moet je meelopen zodat hij beter kan aanwijzen wat hij bedoeld. Of hij zoekt een manier om er zelf bij te kunnen.

Meer kindjes die zo laat waren met praten? En hoe kunnen we hem nou goed stimuleren?
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 01 Sep 2015 21:41

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Het zoontje van een vriendin van mij sprak ook erg laat. Zij is wel met hem naar een pre logopediste geweest en vanaf dat moment ging het steeds beter.
Weet je zeker dat hij goed hoort? Omdat je ook zegt dat hij nooit aan het brabbelen is geweest. En zoals je beschrijft is zijn passieve woordenschat dus wel goed, hij kan wel veel aanwijzen vertel je.

Ik zou toch proberen om hem te blijven uitdagen om te praten.En veel benoemen... wil je de bal? etc etc etc. Heel veel praten. Maar ik zou eerst uitsluiten of hij wel goed hoort. Is hij veel verkouden?


Daarnaast, maar ik weet eigenlijk niet precies of dat overal zo is, kun je vanaf 2.3 jaar een indicatie krijgen voor VVE ( voor en vroegschoolse educatie) dat is speciaal voor kinderen die moeite hebben met bijv taalverwerving. Het is namelijk wel erg belangrijk om hier eventueel vroeg bij te zijn om eventuele achterstanden vroeg op te sporen. Ik zou hem sowieso, mocht er geen vve zijn, naar een peuterzaal laten gaan waar ze ook gerichter met taal werken.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Pitty

Bericht 01 Sep 2015 21:43

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Gaat hij naar een peuterspeelzaal of kdv?

Als hij 2 jaar en 2 maanden is, vind ik het wel wat weinig, maar mijn ervaring is dat het opeens heel hard kan gaan. Zeker als ze de eerste 50 woorden onder de knie hebben, dan leren ze er dagelijks nog een x aantal woorden bij. Google eens op 'stille periode'.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Sep 2015 21:47

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Ja zijn gehoor is verder prima, hij hoort echt alles. Verkouden is hij eigenlijk nooit. En praten doen we inderdaad de hele dag, echt alles benoemen we.

Hij gaat sinds twee maanden naar het kinderdagverblijf, we hopen inderdaad dat dit ook een goede stimulans is.
<<

Isa

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 269

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:42

Bericht 01 Sep 2015 21:48

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

De taalontwikkeling van kinderen kan ineens heel snel gaan en bij ieder kind verloopt dit weer anders. Jouw verhaal lijkt heel erg op dat van mijn oudste zoon S. S. kon op die leeftijd ook nog maar weinig worden zeggen, hij raakte ook helemaal niet gefrustreerd en probeerde ook helemaal niet om te praten. Op eigen initiatief heb ik contact gezocht met een logopedist en heeft hij een gehooronderzoek gehad ( hij hoorde gewoon goed) Uiteindelijk zit hij nu al meer dan een jaar bij de logopedie en het gaat steeds beter met het praten. Ik denk dat als jij je als moeder zorgen maakt dat je dan gewoon contact moet zoeken met een logopedist.
Afbeelding
Afbeelding[/url]
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 01 Sep 2015 21:48

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Ik zou bij de huisarts informeren of er in jouw buurt een Molenspreekuur is, dat is een multidisciplinair onderzoek waar kinderen die laat praten op één ochtend worden gezien door verschillende disciplines, waaronder (als het goed is) een logopedist, een KNO-arts en een kinderpsycholoog/orthopedagoog. Je hebt er wel een verwijzing van je huisarts voor nodig.
Anders zou ik een keer advies inwinnen bij een logopedist en ook kijken of het mogelijk is om zijn gehoor te laten testen.

Zorgen maken zou ik nog niet doen. Alert zijn wel. Als hij gewoon laat is met praten dan is er niks aan de hand, maar mocht er wel een oorzaak zijn (en dat kun je natuurlijk niet van tevoren uitsluiten) dan wil je er op tijd bij zijn.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 01 Sep 2015 21:50

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Wat zeggen ze er op het dagverblijf van? Hebben ze daar iets gezegd over zijn spraak?

Het is idd wel zo dat er kinderen zijn die eerst de taal (voornamelijk) passief verwerven. Dat deed N ook, ze kon alles aanwijzen wat ik haar vroeg, kon al erg vroeg tweeledige luisteropdrachtjes uitvoeren ( pak je schoenen en je jas..loop naar de kast en pak een beker etc) maar actief sprak ze, in mijn ogen, erg laat. Maar toen ze eenmaal de smaak te pakken had zag je haar iedere dag nieuwe woorden leren en nu spreekt ze in 3-4 woord zinnen ( ze is ruim 2.5 jaar) Overigens heeft zij voor bepaalde woorden ook meer klanken dan dat ze het woord zegt. tata is R.. nom nom is drinken en zo heeft ze er nog een paar.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Sep 2015 21:52

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Daar zeggen ze dat heel goed duidelijk kan maken (zonder woorden) wat wil.

Ik zal eens gaan kijken naar dat molenspreekuur.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 02 Sep 2015 09:04

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Julie is eind juli 2 jaar geworden is pas sindsdien beginnen praten. Haar woorden tot dan waren mama, papa,*naam vriend*, ja en nee. Sinds een kleine maand praat ze veel meer en komen er verstaanbare woorden uit.
AfbeeldingAfbeelding
<<

anoniem203

Bericht 02 Sep 2015 10:25

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Mijn jongste kan 2 woordjes zeggen en die is 1 jaar en 5,5 maand oud.

Mijn oudste sprak tot zijn 2 jaar ook amper iets. Ik geloof iets van 6 woordjes. Een week na zijn tweede verjaardag begon hij ineens goed te praten en hij heeft nu echt een hele goede woordenschat.

Ik zou het nog een paar maanden afkijken en dan eens vragen wat het cb ervan vind.
<<

Anoniem123

Bericht 02 Sep 2015 11:08

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Mijn oudste is pas rond zijn derde goed gaan praten. Tot die tijd waren het losse woordjes en heel vaak onduidelijk. En sindsdien is het heel hard gegaan en hij teut nu hele zinnen. Hij zit wel op logopedie maar dat is meer voor de uitspraak.
<<

JLo

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 490

Geregistreerd: 11 Mei 2014 16:48

Bericht 02 Sep 2015 12:33

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Ik zou me nog niet echt zorgen maken maar als hij niet veel vooruit is gegaan wanneer hij 2,5 is zou ik eens advies vragen bij een logopedist.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Sep 2015 16:21

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

B sprak ook laat, ze zei met haar tweede verjaardag 'papa, mama, poes, bal en dag'. Dit heeft zeker nog wat maanden geduurd. Tot ze ineens haar mond echt open trok en bij wijze van in complete volzinnen praatte..

Ik zou dus nog even afwachten.
<<

Milady

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3109

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 02 Sep 2015 16:53

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Ik denk dat we dan inderdaad nog even afwachten en als ik met twee en een half nog geen verbetering zie toch maar eens naar de logopedist.

Bedankt voor jullie reacties!
<<

Aristoteles

Noob

Berichten: 116

Geregistreerd: 25 Apr 2015 12:56

Bericht 02 Sep 2015 20:15

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Ik zou ook nog even wachten. Waarschijnlijk absorbeert hij als spons gewoon de woorden en komt het er straks in eenkeer uit. Mijn dochter is 25 maanden maar praat 3-5woordzinnen maar begon pas te lopen met 22 maanden. Zij vond praten dus veel leuker dan lopen. Dus ik zou me nu nog geen zorgen gaan maken.
<<

Annemie

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1380

Geregistreerd: 03 Sep 2013 17:01

Woonplaats: Achterhoek

Bericht 02 Sep 2015 20:21

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Mijn zoontje is net 2 jaar en kan alleen auto zeggen en verder ook niks, ik denk ook dat ik me pas echt zorgen maak als hij 2,5 is, dus ik wacht het ook nog even af. Ik moet volgende week naar het cb ben benieuwd wat ze daar zeggen.
Zoon: 26-06-2010
Zoon: 25-08-2013
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:44

Bericht 02 Sep 2015 20:21

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Wat een fijn topic. Mijn zoon is nog geen twee, maar behalve mama komen er nog niet echt woorden uit. Hoewel, hij brengt me naar de keuken en zegt 'koike'. Hij weet bijna feilloos dierengeluiden na te doen. Echt zorgen maak ik me niet, maar wil het wel in de gaten houden.
L2014 & H2017
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:06

Bericht 02 Sep 2015 22:02

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Mijn dochter is pas gaan praten toen ze ruim twee was, maar heeft zich toen wel heel snel ontwikkeld. Nu is ze 3.5 en is het enige waarin ze nog achterloopt haar uitspraak.
februari 2012
november 2015
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 02 Sep 2015 22:17

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Kind van mijn vriendin is 2 jaar en 7 maanden en spreekt ontzettend weinig. Meer dan 12 woorden/namen spreekt ze niet. Dit is al ongeveer een jaar zo.
Ze begrijpt echter alles.

Ik probeer wel eens wat met haar te oefenen, het woord een aantal keren herhalen bijvoorbeeld, dan lijkt het wel of ze wil proberen het woord te zeggen, ze doet haar mond open, maar verder dan dat komt het niet. Misschien durft ze niet, misschien kan ze niet, ik heb geen idee.
Ze hebben een aantal maanden geleden een kennis via-via erbij gehad (die is schijnbaar logopediste) maar die gaf aan dat ze zich nog geen zorgen hoefden te maken over dochter.
Dochter gaat nu wel 1x per week naar de psz, dus wellicht dat het beter gaat worden, maar ik zou me wel zorgen gaan maken met 2 jaar en 7 maanden.

Wat zou ik vriendin kunnen adviseren, zonder de betweter zonder kinderen te zijn?
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 02 Sep 2015 22:21

Re: Niet praten - Vanaf wanneer zorgen maken?

Susan schreef:Ik zou bij de huisarts informeren of er in jouw buurt een Molenspreekuur is, dat is een multidisciplinair onderzoek waar kinderen die laat praten op één ochtend worden gezien door verschillende disciplines, waaronder (als het goed is) een logopedist, een KNO-arts en een kinderpsycholoog/orthopedagoog. Je hebt er wel een verwijzing van je huisarts voor nodig.
Anders zou ik een keer advies inwinnen bij een logopedist en ook kijken of het mogelijk is om zijn gehoor te laten testen.

Zorgen maken zou ik nog niet doen. Alert zijn wel. Als hij gewoon laat is met praten dan is er niks aan de hand, maar mocht er wel een oorzaak zijn (en dat kun je natuurlijk niet van tevoren uitsluiten) dan wil je er op tijd bij zijn.


Susan, wat doet zo'n kinderpsycholoog/orthopedagoog tijdens die onderzoeken? De bevalling van vriendin is behoorlijk problematisch geweest. Kind van vriendin heeft ook een tijdje heel extreme verlatingsangst gehad, waar ze destijds wel iemand bij hebben gehad. Wellicht heeft het een met het ander te maken...

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers