Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Reisrubriek #7: Madrid

<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 06 Jul 2014 18:40

Reisrubriek #7: Madrid

Algemene informatie
Afgelopen september ben ik met een vriendin zes dagen in Madrid geweest. Ik had goede verwachtingen van de stad, maar deze verwachtingen zijn ruim overtroffen tijdens de citytrip. Het is echt een prachtige en gezellige Spaanse stad!
Allereerst wat feitelijke informatie over Madrid. Madrid is de hoofdstad van Spanje en heeft ruim 3 miljoen inwoners. Madrid is de derde grootste stad van Europa en heeft het op twee na grootste metronetwerk van Europa. Madrid ligt in het midden van Spanje en is in de 9e eeuw gebouwd. In vergelijking met andere Spaanse steden is Madrid een vrij jonge stad. In de Middeleeuwen waren de Moren actief in Madrid. De Moren waren islamitische mensen die lange tijd in Spanje zijn verbleven. Deze Moren zijn begonnen met het bouwen van een paleis en daaromheen heeft zich de stad Madrid gevormd.

Klimaat
Qua klimaat is er in Madrid sprake van een combinatie van een landklimaat en een Mediterraan klimaat. De winters kunnen koud zijn, maar in de zomer kan het erg heet worden. Doordat Madrid vrij hoog ligt, kan in de zomer de nachttemperatuur wat dalen.
Ik ben in september in Madrid geweest en ik vond het qua temperatuur heel prettig. Het was lekker warm, maar niet te warm. ’s Avonds was het handig om een vestje mee te nemen, maar het werd zeker niet koud.


Vervoer

Het is het gemakkelijkste om met het vliegtuig naar Madrid te reizen. Vanuit Eindhoven heeft Transavia regelmatig goede aanbiedingen om naar Madrid te vliegen. Zo was ik maar 100 euro kwijt voor een retourtje. Vanaf het vliegveld van Madrid: Barajas Airport kun je heel gemakkelijk met de metro naar het centrum reizen. Voor een paar euro koop je een speciaal metroticket vanaf het vliegveld naar de stad. Omdat er zoveel metrostations zijn, kun je meestal in de buurt van je hotel/hostel/appartement uitstappen. Ook qua vervoer in de stad is het gemakkelijk om met de metro te reizen. Het is niet altijd nodig om een metrokaart voor meerdere dagen te kopen, omdat de afstanden tussen bezienswaardigheden ook goed te lopen zijn. Als je ervoor kiest om veel te voet te doen, kun je een tienrittenkaart aanschaffen. Hier kun je met meerdere personen gebruik van maken. Ik vind persoonlijk dat je meer van een stad ziet, als je meer te voet doet, maar het hangt er natuurlijk ook vanaf hoeveel tijd je hebt en wat het voor weer is.

Het is leuk om met de Teleferico naar de Casa de Campo, een groot park aan de overkant van de Rio Manzanaresrivier, te gaan. De Teleferico is een kabelbaan, die in het Parque del Oeste vertrekt. Vanuit de Teleferico heb je een mooi uitzicht over Madrid. Je ziet onder andere de Cuatro Torres en het Palacio Real liggen.

Afbeelding

Overnachten
Als je in een mooi, redelijk betaalbaar en centraal gelegen hotel wilt overnachten met een zwembad op het dak met een heel mooi uitzicht over de stad, dan zou ik je hotel Emperador aanraden. Je betaalt ongeveer 50 euro per persoon per nacht, al hangt dit wel af van de periode waarin je in Madrid verblijft. Hotel Emperador ligt aan de Gran Via. Dit is een drukke winkelstraat, die aangelegd is om te zorgen dat auto’s gemakkelijk van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad kunnen komen. Verder zijn er namelijk veel smalle straatjes in de binnenstad. Toen deze straat aangelegd werd, hebben de ontwerpers een chique Franse boulevard na proberen te maken, later ging de straat qua stijl meer op New York lijken. Dat was inderdaad ook het eerste wat mij opviel, toen ik door deze straat liep. Ook al kies je voor een ander hotel, het is zeker de moeite waard om eens door de Gran Via te wandelen om wat te winkelen en het straatbeeld te bekijken en op het dak van hotel Emperador een drankje te drinken.
Er zijn ook voldoende hostels en goedkopere hotels in Madrid, maar daar heb ik geen concrete tips voor. Misschien andere forummers.

Afbeelding

Afbeelding

Hotspots
Palacio Real (het koninklijk paleis)
Filips V liet dit paleis bouwen in 1764. Op dit moment is dit het werkpaleis van de koning van Spanje. Een aantal delen van dit paleis kun je bezichtigen. Achter het paleis ligt de Catedral de Santa Maria la Real de la Almudena. Het is mooi om deze gebouwen te bekijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Plaza Mayor
Een gezellig, typisch Spaans plein uit de Middeleeuwen, waar het ’s avonds bruist van de gezelligheid. Dit plein staat ook wel bekend als het mooiste plein van Spanje. Er komen negen wegen uit op dit plein. Je loopt onder mooie bogen door dit plein op.

Afbeelding


Het monument voor de aanslagen in de metro

Heel indrukwekkend is het monument van de aanslagen in de metro in 2004. In dit monument zie je alle namen van de slachtoffers en teksten van briefjes die zijn achtergelaten op het station vlak na de aanslagen.
Houd er in de zomer wel rekening mee dat dit monument midden op de dag gesloten is, omdat de Spanjaarden dan siësta houden. Wij zijn er aan het eind van de middag voor teruggegaan en vonden het echt de moeite waard.

Afbeelding

Cuatro Torres
In het noorden van Madrid ligt het zakelijke district. In 2008 zijn hier vier nieuwe wolkenkrabbers bijgekomen: Cuatro Torres. Om deze wolkenkrabbers goed te kunnen bekijken, is het het gemakkelijkste om bij metrohalte Begona uit te stappen.

Afbeelding

Plaza de la Cibeles en Plaza de la Indepencia
Dit zijn twee rotondes met indrukwekkende gebouwen, fonteinen en standbeelden midden op de rotonde en in de omgeving ervan. Vanaf het Plaza de la Cibeles is het mooi om over de Paseo del Prado naar het zuiden te wandelen. Dit is een mooie, groene boulevard. Je komt dan onder andere langs het Prado-museum, de Los Jeronimos-kerk en de botanische tuinen. Ook zul je aan de andere kant van de weg het CaixaForum zien: een gebouw met een muur van gras.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het El Retiro-park
Als je van hardlopen houdt, is het heerlijk om in het El Retiro-park te gaan hardlopen. Maar ook als je daar niet van houdt, dan is het zeer de moeite waard om door het park te wandelen. Onderschat de grootte van het park niet: het is ruim een kilometer lang en bijna een kilometer breed. Er is ook een meer, waar je een roeiboot kunt huren of lekker op een terrasje kunt zitten.

Afbeelding

Afbeelding


El Rastro

Op zondag vanaf half 9 is er in de wijk La Latina een vlooienmarkt. Op deze vlooienmarkt kun je de meest uiteenlopende producten kopen, zoals kleding, portemonnees, sjaals, maar ook antiek en kunst. Als je goed kunt onderhandelen, kun je voor een lage prijs leuke dingen meenemen.

Afbeelding

Musea
Ook de museumliefhebbers komen in Madrid aan hun trekken. Je hebt er verschillende, grote musea, zoals het Museo Nacional del Prado, het Museo Thyssen-Bornemisza en het Centro de Arte Reina Sofia. Ik ben zelf niet in deze musea geweest, maar ik zal wel kort beschrijven wat er te zien is.

Het Musea Nacional del Prado is één van de grootste kunstmusea ter wereld. Het Museo Thyssen-Bornemisza is ook een kunstmuseum. Hier is een privécollectie van de familie Thyssen te zien. De heer Thyssen was de oprichter van een ijzerfabriek. Het Centro de Arte Reina Sofia is een vrij nieuw museum, dat in 1992 zijn deuren opende. Het is vernoemd naar koningin Sofia. In dit museum is voornamelijk Spaanse kunst te zien.

Afbeelding

Afbeelding

Winkelen
In Madrid kun je goed winkelen. Tegen de warmte zijn er in de winkelstraten doeken opgehangen, zodat je heerlijk in de schaduw kunt lopen. Je hebt er veel grote ketens, zoals H&M, Zara en merkwinkels als Diesel en Replay, maar ook kleine typisch Spaanse winkeltjes.

De bekendste winkelstraten zijn de Calle Preciados, de Calle del Arenal en de Calle Mayor. Ook rond het Puerta del Sol heb je veel leuke en niet te dure winkels. De Calle del Serano in de wijk Salamanca is een heel chique winkelstraat.

Afbeelding


Eten en drinken

Dé tip voor op een terrasje zijn churros en een soort limoenfrisdrank met veel crushed ice erin. Ik ben de naam daarvan even helemaal kwijt. Als lunch is het leuk om bij een zaak te gaan lunchen waar ze 100 montaditos (belegde broodjes) aanbieden. Voor 1 euro heb je daar een klein belegd broodje. Als lunch is het lekker om drie van zo’n broodjes te bestellen.

Afbeelding

Afbeelding

Als je de allerlekkerste noodles van Madrid en wijde omtrek wilt eten, dan moet je naar de noodle-koning gaan: El Rey de Tallerines. Deze zit in een klein straatje: Calle San Bernardino 2. De noodles worden hier vers gemaakt. Bovendien is de prijs ook heel aantrekkelijk. Voor 6 euro heb je een heerlijke maaltijd.

Afbeelding

Een heerlijk restaurantje om Mexicaans te eten, is La Tagueria de Birra aan de Calle Don Pedro 11. Ee n aanrader hier is het nagerecht: Tarta Giorgina limoen.

Afbeelding

Afbeelding

’s Avonds op het terras is sangria een heerlijk drankje om te drinken. Hiervan kun je het beste een kan bestellen.

Afbeelding

Uitgaan
Qua uitgaan is de wijk Huertas een aanrader, tenminste als je van kroegen houdt. Er zijn ook een paar grote discotheken in Madrid, zoals de Kapital aan de Atocha 125. Wij zijn niet echt op stap geweest in Madrid, dus mijn tips in deze categorie zijn beperkt. Op het Plaza Santa Ana kun je in ieder geval lekker op een terrasje zitten en in de straatjes daaromheen kun je een kroeg induiken.

Afbeelding

Ik ben zes dagen in Madrid in geweest. Dit vond ik een perfect aantal dagen om veel van de stad te zien, maar ook op je gemak wat te winkelen, rond te slenteren en te zwemmen. De Madrilenen zijn vriendelijk tegen toeristen, maar ze stellen het wel op prijs als je wat Spaans probeert te praten, al is het maar met een boekje in je hand. Een klein reisgidsje komt dus goed van pas tijdens een citytrip naar Madrid. Verder is het prijsniveau in Spanje ongeveer hetzelfde als in Nederland. Je kunt wel wat goedkoper uit eten gaan, maar veel andere dingen zijn ongeveer even duur als in Nederland.

____________________________________________________________________________________________________
Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: San Francisco
Deel 2: Antalya
Deel 3: Londen
Deel 4: Berlijn
Deel 5: Oslo
Deel 6: Madeira
<<

rapa nui

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3406

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:35

Bericht 06 Jul 2014 19:16

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Leuk geschreven en geïllustreerd met de foto's. Komt op mijn lijstje te staan.
Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do. So throw off the bowlines, sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover. – Mark Twain
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 06 Jul 2014 19:18

Re: Reisrubriek #7: Madrid

rapa nui schreef:Leuk geschreven en geïllustreerd met de foto's. Komt op mijn lijstje te staan.

Hier sluit ik mij bij aan. Ontzettend leuk geschreven en ik ben ook enthousiast geworden. Komt ook zeker op mijn lijstje te staan!
Bedankt voor je inzet, Zonnetje.
<<

Anoniem321

Bericht 06 Jul 2014 19:59

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Leuk geschreven! Ik heb ook goede herinneringen aan Madrid en krijg nu weer zin nog eens te gaan. Ik heb zelf ook nog uitstapjes gemaakt met de trein naar Toledo en Segovia.
<<

Fjell

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1579

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:27

Bericht 09 Jul 2014 11:08

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Leuk om te lezen! Wist eigenlijk niks van Madrid maar heb nu wel een goed beeld van de stad gekregen!
-Jeg har det som plommen i egget-
<<

Anoniem222

Bericht 09 Jul 2014 11:24

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Heel leuk en herkenbaar!
<<

Lara

Kletskop

Berichten: 560

Geregistreerd: 29 Dec 2013 13:45

Bericht 09 Jul 2014 12:48

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Leuk Madrid! Ik vind het een hele fijne stad, maar jammer dat er geen water in de buurt is. Ik heb gelogeerd in Hostal Los Alpes, zit ook in de Gran Via. Echt heel dichtbij alles. Wij hadden een eigen kamer met badkamer etc. Heel comfortabel en betaalden €50 per nacht in het hoogseizoen.
Vanuit Madrid kun je trouwens heel makkelijk naar andere spaanse steden, zoals Valencia. Dan heb je de combinatie van een stad/strand vakantie.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 21 Jul 2014 18:55

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Heel leuk geschreven en leuke foto's! Ik wist zelf niet veel van Madrid eigenlijk.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 21 Jul 2014 19:15

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Dankjulliewel! Ik kende het van tevoren ook niet zo goed, maar het is echt een heel leuke stad.
<<

Anoniem 63

Bericht 01 Aug 2014 21:55

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Si, Madrid al cielo! Oh, wat hou ik van Madrid, hoog tijd om weer eens terug te gaan. :love:
<<

Jena

Noob

Berichten: 84

Geregistreerd: 23 Apr 2014 15:41

Bericht 05 Aug 2014 15:18

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Leuk stukje inderdaad!
Ik ben een jaar of 4 geleden twee weken in Madrid geweest. Een aanrader vind ik persoonlijk om een appartement te nemen. Voor mijn gevoel 'leef' je dan nog net wat meer echt in de stad.
Wij zaten op Plaza Santa Ana en waren 450 euro kwijt voor een appartementen voor die twee weken: geen geld ( vonden wij tenminste!).
<<

Anoniem130

Bericht 02 Sep 2015 17:15

Re: Reisrubriek #7: Madrid

Even bookmarken :)

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers