Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

<<

Anoniem137

Bericht 17 Aug 2015 19:15

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Susan schreef:
Bob schreef:Palliatieve zorg mag van mij wel op bezuinigd worden. Op mijn werk zie ik vaak genoeg schrijnende gevallen van mensen die zelf niet meer willen, maar door familie nog worden gepusht om hun leven te laten rekken met palliatieve chemo, een debulking waar ze niet meer van gaan herstellen, laatst een man met oedemen en gezwellen in zijn hoofd - hij kon niet meer eten, niet meer drinken, amper ademen, zelfs niet meer zien. Hij duwde de palliatieve chemo weg, sloeg om zich heen bij de behandelingen, maar de familie wilde per se niet dat hij comfortbeleid zou krijgen. Nee, hij moest nog proberen te herstellen en alles aannemen. Terwijl hij het niet meer wou. Dat mogen ze van mij afschaffen. Laat die man met rust, laat hem sterven als hij niet meer wil, trek niet meer langs alle kanten aan mensen met dure behandelingen die toch geen resultaat gaan geven (enkel een paar dagen langer leven met pijn).


Jouw verhaal heeft toch niks met bezuinigingen te maken, maar met het feit dat de persoon in kwestie die behandelingen zelf niet wilde? Als een patiënt zelf nog wel tijd wil winnen door een behandeling dan mag ik toch hopen dat dat gewoon mogelijk blijft. De keuze moet gebaseerd zijn op wat de patiënt wil, niet op wat de familie wil en zeker niet op geld.

Nou, eens. Door te bezuinigen op palliatieve zorg geef je een uitbehandelde patiënt helemaal geen keuze meer, ja, een pijnlijk en naar sterfbed, of euthanasie. Wat als mensen toch nog even willen leven, hun tijd nog éven wilen rekken, bewust afscheid willen nemen van hun naasten, de geboorte van hun eerste kleinkind nog mee willen kunnen maken, noem maar op? Die keuze moet toch gewoon mogelijk zijn?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Aug 2015 19:17

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Precies. In bepaalde gevallen is het nog wel mogelijk om het met een paar maanden of zelfs een paar jaar te rekken en het is heus niet altijd zo dat de patiënt dat alleen maar voor een ander doet, het zou toch afschuwelijk zijn als die keuzemogelijkheid niet meer of beperkt zou bestaan omdat het te duur is?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem167

Bericht 17 Aug 2015 19:20

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Mensen die perse naar de SEH willen ipv gewoon de huisartsenpost bezoeken of mensen die overdag geen zin hebben of moeite willen doen en vervolgens de huisartsenpost gaan bellen. Ook dingen die prima doordeweeks kunnen maar vervolgens in het weekend pas gaan. Zonde van de tijd.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11842

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 17 Aug 2015 19:30

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Keet. schreef:
Susan schreef:
Bob schreef:Palliatieve zorg mag van mij wel op bezuinigd worden. Op mijn werk zie ik vaak genoeg schrijnende gevallen van mensen die zelf niet meer willen, maar door familie nog worden gepusht om hun leven te laten rekken met palliatieve chemo, een debulking waar ze niet meer van gaan herstellen, laatst een man met oedemen en gezwellen in zijn hoofd - hij kon niet meer eten, niet meer drinken, amper ademen, zelfs niet meer zien. Hij duwde de palliatieve chemo weg, sloeg om zich heen bij de behandelingen, maar de familie wilde per se niet dat hij comfortbeleid zou krijgen. Nee, hij moest nog proberen te herstellen en alles aannemen. Terwijl hij het niet meer wou. Dat mogen ze van mij afschaffen. Laat die man met rust, laat hem sterven als hij niet meer wil, trek niet meer langs alle kanten aan mensen met dure behandelingen die toch geen resultaat gaan geven (enkel een paar dagen langer leven met pijn).


Jouw verhaal heeft toch niks met bezuinigingen te maken, maar met het feit dat de persoon in kwestie die behandelingen zelf niet wilde? Als een patiënt zelf nog wel tijd wil winnen door een behandeling dan mag ik toch hopen dat dat gewoon mogelijk blijft. De keuze moet gebaseerd zijn op wat de patiënt wil, niet op wat de familie wil en zeker niet op geld.

Nou, eens. Door te bezuinigen op palliatieve zorg geef je een uitbehandelde patiënt helemaal geen keuze meer, ja, een pijnlijk en naar sterfbed, of euthanasie. Wat als mensen toch nog even willen leven, hun tijd nog éven wilen rekken, bewust afscheid willen nemen van hun naasten, de geboorte van hun eerste kleinkind nog mee willen kunnen maken, noem maar op? Die keuze moet toch gewoon mogelijk zijn?


Hier op inhakend, er mag van mij wel meer gekeken naar de wil van de patiënt in dit geval, dan naar de wil van de familie. Ik hoor wel vaker, dat op wil van de familie een leven langer gerekt wordt terwijl de patiënt niet meer wil en het vechten beu is.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem137

Bericht 17 Aug 2015 19:32

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Daar ben ik het uiteraard wel mee eens.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 19:50

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Silly-One schreef:Hier op inhakend, er mag van mij wel meer gekeken naar de wil van de patiënt in dit geval, dan naar de wil van de familie. Ik hoor wel vaker, dat op wil van de familie een leven langer gerekt wordt terwijl de patiënt niet meer wil en het vechten beu is.
Jij bent de enige die volgens mij de essentie van wat ik typte begrijpt?

Het gaat er mij om dat ze blijven trekken aan mensen die zelf aangeven het niet meer te willen. Mensen die palliatief zijn maar zelf nog wél willen vind ik een heel ander verhaal, ik zal ook nooit zeggen dat die geen zorg meer mogen krijgen. Maar geld pompen in mensen die behandelingen niet willen krijgen vind ik onzin en dat mag wat mij betreft sterker worden gecontroleerd. De wil van de patiënt staat voorop. Niet de familie die iemand nog niet kwijt wil (waarom wil je die persoon dan nog wel in pijn laten leven), of de dokter die zo nodig wil bewijzen dat hij iemand nog een week langer kan laten leven - wat ook regelmatig nog gebeurt, terwijl de patiënt het al niet meer wil. Als er daar eens bij stil gestaan wordt, kan er veel worden bespaard. Niet alleen in geld, maar ook in leed van patiënten.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 19:54

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Susan schreef:Precies. In bepaalde gevallen is het nog wel mogelijk om het met een paar maanden of zelfs een paar jaar te rekken en het is heus niet altijd zo dat de patiënt dat alleen maar voor een ander doet, het zou toch afschuwelijk zijn als die keuzemogelijkheid niet meer of beperkt zou bestaan omdat het te duur is?
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat palliatieve zorg in zijn geheel afgeschaft moet worden. Ik heb het enkel gehad over mensen die zelf duidelijk aangeven niet meer te willen. Dat staat al beschreven in mijn eerste zin van uitleg over mijn mening.

Door strenger te zijn tegen de familie en hen uit te leggen dat de wil van de patiënt voorop staat, kan er écht wel geld bespaard worden. Familie die wanhopig is iemand te verliezen (en ze gáán iemand verliezen die palliatief is) die denken niet meer objectief na. Die voelen alleen dat ze willen dat hun geliefde blijft leven en dat gaat toch niet gebeuren. In zo'n situatie vind ik de patiënt belangrijker dan de familie en wil ik dat mijn patiënten rustig kunnen inslapen en niet worden gedwongen tot ingrepen die ze niet meer willen.
Laatst gewijzigd door Anoniem185 op 17 Aug 2015 19:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Aug 2015 19:55

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Ja, maar dat lijkt me logisch, ik vind altijd dat de wil van de patiënt voorop moet staan. Maar dus niet om financiële redenen. Als het andersom is, als de familie het lijden niet meer aan kan zien en de patiënt zelf nog wel die (dure) behandeling wil, ondanks de zware bijwerkingen en de geringe hoeveelheid tijd die er waarschijnlijk mee wordt gewonnen, dan vind ik ook dat de wil van de patiënt voor moet gaan op de wil van de familie. Ik vind dat niks met bezuinigingen te maken hebben.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem137

Bericht 17 Aug 2015 19:58

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Bob schreef:
Susan schreef:Precies. In bepaalde gevallen is het nog wel mogelijk om het met een paar maanden of zelfs een paar jaar te rekken en het is heus niet altijd zo dat de patiënt dat alleen maar voor een ander doet, het zou toch afschuwelijk zijn als die keuzemogelijkheid niet meer of beperkt zou bestaan omdat het te duur is?
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat palliatieve zorg in zijn geheel afgeschaft moet worden. Ik heb het enkel gehad over mensen die zelf duidelijk aangeven niet meer te willen. Dat staat al beschreven in mijn eerste zin van uitleg over mijn mening.

Jij zegt: 'Palliatieve zorg mag van mij wel op bezuinigd worden'. Ik denk niet dat het een kwestie van bezuinigen is, daar los je het probleem niet mee op. Ik denk dat het vooral een kwestie is van meer naar de patiënt luisteren en minder naar zijn of haar naasten. Het systeem dus goed onder de loep nemen. Niet de hoeveelheid geld die erin om gaat, niet de riem wat betreft de financiele kant aantrekken.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 20:00

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Susan schreef:Ja, maar dat lijkt me logisch, ik vind altijd dat de wil van de patiënt voorop moet staan. Maar dus niet om financiële redenen. Als het andersom is, als de familie het lijden niet meer aan kan zien en de patiënt zelf nog wel die (dure) behandeling wil, ondanks de zware bijwerkingen en de geringe hoeveelheid tijd die er waarschijnlijk mee wordt gewonnen, dan vind ik ook dat de wil van de patiënt voor moet gaan op de wil van de familie. Ik vind dat niks met bezuinigingen te maken hebben.
Ik vind ook dat de wil van de patiënt dan voor moet gaan, maar dan wel na een goed gesprek met de dokter en de familie er bij, waarin duidelijk wordt gemaakt hoe weinig effect dit gaat hebben. En natuurlijk moeten ze dan toch de mogelijkheid krijgen.

Echter zie ik dit in mijn dagelijkse situatie eerder andersom en ben ik er van overtuigd dat door strenger tegen dit soort families op te treden dat er veel zorgkosten bespaard kunnen worden. En dat is de vraag toch? Waar volgens MIJ op bezuinigd kan worden? Nou op mijn afdeling kan hier op bezuinigd worden. Er zullen meer gesprekken plaats moeten vinden, meer begeleiding moeten zijn, maar de OK's en behandelingen zijn een stuk duurder dan palliatieve ondersteuning.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 20:02

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Keet. schreef:
Bob schreef:
Susan schreef:Precies. In bepaalde gevallen is het nog wel mogelijk om het met een paar maanden of zelfs een paar jaar te rekken en het is heus niet altijd zo dat de patiënt dat alleen maar voor een ander doet, het zou toch afschuwelijk zijn als die keuzemogelijkheid niet meer of beperkt zou bestaan omdat het te duur is?
Volgens mij heb ik nergens gezegd dat palliatieve zorg in zijn geheel afgeschaft moet worden. Ik heb het enkel gehad over mensen die zelf duidelijk aangeven niet meer te willen. Dat staat al beschreven in mijn eerste zin van uitleg over mijn mening.

Jij zegt: 'Palliatieve zorg mag van mij wel op bezuinigd worden'. Ik denk niet dat het een kwestie van bezuinigen is, daar los je het probleem niet mee op. Ik denk dat het vooral een kwestie is van meer naar de patiënt luisteren en minder naar zijn of haar naasten. Het systeem dus goed onder de loep nemen. Niet de hoeveelheid geld die erin om gaat, niet de riem wat betreft de financiele kant aantrekken.
Maar door het systeem te bekijken kan er toch bezuinigd worden? Door duidelijkere grenzen te stellen en beter naar de patiënt te luisteren en als resultaat daar van bepaalde onderzoeken en ingrepen niet meer uit te voeren? Dat is toch wat ik zeg?

Bezuinigen is tocht niet per se dingen afpakken? Bezuinigen is ook kijken naar hoe dingen nu gaan en verbeterd kunnen worden zodat er efficiënter met de middelen omgegaan kan worden?
<<

Anoniem137

Bericht 17 Aug 2015 20:04

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Ja, dat zou een bijkomstigheid zijn ja. Maar bezuinigen is niet de uiteindelijke hoofdmaatregel die het probleem oplost.
<<

Anoniem137

Bericht 17 Aug 2015 20:08

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

En laten we wel wezen: als er bezuinigd wordt, dan gaat het hooguit uit de zorgverzekering. Maar de mogelijkheid tot palliatieve zorg blijft dus wel, mits mensen maar met genoeg geld over de brug komen. Dan zullen er dus altijd nog patiënten zijn van wie de naasten hun leven onnodig rekken, omdat sommigen daar echt wel vermogend genoeg voor zijn en echt geen afscheid kunnen nemen van de patiënt. Dat lost mijns inziens het probleem dus niet op.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 17 Aug 2015 20:16

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Ik denk dat ze bedoelt dat het volgen van de wil van de patiënt tot gevolg kan hebben dat een specifieke behandeling niet wordt uitgevoerd, dat het dus puur de kosten bespaart van de individuele behandeling van die persoon. Maar ik blijf erbij dat geld daarbij geen enkele rol zou mogen spelen. En dat het ook andersom kan lopen, dat een behandeling nog wel wordt gedaan omdat de patiënt het nog graag wil.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 20:23

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Prima wat jullie willen. Mijn mening is dat er veel op palliatieve onderzoeken en behandelingen bespaard kan worden door niet meer naar de familie te luisteren, maar naar de patiënt. Natuurlijk mag geld geen rol spelen bij mensen die wél zelf willen dat hun leven gerekt wordt. Maar bij de mensen die dit niet willen, vind ik dat er best tegen familie gezegd mag worden dat de behandeling gestopt wordt en dat zij daar niets over te zeggen hebben. Impopulaire mening, I don't care.

En ik heb nergens, maar dan ook nergens gezegd dat mensen ineens geen recht meer zouden hebben op palliatieve behandelingen. Enkel mensen die het niet willen. En geloof mij nu maar dat daar héél veel geld mee bespaard kan worden.
<<

Anoniem185

Bericht 17 Aug 2015 20:25

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Keet. schreef:Ja, dat zou een bijkomstigheid zijn ja. Maar bezuinigen is niet de uiteindelijke hoofdmaatregel die het probleem oplost.
Dat is inderdaad zo. De hoofdmaatregel is een duidelijk kader voor palliatieve zorgen en daaruit vloeit voort dat er geld bespaard zou worden doordat er beter gekeken wordt naar wanneer een behandeling stop gezet kan worden.
<<

Corretto

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 239

Geregistreerd: 02 Okt 2013 13:45

Bericht 18 Aug 2015 18:32

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Abortus moet sowieso vergoed blijven worden, anders ontstaan er geheid ongewenste situaties: mensen die de baby maar houden omdat ze geen te hebben voor afbreking van de zwangerschap terwijl ze het kind niet willen/kunnen opvoeden, mensen die hun heil zoeken bij schimmige klinieken (al dan niet in het buitenland) omdat dat goedkoper is - om nog maar te zwijgen over de mensen die uit pure wanhoop maar zelf gaan 'klussen'.

Over soa's: ik las laatst iets over dat men dit juist weer wilde opnemen in het standaardpakket. Één keer per jaar kosteloos testen. Lijkt me ook helemaal niet gek. Ik ken mensen van 25/26 die nog studeren of geen baan kunnen vinden en nu uit geldnood niet zo'n test doen, omdat je bij de ggd maar tot je 25e terecht kunt. Volgens mij realiseren veel mensen zich niet dat ze daardoor misschien onnodig lang rondlopen met een ziekte waar je bijvoorbeeld onvruchtbaar van kan worden. En überhaupt: hoe eerder men er bij is, hoe minder kans op verspreiding. Ik schrik er soms van hoe makkelijk mensen praten over 'een chlamydaatje te pakken hebben' - het lijkt bijna normaal te zijn geworden. Het is verdorie geen griepje :confused:
<<

Anoniem147

Bericht 18 Aug 2015 18:59

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Dat mensen zo praten. Echt hoor. Dat zijn echt mensen met wie ik nooit een normaal gesprek zou kunnen aangaan. Dat je zo onverantwoord met je gezondheid kunt omgaan. Ik snap het niet. Denken ze daarmee populair/stoer/tof te zijn ofzo? In mijn ogen is het gewoon zwaar kansloos als je zo over een (welke dan ook) ziekte spreekt. Idioot.

Ik was trouwens pissig op mijn tandarts dat hij zomaar foto's had gemaakt. Ik wilde dat niet maar op het moment dat hij die dingen in mijn mond stopte was ik eigenlijk te schijterig om te zeggen dat hij maar met het blote oog moest kijken. Hij is niet voor niets tandarts geworden toch? Nu kreeg ik verdorie een rekening waarbij het maken van de foto's (serieus 10 seconden) duurder waren dan die hele stinkcontrole. Hatsieflats 60 euro door de neus geboord.

Nu moest ik terugkomen voor iets waar ik totaal geen klachten voor heb en wat me ook weer 150 euro gaat kosten. Heb de afspraak laten vervallen en denk er wel even over na hahaha. Hij zegt dat ik een gaatje heb maar ik heb er compleet totaal, nada, niets last van. Dan rek ik het liever tot januari en neem ik een tandverzekering. Ik moet namelijk ook mijn achterste kiezen laten coaten (ofzoiets) omdat die groeven te diep zijn en daar veel plaque gaat zitten.

Net alle dingen die ik nodig heb qua zorg (lenzen -8.00, toevallig de tandarts) worden niet vergoed. Boehoeh. Ik weet dat het allemaal sollidair is en ik ben ook niet voor Amerika praktijken (met prive klinieken en mensen die bij wijze van niet geholpen worden omdat ze niet verzekerd zijn) maar ik baal gewoon dat ik nu, werkloos al die extra kosten heb.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 27 Aug 2015 16:50

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Bij ons besparen ze teveel. Op werkelijk alles. Daar word ik ontzettend boos van.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem173

Bericht 27 Aug 2015 17:00

Re: Zorgkosten, waar kan volgens jou op bezuinigd worden?

Keet. schreef:En laten we wel wezen: als er bezuinigd wordt, dan gaat het hooguit uit de zorgverzekering. Maar de mogelijkheid tot palliatieve zorg blijft dus wel, mits mensen maar met genoeg geld over de brug komen. Dan zullen er dus altijd nog patiënten zijn van wie de naasten hun leven onnodig rekken, omdat sommigen daar echt wel vermogend genoeg voor zijn en echt geen afscheid kunnen nemen van de patiënt. Dat lost mijns inziens het probleem dus niet op.


Alsof alle naasten alleen maar aan hun dierbare lopen te trekken. Dat het toevallig bij Bob op de afdeling zo gaat wil niet zeggen dat er altijd maar wordt door behandeld. Ik heb het afgelopen jaar echt tientallen voorbeelden gezien waarbij de patiënt het advies kreeg om te stoppen met palliatief chemokuren. Maar als jij midden 30 bent met een jong gezin en midden in het leven staat is elke procent kans op een maand langer leven er eentje.

Sowieso heb je palliatief en palliatief he. Het is in opzet niet meer curatief maar er zit zo'n groot verschil in. Soms is er nog jaren te rekken met palliatief behandelingen terwijl je soms echt geen verbetering meer ziet.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers