Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoolgaande kinderen topic

<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 18 Aug 2015 18:16

Re: Schoolgaande kinderen topic

Ah is het daarom Filoria. Ik zie er zelf niks in, maar het zal er vast gezellig uitzien in de klas (als ze er tenminste allemaal goed bijstaan).

Leipe Loetje, wat sneu dat ze zo verdrietig is met wegbrengen. Dan ga je zelf niet fijn naar huis. Was ze voor de vakantie ook verdrietig bij het afscheid nemen of komt het nu omdat ze 6 weken vakantie gehad heeft?
Hier beginnen ze over 2 weken pas, ik ben benieuwd hoe mijn zoon het gaat doen, hij heeft in ieder geval nog helemaal geen zin om weer te gaan, de vakantie bevalt hem te goed.
<<

Anoniem272

Bericht 18 Aug 2015 19:08

Re: Schoolgaande kinderen topic

Leipe Loetje, heel herkenbaar! T. had de eerste weken in groep 1, 2 en 3 dat hij weer heel erg moest wennen en hartstochtelijk huilde bij het afscheid. En dan 's middags oververmoeid.

Nu in groep 4 is het voor het eerst dat het meteen goed is.

T. vindt groep 4 helemaal te gek trouwens. Hij kwam vandaag dolblij thuis dat hij geleerd had wat een zelfstandig naamwoord is, en dat het land Luxemburg de vorm van een laars heeft (hij bedoelde Italië haha). Zo leuk allemaal.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1688

Geregistreerd: 13 Jul 2015 08:12

Bericht 18 Aug 2015 20:13

Re: Schoolgaande kinderen topic

Die plantjes zijn wel grappig hoor, ziet er inderdaad wel gezellig uit. Ze geven ze altijd keurig water en in de vakanties gaan ze mee naar huis dus ze zien er eigenlijk allemaal prima uit.
2010 2012
<<

Thunder

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6359

Geregistreerd: 01 Sep 2013 23:24

Bericht 18 Aug 2015 20:31

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wij beginnen volgende week dinsdag weer. Met de oudste verwacht ik geen problemen, maar da's al groep 5. Met de jongste wel hoor. Die heeft de eerste weken altijd enorme moeite.
Liefde is niet krampachtig vasthouden, maar vertrouwend loslaten.
<<

Nosa

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 885

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:47

Bericht 18 Aug 2015 20:45

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat sneu, leipe loetje, dat is zeker niet fijn weg gaan.
Hier is het de eerste dagen wel goed gegaan. Het scheelt wel dat hij dezelfde juffen heeft gehouden en alle kinderen uit groep 1 in zijn klas zijn gebleven (is combiklas 1/2). Morgen brengt mijn moeder hem, hoop dat het dan ook gewoon goed gaat. Vindt het toch wel fijn om weer wat meer ritme te hebben en niet meer de hele dag gemopper tussen de oudste 2, ook wel fijn, haha.
2010 2012 2015 2017
<<

Leipe Loetje

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Bericht 19 Aug 2015 10:34

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, nee, het begint nu. Het komt dus echt door de vakantie. Ze heeft het de laatste keer dat ze naar de BSO ging ook gehad, maar daar voelde ze zich sowieso niet zo prettig, omdat daar niet echt structuur was en ze normaal ook niet naar de BSO gaat. Ze gaf zelf al aan dat ze graag weer naar school wilde, dus het komt wel een beetje als een verrassing zo. Toen ze vorig jaar begon, heeft ze alleen op maandagmorgen een paar tranen gelaten en toen was het goed. Vanmorgen was het helaas weer raak. Mijn man bracht haar weg en toen moest ze zelfs nog harder huilen dan de afgelopen 2 dagen. Als ze dan bij de juf mag zitten is ze snel getroost, maar het is wel een beetje sneu. Gewoon weer even inkomen denk ik! Ze geeft zelf aan dat ze gewoon bij ons wil blijven. Verder heeft ze het naar haar zin en komt ze met enthousiaste verhalen thuis :)

Filoria, dat oververmoeide is herkenbaar (dochter is snel overprikkeld) en blijkbaar moet ik nog wachten tot groep 4, voordat het huilen weg is ;) Wat naar ook voor je zoontje, maar fijn om te horen dat het nu zonder problemen gaat!
2010 & 2012

Afbeelding
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 11:19

Bericht 19 Aug 2015 11:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Gelukkig komt ze wel met leuke verhalen thuis, Leipe Loetje. Al kan ik me heel goed voorstellen dat het wegbrengen zo echt niet leuk is. Ik verwacht dit probleem bij ons ook, zoon hangt ook heel erg aan ons (en vooral aan mij), dus ik ben bang dat hij ook echt bij mama wil blijven als ik hem naar school moet brengen binnenkort.
2012 & 2016
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 20 Aug 2015 08:01

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria, kent T. het boek 'de waanzinnige boomhut van 13 verdiepingen al'? Dat is misschien wel een leuk boek voor hem. Mijn dochter is nu het 2e deel aan het lezen 'de waanzinnige boomhut van 26 verdiepingen' en ze heeft nog nooit zo enthousiast een boek gelezen (en er hard om gelachen). Voor haar staan er af en toe nog wat te moeilijke woorden in maar T. zal die al wel kunnen lezen.
<<

Anoniem272

Bericht 20 Aug 2015 20:24

Re: Schoolgaande kinderen topic

Bedankt voor de tip Liadan, dat boek lijkt me nou echt iets voor Tomas :D
<<

Neva

Noob

Berichten: 128

Geregistreerd: 27 Jul 2015 09:34

Bericht 21 Aug 2015 21:50

Re: Schoolgaande kinderen topic

Mijn zoontje is afgelopen maandag weer begonnen, in groep 3.
Hij was al 1,5 week de nachten aan het aftellen wanneer hij weer heen mocht.
Hij had er erg veel zin in, en het is de eerste week ook super gegaan.
Afgelopen woensdag heel even moeite met afscheid nemen.

Hij is heel trots dat hij nu op het plein mag spelen totdat de bel gaat.
Mamma gaat niet meer mee de klas in nu.
Grote verhalen, dinsdag gelijk al gespeeld bij een vriendinnetje.
Never let go of your dreams
<<

Novalee

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:28

Bericht 23 Aug 2015 19:47

Re: Schoolgaande kinderen topic

Nog meer kindjes de morgen hun eerste dag hebben?

N. begint morgen in groep 1. Ze is er erg aan toe en heeft er ook wel zin in. Maar ze vindt het ook wel spannend, zo slaapt ze de hele week al moeilijk in en/of door. Wegbrengen ging op de PSZ vanaf de eerste dag goed, hopelijk nu weer :-)
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 23 Aug 2015 20:00

Re: Schoolgaande kinderen topic

Filoria, zoals jij T. hier beschrijft, leek het mij ook echt een boek voor hem. Hoe had hij het eigenlijk op kamp gehad?

Neva, leuk dat hij zo trots is. Is ook een heel verschil met groep 2 en ze zijn opeens ook zo groot.

Novalee, succes morgen! Fijn dat ze er zin in heeft, dan gaat het vast goed. Kent ze al kinderen uit haar klas?

Hier nog 1 week vakantie, gisteren is de kindervakantieweek begonnen, mijn dochter doet eraan mee. Vandaag hadden ze bouwdorp en spelletjes. Morgen mag ze er blijven slapen, de tas met slaapmatje, slaapzak enz. staat al klaar. Ze vindt het heel spannend dus ben benieuwd of ze het volhoudt tot dinsdagochtend. (en ik hoop heel hard dat het niet gaat onweren, dat zou ik heel vervelend vinden voor haar, dat vindt ze eng in een tent).
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 24 Aug 2015 09:37

Re: Schoolgaande kinderen topic

wat spannend Liadan, ik hoop ook dat het niet gaat onweren! Dat zou ik zelf al niet fijn vinden in een tentje. Ik vind jou dochter zo stoer! Op kamp, blijven slapen.... mijn kinderen durven dat allemaal niet hoor!
Mother of 3 adorable children
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 24 Aug 2015 12:51

Re: Schoolgaande kinderen topic

Maia, Y. vindt alles heel spannend van tevoren, ze heeft gisterenmiddag gehuild omdat ze toch niet durfde te gaan slapen daar. Maar gisterenavond zei ze 'mam, ik ga het gewoon doen'. Het is bij haar vrijwel altijd dat ze het eerst spannend vindt en niet durft, maar het dan toch doet en het bijna meteen ook heel leuk vindt. Ik hoop dat ze het volhoudt tot morgenochtend:-)
K. durft die dingen ook allemaal niet en wil het ook gewoon niet. Hij vindt bij iemand logeren ook niet leuk dus ik ben benieuwd hoe dat over een paar jaar is als hij met groep 3 op kamp moet.

Hoe is het met jouw kinderen, vindt N. het leuk in groep 4 (hij is al begonnen toch)? En is J. naar groep 2 gegaan?
<<

Linvi

Bericht 24 Aug 2015 13:19

Re: Schoolgaande kinderen topic

E is vandaag ook voor het eerst naar school, voor de schoolvakantie is ze 1 keer wezen kijken en mocht ze een uurtje blijven. Nu gelijk voor het eggie hele dagen. Ze vond het vanmorgen super en stond te springen toen we om 1 uur weer gingen! Ben super trots want ze is best terughoudend en verlegen maar ze doet het zo goed nu!!
<<

maia

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 918

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:01

Bericht 24 Aug 2015 13:29

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan, dat vind ik juist zo stoer! Het spannend vinden en dan zelf besluiten het gewoon te doen!

N is inderdaad in groep 4 begonnen, hij vind het heerlijk om weer naar school te gaan. Dagen met structuur zijn voor hem gewoon fijner als ongestructureerde dagen. Hij heeft al heel enthousiast boeken mee naar school en liep van de week nog even bij zijn meester van vorig jaar naar binnen om een mop te vertellen aan de meester, voor hem heel wat want het is geen prater. Hij heeft nu 2 juffen en weer een gedeelde klas (2 klassen van 20 leerlingen) dus een mooi klein klasje!

J zit u in groep 2, ze wordt volgende week alweer 5 jaar. Ze vond het even spannend maar ontfermd zich heel lief over de nieuwe groep 1 kindjes die een beetje verdrietig zijn. Vanmiddag heeft ze haar eerste partijtje bij een vriendinnetje, dus dat gaat allemaal hartstikke goed!!

Hoe oud is jou zoontje nu? 4 toch?
Mother of 3 adorable children
<<

Anoniem272

Bericht 25 Aug 2015 06:56

Re: Schoolgaande kinderen topic

Wat leuk om te lezen van N. Maia, dat hij een mop ging vertellen haha. Wat je zegt over structuur herken ik enorm trouwens.

Liadan, dat klinkt gaaf zeg! Lief dat je naar het kamp van T. vraagt. Dat was heel goed gegaan. Hij is gewoon vijf dagen weg geweest, zonder heimwee, en heeft heel veel lol gehad en vriendjes gemaakt.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 25 Aug 2015 18:55

Re: Schoolgaande kinderen topic

Maia, wat grappig van die mop:-) Wat houdt een gedeelde klas in? Eigenlijk een klas van 40 kinderen die vaak wordt gesplitst? En wat lief van J. dat ze zich zo over de kleine kinderen ontfermt. Had ze een leuk feestje gehad?
K. is in mei 4 jaar geworden, hij blijft dus in groep 1 na de vakantie.

Filoria, knap van T. dat hij 5 dagen zo goed vol heeft gehouden! En heerlijk dat hij zo genoten heeft met veel vriendjes.

Linvi, hoe vond E. het vandaag? Weer zo leuk?

Mijn dochter had het heel erg leuk gehad. Ze hadden gisteren een sportmiddag gehad, daarna friet gegeten, een groot kampvuur met liedjes en toneel (de hele week draait om 1 thema en elke dag is er toneel over dat thema, superleuk) en daarna een disco. 's Avonds laat en 's Nachts was er heel veel regen maar dat maakte niks uit. Y. lag naast haar beste vriendin in een tent en die maakte haar 's ochtends wakker met 'Y. we hebben het overleefd', haha.
Morgen mag ze weer van 10 tot 16 uur:-).
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Sep 2015 19:35

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hier is school deze week ook weer begonnen. Mijn zoon was gisterenmiddag alweer helemaal overprikkeld, maar gelukkig bijna weekend nu dus dan kan hij weer bijkomen.
Dochter vindt het erg fijn dat ze niet meer de jongste van de klas is nu zij groep 4 is en er nieuwe groep 3 kinderen bijgekomen zijn.

Iemand tips hoe ik haar kan helpen om sommen te automatiseren. Ik merkte vorig jaar al dat ze dat lastig vindt. Maar ik merk nu ook weer dat ze sommen tot 20 maar steeds uit blijft rekenen in plaats van dat ze ze zo kan zeggen. Heel vaak herhalen lijkt niet te helpen. Dit jaar beginnen ze met het leren van de tafels en dan is het ook niet handig als ze maar blijft rekenen in plaats van ze zo uit haar hoofd te kunnen leren.
Binnenkort zal ik het er ook eens met de juf over hebben, maar misschien hebben jullie al tips.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6220

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 03 Sep 2015 19:45

Re: Schoolgaande kinderen topic

Liadan schreef:Hier is school deze week ook weer begonnen. Mijn zoon was gisterenmiddag alweer helemaal overprikkeld, maar gelukkig bijna weekend nu dus dan kan hij weer bijkomen.
Dochter vindt het erg fijn dat ze niet meer de jongste van de klas is nu zij groep 4 is en er nieuwe groep 3 kinderen bijgekomen zijn.

Iemand tips hoe ik haar kan helpen om sommen te automatiseren. Ik merkte vorig jaar al dat ze dat lastig vindt. Maar ik merk nu ook weer dat ze sommen tot 20 maar steeds uit blijft rekenen in plaats van dat ze ze zo kan zeggen. Heel vaak herhalen lijkt niet te helpen. Dit jaar beginnen ze met het leren van de tafels en dan is het ook niet handig als ze maar blijft rekenen in plaats van ze zo uit haar hoofd te kunnen leren.
Binnenkort zal ik het er ook eens met de juf over hebben, maar misschien hebben jullie al tips.


Automatiseren is weten hoe je het uit moet rekenen en memoriseren is meteen het antwoord te zeggen. Heb je al verschillende manieren van sommetjes oefenen geprobeerd? Bijv stippen van 2 dobbelstenen., munten ed?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 03 Sep 2015 19:53

Re: Schoolgaande kinderen topic

Eventueel kun je ook de lessen van Miertje Maniertje eens proberen. Dat is eigenlijk voor kleuters maar sluit wel aan bij wat Helix ook zegt. Het leert de kinderen structuren herkennen en handig tellen oa.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 03 Sep 2015 20:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Aha, daar zit natuurlijk nog een verschil tussen. Ze heeft moeite met automatiseren en memoriseren dan. Ze blijft ook veel tellen in haar hoofd (dus bij 11-4, doet ze in haar hoofd 11,10,9,8,7).
Met muntjes rekenen doet ze regelmatig, als ze het geld in haar spaarpot telt. Dat gaat haar ook wel goed af. Met dobbelstenen met stippen sommen maken gaat ook wel goed, misschien omdat ze dan het aantal stippen ziet en geen getal?
Met sprongen tellen kan ze ook. En plussommen vindt ze iets makkelijker dan minsommen.

Ik zal Miertje Maniertje eens opzoeken.
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 20:45

Bericht 03 Sep 2015 20:09

Re: Schoolgaande kinderen topic

Miertje Maniertje staat erg onduidelijk uitgelegd in de omschrijving. Je kunt dan beter de lessen bekijken via leraar24.nl
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3278

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:10

Bericht 18 Okt 2015 20:43

Re: Schoolgaande kinderen topic

Hoe is het met jullie kinderen?

Hier nog een week en dan is het herfstvakantie, de kinderen zijn nog niet heel hard aan vakantie toe, dus dat valt mee.
Mijn dochter zit heel lekker in haar vel in groep 4, het gaat beter dan vorig jaar toen ze regelmatig het idee had dat ze achterliep en ze niet alles af kreeg (dat was helemaal niet zo, maar dat dacht ze steeds).
Nu krijgt ze vrijwel elke week haar weekplan af en bij rekenen lijkt ze de klik gevonden te hebben. Ze snapt het allemaal beter en wil zelf de tafels leren.
Dinsdag moet ze een boek voorlezen in de boekenkring (elk kind bereidt een keer thuis een boekje voor om voor te lezen, weet wie de schrijver is en ze m. ogen spullen meenemen die te maken hebben met het boek), daar heeft ze veel zin in.

Met mijn zoon gaat het ook goed. Hij spreekt regelmatig met vriendjes/vriendinnetjes af maar wel altijd bij ons thuis. Hij durft niet naar iemand anders toe. Is dat herkenbaar voor iemand en wanneer durfden ze het wel? Ik heb al met 2 ouders afgesproken dat ik een keer met hem mee ga als hij gaat afspreken maar dat komt er tot nu toe steeds niet van omdat mijn dochter dan weer bij ons afspreekt.
Op school vindt hij het leuk, hij speelt er veel met de lego en bouwt daar nu thuis ook van alles mee. Thuis is hij met letters bezig en wil hij ons 'voorlezen' net als zijn zus. Hij spelt dan alle letters maar kan ze nog niet tot een woordje plakken.
<<

Anoniem127

Bericht 18 Okt 2015 21:11

Re: Schoolgaande kinderen topic

Heeft je dochter ook gehad of niet Liadan? Mijn oudste dochter wilde ook wel eens een paar weken alleen bij ons thuis afspreken en daarna maakte het niet meer uit. Denk haast dat dit zoiets is uit zichzelf wel overgaat. En anders heb ik geen betere ideeën dan wat je al bedacht hebt: een keer meegaan :).

Hier ook bijna vakantie! Bijna direct na de vakantie gaat mijn tweede dochter ook naar school :). Ze heeft er heel erg veel zin in, ze verveelt zich thuis als ze niemand heeft om mee te spelen. Ze heeft het ook alleen over elke dag afspreken met vriendinnetjes haha. Ik heb al gezegd dat het ook de bedoeling is dat ze dingen leert op school maar dat komt nog niet binnen.

Met mijn oudste dochter gaat het ook goed op school, ze vind lezen en schrijven erg leuk om te doen. Ze kon eigenlijk al lezen, maar schrijven deed ze weinig. Sinds begin van dit schooljaar schrijft ze me steeds briefjes, nou ja, hele epistels zijn het soms :). Vanuit een van de hogere klassen heeft ze wat vernomen over de dt, dus voor de zekerheid schrijft ze nu alles maar met dt: het paardt staadt in de wij.
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers