Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


bouillon

<<

Anoniem148

Bericht 19 Aug 2015 15:49

bouillon

Hoe trek jij bouillon? Wat is jouw lekkere recept?
Ik heb het geleerd van mijn moeder maar die gooit er bouillonblokjes in want ze is een luie kok en houdt niet van kruidnagel en laurierblad.
Maar zo wil ik niet koken. Zoek dus een recept voor varken rund en kippen bouillon.wie heeft het lekkerste recept. Vooral kruiden verhouding.
<<

Anoniem186

Bericht 19 Aug 2015 19:49

Re: bouillon

Aan verhoudingen kan ik je niet helpen, ik flikker altijd maar wat in de pan.

Ik maak altijd kippenbouillon en rundvleesbouillon.

Kippenbouillon maak ik altijd met een hele kip. Ik leg de kip in een pan met 10 liter koud water, daar doe ik een scheut appelazijn bij en laat ik een paar uur zo staan. De appelazijn trekt de mineralen en vitamines uit de botten. Je proeft er verder niks van.
Na een paar uur kook ik de kip in 1 uur. Samen met knoflooktenen, peperkorrels, lavasblad, peterselie, kruidnagel, evt een hele, gehalveerde ui en keltisch zeezout. Dan pluk ik de kip, het vlees gebruik ik voor een gerecht, dan gooi ik alle vellen, botten en kruiden enzo terug in de pan. Dat laat ik een paar uur heel erg zachtjes koken (dat er af en toe een borrel omhoog komt, zeg maar). Dan zeef ik alles, giet het in glazen potjes en flessen (niet helemaal vol doen als je het in wil vriezen), laat het af koelen, plak de datum er op en zet het in de vriezer.

Rundvleesbouillon maak ik met schenkels, mergpijpjes en andere rundvleesbotten, het liefst botten waar merg in of aan zit, dan krijg je echt een lekkere bouillon. Hier doe ik hetzelfde als bij de kip, eerst laten trekken met appelazijn.
Dan aan de kook brengen, evt het schuim eraf scheppen. Daarna gooi ik er allerlei groentes bij, wat ik in huis heb. Ui, wortel, prei, bleekselderij enzo. En dan ook peperkorrels, lavas, laurier, peterselie en keltisch zeezout.
Ook dat laat ik heel zacht koken, langer dan de kippenbouillon. Het liefst echt een hele dag. Zeven, in flessen gieten, af laten koelen, datum erop en invriezen.

Ik gebruik het voor van alles. Voor soep, voor de risotto, voor stoofvlees enz enz.
<<

Anoniem148

Bericht 19 Aug 2015 20:52

Re: bouillon

Dank je, ga dan toch maar eens wat proberen.
<<

Anoniem186

Bericht 21 Aug 2015 14:39

Re: bouillon

Graag gedaan.

Hier staat ook nog het een en ander. http://www.devoedzamekeuken.nl/stap-5-kippenbouillon/

Je had me op een idee gebracht, ik ben nu ook kippenbouillon aan het trekken.

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers

cron