Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


werken in de zorg en roken

<<

Anoniem148

Bericht 19 Aug 2015 05:22

werken in de zorg en roken

Ik werk in de thuiszorg en kom dus bij cliënten op bezoek. Nu zijn er cliënten die roken (en sommige echt de ene na de andere). Maar hoe zit het dan met het recht op een rookvrije werkplek?
Ik kan niet tegen rook ivm astmatische Klachten. Maar ik kan ook niet weigeren om daar niet te komen en ruilen van route kan niet. We kunnen de mensen ook niet verbieden om te roken in huis.
Maar aan de andere kant, ik vind dat ik ook recht heb op een rookvrije werkplek.
Daarnaast rij ik met mijn eigen auto rond en als ik bij die cliënten ben geweest, lijkt het net of ik een kettingroker ben. Heel mijn uniform stinkt en mijn auto! Rij daarna met ramen open en afzuiging aan ook in de winter! En spuit parfum op.

Wat zijn hierin mijn rechten en plichten? Wie weet dat?
<<

Anoniem193

Bericht 19 Aug 2015 06:17

Re: werken in de zorg en roken

Toch het gesprek aan gaan met je werkgever. Denk dat ze ivm je astma toch echt de route voor je moeten gaan aanpassen.

http://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-a ... raag=24429
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 19 Aug 2015 06:30

Re: werken in de zorg en roken

Dit is inderdaad een hele lastige. Werk zelf ook in de thuiszorg. Bij sommige klanten als je daar een goede band hebt kun je best vragen of ze de sigaret even laten liggen tot jij weg bent. Scheelt al iets.
Wij proberen bij collega's die echt niet tegen rook kunnen de route zo te maken dat ze niet bij de kettingrokers komen. Wij hebben best een aantal collega's die zelf flink roken en er geen last van hebben. Maar het blijft een herkenbaar probleem hoor!
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem144

Bericht 19 Aug 2015 06:50

Re: werken in de zorg en roken

Wij hebben de afspraak met cliënten die ambulante zorg krijgen , dat de begeleider "bepaald" of ze binnen roken tijdens begeleidingsuren.
Natuurlijk stinkt je dan nog naar rook, want het huis ruikt er helemaal naar. Ik rook zelf af en toe, dus zeg er niet zoveel van. Al vind ik het wel stinken, binnen roken.Ik rook zelf nooit binnen.
Tijdens mijn zwangerschappen hoefde ik het ook niet te vragen, ze rookten automatisch niet toen.

Volgens mij heb jij er gewoon recht op , dat zij niet binnen roken als jij er bent. Helaas ruik je dan daarna nog naar rook , daar ga je weinig aan kunnen doen denk ik.
<<

Anoniem236

Bericht 19 Aug 2015 11:01

Re: werken in de zorg en roken

Lastig, vooral als je astmatisch bent. Dan zou ik het toch aankaarten bij je werkgever.

Zelf kom ik ook bij mensen thuis die alsmaar door zware sjag roken. Tijdens de zwangerschappen vond ik dit wel vervelend, maar ik kan het ze niet verbieden, het is hun huis.

Ik werk niet in uniform, heb een andere baan dan thuiszorg maar ik deed vaak kleding aan die toch al in de was zou gaan op dagen dat ik huisbezoeken doe. Dan thuis douchen en haren wassen.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 19 Aug 2015 11:03

Re: werken in de zorg en roken

Het lijkt me heel vies en inderdaad niet goed voor je astma.
Kun je niet in overleg gaan met je werkgever?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem173

Bericht 19 Aug 2015 15:43

Re: werken in de zorg en roken

Als ik deze blog mag geloven http://www.nursing.nl/Verpleegkundigen/ ... RS006318W/ kun je het wel vragen maar vanwege de cliënt zijn privé eigen ruimte is het niet verplicht.
Ik vind het bizar hoor en zeker als je zelf als prof er argumenten voor hebt om het niet te willen (zwanger, astma, het is gewoon goor enz) zou dit zwaarder moeten wegen dan het recht van de cliënt. Ik denk zelfs dat je principeel zou mogen weigeren.
<<

Anoniem148

Bericht 19 Aug 2015 16:41

Re: werken in de zorg en roken

Route aanpassen kan helaas niet want je moet er ook naar toe als er niemand anders werkt. Dus je moet wel. Gelukkig rookt ze niet als ik er ben maar wel net ervoor. Het ziet er lekker blauw uit van de rook. Vorig jaar alle muren gewit en dit jaar is het allemaal al geel, zelfs tegen het zwarte aan op sommige plekken!
Toen ik zwanger was heb ik het nadrukkelijk aangegeven dat ik niet ingezet wilde worden op die routes waarbij ik bij haar moest komen. Kreeg toen aangepaste diensten maar dat kan ik nu niet meer 'eisen', moet blij zijn dat ik werk heb werd er door collega's gezegd.
Ik vind dit wel zo'n dilemma punt. Want wat doe je er mee? Meer dan dit kan niet maar vond het wel iets om over na te denken.
<<

Anoniem313

Bericht 19 Aug 2015 17:10

Re: werken in de zorg en roken

Wat staat er in je CAO? En heb je al contact gezocht met de vakbond?
<<

Anoniem148

Bericht 20 Aug 2015 17:47

Re: werken in de zorg en roken

Nee dat niet. Kan ik idd wel eens doen. Bedankt voor de tip.

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers