Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Fotografie Topic

<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 09 Aug 2015 21:08

Re: Fotografie Topic

Keet, dat kan prima met "standaardobjectieven". Ik heb het in Toscane nog gedaan met mn 10-18. Zal van de week ff een foto ervan hier neerzetten.

En vwb alle instellingen:vooral veel oefenen! Je zou een workshop, georganiseerd door het merk kunnen volgen maar op internet kun je er ook veel over lezen. Op Pinterest zijn ook handige plaatjes te vinden!
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 09 Aug 2015 21:32

Re: Fotografie Topic

@Keet, vooral veel oefenen. Zet je camera op de handmatig stand (M) en probeer wat uit. Handig om te weten:
Hoe lager het getal van je diafragma (bijv. F/3.5) hoe meer scherptediepte (dus achtergrond vaag)
Om in de nacht foto's te maken moet je zorgen dat je sluitertijd lang is, hierdoor worden bewegingen vaag, wat een leuk effect heeft bij bewegende auto's, maar niet voor de maan. Je moet dus zorgen dat je camera stil staat (statief of op een muurtje oid). Ik gebruik dan ook altijd de zelftimer van 2 sec omdat het indrukken van de ontspanknop ook voor beweging kan zorgen.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 04:53

Re: Fotografie Topic

Keet, maan en sterren zijn wel echt een vak apart, maar verder vind ik nachtfotografie echt heel erg leuk! Ik raad je aan om gewoon met je kitlens te gaan proberen, heb ik ook jaren gedaan. Ik vind zelf steden erg leuk in de nacht, dus Rome zal perfect zijn. Kleine straatjes met langsrijdende scooters en auto's, ga lekker oefenen met die lichtstrepen enzo.

Ik merk zelf dat deze instellingen het beste werken voor mij:


- Een stevige plek. Ik loop op citytrip niet met een statief, maar zoek hekjes, muurtjes etc op. Krast je camera aan de onderkant wel van, maar vind ik het wel waard.
- Zorg dat je 'm stevig en stabiel vast kan houden op die plek
- Zet 'm op M stand
- Een lange sluitertijd van tussen de 1" en 20" (seconden dus, vandaar dat je ' m lang stil moet kunnen houden). Statief kan hoor, maar meeslepen is niet handig. Ik heb ook wel eens een gorillapod gebruikt, een handig dingetje, maar ik merk zelf dat ik gewoon zo uit de hand best kan.
- Een hoog diafragma van tussen de 14 en 22. Het liefst zo hoog mogelijk. Wat er namelijk gebeurd is dat je super mooie stervorming krijgt in het licht dan. Zoals straatlantaarns enzo. Geen grote bollen plat licht, maar van die hele mooie scherpe sterretjes.
- Ik maak meestal wel paar foto's, goed stevig vast houden (adem in houden zoveel mogelijk of heel licht ademen), en maar proberen!


Dit is even geen foto van mij (geen tijd, moet nu naar m'n werk), maar hier zie je die stervorming goed. Vind ik zo mooi!

Afbeelding


En dit met dat soort strepen vind ik ook leuk. Toevallig in Rome:

Afbeelding


Dit is ook echt een goede manier om je camera te leren begrijpen! En lekker mee te spelen.
<<

Zero

Bericht 10 Aug 2015 21:42

Re: Fotografie Topic

@ Keet ; zoals je rest al vermeld, er is niet echt een manier om dat eenvoudig te leren (anders zouden er niet zoveel automaatpiraten zijn)
Gewoon veel oefenen, zeker voor nachtfotografie zou ik een (basis) cursus aanraden.



Ik zit zelf een beetje te twijfelen wat ik mee ga nemen naar Brazilie voor mijn docu. De EOS 6D kan echt niet mee, dat is een camera van mijn werk (wat ik eigenlijk wel jammer vind want ik zou graag full frame gaan) en een eigen 6D kopen zit er echt niet in.
En ik weet ook niet of ik wel zo'n grote camera mee wil... ik twijfel ook over een G16 of iets dergelijks... die heeft op zich een prijskaartje waar ik nog wel naar toe kan werken.

Zucht - ik kom er ook niet uit ook.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 21:47

Re: Fotografie Topic

Zero schreef:Gewoon veel oefenen, zeker voor nachtfotografie zou ik een (basis) cursus aanraden.


Ben ik het op zich niet helemaal mee eens. Ja je moet de beginselen wel begrijpen natuurlijk, maar ik heb echt zelf onwijs veel geleerd van fotografie, juist door nachtfotografie. Veel spelen met de instellingen en kijken wat er gebeurt met het het licht en de (bewegings)scherpte van de foto's met verschillende instellingen. Ik vond dat juist enorm leerzaam en leuk.

Maar een cursus kan natuurlijk nooit kwaad.

Ik had vandaag mijn zakelijke opdracht met de grote baas van ons moederbedrijf. Was wel heel leuk, voelde echt als soort celebrity. Ik kreeg nog een compliment dat ik zo mooi op afstand was gebleven en onopvallend foto' s maakte. Niet van hem overigens, geen woord gewisseld behalve handje schudden. Merk ik heel vaak: Als fotograaf word je eigenlijk niet snel gezien als belangrijk persoon bij dat soort evenementen.


Zero wil je perse iets nieuws kopen? Kan je niet een oude 7D meenemen oid? Wist niet dat je weer naar Brazilie gaat, gaaf!
<<

Zero

Bericht 10 Aug 2015 22:01

Re: Fotografie Topic

Ja oke maar ze vraagt om een 'eenvoudige' manier om het te leren. Als je elke avond de tijd heb om de sterren te fotograferen, dan denk ik niet dat het je uitmaakt hoe eenvoudig het moet zijn. En sowieso - jij bent altijd een foto-junkie geweest ;)


Ik heb geen oude 7D, technisch gezien. Degene die achter is gebleven was van M (niet dat we nu de camera's hebben verdeeld, en M heeft een nieuwe 7D prive) maar ik wil hem eigenlijk niet mee hebben. Het klinkt heel diva, maar ik vind het een onding. Ik kan er niet meer mee werken sinds ik mijn 6 heb :') zeker de ISO irriteert me mateloos.
Ik heb ook nog een oude 40D, kan een 60D lenen, maar ik wil eigenlijk gewoon óf full frame gaan óf gewoon klein en compact. Dat dikke bakbeest... ik zie het niet zitten... (maar ja misschien heb ik ook geen keuze...)

Ik twijfel heel stiekem om een 5D m2 tweedehansje aan te schaffen maar ja... geen lens....
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 22:04

Re: Fotografie Topic

Haha ja en sterren fotograferen kan ik ook niet hoor. Ik had het meer over stadsnachtfotografie ;)

Je mag mijn G16 wel lenen als je 'm heel laat ;)
<<

Zero

Bericht 10 Aug 2015 22:10

Re: Fotografie Topic

Nou ja ik twijfel dus om er zo een aan te schaffen... ik kan altijd nog die 7D in de koffer stoppen natuurlijk...

Stiekem wil ik gewoon mijn eigen 6D met lens, maar ja - dat kost nog meer dan mijn reis... o_O'
Ik heb ook getwijfeld om een crownfundproject er van te maken omdat ik uiteindelijk ook wil exposeren/boek wil maken, maar ik weet vrijwel zeker dat dat nog niet gaat gebeuren na mijn aankomende bezoek....
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 22:12

Re: Fotografie Topic

Lastig!! Je kunt het idd niet uitgeven als je t niet hebt. Maar jij bent dus volledig tevreden over de 6d? Goede kwaliteit?
<<

Zero

Bericht 10 Aug 2015 22:17

Re: Fotografie Topic

Nou ja, een 5Ds zit er niet in natuurlijk :')

Maar ja, eigenlijk heb ik een goed huwelijk met hem. Hij is licht, heeft wifi, is fullframe en heeft geen snufjes die ik niet nodig heb voor dat geld.
Mocht ik ooit in de geldput vallen dan kijk ik echt wel verder, but for now....ja, het is wel liefde.


(M misbruikt hem wel eens door op JPG te schieten. Doet pijn)
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 22:31

Re: Fotografie Topic

Klinkt goed! Ik wil m misschien ook ooit, zeker ivm handzaamheid.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 11 Aug 2015 07:08

Re: Fotografie Topic

@keet, als je een cursus wilt doen, kan je via de ing rentepuntenwinkel 25 euro korting (=50%) op een workshop van Doen&Co. Als je niet bij de Ing zit kan ik em ook bestellen voor je. Cursus is dan in Amsterdam, Nijmegen of Utrecht.
<<

Anoniem211

Bericht 12 Aug 2015 21:29

Re: Fotografie Topic

Ik ben nu in Rome en heb mijn 18-55 mee. Dat lukt op zich wel. Toevallig net vandaag bij het Colloseum geoefend met een lange sluitertijd met voorbij lopende mensen. Erg grappig effect. Morgenavond maar even met nachtlicht proberen, het Colloseum zit hier om de hoek!
<<

Mevrouwtje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 Aug 2015 10:43

Bericht 13 Aug 2015 10:55

Re: Fotografie Topic

Toffe foto met die sterren! Heb zelf sinds kort ook een spiegelreflex (Nikon D5200), en ben voornamelijk enthousiast over urbex en nachtfotografie. Wil binnenkort proberen met licht te tekenen, heeft iemand van jullie daar al ervaring mee?
<<

Anoniem211

Bericht 13 Aug 2015 10:56

Re: Fotografie Topic

Een vriend van mij doet dat. Met brandend staalwol. Staan wel filmpjes op youtube
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 13 Aug 2015 11:00

Re: Fotografie Topic

Mevrouwtje schreef:Toffe foto met die sterren! Heb zelf sinds kort ook een spiegelreflex (Nikon D5200), en ben voornamelijk enthousiast over urbex en nachtfotografie. Wil binnenkort proberen met licht te tekenen, heeft iemand van jullie daar al ervaring mee?


Ik heb dat een keer gedaan in een donkere ruimte met een led-kaarsje. Houd rekening met lange sluitertijd :)

Edit: foto erbij gezocht. Dat zag er zo uit:
Afbeelding. Je ziet als je goed kijkt wel in het midden mijn hand en het kaarsje :smile:
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6219

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:32

Bericht 13 Aug 2015 11:04

Re: Fotografie Topic

Trouwens, ik zou nog een foto van de sterrenlucht plaatsen.
Bij deze: Afbeelding
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem119

Bericht 13 Aug 2015 11:33

Re: Fotografie Topic

Wat leuk Marilyn dat je in Rome bent en daar fotografeert.

Over lightwriting, dat heb ik ook wel vaker gedaan. Het beste werkt met een statief en iets van een zaklampje ofzo, een dunne straal in elk geval.

Afbeelding

Afbeelding
<<

Mevrouwtje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 10

Geregistreerd: 13 Aug 2015 10:43

Bericht 17 Aug 2015 15:36

Re: Fotografie Topic

Cool, ik ga binnenkort beginnen met experimenteren!
Ik vind dit bijv echt supertof gedaan. Nu verwacht ik natuurlijk niet van mezelf dat ik dat niveau meteen ga hebben, maar het is wel een mooie inspiratiebron :)

Edit: Oh, ik mag geen URLs posten, maar in ieder geval naar youtube gaan en dan /watch?v=Z1Uw-lBuzIg
<<

Anoniem119

Bericht 20 Aug 2015 11:40

Re: Fotografie Topic

Hee Canon lovers, ik heb even een vraagje. Het klopt toch dat EF lenzen zowel op FF als APS-C kunnen? Ik wil voor de bruiloft die ik binnenkort heb, misschien een 5D huren bij KE om eens te proberen, maar een lens er bij huren wordt misschien wel wat prijzig met die 10% borg. Op die manier kan ik dan misschien de 5D huren en de 50mm f/1.8 (de plastic fantastic) er op zetten en ermee oefenen. Die heb ik namelijk al! Dat is een EF lens (toch?) dus zou op FF moeten passen.

Dan neem ik m'n 7D met 17-55 f/2.8 EF-S als standaard set mee (die past namelijk niet op FF), en die 5D met 50 mm om te proberen. Zou dat werken? En zou je dat aandurven om met twee camera's te lopen zonder black rapid/moneymaker?

De 6D is overigens niet te huur, anders had ik die wel geprobeerd. Maar wil de 5D ook wel eens proberen! Of zouden jullie een andere lens aanraden om te huren om te testen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Aug 2015 12:01

Re: Fotografie Topic

Crop lenzen passen ook op een FF. Ben dan wel geen canonlover maar dat weet ik ;) alleen wel zonde van t beeld.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem119

Bericht 20 Aug 2015 16:30

Re: Fotografie Topic

Volgens mij klopt dat niet, Sam. Een EF lens past zowel op FF als crop maar een EF-S lens alleen op crop en niet op FF. zo was het dacht ik. Zero?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Aug 2015 16:33

Re: Fotografie Topic

Bij mij past een crop lens wel op mn FF. Maar is wel zonde van de fotos omdat die gecropt worden. Dus ik doe dat nooit.
O wacht, dan krijg je zon ronde uitsnede! Ik draai t om. Neee mag dus niet!
Ik heb een FF lens op cropcamera gehad, dat ging wel goed. Ik verwar de boel. Sorryy..
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem119

Bericht 20 Aug 2015 16:35

Re: Fotografie Topic

Haha zwangerschapsdementie én een ingewikkeld systeem! Ik snap het haha.

Ik hoop dat die 50 mm op een FF past want dan ga Ik dat proberen. Of zal ik een 135 huren ofzo om eens iets heel anders te proberen?
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 20 Aug 2015 16:37

Re: Fotografie Topic

Ik zou eens iets anders proberen. Ik bedoel, een 50 mm weet je wel wat die kan toch? Zo'n lens is altijd handig.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
VorigeVolgende

Terug naar Hobby's, uitgaan & vrije tijd

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers