Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Hoe reageerde de oudste op de tweede?

<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 09 Aug 2015 23:40

Hoe reageerde de oudste op de tweede?

De vraagt zegt het al.
Onze oudste zal 18 maanden zijn ongeveer als onze tweede geboren wordt.
Ik ben benieuwd hoe ze op de baby gaat reageren.
De baby zal bij ons op de kamer komen te liggen in een ledikant. Zou de oudste gaan huilen als de baby ook gaat huilen? De kamers grenzen aan elkaar. Ik vraag me dit nu al af...
En was jullie oudste lief voor de baby of juist jaloers en daardoor vervelender om maar de aandacht te trekken?

Ze zegt nu heel vaak Baby en wijst dan naar mijn dikke buik.
Ook herkent ze baby's op televisie en in tijdschriften.

Kortom, hoe reageerde jullie eerste op de tweede?
Ik ben wel van plan om haar bij alles te betrekken.
04-2014
10-2015
<<

Maddie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5466

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:18

Woonplaats: Noord Holland

Bericht 09 Aug 2015 23:48

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Ze was wel wat hardhandig, maar om pijn te doen. Ze was wat koppig en tegendraads af en toe, maar dat was al voor de bevalling. Ze was wel meteen gek op hem en wilde hem op schoot. Zo lief om te zien! Hier zat er bijna 24 maanden tussen.
Augustus 2012
Augustus 2014
Mei 2016
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 09 Aug 2015 23:55

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

De eerste reageerde hier prima op de tweede, omdat ze al bijna 3,5 was en alles heel goed begreep. Ze was supertrots en heel voorzichtig met haar zusje. We betrokken haar inderdaad overal bij.

Toen de derde werd geboren, was de middelste 21 maanden en dat ging ook prima. Hoewel we ook nu beide kinderen goed overal bij betrokken en probeerden voor te bereiden op de komst van de baby, had ik niet het idee dat zij echt besefte wat er ging gebeuren. Maar het ging vanaf dag 1 heel goed, ze was alleen soms wat onbeholpen met de baby, dus we moesten heel goed opletten, maar dat lijkt me niet meer dan normaal. Echt jaloers zijn ze hier nooit geweest en ze werden ook nooit wakker van hun huilende zusje 's nachts :-)
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1303

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 10 Aug 2015 00:50

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Hier zit er 20 maanden tussen.
De eerste maand was het hier echt een hel in huis. Dochter deed zoon opzettelijk pijn, speelgoed vloog regelmatig naar zijn hoofd, vingers prikten in zijn ogen en ze ramde regelmatig zo hard als ze kon op zijn hoofd. Daarnaast werd ze recalcitrant, huilerig, zeurderig, jaloers en super vervelend.
Zoon is volgende week 3 maanden en eigenlijk ging het hier na een maand alweer goed. Nu moet hij overal mee mee, krijgt hij al haar eten en vindt ze het prima de aandacht te verdelen.

Wij hebben haar zo veel mogelijk betrokken bij alles. Ze heeft een pop gekregen die ze ook kon verschonen en een flesje geven en mocht regelmatig helpen met het flesje. Ook veel van haar negatieve gedrag afbuigen en meegaan met haar gevoel. Dus begrip tonen dat ze jaloers is, dit ook benoemen, maar er wel bij vertellen dat er niet geslagen etc mag worden.

Vooraf wist ze net zoveel als jullie kindje. Ze wist wat babys waren en dat ik er 1 in mijn buik had. Meer dan dat kun je er ook niet aan doen.
<<

Patsy

Bericht 10 Aug 2015 05:27

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Onze oudste vond baby's geweldig voordat de jongste geboren werd, dus ik had goede hoop. Vanaf het eerste moment heeft de jongste geglunderd als hij zijn broertje aankeek en hij wilde hem steeds aaien. Natuurlijk is hij wat lomp en onbeholpen af en toe maar nooit expres. De eerste week was de oudste alleen jaloers op de fles die de jongste kreeg, hij wilde ook een fles.

Wij hebben ook zoveel mogelijk benoemd dat er een baby kwam en de oudste rond laten scharrelen in de babykamer, meer kun je niet doen idd.

De oudste wordt soms even wakker van de jongste, maar dat is heel eventjes, hij slaapt dan snel weer verder.

Tijdens de voedingen van de jongste haalt de oudste wel alle trucs uit de kast om aandacht te krijgen. Om deze reden hebben we hem iedere dag nog in de box gehad tijdens de zwangerschap zodat hij hieraan gewend bleef. Als de jongste de fles krijgt gaat de oudste, met een beker drinken en wat speelgoed in de box, dit werkt hier erg goed.
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 10 Aug 2015 05:40

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Ik lees mee, hier hebben we er straks 24mnd tussen. Toen ik geboren werdt kreeg mijn broer een pop, diezelfde pop krijgt T straks ook. Zo kan hij mooi de pop in bad doen als ik de baby in bad doe.
Voor de rest lezen we het boekje kleine pluis van Nijntje nu geregeld voor. En we hebben het over baby's. Toevallig waren een paar vriendinnen van mij in juni uitgerekend dus zijn ook al heel vroeg op kraamvisites geweest, en elke keer benoemd dat mama net zo'n kleintje in de buik heeft. Nu wijst ie in boekjes naar baby's en zegt dan ook baby! Maar of ie het echt snapt? Meer voorbereiden kunnen we nu toch eerst niet.

Het hardhandige ben ik wel een beetje bang voor, net als alles uit de kast trekken om aandacht te krijgen tijdens de voedingen. Maar ook daar kan ik nu nog weinig aan voorbereiden.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 10 Aug 2015 06:24

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Heel verschillend dus. We gaan het meemaken.
We waren laatst op kraamvisite en die baby wilde ze alleen naar aaien en kusjes geven.
Maar dat zegt niks over als er hier straks 1 in huis komt.
Oh en andere kinderen noemt ze ook baby haha.
Ze vindt andere kinderen wel heel erg leuk altijd.
Katrien heb je dan 2 boxen in huis dat je oudste nog in de box zat tijdens de flessen van de jongste?
Hier wordt de box al maaaaaanden niet gebruikt. Ja als opslagplek voor speelgoed. Mijn man gaat hem weer verhogen voor de baby.
04-2014
10-2015
<<

Pineco

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2383

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:09

Bericht 10 Aug 2015 07:32

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Als ik alleen met ze was voor een voeding, probeerde ik dat moment ook leuk te maken voor de oudste(n). Ik liet ze ergens mee helpen, slabbetje halen of spuugdoekje of zo. En dan mochten ze een boekje uitkiezen dat ik dan ging voorlezen. Of we keken samen even wat tv, zodat ze in ieder geval niet gingen klieren.
Drie meiden maken ons geluk compleet! 04-01-2009 / 16-05-2012 / 19-02-2014
<<

Patsy

Bericht 10 Aug 2015 08:02

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

We hebben 1 box en 1 ouderwetse grote kinderwagen waar de jongste veel in slaapt. De mobile hangt bijvoorbeeld boven de kinderwagen. Wanneer de oudste gewoon op de grond speelt of op bed ligt, ligt de jongste in de box.
<<

Lexi

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1691

Geregistreerd: 13 Jul 2015 09:12

Bericht 10 Aug 2015 08:05

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Mijn zoontje was 22 maanden toen mijn dochter geboren werd. Hij vond haar geweldig leuk en vond het ook helemaal niet raar dat er opeens een kindje bij was. Ze kreeg (en krijgt) de hele dag door kusjes en knuffels. Hij is nooit jaloers geweest, het enige was dat hij de eerste twee weken na haar geboorte alleen door mij naar bed gebracht wilde worden maar dat kon natuurlijk ook gewoon.
Ze zijn nu 5 en 3 en nogsteeds gek op elkaar.
2010 2012
<<

Anoniem123

Bericht 10 Aug 2015 08:09

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Tussen onze kinderen zit ruim 2,5 jaar.
De eerste week vond hij zijn zusje niet zo leuk. Eerste wat hij zei over de baby: baby vies, bah, bleegh! eerst bad!
Na een week durfde hij haar eindelijk vast te houden. Toen had hij de smaak te pakken.
Hij is niet jaloers geweest, wel in de kraamweek wat dwarser en eigenwijzer. Is heel normaal.
Nu is hij gek op haar, en andersom ook.
<<

Hippie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1955

Geregistreerd: 19 Jan 2015 13:10

Bericht 10 Aug 2015 08:54

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Hier zit er langer tussen, dus dat zal deels anders zijn. Hier zit er 3 jaar en 4 maanden tussen. Ze was en is gek op baby's, dus wat dat betreft had ik goede hoop. En ze was al net groot genoeg om het allemaal redelijk mee te krijgen. Ze vond haar broertje meteen helemaal geweldig, wilde graag helpen op haar manier (dus dat mocht ze vaak ook, lal was het bijvoorbeeld maar de schone luier aangeven) en was meteen een trotse grote zus die haar broertje wilde beschermen. Echt jaloers is ze niet echt geweest de eerste tijd. Dat is meer van de laatste tijd dat het af en toe voorkomt, nu hij ook door de kamer gaat en overal aan zit enzo. Maar dat hoort er ook een beetje bij natuurlijk.
<<

Anoniem315

Bericht 10 Aug 2015 14:47

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Mijn dochter van 1,8 jaar houdt zich vrij afzijdig van baby's. Wel heeft ze een pop waar ze steeds meer over begint te moederen en gister ging ze de knuffel ineens een luier om doen en hem drinken geven. Ik denk dat dat wel gunstige omstandigheden zijn. Maar goed, hier is het nog lang niet aan de orde.

Mijn zwager was destijds jaloers op zijn zusje en wilde haar weggeven. Dat vind ik altijd zo'n grappig verhaal. Maar t kan ook gevaarlijk uitpakken.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 10 Aug 2015 21:32

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Onze oudste reageerde heel goed, hij wilde al snel zijn broertje vasthouden. Ook hielp hij graag met de verzorging.
M:21072011
J :08012014
<<

Anoniem127

Bericht 10 Aug 2015 21:48

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Volgens mij reageerden ze er weinig op. Bij de geboorte van mijn jongste wierpen ze een blik op de baby en daarna hebben ze zich meer bezig gehouden met de slangetjes van mijn infuus. Dat was dan de eerste reactie. Er kwam meer belangstelling toen de baby deel uit ging maken van ons leven thuis. Dan vonden ze het bijvoorbeeld leuk om een flesje te geven, vooral de oudste vond dat leuk.
<<

Anoniem181

Bericht 10 Aug 2015 22:06

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

-
Laatst gewijzigd door Anoniem181 op 07 Feb 2016 22:28, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem166

Bericht 10 Aug 2015 22:11

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Mijn dochter was dermate jaloers dat ze al in een gigantische driftbui raakte als ik praatte met een ander kind. We hielden ons hart vast. En toen was onze zoon geboren, en ze heeft hemmvanaf het begin in haar armen gesloten en is stapelgek op hem. Niet jaloers, praat vol liefde over hem en hij krijgt altijd als eerste een kus als ze thuis komt. Zo mooi om te zien.
Na de eerste paar weken is ze wel even wat dwarser geweest, dan ging ze bijvoorbeeld op de keukentafel staan terwijl ik zoon aan het voeden was. Of andere streken uithalen, terwijl ik er niet goed bij kon. Dat ging vanzelf weer over.
<<

anoniem203

Bericht 11 Aug 2015 13:37

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Mijn oudste was natuurlijk wat ouder (3 jaar 8 maanden) en eigenlijk vanaf begin af aan vind hij zijn broertje leuk. Er waren ook dagen dat hij amper naar hem omkeek maar over het algemeen vond hij het leuk om mee te helpen met de fles, hem vast te houden etc. Jaloezie of agressie is hier nooit geweest gelukkig.

Nu zijn ze nog steeds echt super gek op elkaar. Ze spelen samen en ze zijn altijd blij om elkaar te zien. De oudste van school halen is bijv. echt een leuk moment. Dan zie je de jongste stralen als hij zijn broer naar ons toe ziet rennen. En als hij vervolgens dan vraagt om af te spreken bij een ander kindje is het even tranen met tuiten bij de jongste want dan gaat hij natuurlijk weer weg ;) Ik hoop echt dat ze een leuke en fijne band blijven houden.
<<

Anoniem 146

Bericht 11 Aug 2015 19:54

Re: Hoe reageerde de oudste op de tweede?

Mijn zoon was 25 maanden toen zijn zusje kwam. Dat was meteen goed. Hij is zo zorgzaam en is helemaal verliefd op zijn zusje. Zo vertederend om te zien. Vooral omdat ik hem alleen kende als een rauwdouwer. :love:

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31, Sublimo, Zora