Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

<<

Anoniem140

Bericht 08 Aug 2015 09:52

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

mzcharlotte schreef:Ik vind het heel moeilijk om een mening te vormen, want ik gun iedereen het ouderschap. Ik denk dat de keuze om de medische molen in te gaan, al ontzettend zwaar is. Wat het non-monetair al kost voor iemand om dit te doen, is niet in euro's uit te drukken. Mijn man en ik hebben het er na de twee miskramen uitvoerig over gehad en we hadden waarschijnlijk de keuze gemaakt om dit niet te doen. Evolutionair gezegd: de natuur had het ons dan gewoon niet gegund. Dat zijn wij en ik vind niet dat andere wensouders deze zelfde opvatting moeten hebben.

Een kinderwens uitdrukken als 'luxe probleem' stuit me enorm tegen de borst. Ten eerste, omdat het niet gaat om een artikel ofzo, maar in de tweede plaats omdat een kinderwens instinctief bepaald is (voor degenen die nooit een kinderwens hebben gehad, ik bedoel niet te zeggen dat het voor iedereen zo zou moeten zijn, maar te meer dat een kinderwens niet alleen uit emotie bestaat - ik kan namelijk verstandelijk prima beredeneren dat we het met z'n tweeën ook goed hebben enz, maar toch is er die ene hunkering).

De zorg is duur, te duur en ik begrijp dat er hier 'makkelijk' bespaard kan worden. Ten eerste kun je je afvragen of een niet-levensbedreigende medische conditie waar je (behalve psychisch) geen last van hebt, door de gemeenschap gedragen moet worden. Ten tweede komen uit de medische molen mensen worden geboren, die ook weer mogelijk medische zorg (in het algemeen) nodig hebben -net als IEDER ander mens dat geboren wordt uiteraard, maar dan 'gefinancierd'. Dat gezegd hebbende, dan kun je uiteraard ook andere discussies aangaan zoals hulp bij het stoppen met roken, maagverkleiningen etc etc en bijvoorbeeld de discussie hoe lang je doorgaat met levensverlengende medische handelingen bij mensen op leeftijd.

Ik lees mee in het Moeilijk zwanger worden topic en als ik zo meelees, vind ik het echt helemaal goed dat er een aantal behandelingen worden vergoed. Maar op zich kan ik me - als ik emotie zou uitschakelen - ook wel vinden in de tegenargumenten. Een strenge(re) selectie ben ik wel voorstander van op basis van aspecten waar een wensouder wél invloed op kan uitoefenen (gezonde levensstijl).


Ik heb de hele tijd zitten te denken hoe ik mijn mening moest verwoorden maar toen kwam deze reactie. Ik ben het hier dus mee eens.
<<

Anoniem281

Bericht 08 Aug 2015 10:14

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik begrijp waarom sommige vinden dat het zelf betaald zou 'moeten' worden, maar ik vind niet eens dat we moeten kijken naar de namen, maar naar het feit dat we alles delen. Maagbandjes worden ook vergoed, en ja tuurlijk, die mensen moeten een heel traject door, voor het mag. Maar hoeveel van die patienten vreten zich daarna weer een slag in de rondte? Dan zouden die mensen achteraf de operatie moeten terugbetalen.

En waarom ik zaken vergelijk; ons zorgstelsel is gewoon op een bepaalde manier in elkaar gezet en dáár is een hoop mis mee. Ik vind alleen niet dat we nu opeens onderscheid moeten maken. We blijven solidair betalen voor stoppen met roken programma's, mensen die vrijwillig aan gevaarlijke sporten doen, krijgen major operatie voor een eigen risico 'prijsje' en gezamenlijk betalen we de rest, want zo werkt ons zorgsysteem. Ik vind niet dat we er dan opeens één ding uit moeten halen.
<<

Anoniem282

Bericht 08 Aug 2015 10:33

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Dat onderscheid is er m.i. al op het moment dat er stellen zijn met een kinderwens en deze wens beiden proberen te vervullen, maar het ene stel via IVF en het andere stel via adoptie. Voor IVF bestaan vergoedingen en voor adoptie niet. Dat vind ik krom, want de wens is hetzelfde maar 'opeens' mogen wensouders bij adoptie het zelf uitzoeken en wensouders bij IVF worden wel gefaciliteerd. Vandaar ook dat ik liever zou zien dat er een x-bedrag wordt vergoed voor kinderloze stellen, ongeacht het traject dat zij wensen in te gaan.
<<

Anoniem126

Bericht 08 Aug 2015 10:36

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

*
Laatst gewijzigd door Anoniem126 op 30 Sep 2015 00:58, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem123

Bericht 08 Aug 2015 10:40

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik ben niet eens met de stelling.
Wel hoeven de pogingen niet oneindig vergoed te worden.

Maar in het ziekenhuis waar ik in de mmm heb gezeten zijn ze wel streng met sommige eisen. Sowieso als je de mmm in wou al.
Zo moest ik afvallen (gedaan) en mijn man moest stoppen met roken en drinken (ook gedaan)
en er was een grens wbt bmi als het om ivf ging. (volgens mij 30 maar nu twijfel ik)
Dus het is niet zo dat iedereen zomaar ivf kan gaan doen. Al weet ik niet of de criteria in elk ziekenhuis hetzelfde is.
<<

Anoniem140

Bericht 08 Aug 2015 10:48

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik ben het ook eens met Carl en met Guattari.
Een maagband zou van mij uit het pakket mogen. Ik heb twee voorbeelden in mijn omgeving waarbij ik echt denk dat die ingereep bij hun echt de plank mis geslagen heeft. Hun leefstijl is totaal niet veranderd, juist het tegenovergestelde. Gezond eten gaat veel lastiger omdat die brokken vast blijven zitten zeggen ze, maar ijs en pudding en taart glijden er zo doorheen. Hele lieve mensen verder hoor, maar ze klagen dus echt over het feit dat de maagbad niets geholpen heeft want ze komen nog steeds aan.
Zo kan ik nog meer voorbeelden noemen, stoppen met roken pakketten bijvoorbeeld, dat mag er van mij ook uit.
<<

Bisq

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2260

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:39

Bericht 08 Aug 2015 11:39

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Catnip, ik vraag me af of je dezelfde mening had gehad als jouw medische kosten wel volledig vergoed zouden worden? Begrijp me niet verkeerd, ik lees dit in jouw bericht min om meer terug.

Het argument dat vrouwen op hun 62 nog kinderen krijgen geldt voor ivf in het buitenland. In Nederland zitten er grenzen aan de leeftijd waarop je nog ivf mag. Bij mijn weten word je ook echt niet zomaar behandeld met ivf. Wij zijn namelijk zonder pardon afgewezen nadat ik chemo had gehad. Je wordt medisch onderzocht of er een kans van slagen is, is die er niet dan beginnen ze er ook niet aan.
Toen wij wilden starten met de eiceldonatie (hetzelfde traject als ivf maar dan met 2 vrouwen) was er zelfs een heel ethisch team die ging beslissen of Roodkapje en ik het wel zeker wisten, maar ook mijn achtergrond werd stevig ter discussie gesteld. Er werd door een team mensen die ik niet ken letterlijk besloten of ik na het hebben gehad van kanker wel een kind zou mogen krijgen. Je wilt niet weten hoe verschrikkelijk veel pijn zoiets doet. Dat een ander gaat beslissen of jouw wens vervuld mag gaan worden. Zo voelt dit artikel voor mij ook een beetje aan. Als je geen geld hebt om de ivf zelf te vergoeden (geloof me, bij ons wordt het wel vergoed maar het kost nog handen vol geld) dan wordt er dus voor jou besloten dat jouw wens niet uit mag komen, ook al kun je er niets aan doen. Heel verdrietig!
Insta: je_ei_kwijt
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 08 Aug 2015 11:47

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik lees hier een bmi van 30 voor je met IVF kunt beginnen en dat bevestigd meteen mijn vermoeden.. Dat is toch veel en veel te dik?! Als ik het op mezelf betrek zou ik max 102 kg mogen wegen bij 1m85. Sorry maar dat vind ik ronduit belachelijk, die eis mogen ze van mij flink bijstellen.
<<

Anoniem125

Bericht 08 Aug 2015 11:51

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Wow, dat wist ik niet, dat is gewoon zwaar overgewicht. Ik zou het logisch vinden als je hoogstens een bmi van 25 mocht hebben, alles daarboven beïnvloedt toch echt je vruchtbaarheid.

Ik vind het ook best tricky eerlijk gezegd. De natuur heeft natuurlijk niet voor niks bedacht dat vrouwen boven de 30 steeds minder vruchtbaar worden. Door dit zo te manipuleren denk ik dat er veel medische problemen bij komen. Er is niet voor niks natuurlijke selectie.
<<

Anoniem137

Bericht 08 Aug 2015 11:53

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ja, maar Nougat, draai het eens om: waarom heeft de natuur dan bedacht dat een meisje zo rond haar 12e, 13e, 14e vruchtbaar wordt?
<<

Anoniem123

Bericht 08 Aug 2015 19:52

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Pin niet vast op een bmi van 30, want ik weet het niet zeker meer. Er is iig wel een grens.
<<

Anoniem236

Bericht 08 Aug 2015 20:20

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik had het even opgezocht over BMI, ziekenhuizen hanteren verschillende getallen. Er zijn ook ziekenhuizen die een BMI van 40 accepteren.
<<

Anoniem137

Bericht 09 Aug 2015 00:32

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Een BMI an 40? Dat vind ik best wel erg eigenlijk. Bij een BMI van 30 of nét iets daarboven vind ik het nog tot daar aan toe. Wel vind ik dat dan wel streng gekeken moet worden naar de lichamelijke gesteldheid en er toch wel aangemoedigd moet worden om in de tussentijd wat af te vallen.
Als grens een BMI van 25 aanhouden, zoals Nougat oppert, vind ik eigenlijk ook wel weer streng. Maargoed, ik vind BMI toch maar een nietszeggend getalletje. Ja, natuurlijk, is je BMI 30 of hoger heb je overduidelijk overgewicht, maar een persoon met een BMI van 26-27 is nog niet per defenitie te zwaar.
<<

Anoniem219

Bericht 09 Aug 2015 10:38

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik vind dat het uit de basis verzekering mag en dat het in het aanvullende pakket erbij kan. Zo kunnen de mensen die het nodig hebben zichzelf ervoor verzekeren en mensen die het niet willen het niet. Net als dee tandarts kosten zeg maar


Ik heb zelf ook overgewicht en mocht toch starten met ivf. Met het advies niet meer aan te komen, en proberen af te vallen. Er is in 2 ziekenhuizen zelfs nooit moeilijk over gedaan. (Uiteindelijk ging de ivf niet door maar dat is een ander verhaal)
Sommige ziekenhuizen doen er makkelijker over als andere. Gelukkig maar anders was ik nu niet zwanger geweest.


Waar leg je dan de grens? Iemand die zijn hele leven heeft gerookt niet behandelen tegen longkanker? Of iemand die overmatig drinkt maar laten overlijden als zijn/haar lever ermee stopt? Zo is er bij alles wel een grens te stellen denk ik dan. En mensen zonder overgewicht zullen altijd het tegenover gestelde roepen als mensen die wel over gewicht hebben en ivf willen of mogen doen.
<<

Anoniem288

Bericht 09 Aug 2015 10:59

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem288 op 28 Aug 2020 15:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Anoniem125

Bericht 09 Aug 2015 15:21

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Ik vind het wel gek dat lenzen/een bril niet in het basispakket zit. Dat is nu echt iets waaraan je niks kan doen, het is een aandoening aan de ogen. Waarom wordt dat niet vergoed?
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 09 Aug 2015 15:25

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Omdat heel erg veel mensen dan daarvoor geld terug kunnen krijgen en dat weer bij elkaar veel te veel geld kost, denk ik.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem127

Bericht 10 Aug 2015 22:03

Re: Stelling #7: IVF-behandelingen zelf betalen?

Anoniem reageren zal vrijwel zeker uit de hand lopen, dus ik zou dat ook liever niet willen.
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers