Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kooktiptopic

<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Aug 2015 12:59

Kooktiptopic

Aangezien ik zo'n goede tip heb, wilde ik dat even met jullie delen. Ik hou heel erg van zelfgemaakte guacamole, helaas wordt deze altijd snel bruin. Nu las ik op internet dat wanneer je de guacamole in een schaaltje doet, het spulletje even goed aandrukt en daarover een klein laagje water zet (goed afdekken en in de koelkast!) deze veel langer vers/groen blijft. Daarna het laagje water er afgieten en de guacamole even doorroeren. Het werkt super!

Jullie nog tips?
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11585

Geregistreerd: 15 Jan 2014 01:42

Bericht 01 Aug 2015 13:01

Re: Kooktiptopic

was een tip ook niet om de pit erbij in te laten zitten?
2015 💙
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6126

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 01 Aug 2015 13:02

Re: Kooktiptopic

Minx schreef:was een tip ook niet om de pit erbij in te laten zitten?

Ja maar dat werkt in de praktijk niet hoor.
<<

Anoniem119

Bericht 01 Aug 2015 13:12

Re: Kooktiptopic

Of citroen of limoensap. Dat doe ik altijd. Werkt ook goed. Maar jouw tip ga ik ook eens proberen!
<<

Anoniem148

Bericht 02 Aug 2015 08:37

Re: Kooktiptopic

Iemand een tip voor de perfecte biefstuk? Ik heb biefstuk in de vriezer maar krijg het niet lekker gebakken.
Rustig laten ontdooien in de koelkast. Voor gebruik op tijd uit de koelkast halen. Peper en zout erop. Bakken en even laten rusten. En dan nog is hij taai :s
Dus kan wel tips gebruiken
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:05

Re: Kooktiptopic

wat voor biefstuk gebruik je? uit de supermarkt, van de slager? wat voor stuk vlees?

Zouten is prima. Er zijn veel tips die zeggen dat dat niet goed is, omdat het vocht er uit trekt, maar zelf merk ik daar nooit wat van en er zijn ook genoeg tips die zeggen dat het wel kan.

Idem dito voor prikken. Kan prima.

Ken je de truc met je hand? Dat je met je ene hand telkens met je duim een andere vinger vast pakt en dan duwt op de (muis?) van je hand. De stevigheid die je dan voelt, is vergelijkbaar met hoe het vlees voelt als je er met je vinger induwt. Hoe steviger die plek aan voelt, hoe meer well done het vlees is. Bij je wijsvinger is het dus nog redelijk rauw (voelt nog niet zo stevig), maar bij je ringvinger voelt het een stuk steviger en is het vlees dus al stuk gaarder.

Afbeelding

Is overigens ook niet foolproof.

Wat het beste werkt is een goede vleesthermometer. Wij hebben een thermapen (zijn duur, 70 euro geloof ik de goedkoopste), maar werkt het beste. Op basis van de temperatuur weet je gewoon of het gaar is of niet. Sinds ik dat gebruik, is mijn vlees altijd de juiste temperatuur en dus precies gaar zoals ik wil.

Afbeelding
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:10

Re: Kooktiptopic

Oh en veel boter. Het liefst een mix tussen boter en olie. En goed boter over de bovenkant lepelen, zodat de bovenkant ook warm blijft. Niet constant draaien, gewoon goed heet dicht schroeien, paar minuutjes garen, omdraaien en idem dito.
<<

Anoniem304

Bericht 02 Aug 2015 09:10

Re: Kooktiptopic

Zulk vlees niet in de vriezer doen. Ik kan perfect biefstukken en varkenshaasjes bakken, maar als ze in de vriezer geweest zijn lukt het me niet meer.
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:12

Re: Kooktiptopic

Oh en laten rusten natuurlijk. In alu folie doe ik altijd.
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:14

Re: Kooktiptopic

Yadira schreef:Zulk vlees niet in de vriezer doen. Ik kan perfect biefstukken en varkenshaasjes bakken, maar als ze in de vriezer geweest zijn lukt het me niet meer.


Dat zou wel kunnen helpen ja. Hoewel ik wel altijd goede lamsbout maak wat uit de vriezer komt. Dat wordt ook mooi gaar. Dus weet niet of dat bij biefstuk uitmaakt.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Aug 2015 09:16

Re: Kooktiptopic

Oh ik bak ook perfecte rose biefstukken! (Ja, na jarenlang oefenen en vele, vele tevreden eters durf ik dat te zeggen)

Ik haal kogelbiefstuk bij de slager en laat er nog even een extra tik op geven zodat ie niet al te dik is. Biefstuk haal ik 20 tot 30 minuten van te voren uit de koelkast en laat ik even op het aanrecht liggen. Ik gooi er van te voren peper en zout overheen. Dan flink croma in de pan en wachten tot het bruin kleurt. Biefstukjes met beleid in de pan en laten dichtschroeien. Dit zie je gebeuren! Kijk naar de zijkant van je biefstukjes en je ziet er een kleur opkomen. Als de helft gekleurd is, draai ik ze om en laat ze nog een minuut of 3 liggen. Veel mensen laten biefstuk daarna rusten in folie. Ik laat ze gewoon in de pan liggen, maar haal ze wel van de warmtebron. Gewoon, heel even voor je ze serveert.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar nog nooit een mislukte biefstuk gehad!
(Zelfs niet met een supermarktbiefstukje)
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:21

Re: Kooktiptopic

Ik ben tegenwoordig fan van bavette en onglet (de ene heet longhaas in het Nederlands wat geen long is hoor, geloof de laatste). Dat zijn mooie stukken biefstuk, niet zo duur, en heel lekker mals. Misschien een tip om eens te proberen.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Aug 2015 09:41

Re: Kooktiptopic

Oh ja de bavette gebruik ik meestal voor een steaksandwich! En dan liefst zoals die van Jamie; op een ciabatta met uien, gebakken in basterdsuiker en rodewijnazijn, brood insmeren met een lekkere, goede mosterd, beetje rucola erop, die uienringen en dan die steak.... zoo lekker!
<<

Anoniem119

Bericht 02 Aug 2015 09:47

Re: Kooktiptopic

Hmmmmmmm!
Ik marineer m'n vlees idd meestal ook.
<<

Anoniem148

Bericht 10 Aug 2015 17:48

Re: Kooktiptopic

Vergeten te reageren maar iedereen bedankt voor de reacties! Ga het binnenkort eens proberen.
Welke biefstukken het zijn weet ik niet. Wij slachten eigen koeien dus krijgen van de slager een hele zak biefstukken.
<<

Anoniem119

Bericht 10 Aug 2015 18:13

Re: Kooktiptopic

Wat leuk! Dan moet je t juist eens aan je slager vragen!

Terug naar Eten & drinken

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers