Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Werk & studie biechttopic

<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2827

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 31 Jul 2015 16:49

Re: Werk & studie biechttopic

June schreef: Het leven is geen ponykamp.


:smile:
Whaha, ponykamp leek mij als kind altijd zo suf. Ik ken het eigenlijk ook alleen van die suffe meidenboeken, Truus en Marieke op ponykamp.
<<

Elliot

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15406

Geregistreerd: 20 Feb 2014 12:58

Bericht 05 Aug 2015 08:32

Re: Werk & studie biechttopic

Haha June! Dat ponykamp van jou ook iedere keer :P

♥♥
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 10 Aug 2015 12:46

Re: Werk & studie biechttopic

Liever niet onder mijn eigen naam dus vandaar even hier.

Op dit moment ontvang ik een WW-uitkering en tijdens het solliciteren merk ik dat nieuwe werkgevers vooral moeite hebben met het feit dat ik 1 kind heb. Steeds vaker spookt door mijn hoofd om voor een 2e te gaan zodat ik daarna dit 'obstakel' niet meer heb en op een eerlijke manier behandeld wordt.

Weet iemand hoe het met een uitkering zit? Ik heb geloof ik weleens gelezen dat als je uitkering afloopt en je binnen 10 weken daarna uitgerekend bent dat je dan een aanvullende zwangerschapsuitkering krijgt. Volgend jaar voorjaar/zomer stopt namelijk mijn uitkering.

Momenteel solliciteer ik gewoon verder en mag ik ook regelmatig ergens op gesprek maar tot nu toe heb ik het idee dat het hier steeds op afketst (niet dat ze dat allemaal zeggen maar je merkt het aan de manier van vragen stellen in een gesprek). Bij de volgende die het vraagt ga ik er gewoon niet meer op in, in plaats van te zeggen dat ik het niet weet en dat ik voorlopig gewoon van mijn kindje geniet. Omdat ik me bij een nieuwe werkgever schuldig zou voelen als ik (pril) zwanger zou zijn is een nieuwe zwangerschap wel iets waar ik steeds vaker aan denk, ik ben nu immers niemand tot last. Ik weet dat ik dan wel gewoon sollicitatieplicht heb maar acht de kans klein dat ik dan ergens aangenomen zou worden.
<<

Anoniem147

Bericht 10 Aug 2015 13:32

Re: Werk & studie biechttopic

Maar hoe weten ze dat jij een kind hebt?

Mij is dat echt nog nooit gevraagd in een sollicitatiegesprek en ook niet of ik een kinderwens heb of in de toekomst kinderen zou willen. Dat laatste mogen werkgever niet eens vragen. Als de werkgever zou vragen of je iets over jezelf wil vertellen zou ik in het eerste gesprek gewoon niets over je kind zeggen. Het gaat toch om jou. Als jij voldoet aan de gestelde eisen en je kunt werken op de door hun aangegeven tijden/momenten dat staat jou kind daar helemaal los van. Dan zou ik dus lekker de makkelijkere weg kiezen en niet aanhalen dat je een kind hebt.

Ik snap ook niet zo goed waarom 2 kinderen minder 'erg' zou zijn dan 1 kind?
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 10 Aug 2015 14:00

Re: Werk & studie biechttopic

Op mijn cv staat bij mijn personalia kinderen:1. Iedereen die me op gesprek laat komen weet het dus meteen. Mensen die het niet weten vragen of ik kinderen heb en ik vind het dan ook niet netjes om de vraag te ontwijken of te liegen, ik geef dan aan dat ik 1 kind heb of ik zeg ja op deze vraag.

Werkgevers zijn huiverig iemand aan te nemen die snel zwanger zou kunnen raken en bij 2 kinderen denken veel mensen toch dat dit een normaler aantal is. Natuurlijk zou je het hier niet bij hoeven laten en er nog meer kunnen krijgen. Mochten ze een jong iemand aannemen dan kan die over 2 maanden ook zeggen dat ze zwanger is dus wat dat betreft vind ik het ook allemaal een beetje vaag.
<<

Anoniem140

Bericht 10 Aug 2015 14:04

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb hier werkelijk nog nooit van gehoord. Ik heb ook een zoon en daar is bij mijn sollicitatie(s) verder niets over gezegd, alleen was de vraag of de kinderopvang geregeld was.
Ik zou zeker niet voor een kind gaan om deze reden.
<<

Anoniem147

Bericht 10 Aug 2015 14:09

Re: Werk & studie biechttopic

Oh okee op die manier. Ik persoonlijk zou mijn kinderen al niet op m'n CV zetten als ze niets toevoegen aan het werk dat ik wil doen. Als je nou in de kinderopvang solliciteert o.i.d. dan zou ik het bij vaardigheden zetten of het ergens onderschrijven op een leuke /passende manier. Maar puur bij het onderdeel personalia voegt het voor de werkgever niet echt iets toe lijkt mij.

Ik verwacht dat als je je kind niet meer op je personalia hebt staan, werkgevers ook niets meer zullen vragen over je kinderwens.

Even los van alles snap ik wel dat je trots bent op je kind(eren) hoor en graag met de wereld wilt delen dat je moeder/vader bent, maar wat voegt het toe in een sollicitatiegesprek of op je CV?
<<

Anoniem140

Bericht 10 Aug 2015 14:13

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb bij mijn persoonlijke verhaaltje wel altijd geschreven dat ik een kind heb. Ik vind dat niet zo raar om te vermelden, en vaak willen ze ook dat je iets over jezelf verteld en dan is het raar om niet te zeggen dat je een kind hebt, vind ik.
Ik geloof alleen niet dat de kans dat je ooit voor een tweede wil gaan, een reden is dat Biechtje afgewezen wordt. Tegenwoordig wordt het ook weer "normaler" om grote gezinnen te hebben dus dan zou je eigenlijk nooit meer een baan kunnen krijgen ergens.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 10 Aug 2015 14:16

Re: Werk & studie biechttopic

Wat vervelend dat ik nu net de werkgevers tref die er wel op inhaken dan.

Tegenwoordig staat zoiets dus niet meer op een cv? Dan haal ik het nu meteen maar weg denk ik.
Ik weet van lang geleden dat het wenselijk was om dit op je cv te zetten dus dit heb ik maar aangehouden. Toch denk ik dat sommige werkgevers er misschien wel standaard naar vragen bij iemand van mijn leeftijd (32).
Wat raar dat zo'n adviseur van het UWV hier ook niks over zegt, die heeft mijn cv nog nagekeken.

O ja, de wens voor een 2e is aanwezig hoor dus dit zou de keuze misschien wat makkelijker maken of versnellen :).
<<

Anoniem147

Bericht 10 Aug 2015 14:20

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb even via Google lopen zoeken op de term 'kinderen op je CV' en daar staat, bij de meeste links die ik aanklikte, dat het tegenwoordig meer gewaardeerd wordt als je je personalia kort en bondig houdt. Doopnamen werden bijvoorbeeld ook afgeraden, geboortedatum (mocht je vinden dat dit niets toevoegt), geboorteplaats (hetzelfde verhaal), burgerlijke stand.

Allemaal redenen (hoe vervelend ook) om afgewezen te kunnen worden op je CV terwijl je (als je wel op gesprek mag komen, omdat je het er niet op zet) misschien wel een hele goede kandidaat bent.
<<

Anoniem140

Bericht 10 Aug 2015 14:21

Re: Werk & studie biechttopic

ik heb het in een persoonlijk verhaaltje gezet, en daarbij dat ik de opvoeding gecombineerd heb met mijn studie. Dus er echt een zin van gemaakt, die ook nog mijn doorzettingsvermogen een beetje laat zien. Misschien ziet dat al anders uit dan alleen "Kinderen: 1"
<<

Anoniem147

Bericht 10 Aug 2015 14:22

Re: Werk & studie biechttopic

Ja zoiets las ik inderdaad ook als oplossingen. Het niet onder het kopje personalia vermelden maar ergens waar je kunt onderbouwen waarom... (Bijv. de eigenschap doorzetter zoals Miley zegt).
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4410

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 10 Aug 2015 16:29

Re: Werk & studie biechttopic

Bij een vriendin van me is dit dus echt gevraagd in haar sollicitatiegesprek, of ze kinderen had (ja één, zoontje van 1) en of ze nog meer kinderen wilde. Ze is er eerlijk over geweest, ze wil nog meer kinderen en bovendien was haar zoontje ook de reden dat ze niet fulltime wilde werken. Ze solliciteerde naar een vrij hoge functie en eigenlijk kon ze alleen fulltime werken. Ze is toch aangenomen, er was eigenlijk geen betere kandidaat. Dus ze werkt nu 4 dagen (dat was echt het minimale) maar ze voelt zich wel een beetje 'in de gaten gehouden' of ze binnenkort al aan kind nummer 2 gaat beginnen. Maar aan de andere kant: ze hebben haar in alle eerlijkheid wel gewoon aangenomen. Het moet uiteindelijk toch een match zijn denk ik...
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem301

Bericht 10 Aug 2015 16:52

Re: Werk & studie biechttopic

Bij mij is het ook gevraagd 'heb je een kinderwens en wanneer wil je deze vervullen?' Ze mogen het wel vragen ik hoef alleen geen antwoord te geven. Maar dat maakt de situatie helemaal zo ongemakkelijk vind ik, als ik zou zeggen 'dat is privé'. Ik heb geantwoord 'ja ik wil graag kinderen maar weet nog niet wanneer. Eerst maar eens trouwen' (zou toen over 5 maanden gaan trouwen.) Ben toen wel aangenomen en vond het ook een brutale vraag maar het gebeurt dus wel.
<<

Lady1984

Noob

Berichten: 88

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:46

Bericht 10 Aug 2015 18:21

Re: Werk & studie biechttopic

Ik ben 30 maar mij is nog nooit gevraagd of ik kinderen heb of wil. Zou dat ook een ongepaste vraag vinden.
<<

MissEnergy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3230

Geregistreerd: 31 Aug 2013 19:46

Woonplaats: Friesland

Bericht 10 Aug 2015 18:27

Re: Werk & studie biechttopic

Volgens mij staat er zelfs in de sollicitatiecode van de branche waar ik in werk, dat ze dit soort dingen niet mogen vragen...

Overigens heb ik nog nooit het aantal kinderen op een C.V. zien staan en zou ik het er zelf ook niet opzetten.
08/2018
05/2021
<<

Mamsie

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2184

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:58

Bericht 10 Aug 2015 21:47

Re: Werk & studie biechttopic

Ik zou het er ook alleen op laten staan als het iets toevoegt. Ik heb er ook ingezet dat ik 3 kinderen heb en tegelijk een studie heb gedaan. Dit laat idd mijn doorzettingskracht zien en het verklaart in mijn geval ook mijn korte CV.
GVS Let me love you a little more before youre not little anymore.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 11 Aug 2015 15:20

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb dan wel geen kinderen, maar ik zou het zeker niet op mijn cv zetten. In mijn ogen voegt het niets toe. In het geval van bijvoorbeeld Mamsie vind ik het heel anders, daar voegt het wel wat toe. Maar dan kun je het beter omschrijven ipv het er gewoon op kwakken.
Verder heb ik de afgelopen maanden wel 8 sollicitatiegesprekken gehad, en er is nooit een woord over kinderen gerept.
<<

Biechtje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4578

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:53

Bericht 06 Okt 2015 10:37

Re: Werk & studie biechttopic

Ik heb nog een half jaar ouderschapsverlof.
Mijn contract is 32 uur maar met ouderschapsverlof werk ik nu 16 uur per week.

Mag mijn leiding gevende mij nu al verplichten aan te geven hoeveel uur ik na mijn ouderschapsverlof wil gaan werken ?
Ze willen het nu namelijk al zeker weten.

Valt dan niet heel de bedoeling van het ouderschap verlof weg ?
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4379

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 06 Okt 2015 10:55

Re: Werk & studie biechttopic

Ik vind het niet gek klinken dat ze het wel willen weten, al is 6 maanden van tevoren wel wat vroeg. Maa het is logisch dat als jij straks besluit 16 uur te gaan werken, ze extra personeel willen zoeken voor nog 16 uur. Ik zou overleggen met je werkgever dat je het nu nog niet weet (als dat zo is?) en je er die en die datum op terug zult komen. Lijkt me voor beide partijden fijn :-)
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 06 Okt 2015 19:26

Re: Werk & studie biechttopic

De bedoeling van ouderschapsverlof is dat je meer tijd kunt besteden aan je kinderen, zonder dat je direct uren op je contract inlevert. Ik snap dus niet helemaal wat je bedoelt met "Valt niet de hele bedoeling weg?". Je werkgever vraagt hoeveel uur je ná je verlof wil werken, ze verplichten je niet om dat nu al te gaan werken.
Ik vind het wel wat vroeg om het al 6 maanden van tevoren te vragen, maar ik snap de vraag zeker! Misschien willen ze wel uitbreiden of hun werk anders in gaan delen. Ze moeten toch weten waar ze aan toe zijn en als ze niet weten hoeveel uur jij terug komt, kunnen ze ook niet de toekomst in gaan plannen. Misschien moet er wel iemand worden aangenomen als je minder uren blijft werken of willen ze een andere functie gaan combineren met taken van jou?

Ik denk dat je zelf toch ook al een beeld hebt hoeveel je wil gaan werken? Waarom zou je het nu niet aan willen geven?
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 22:55

Bericht 06 Okt 2015 20:19

Re: Werk & studie biechttopic

Op zich een logische vraag, maar wellicht hadden ze wat meer achtergrond info moeten geven. Het aantal uren ouderschapsverlof is gebaseerd op het aantal contracturen en de bedoeling dat je deze na je verlof weer werkt (voor ik dacht minstens 6 maanden). Als jij besluit om na je verlof permanent terug te gaan in het aantal uren, dan betekend dat je recht hebt op minder verlofuren of een boete moet betalen.
<<

Anoniem127

Bericht 06 Okt 2015 20:59

Re: Werk & studie biechttopic

Hoezo boete? Ik heb dat ook gedaan en dat mocht gewoon.
<<

Isabel_

Major Yipyapper

Berichten: 3624

Geregistreerd: 08 Sep 2013 10:40

Bericht 06 Okt 2015 21:08

Re: Werk & studie biechttopic

Jorja schreef:Op zich een logische vraag, maar wellicht hadden ze wat meer achtergrond info moeten geven. Het aantal uren ouderschapsverlof is gebaseerd op het aantal contracturen en de bedoeling dat je deze na je verlof weer werkt (voor ik dacht minstens 6 maanden). Als jij besluit om na je verlof permanent terug te gaan in het aantal uren, dan betekend dat je recht hebt op minder verlofuren of een boete moet betalen.


Dat is alleen bij (gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof. Bij volledig onbetaald ouderschapsverlof is dit niet het geval. Ik heb om deze reden onbetaald ouderschapsverlof opgenomen. Ik wil niet het risico lopen dat ik mijn volledige contracturen weer perse moet gaan werken als mijn ouderschapsverlofuren op zijn of anders een boete krijg. Ik denk namelijk dat ik mijn contract wil gaan omzetten naar minder uren als mijn ouderschapsverlofuren op zijn.
<<

Anoniem170

Bericht 14 Okt 2015 17:40

Re: Werk & studie biechttopic

Ik keek vandaag in m'n mail.. Ik moet een man uit ons team feedback geven.
Bij ons is dat heel gewoon, 2x per jaar ofzo stuurt de teamlead een aantal mensen uit het team een mail of je feedback wil geven over een bepaald persoon en de teamlead verzamelt die gegevens dan en neemt dat dan mee naar de beoordeling. Wat de andere mensen hebben gezegd blijft anoniem.

Maargoed, die man.. Echt waar, ik kan hem niet uitstaan. We zijn een leuk gezellig team, voornamelijk vrouwen, gemixt jong en oud. We zijn heel direct met zn allen, en bespreken ook veel dingen. Die man past totaal niet in het team, lijkt wel alsof hij vrouwenvrees heeft (hoe mn teamlead die heeft kunnen aannemen, echt snap er niks van). Meer mensen vinden hem ook vervelend, omdat hij zo weinig fatsoensnormen heeft. Hij boert soms bijv, en heel hard zn keelschrapen, en nog wat geluiden die niet nodig zijn. Overigens zijn er meer vrouwen die hem om die reden niet goed kan uitstaan.
Ik heb een keer tegen hem gezegd of hij wat meer rekening kan houden met de rest, of hij wat zachter kan doen. Gevolg is dat hij naar de teamlead gelijk ging, bijna huilen (ja, echt waar, man s halfverwege de 40!!!).
Heel gesprek gehad, en maar zielig doen..
Bij ons is de regel dat je je computer moet locken als je weggaat van je plek, ivm gevoelige informatie. Als je dat niet doet draait een collega je scherm om. Zet je zo weer terug, of je vraagt het eventjes. Iedereen kan daar ook gewoon om lachen. Heb ik toen bij hem gedaan. Echt heel drama..

Maargoed ik weet nu dus niet goed wat ik bij die feedback zal zetten. Enerzijds wil ik hem (en ik weet dat een aantal er ook zo over denken) weg hebben, maarja, ik vind het lastig..
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers