Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zusje - deel zoveel

<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 04 Aug 2015 16:18

Zusje - deel zoveel

Ik heb al vaker topics over mijn zusje gepost, maar nu maak ik me vooral heel erg zorgen om haar. Van het weekend belde ze of ze vanavond langs mag komen en mag blijven slapen. Ze gaat morgen een paar dagen (alleen) op vakantie, wij wonen vlakbij het vliegveld en ze kon heel moeilijk alleen zijn de laatste tijd. Ik heb uiteraard gezegd dat ze welkom was en een beetje doorgevraagd wat er allemaal aan de hand was. Ze kon het moeilijk benoemen, maar uit ons gesprek kreeg ik het gevoel dat ze richting burn-out gaat of misschien wel depressief is (mijn moeder is dat ook geweest, dus ik herkende wat dingen). Ze zit op dit moment enorm vast en weet niet wat ze met haar leven aanmoet. Ze heeft een studie gedaan waar geen brood mee te verdienen is, ze probeert het als zelfstandige, maar het levert te weinig op om van te leven. Dus ze heeft een horeca-baantje erbij, maar hierdoor kan ze ook niet de tijd in haar eigen zaak steken die er nodig is om er (misschien) iets van te maken. Ze is nu 29, woont nog steeds op haar studentenkamer in een huis dat ongeveer op instorten staat (huisbaas doet niets, gemeente is al ingeschakeld, maar duurt allemaal zooo lang) iets anders kan ze niet betalen en een andere kamer zoeken lukt als niet-student natuurlijk niet. Om haar heen gaan vriendinnen huizen kopen, trouwen, kinderen krijgen... en zij kan gewoon geen relatie hebben. Ze heeft regelmatig vriendjes, maar die beginnen haar al snel te benauwen, ze doet liever haar eigen dingen en dat matcht natuurlijk niet (ik denk dat ze de ware dus nog niet is tegengekomen, want dan wil je daar juist tijd voor maken). Ze zou graag een nieuwe studie gaan doen, maar daar heeft ze dus geen geld voor. Mijn ouders willen haar daarbij wel financieel ondersteunen, maar dan wel bij een studie waar ze grotere kans heeft op een baan.

Ze weet niet waar ze moet beginnen, ze heeft de moed niet om iets aan te pakken. Ze zou een studie kunnen gaan zoeken of ze zou kunnen zoeken naar een andere woonruimte, soort studentenhuis voor werkenden ofzo, maar volgens mij vind ze het ook gewoon eng. Hoewel haar huidige situatie niet fijn is, is ie wel veilig denk ik. Ze loopt bij een psycholoog, maar ook dat schiet nog niet op. Als ze zich niet fijn voelt, gaat ze naar mijn ouders om daar een paar dagen te logeren, maar zij worden er ook een beetje wanhopig van. Natuurlijk staan ze voor haar klaar, maar het is al tijden zo en er lijkt geen verandering in te komen. Ergens ben ik een beetje bang dat ze zichzelf misschien iets aan zou kunnen doen... een vriendin van me, huisarts, zei dat ik beter geen adviezen enzo kan geven, maar alleen maar kan luisteren, dat dat het beste is. Is dat ook zo? Ik wil haar zo graag helpen, maar ik weet ook niet hoe. Iemand ervaring met zoiets?
december 2016
juli 2019
<<

Anoniem125

Bericht 04 Aug 2015 16:35

Re: Zusje - deel zoveel

Tja, mijn halve vriendengroep bestaat uit mensen zoals jouw zusje. Mijn ervaring is dat ze niet geholpen willen worden door iemand die het zogenaamd beter voor elkaar heeft. Het zijn volwassen mensen. Het enige wat je kunt doen is inderdaad luisteren en gewoon een zus/vriendin zijn. Veel mensen zijn op een bepaald moment van hun leven wel zoekende. Bij de ene komt dat moment rond de twintig, bij de ander rond de dertig en weer andere mensen krijgen een midlife crisis. Ik vind het vaak wel de leukste en interessantste mensen. Mensen die alleen maar een smal, recht burgerlijk pad hebben bewandeld vind ik vaak vrij saai.
<<

Anoniem147

Bericht 05 Aug 2015 13:06

Re: Zusje - deel zoveel

Blabla.. Ik heb mijn eigen ervaring even weggehaald.

En over het geven van adviezen. Dat zou ik ook echt niet doen. Erken haar gevoel en laat weten dat ze je altijd kan bellen/kan langskomen. Of nodig haar gewoon eens per zoveel tijd uit om gezellig te lunchen of eens te komen eten. Dat ze weet dat er iemand is die naar haar luistert en niet alleen oplossingen wil aanreiken (want die zijn er niet in haar ogen).
<<

Anoniem163

Bericht 06 Aug 2015 18:01

Re: Zusje - deel zoveel

Luisteren is zo belangrijk! Geen oordelen, gewoon luisteren.

Daarnaast denk ik dat niet iedereen past in het huisje, boompje, beestje leven.
In hoeverre heeft ze er zelf écht moeite men? Vaak is het de omgeving die de druk legt om een doorsnee leven met baan en gezin. Maar misschien zit ze daar stiekem helemaal niet op te wachten?

Het lijkt mij heel belangrijk dat je haar laat weten dat ze mag zijn zoals ze is. Ook al blijft ze een eeuwige student.
<<

Niekske

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4411

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:16

Bericht 08 Aug 2015 12:48

Re: Zusje - deel zoveel

Dankjewel voor jullie reacties! Ik heb lang met haar gesproken toen ze hier was en ik heb niet meer het idee (en de zorgen) dat ze depressief zou zijn ofzo. Ze is gewoon lekker koppig eigenlijk :) ze wil wel dingen veranderen, maar eigenlijk wil ze er niets voor doen. Ze wil bijvoorbeeld een studie gaan doen, niet in haar eigen woonplaats, maar korte reisafstand, maaaaar ze wil niet reizen en ook niet verhuizen naar een andere stad. Ze wil weg van haar studentenkamer, maar ze zoekt niets. Ze zegt prima rond te komen, maar ze verdient te weinig voor een andere woning. Maar haar financien staan compleet los van een woning, volgens haar heeft dat niets met elkaar te maken :palm: maar goed, dat zijn haar zaken. Ik denk dat ze nog moet ontdekken dat je soms gewoon compromissen moet doen, het kan niet allemaal precies zoals zij wil. Maar dat hadden mijn ouders haar al duidelijk proberen te maken, dus ik heb het er maar bij gelaten. Ik kon haar hersenkronkels en al die tegenspraak niet altijd volgen, maar ik heb gezegd dat ik haar altijd wil helpen als ze dat nodig heeft. Ben benieuwd hoe het verder gaat maar ik ben wel blij dat het niet zo ernstig is dan het in eerste instantie leek!
december 2016
juli 2019

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers