Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 05 Aug 2015 21:26

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wij waren vandaag bij ern korte infoavond over borstvoeding (gaan nog naar een cursus). Ik weet er door mijn werkverleden flink wat van, mijn man niks. Vond het voor hem vooral belangrijk. Maarja, wat vindt hij ervan he :wink: hij was enthousiast en geinteresseerd en vindt het zo goed en fijn dat ik borstvoeding wil geven. Mooie reactie :)
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 05 Aug 2015 21:51

Re: Het grote borstvoedingstopic

Fijn dat je man positief reageerde Sam!

Zijn hier nog meer meiden die fulltime kolven? Of die dat hebben gedaan? Wanneer besloot je om te stoppen of af te bouwen? Kan het zijn dat het op een gegeven moment gewoon een keer gedaan is met mijn productie?

Mijn baby is nu 8,5 maand en ik kolf inmiddels bijna 7,5 maand fulltime (baby met ernstig reflux, door veel spugen beperkte groei, dus live voeden was geen optie meer). Rond mijn menstruatie heb ik steeds een flinke dip in mijn productie en moet ik echt mijn best doen om aan zijn vraag te voldoen. Ik kom er elke keer wel weer door heen, maar nu zit ik door een flinke tepelkloof weer even in een dipje. Ik vind borstvoeding echt belangrijk, maar het levert mij op dit moment vooral veel frustratie op en (net niet) genoeg melk :thumbdown: .
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 05 Aug 2015 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Misschien een rare vraag, maar zou hij nu (als dat lukt) niet live aan de borst mogen?
Of is de reflux nog te groot?
Wel knap joh, al 7,5 maand kolven.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:58

Bericht 05 Aug 2015 21:55

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat fijn Sam! Hier kon mijn vriend helaas door werk de vorige keer niet mee, maar als ik de 18e nog niet ben bevallen gaan we nog een keer samen.

Ik heb helaas geen tips of ervaringen voor je Ysa, wel supergoed dat je al zolang kolft zeg. Ik had dat denk ik niet kunnen volhouden.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 05 Aug 2015 22:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sam schreef:Misschien een rare vraag, maar zou hij nu (als dat lukt) niet live aan de borst mogen?
Of is de reflux nog te groot?
Wel knap joh, al 7,5 maand kolven.


Dat is geen rare vraag hoor Sam!

Ik heb hem tot hij een maand of 4 was dagelijks een moment aan de borst laten drinken om de drinktechniek te blijven beheersen. De omgekeerde flestraining zeg maar. Maar op een gegeven moment ben ik daarmee gestopt, omdat het vooruitzicht zou zijn dat we voor lange tijd voeding zouden moeten indikken (naast de medicatie die hij gebruikt). Daarbij bleef hij veel terugspugen na de live voeding. Het werkt voor hem alleen als we de hele fles verdikken, dus eerst het verdikkingsmiddel geven en dan de borst werkte ook niet. Een paar weken geleden hem ik hem een tijdje lang dagelijks mijn borst aangeboden, maar hij weet echt niet meer wat hij er mee moet :laughcry: Diverse foefjes geprobeerd, maar helaas. Hoewel ik op internet ook wel succesverhalen heb gelezen, denk ik dat hij het echt verleerd is. Ik heb mij er dan ook maar bij neergelegd dat live voeden hem niet meer wordt, ook gezien het feit dat we nog steeds de voeding indikken en medicatie nodig hebben.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 05 Aug 2015 22:25

Re: Het grote borstvoedingstopic

CCC schreef:Wat fijn Sam! Hier kon mijn vriend helaas door werk de vorige keer niet mee, maar als ik de 18e nog niet ben bevallen gaan we nog een keer samen.

Ik heb helaas geen tips of ervaringen voor je Ysa, wel supergoed dat je al zolang kolft zeg. Ik had dat denk ik niet kunnen volhouden.


Wat lief dat je even reageert, ondanks dat je geen tips of ervaringen te delen hebt. Ik vraag mij af en toe ook wel eens af hoe ik het tot nu toe volgehouden heb, deels op karakter en deels uit schuldgevoel denk ik. Maar in tijden van dit soort productiedipjes zie ik gewoonweg weinig voordelen van (afgekolfde) borstvoeding en zou ik het liefst mijn kolf in de prullenbak kieperen. Maar ik ben echt bang dat ik spijt krijg, terwijl baby's natuurlijk ook gewoon groot worden van flesvoeding.
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 06 Aug 2015 06:56

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ysa, heb je het opnieuw aan de borst al geprobeerd met een tepelhoedje?
Al kun je het dan nog niet indikken natuurlijk.

Ik heb 5,5 maand gekolfd voor een tweeling en toen ben ik gestopt omdat het teveel energie vrat naast twee slecht slapende baby's. Vond het echt heel erg jammer maar het werd gevaarlijk.
In jouw positie zou ik alleen stoppen als je daar zelf helemaal achter staat er en ook wel klaar mee bent en niet omdat het tijd scheelt en je eigenlijk nog wel bv zou willen geven.
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Chaos

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2213

Geregistreerd: 24 Dec 2013 22:54

Bericht 06 Aug 2015 07:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dadels zijn trouwens heel goed voor je productie, eet je die al?
Afbeelding

I & N juni 2010
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 10 Aug 2015 08:23

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik heb een luxe probleem.

I. Heeft doorgeslapen. Om 22.00 heeft ze beide borsten goed leeg gedronken. Om 6.00 schrok ik wakker en heb ik haar aangelegd. Ze heeft 1 borst leeg gedronken en is weer gaan slapen. Nu slaapt ze nog! Mijn borsten zit overvol en doet pijn.. Ik verwacht dat het eenmalig was omdat ze vorige week nog 5-8x per nacht kwam.

Moet ik haar nu om de 3 uur wakker maken zodat ze wel genoeg krijgt? En is dit niet slecht voor mijn productie? Ik vond het ook even eng toen ik om 6 uur merkte dat ze nog sliep.

Ze is bijna 4 maanden en al 5,5 kg.
<<

Muppetje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2714

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 10 Aug 2015 08:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik zou gewoon op verzoek blijven voeden. Voor nu misschien even de druk eraf kolven
Lars 11-09-2012 & Thomas 17-10-2014
www.facebook.com/MyPolarMonkey
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 10 Aug 2015 09:21

Re: Het grote borstvoedingstopic

Olivia, ik zou ook de druk er vanaf kolven en verder gewoon aan haar verzoek voldoen. Met het gewicht wat ze heeft is het niet erg dat ze wat langer achter elkaar slaapt, waarschijnlijk zat die ene borst zo vol dat ze daar een hele voeding uit heeft kunnen halen om 6 uur.

Ysa, jeetje wat knap zeg dat je al 7.5maand volledig kolft!
Ik gaf op mijn werkdagen maar 1 voeding zelf en de rest kolfte ik en dat vond ik echt heel zwaar, omdat ik dan dus niet de "beloning" had dat mijn zoontje lekker knus bij me dronk en het kostte me heel veel energie. Uiteindelijk ben ik de borstvoeding voor een deel gaan afbouwen, ik geef nu alleen nog maar de ochtend voeding zelf. Volledig borstvoeding geven is natuurlijk beter, maar ik vond het kolven heel zwaar en mijn zoontje sliep slecht op borstvoeding en met pap veel beter, ik was zo moe en kreeg het dus niet voor elkaar om eerder op de avond een voeding voor de late papfles te kolven. Omdat mijn zoontje op dat moment toch ook bijvoeding kreeg vond ik het minder erg om borst en flesvoeding te combineren, zo krijgt hij in ieder geval nog een deel van mijn afweerstoffen e.d. mee maar breekt het mij een stuk minder op ( en hij slaapt nu dus door, maar dat is absoluut geen garantie). Nou wil ik je niet van de borstvoeding afpraten, absoluut niet, maar misschien toch kunstvoeding in huis halen en als je dan niet genoeg gekolft krijgt, het als back-up gebruiken en niet stressen, niet te streng voor jezelf zijn. Je hebt het al zo knap gedaan!
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Olivia

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3850

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:20

Bericht 10 Aug 2015 11:28

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik volg haar inderdaad gewoon en merk dat ze nu toch sneller op elkaar komt. Dus ze haalt het vast in.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 11 Aug 2015 21:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt voor je reactie Minoessepoes. Ik had hem wel al gauw gelezen, maar nog geen kans gezien om te reageren.

Ik kan mij heel goed indenken dat je de borstvoeding en het kolven bent gaan afbouwen omdat het je erorm veel energie kostte en je eigenlijk ook je beloning mist in de vorm van een intiem momentje met je zoon. Ik meen in een ander topic gelezen te hebben dat jouw dagen ook nog eens erg vroeg beginnen, dat lijkt mij helemaal pittig. Fijn dat je zoon nu doorslaapt op pap, dat breekt jezelf ook een stuk minder op. En zoals ik al zei, op flesvoeding worden ze ook groot en als je aan je zoon merkt dat het hem meer verzadigt, dan had ik dezelfde keuze gemaakt!

Die vermoeidheid is ook heel herkenbaar. Hier een goede slaper, maar in combinatie met zijn reflux bestonden mijn dagen alleen maar uit voeden, een half uur overeind houden (ook 's nachts), kolven en dat aan het begin gerust 8 keer per dag. De nachtvoedingen deed mijn man vaak, zodat ik kon kolven en we tegelijk weer konden gaan slapen. Ik heb mijn verlof gelukkig nog twee weken kunnen verlengen om een beetje bij te tanken op de vrije momenten op een dag. Tot een maand geleden ging ik er ook 's nachts nog uit om te kolven, omdat mijn productie te veel terug liep als ik dat niet deed. Terwijl mijn zoon al maanden doorslaapt. Het is echt een uitputtingsslag geweest. Maar vanwege zijn reflux was borstvoeding gewoon de beste keuze, licht verteerbaar en je zit niet aan maximale hoeveelheden op een dag.

Nu is het qua energie veel beter te behappen en slaap ik de nachten ook weer door, dat scheelt al. Het is alleen zo frustrerend dat mijn productie af en toe zo schommelt. Ik ga de tip van Chaos van de dadels ook eens proberen de volgende keer. Momenteel kolf ik weer voldoende, gelukkig! Ik heb overigens een aardige voorraad ( uit betere tijden :laughcry: ) in de vriezer, maar mijn zoon wil het helaas niet drinken. Wie weet verandert dat nog.

Maar ik heb voor mijzelf wel de grens getrokken om af te bouwen tegen zijn eerste verjaardag, of eerder als mijn productie het echt niet meer toelaat. Dan vind ik het mooi geweest!
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 11 Aug 2015 21:17

Re: Het grote borstvoedingstopic

Beetje rare vraag maar ik heb sinds kort de hele dag toeschietreflexen en dan niet in beide borsten maar om en om. Is dat normaal? En uit de een komt maar een paar druppels terwijl de ander echt een natte plek wordt. En het is geel....
Zal ik al gaan kolven en invriezen? Dan weet ik zeker dat ik wat heb voor na de bevalling of keizersnede. En is mijn productie al.op gang.
04-2014
10-2015
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Aug 2015 21:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik las dat je moest opvangen in spuitjes met een dopje en dan invriezen. Kun je dat geven ipv evt bijvoeding.
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Anoniem166

Bericht 11 Aug 2015 21:22

Re: Het grote borstvoedingstopic

Volgens mij is dat normaal, Milou. Dat de ene kant een beetje lekt en de ander juist veel, zegt niets over ie productie straks. Ik zou nu nog niet gaan kolven, volgens mij kun je dat pas veilig doen vanaf week 36-37, omdat de stof die er vrij komt bij borstvoeding geven (en prenataal kolven) de bevalling kan opwekken.
<<

Pitty

Bericht 11 Aug 2015 21:29

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat Sanne zegt, nu nog niet kolven hoor!
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Aug 2015 21:32

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nee niet kolven, maar opvangen mag toch wel?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Aug 2015 21:35

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik was laatst bij een voorlichting bij een LK en die raadde aan om te proberen/oefenen vanaf 34 weken handmatig wat druppels uit je borst te kunnen krijgen. Wanneer het aanlaggen dan niet meteen lukt, kun je handmatig wat op een theelepel krijgen en dit aan de baby geven voor t prikken van t bloedsuiker. Dan krikt het bloedsuiker omhoog en hoef je geen bijvoeding te geven. Schijnbaar...
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 11 Aug 2015 21:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Nog niet gaan kolven hoor! Zoals Sanne al zegt kan je met je goede intenties juist de bevalling opwekken. Ik heb er vanaf een week of 22 ook 'last' van gehad, maar ben het om die reden niet bewust gaan stimuleren. Ik ging er (misschien wat ondoordacht) vanuit dat de productie vast goed op gang zou komen na de bevalling, omdat ik er al zo vroeg last van had. Ik had direct een goede productie (ondanks inleiding bij 38+2), maar ik weet niet of er een verband is. Had je er in je vorige zwangerschap ook al vroeg mee te maken? Kwam je productie toen goed op gang?
Laatst gewijzigd door Ysa op 11 Aug 2015 21:39, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 11 Aug 2015 21:38

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sam schreef:Nee niet kolven, maar opvangen mag toch wel?


Opvangen en invriezen kan prima volgens mij.
<<

Sam

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 10379

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:55

Bericht 11 Aug 2015 21:39

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoe is t bij jou Ysa?
It is my circus. They are my monkeys. I am the ringmaster of this show.

♡ P 2015
♡ X 2016
♡ S 2017
♡ B 2018
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:40

Bericht 11 Aug 2015 21:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ysa schreef:Nog niet gaan kolven hoor! Zoals Sanne al zegt kan je met je goede intenties juist de bevalling opwekken. Ik heb er vanaf een week of 22 ook 'last' van gehad, maar ben het om die reden niet bewust gaan stimuleren. Ik ging er (misschien wat ondoordacht) vanuit dat de productie vast goed op gang zou komen na de bevalling, omdat ik er al zo vroeg last van had. Ik had direct een goede productie (ondanks inleiding bij 38+2), maar ik weet niet of er een verband is. Had je er in je vorige zwangerschap ook al vroeg mee te maken? Kwam je productie toen goed op gang?


Bij mn vorige zwangerschap kwam er niks uit. En na de ks kwam pas na 4 dagen de productie op gang (stuwing). In het zh is ze 400 gram afgevallen de eerste dagen en kreeg ze nutrilon omdat ik dus niks had. Lag de hele dag aan een ziekenhuiskolf. Daarna had ik thuis heel erg overproductie en groeide ze als kool.
Ik ga dan wel.kolven vanaf week 36 want bij mij moet juist de bevalling uit zichzelf beginnen. Ik wil.liever geen tweede ks en ik mag niet meer ingeleid worden.
04-2014
10-2015
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 11 Aug 2015 21:54

Re: Het grote borstvoedingstopic

Sam schreef:Hoe is t bij jou Ysa?


Het gaat weer beter! Heb vanavond (eindelijk) de tijd gevonden dit topic weer te uppen.

Ik kolf momenteel weer zo'n 650 ml en hij drinkt momenteel 550ml. Verder drinkt hij de laatste dagen ongeveer 100cc water. Dit zou er aan BV ook wel bij hem ingaan, maar hij hoeft voor de BV natuurlijk ook totaal geen moeite te doen, dus het zijn erg makkelijke calorieën. Hij groeit nog steeds als kool en vindt water als extra vooralsnog ook prima. Mijn kloof is helaas nog steeds niet hersteld. Ik kolf nu drie keer op een dag (enkelzijdig, zodat ik de kracht van de kolf beter kan reguleren), waarschijnlijk nog te vaak om beter te herstellen. Ik kijk het nog even aan, anders trek ik aan de bel.
<<

Ysa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1026

Geregistreerd: 08 Dec 2013 12:23

Bericht 11 Aug 2015 22:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Milou schreef:
Ysa schreef:Nog niet gaan kolven hoor! Zoals Sanne al zegt kan je met je goede intenties juist de bevalling opwekken. Ik heb er vanaf een week of 22 ook 'last' van gehad, maar ben het om die reden niet bewust gaan stimuleren. Ik ging er (misschien wat ondoordacht) vanuit dat de productie vast goed op gang zou komen na de bevalling, omdat ik er al zo vroeg last van had. Ik had direct een goede productie (ondanks inleiding bij 38+2), maar ik weet niet of er een verband is. Had je er in je vorige zwangerschap ook al vroeg mee te maken? Kwam je productie toen goed op gang?


Bij mn vorige zwangerschap kwam er niks uit. En na de ks kwam pas na 4 dagen de productie op gang (stuwing). In het zh is ze 400 gram afgevallen de eerste dagen en kreeg ze nutrilon omdat ik dus niks had. Lag de hele dag aan een ziekenhuiskolf. Daarna had ik thuis heel erg overproductie en groeide ze als kool.
Ik ga dan wel.kolven vanaf week 36 want bij mij moet juist de bevalling uit zichzelf beginnen. Ik wil.liever geen tweede ks en ik mag niet meer ingeleid worden.


Vervelend dat het na je vorige bevalling allemaal niet zo goed liep wat borstvoeding betreft. Ik zou dan nu tot 37 weken proberen op te vangen wat je op kan vangen en vanaf 37 weken je borsten wat meer stimuleren. Ik weet niet hoe groot de kans is op een vroeggeboorte door het stimuleren van je borsten, maar ik zou dat niet voor 37 weken doen. Ik denk dat het voor de borstvoeding al een goed teken is dat je nu al wat melk verliest. Ik hoop voor jou dat de baby zichzelf aandient en dat een tweede keizersnede je bespaard blijft!
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Nan