Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Taboe hiv

<<

Artemis

Bericht 05 Okt 2013 16:56

Re: Taboe hiv

Ik schrik niet zo van HIV eigenlijk, ik kom best wel mensen tegen die daarmee besmet zijn en zolang je gewoon behandeld wordt is het allemaal niet zo schokkend.

Het is ook wel heel erg gebruikt om mensen bang te maken,maar de kans op besmetting is niet zo heel groot, als jij een vrouw bent die onbeschermde seks hebt met een man met hiv, dan is de kans op besmetting best klein bijvoorbeeld. Bij mannen ligt dat percentage weer wat hoger en laatst was er zelfs in het nieuws dat mensen met een vaste relatie en hiv zonder condoom kunnen seksen als ze aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Zo eng is hiv nou ook weer niet.
<<

Artemis

Bericht 05 Okt 2013 16:57

Re: Taboe hiv

Carrie schreef:
Valerie schreef:Ik denk dat het nog steeds onwetendheid is.
Eerlijk gezegd ben ik er ook huiverig voor. Zo ken ik iemand met hiv en die geef ik liever geen hand (want stel je voor dat hij een open wondje heeft). Klinkt wel lullig, is het ook wel een beetje, maar ik weet er niet zo heel veel van en ben dus bang om ook besmet te worden als ik wel een hand geef.

Dat vind ik eigenlijk wel een beetje dommig. Je kunt daardoor geen besmetting oplopen, tenzij jij ook een open wondje hebt en hij een open wondje, en dat die wondjes en het bloed mekaar raken. Ik dacht dat het wel algemeen bekend was dat je van een hand geven geen HIV kunt krijgen. Zelfde geldt voor zoenen en uit hetzelfde glas drinken en naar dezelfde wc gaan.

En dan nog is de kans op besmetting klein.
<<

Artemis

Bericht 05 Okt 2013 17:01

Re: Taboe hiv

Hiv is overdraagbaar via onbeschermd anaal of vaginaal seksueel contact met een drager van het virus (zie tabel 1). De kans op overdracht per seksueel contact met een geïnfecteerd persoon is gemiddeld betrekkelijk klein: 0,1-1,0% per onbeschermd seksueel contact. De kans is groter bij anaal geslachtsverkeer dan bij vaginaal geslachtsverkeer. Ook is de kans op overdracht groter bij receptieve anale seks dan bij insertieve anale seks. Verder is de kans groter voor transmissie van man op vrouw dan van vrouw op man (Holmberg et al., 1989; Boily et al., 2009). Zie ook: Seksueel gedrag.




Dus: stel dat je onbeschermde seks hebt met iemand met hiv, dan is de kans nog maar 0,1 tot 1,0% dat je besmet raakt.

Er zijn ook mensen dje helemaal ongevoelig zijn voor besmetting en als je al een andere soa hebt is de kans weer groter.
<<

SoGood

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6123

Geregistreerd: 11 Sep 2013 12:54

Bericht 05 Okt 2013 17:05

Re: Taboe hiv

Maar als de kans op besmetting zo klein is, hoe kan het dan dat er zoveel mensen geinfecteerd zijn?
<<

Artemis

Bericht 05 Okt 2013 17:23

Re: Taboe hiv

SoGood schreef:Maar als de kans op besmetting zo klein is, hoe kan het dan dat er zoveel mensen geinfecteerd zijn?

Dat zijn er niet zo héél veel. In Nederland tenminste. En wanneer je geen enkele behandeling krijgt ben je besmettelijker dan wanneer je wel medicatie neemt.

In veel landen is het zo dat condooms sowieso not done zijn, en er dus meer soa s zijn. En als je al een andere soa hebt raak je makkelijker besmet met hiv.
In die landen zijn ook minder medicijnen tegen hiv, dus worden er meer mensen besmet.

In Nederland valt het allemaal reuze mee. Ja, je moet opletten, en ja, een condoom gebruiken is zinnig, maar nee, zóveel mensen zijn er ook weer niet besmet.

Onder drugsgebruikers en homo's is het percentage hoger dan onder hetero's overigens. 72% van de besmette mensen is homo.

En in totaal waren in 2012 19.500 mensen besmet in Nederland. Van wie het bekend is. Dus waarschijnlijk nog wel iets meer doordat niet iedereen het weet, maar de paniek die er altijd gezaaid wordt is best onnodig. Van die 19.500 is 72% homoseksueel! bij anale seks is kans op besmetting veel aanwezige.

In 2011 zijn 811 mensen besmet geraakt met hiv. Dat is niet veel lijkt me, wederom, het zijn de besmettingen die bekend zijn, waarschijnlijk zijn het er in werkelijkheid iets meer, maar geen duizenden ofzo.
Vorige

Terug naar Persoonlijk

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers