Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


opvoeden - afpakken?

<<

Pomodori

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 520

Geregistreerd: 02 Sep 2013 21:28

Bericht 03 Aug 2015 12:41

opvoeden - afpakken?

Wanneer moet je als moeder ingrijpen als je kind (bijna 2) speelt met andere kinderen en iets af pakt? Even het voorbeeld ter illustratie.

Gisteren was mijn zoon (L.), in de zandbak aan het spelen met een aantal wat oudere kinderen. Er zat een meisje van een jaar of 3 - 3,5 in de zandbak met een emmertje en een schepje. L probeerde mee te helpen en zand in de emmer te scheppen, maar dat vond het meisje niet leuk. Waarop hij het emmertje pakte en omdraaide om vervolgens leeg neer te zetten voor zijn neus en vol te scheppen.
Het oudere zusje, 5, begon te schreeuwen, hij pakt hem gewoon af. Het jongere zus keek toe en gaf geen kik.

Wat is wijsheid in zo'n geval? Moet je er meteen bovenop zitten en L proberen uit te leggen dat hij niets mag afpakken? Of laat je het even zijn beloop en als hij het stelselmatig doet dan ingrijpen of helemaal niet ingrijpen en denken, zo gaat dat met kinderen en laat ze het maar even zelf uitzoeken. En wanneer het uit de hand gaat lopen, huilende kids ed, dan ingrijpen.

Ik besloot het laatste te doen, want anders kan L niets doen in de zandbak. Ben ik alleen maar nee aan het zeggen en hem aan het verplaatsen en af te leiden. Maar wat doen jullie? Was ik nu echt te laat en heb ik niet goed aangepakt of viel dat wel mee? Ik was op dat moment de enige ouder daar.
augustus 2013
<<

Maeve

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1206

Geregistreerd: 29 Mrt 2015 21:45

Bericht 03 Aug 2015 12:56

Re: opvoeden - afpakken?

Ik grijp nooit meteen in, kinderen kunnen heel veel zelf oplossen. Pas wanneer ik zie dat het ze zelf niet gaat lukken help ik ze mee. Ik zou in dit geval, denk ik, L laten zien dat je ook met je handjes kunt scheppen en aan het andere kind zou ik vragen of L even mocht scheppen en daarna het schepje weer terug zou geven. Ik zou wel benoemen dat je dingen niet zomaar mag afpakken maar hij is natuurlijk nog wel erg jong. Het is natuurlijk op die leeftijd nog heel normaal om dingen af te pakken. N is wel wat ouder maar wanneer zij thuis iets afpakt, bij vreemde kindjes durft ze dat niet zo snel, benoem ik het en moet ze het terug geven maar zij is dan ook wel ruim een half jaar ouder en snapt talig heel erg veel.
What a difference a day makes 14-02-2010 16-01-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 03 Aug 2015 12:58

Re: opvoeden - afpakken?

Ik zou aan mijn kind uitleggen dat het niet aardig is om iets af te pakken en ik zou zeggen 'geef het emmertje maar terug, dat meisje was ermee aan het spelen'. Als ik met de kinderen naar een speeltuin ga neem ik altijd wat emmertjes en schepjes mee zodat ze zelf in ieder geval iets hebben om mee te spelen en ook vaak wat extra voor als andere kinderen mee willen spelen.
Als een ander kind iets van mijn kind afpakt en mijn kind vindt dat niet leuk dan zou ik tegen het andere kind zeggen dat ze het maar terug moeten geven. Mijn zoon laat bijvoorbeeld in een onbekende situatie makkelijk iets afpakken en durft dan niks te zeggen, als ik zie dat hij het vervelend vind dan zeg ik iets.

Ik probeer mijn kinderen meestal zelf iets te laten oplossen maar aan een kind van 2 jaar zou ik wel uitleggen dat het niet aardig is om iets af te pakken.
<<

Elroya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4547

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:10

Bericht 03 Aug 2015 14:40

Re: opvoeden - afpakken?

Heel apart eigenlijk, maar als E iets afpakt leg ik wel uit dat dat niet mag, iig als ik zie dat het kind het niet leuk vind.
Als iemand iets van E afpakt vind ik het dan weer moeilijker om te reageren. Dan denk ik sneller, laat haar maar voor zich opkomen. Over het algemeen doet ze dat wel, maar lukt het haar niet haha.
E april 2013
R juni 2017
Y november 2018
<<

Olíve

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3297

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:20

Bericht 03 Aug 2015 15:02

Re: opvoeden - afpakken?

Mijn dochter is een typje dat ook altijd alles uit haar handen laat grissen. Ze kijkt dan toe hoe de ander met 'haar' speelgoed verder speelt. Ik vind juist dar je hier als ouder iets van moet zeggen. Juist op deze leeftijd gaan kinderen leren om oorzaak gevolg te zien. Ik ben helemaal niet van streng opvoeden maar ik vind het heel belangrijk juist in dit soort situaties wel heel duidelijk te zijn.
<<

Anoniem123

Bericht 03 Aug 2015 20:01

Re: opvoeden - afpakken?

Elsa schreef:Heel apart eigenlijk, maar als E iets afpakt leg ik wel uit dat dat niet mag, iig als ik zie dat het kind het niet leuk vind.
Als iemand iets van E afpakt vind ik het dan weer moeilijker om te reageren. Dan denk ik sneller, laat haar maar voor zich opkomen. Over het algemeen doet ze dat wel, maar lukt het haar niet haha.


Zo denk ik er ook over.

Ik had er wel wat van gezegd tegen mijn kind.
<<

Anoniem166

Bericht 03 Aug 2015 20:08

Re: opvoeden - afpakken?

In beide gevallen zeg ik er wat van. Mijn dochter mag niet zomaar het speelgoed van anderen afpakken. Samen spelen mag wel, of eerst de één en dan de ander. Dat leg ik dan uit. En als bij mijn dochter wat wordt afgepakt, dan zeg ik daar ook wel wat van. Ze moet wel zelf leren er wat van te zeggen, maar als ze dat niet doet, doe ik het voor haar, zodat ze ziet wat ze kan doen en dat ze het hopelijk over gaat nemen.

In de speeltuin neem ik ook vaak zelf emmertjes mee. Dan heeft ze altijd wat om mee te spelen.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:06

Bericht 04 Aug 2015 08:01

Re: opvoeden - afpakken?

Ik zeg er ook wat van. Als Elena wat afpakt direct, omdat ik niet wil dat ze dat doet. Als er iets van haar wordt afgepakt kijk ik het even aan, maar als het kindje in kwestie het na 2x vragen van Elena niet terug geeft zeg ik er ook wat van.
<<

Snoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6939

Geregistreerd: 11 Dec 2013 12:19

Bericht 04 Aug 2015 15:59

Re: opvoeden - afpakken?

Ja, ik zeg er ook zeker wat van dan hoor. Mijn zoontje laat soms ook gemakkelijk dingetjes afpakken en gaat dan vaak wel gewoon met iets anders spelen. Als zijn nichtje hier bijvoorbeeld is en ik zie dat ze wat afpakt van hem, zeg ik ook tegen haar dat ze dat niet mag afpakken en terug moet geven aan hem. Als mijn zoontje wat afpakt van iemand anders, zeg ik dat ook gewoon, dat hoort gewoon niet vind ik.
2012 & 2016

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers