Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

<<

Anoniem281

Bericht 31 Jul 2015 10:02

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Een hielprikje doet ook pijn; schrappen die zooi. Niet voor iedereen is de norm hetzelfde, omdat de waarden verschillen. En of dit nu cultuurgerelateerd is of omdat je zelf zo gek bent op sieraden doet er niet toe.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7544

Geregistreerd: 01 Sep 2013 00:04

Bericht 01 Aug 2015 19:51

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Hoewel je het misschien niet met slaan kunt vergelijken, snap ik wel waar Dandelion heen wil met haar opmerking. Ik vind het ook heel raar dat oorbellen bij een baby wel mag en een tatoeage bijvoorbeeld niet. Oke, oorbelletjes zijn natuurlijk wat meer algemeen geaccepteerd en minder ingrijpend, maar inderdaad, waar lig de grens? Als oorbelletjes mogen, mag een neuspiercing dan ook, of iets vergelijkbaars? In principe is er namelijk bij beide sprake van 'verminking' van het lichaam. En dan kunnen mensen wel zeggen dat het soms cultureel bepaald is, maar dat betekent natuurlijk niet dat het dan maar oke moet zijn. Vrouwenbesnijdenis is ook cultureel bepaald, en dat zien we wel als verminking. En wat te denken van die ringen waarmee je je nek op kunt rekken, of het afbinden van voeten in China? Hierbij vergeleken zijn oorbellen natuurlijk maar iets kleins, maar het principe is voor mij hetzelfde. Ik vind het dus echt niet kunnen, ik vind dat iemand die beslissing zelf moet kunnen nemen en niet de ouders zonder dat het kindje inspraak heeft. Vanaf welke leeftijd ik het wel vind kunnen vind ik wel lastig, daar heb ik nooit echt over nagedacht ook, maar sowieso 4+. En nee, dan kan het kind heus niet overzien dat het een keuze voor het leven is, maar heeft het kindje in elk geval wel inspraak.
Daarnaast vind ik het ook nog eens heel lelijk staan bij baby's, maar dat doet er eigenlijk niet eens verder toe in de discussie.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:09

Bericht 01 Aug 2015 20:18

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik vind het ook niet mooi bij een baby, in mijn vriend zijn cultuur (surinaams) is het wel gangbaar.
Zelf heeft hij geen mening erin, als wij een dochter zouden hebben en ik zou het niet doen dan zou hij het met me eens zijn.
M:21072011
J :08012014
<<

Pitty

Bericht 01 Aug 2015 22:00

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ja, ik vind het wel mishandeling. Ik vind een besnijdenis bij jongetjes vanwege religieuze redenen ook mishandeling. Een hielprikje vind ik medisch noodzakelijk, en dus geen mishandeling. Oorbellen zijn niet medisch noodzakelijk, en dus mishandeling in mijn ogen.
<<

Anoniem125

Bericht 01 Aug 2015 22:04

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik vind het heel erg dat mensen denken zoiets voor hun kind te kunnen bepalen. Het is het lichaam van je kind en je kan dat niet voor het leven gaan verminken, omdat je het zelf wel een grappige versiering vindt, ofzo. Ik begrijp echt niet dat mensen dat hun kind aandoen.

Het vergelijken met een hielprik is onzin, dat is medisch noodzakelijk, heeft een duidelijk doel en is niet blijvend van aard.
<<

Anoniem280

Bericht 02 Aug 2015 01:00

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Daarbij, een hielprik gaat er niet met een schietpistool in. Oorbelletjes wel.

Ik vind dat ouders het zelf moeten weten wat ze met hun kind doen, maar vind het echt niet mooi!
Mijn kinderen moeten er daarom zelf mee komen als zij graag oorbelletjes willen hebben.
Ik ga dat namelijk niet voor hun beslissen. Hun lijf, hun keuze.
Wel hoop ik dat ze 6 jaar of ouder zijn als ze hier mee aan komen.

Zelf was ik 6, de belletjes laten zetten deed geen pijn, maar na de zweerknopjes begon de ellende!
Ik kan namelijk alleen tegen chirurgisch staal. Dat weet ik pas 10 jaar. Mijn oren waren namelijk altijd ontstoken.
<<

Anoniem331

Bericht 02 Aug 2015 09:55

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Welke leeftijd dan wel goed is blijft lastig. Mijn dochter heeft ze nu een half jaar, gekregen op haar zesde. Als ke haar er naar vraagt zegt ze dat ze het nooit weer laat doen, omdat het zo zeer deed. Maar zegt ze ook dat ze erg blij is dat ze ze heeft, en ze niet meer uit zou willen.
<<

Anoniem281

Bericht 02 Aug 2015 10:11

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

En toch zijn er ook mensen die de hielprik niet nodig vinden, schending van pricacy bijv, omdat de DNA zou worden opgeslagen etc. Het ligt er maar net aan wat voor waardes je hangt aan een oorbelletje om de norm te bepalen of je het een schande of zelfs mishandeling vindt.
<<

Anoniem170

Bericht 02 Aug 2015 12:10

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik zie alleen staan: Gaatjes schieten bij baby's. Mishandeling vind ik het niet, ordinair ook niet. Ik zou het zelf niet doen bij een baby, maar dat is vanwege kwestie van smaak. Haha ik heb hier echt nog nooit over nagedacht. Tenzij iedereen denkt dat het een jongen is. Overigens vind ik uitspraken als 'verminking voor het leven' wat overdreven. Met opzet heet water over baby's gooien, slaan, knijpen, zulke dingen vallen voor mij onder mishandeling voor het leven. Maar een gaatje. Nee.
<<

Anoniem137

Bericht 02 Aug 2015 12:15

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Haha, Roos, er staat een afbeelding in de openingspost met de stelling, daar staat wel het het woord mishandeling genoemd :)
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 02 Aug 2015 12:31

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Mishandeling vind ik het niet maar ik vind wel dat iemand er zelf voor moet kunnen kiezen. Daarnaast vind ik het bij baby's ook niet mooi en is het daarnaast ook niet gevaarlijk bij baby's/heel jonge kinderen? Als ze aan hun oortje gaan zitten, de oorbelletjes er (per ongeluk) uittrekken en in hun mondje stoppen? Of is dat wat ver gezocht?
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem301

Bericht 02 Aug 2015 13:46

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Nee dat gaat niet Lauren. Ik moet al echt best wat kracht zetten om die knopjes los te krijgen die ze gebruiken met het schieten.
<<

Anoniem125

Bericht 02 Aug 2015 22:01

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Roos' schreef:Ik zie alleen staan: Gaatjes schieten bij baby's. Mishandeling vind ik het niet, ordinair ook niet. Ik zou het zelf niet doen bij een baby, maar dat is vanwege kwestie van smaak. Haha ik heb hier echt nog nooit over nagedacht. Tenzij iedereen denkt dat het een jongen is. Overigens vind ik uitspraken als 'verminking voor het leven' wat overdreven. Met opzet heet water over baby's gooien, slaan, knijpen, zulke dingen vallen voor mij onder mishandeling voor het leven. Maar een gaatje. Nee.

Ten eerste lijkt me dat nou niet zo erg. Ten tweede kun je dan ook net zo goed een roze jurkje aandoen. En ten derde kunnen jongensbaby's ook gaatjes hebben. Ik snap je punt dus niet zo.

Ik doe mijn dochter wel eens unisex kleding aan en dan ontstaat ook wel eens verwarring, maar ik vind dat helemaal niet erg. Een baby is een baby, van mij hoeft ze er echt niet uitgesproken meisjesachtig uit te zien (ook niet op latere leeftijd trouwens).
<<

Anoniem170

Bericht 02 Aug 2015 22:30

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Is niet mijn smaak, om roze jurkjes ed aan te doen. Bij een oorbel denk je niet gelijk: Oh het is een jongen! Ik denk dat het eerder een kwestie is van smaak oorbel ja of nee dan het onder de categorie mishandeling te laten vallen.
<<

Vanya

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3729

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:43

Bericht 02 Aug 2015 22:59

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Carrie schreef:Nee dat gaat niet Lauren. Ik moet al echt best wat kracht zetten om die knopjes los te krijgen die ze gebruiken met het schieten.


Maar krijgen baby's/kinderen na een tijdje geen andere oorbellen in dan zoals bij ons? Na een tijdje mogen de knopjes er toch uit die ze bij het schieten hebben gebruikt? Ik bedoel dus maar de oorbellen die je in de winkel kan kopen.
If you cannot do great things, do small things in a great way.
<<

Anoniem301

Bericht 03 Aug 2015 08:00

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Oja dat is waar natuurlijk! Goede vraag, ik heb geen idee. Zelf heb ik ze als baby nooit losgetrokken maar misschien kan het inderdaad wel.
<<

Fauve

Major Yipyapper

Berichten: 2685

Geregistreerd: 02 Sep 2013 22:40

Bericht 03 Aug 2015 08:17

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik vind het niet mooi en zie het voornamelijk bij buitenlandse mensen.
Een kennis van me heeft het laten doen bij haar dochter van 8 maanden, een kaal meisje. Het was geen gezicht. Volgens haar hebben ze er het minste last van als ze zo jong zijn. Denk dat ze de minste weerstand bedoelt.

Mijn dochter mag oorbellen als ze er zelf om gaat vragen en minimaal 6 jaar oud is.
Zelf kreeg ik ze verplicht toen ik 4 was. Ik kan het me nog herinneren. Krijsen en aan allebei de kanten zaten ze met een gaatjespistool. Verschrikkelijk.
04-2014
10-2015
<<

Anoniem123

Bericht 03 Aug 2015 12:23

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik vind het zielig. Zo'n kleintje kan nog niet vertellen of zij ze wil.
Hier dus geen oorbelletjes, pas als de jongste er zelf om vraagt.

Een oorbel bij een jongen vind ik helemaal niets dus dat is hier helemaal geen optie.
<<

Viva

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2520

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:42

Bericht 03 Aug 2015 20:50

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Mishandeling, nee, maar ik vind het niet bij baby's horen. Pas zeg ik een baby met kleine ringetjes in haar oren, dat vond ik nog veel erger dan knopjes. Ook omdat ze ergens aan kunnen blijven hangen.

Onze dochter was 4 toen ze ze kreeg, dat vond ik prima.
<<

Anoniem118

Bericht 03 Aug 2015 21:03

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

x
Laatst gewijzigd door Anoniem118 op 18 Aug 2015 21:14, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Poison

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 467

Geregistreerd: 04 Aug 2015 10:09

Bericht 04 Aug 2015 13:03

Re: Stelling #6: Gaatjes schieten bij baby's

Ik zou het zelf nooit doen want ik vind het niet mooi bij baby's. Als mijn dochter ze graag wil als ze 6 jasr is ofzo mag ze ze hebben.

Maar mishandeling, nee dat vind ik niet.
27-12-2011
03-06-2013
Vorige

Terug naar Algemeen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers