Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Stoken

<<

Nyx

Bericht 04 Okt 2013 21:50

Stoken

Meer dan tien jaar geleden vertelde mijn ex mij dat het in de winter belangrijk was om de verwarming op 18 graden te laten staan, omdat stoken tot 21 graden minder kost vanaf 18 graden dan vanaf 16 graden. Gisteren zat ik bij mijn vader en hij vertelde me dat dit achterhaald is en dat als je de verwarming 's nachts op 18 graden laat staan, je onbedoeld 7 kuup per nacht verbruikt en dat je bespaart op de kosten door van 16 graden naar 21 graden te stoken.

Maar wat is nu de waarheid? Iemand die het weet?
<<

Anoniem186

Bericht 04 Okt 2013 22:08

Re: Stoken

Daar ben ik nou ook echt benieuwd naar.

We hadden vorige winter de verwarming steeds op 15 graden gezet. Maar onze afrekening was echt bizar hoog. Nou hebben we natuurlijk ook een vreselijk lange winter gehad. Maar toch schrok ik van m'n eindafrekening en vroeg ik me hetzelfde af.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Okt 2013 22:09

Re: Stoken

Het lijkt me ook best wel wat kosten als je 's ochtends van 15/16 naar 21 moet gaan stoken...
<<

Nyx

Bericht 04 Okt 2013 22:18

Re: Stoken

Lampenkapje schreef:Het lijkt me ook best wel wat kosten als je 's ochtends van 15/16 naar 21 moet gaan stoken...


Lijkt mij ook. Maar hij had met Essent gebeld en zij zeiden dat... En enerzijds zou ik denken dat het dan gewauwel is, maar ik weet toevallig dat Essent een callcenter heeft met betrokken mensen in eigen hoofdkantoor en dan vraag ik me heel erg af of het wel gewauwel is. Mensen die bij het bedrijf zelf werken zijn meer betrokken bij het product 'wat ze verkopen', dan mensen van een facilitair callcenter. Dus ik ben nu echt oprecht benieuwd.

Vooralsnog klinkt het me logischer dat het meer kost om van ver af te stoken dan van dichtbij. Anderzijds, de verwarming staat wel de hele nacht aan.
<<

Anoniem185

Bericht 04 Okt 2013 22:21

Re: Stoken

Ja, maar bij 15/16 graden staat de verwarming toch ook bijna heel de nacht aan mocht het onder de 5 graden zijn?
<<

Nyx

Bericht 04 Okt 2013 22:25

Re: Stoken

Lampenkapje schreef:Ja, maar bij 15/16 graden staat de verwarming toch ook bijna heel de nacht aan mocht het onder de 5 graden zijn?


Lijkt mij ook. Ik heb hem volgens mij nog nooit helemaal uitgehad en dat mag dan ook weer niet i.v.m. bevriezingen leidingen. Moeilijke kwestie. Ben blij dat ik niet de enige ben die zich afvraagt wat nu het beste is.
<<

Anoniem186

Bericht 04 Okt 2013 22:33

Re: Stoken

Dit kwam ik tegen bij de consumentenbond:


Verwarming 's nachts uit
Het is een misverstand dat de nachttemperatuur niet laag mag worden, omdat het dan 's morgens extra veel energie zou kosten om het huis weer op te warmen. Wel werkt een cv-ketel op vol vermogen (om het huis 's ochtends snel warm te krijgen) minder efficiënt dan bij lager vermogen, maar met een modulerende klokthermostaat blijft dat binnen de perken. De temperatuur lager zetten is in de meeste gevallen de moeite waard, omdat de ketel dan 's nachts niet meer hoeft aan te slaan.

Alleen in huizen die gebouwd zijn na 1994 of die zeer goed zijn nageïsoleerd, kan het beter zijn om het huis 's nachts maar 1 of 2 graden te verlagen dan om het huis 's ochtends weer warm te stoken. Echt veel zal dat namelijk niet schelen, omdat deze huizen zeer goed geïsoleerd zijn. Bovendien hebben ze vaak vloer- of wandverwarming en dan moet de temperatuur constanter gehouden worden.
<<

Anoniem9

Bericht 04 Okt 2013 22:36

Re: Stoken

Daar zat ik van de week ook al over te twijfelen. Ik zet hem nu op 14 graden, omdat hij anders telkens aanslaat. Dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling toch? Eigenlijk komt bij ons alleen maar 's avonds de verwarming aan.

Maar wat is dan inderdaad wijsheid? Verwarming neerzetten op 16/17 en als je thuiskomt opstoken naar 19-20 graden, en dat dus de verwarming overdag de hele tijd aan slaat? Of verwarming erg laag zetten, en als je thuis komt, kneiterhard opstoken?
<<

Nyx

Bericht 04 Okt 2013 22:44

Re: Stoken

Slaat hij bij 14 graden al aan? Of is hij water aan het bijvullen?

Het is namelijk bij deze temperaturen heel erg normaal dat hij in de nacht niet aanslaat. En zo wel dan is hij bezig op een andere stand met bv water, maar niet met het verstoken van gas voor de verwarming.

In de zomer staat mijn verwarming 'gewoon' op 16 graden, want met temperaturen van boven de 16 graden slaat hij niet aan.
<<

Vanilla Queen

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 71

Geregistreerd: 01 Sep 2013 19:17

Bericht 05 Okt 2013 02:33

Re: Stoken

In huis heb ik altijd de verwarming op 19 graden staan. Ik heb een maandagochtend huis en ben de enige van het complex die geen verwarming heeft in de woonkamer, raar. Hoe dan ook, het ding blijft stoken bij lage temperaturen maar ben erachter gekomen dat wanneer ik het ding gewoon op dezelfde graden laat staan ik goedkoper uitkom dan te switchen tussen koud en aangenaam ('s nachts / van huis en thuis zijn).

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers