Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 02 Jul 2015 19:59

Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Onlangs heb ik intern gesolliciteerd op een nieuwe functie en die ook gekregen ( staat op papier). Nu heb ik ook onlangs ouderschapsverlof opgenomen, dus nog voor mijn nieuwe functie bekend was alleen gaat dit pas deze maand in. Nu was mijn nieuwe manager in de veronderstelling dat ik dus 32 uur werk ipv 24 uur. Tegen mij heeft hij hierover nog niets gezegd, maar ik hoorde dat hij hiervan schrok.

Het was een interne sollicitatie, er stond nergens voor hoeveel uren de functie is en ook mijn huidige manager is op de hoogte ( hij heeft het immers voor me in werking gezet bij HR). Er is ook nooit naar gevraagd en ik was in de veronderstelling dat hij het wel had gehoord van mijn huidige manager.
Nu vraag ik me even af in hoeverre hij zou kunnen eisen dat ik het intrek. Zou dit kunnen? Het is niet zo dat het bedrijf niet meer draait als ik een dag minder werk op die functie dus een zwaarwegend bedrijfsbelang is er mijn inziens niet.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 02 Jul 2015 20:16

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Ouderschapsverlof mag in principe niet geweigerd worden tenzij daar zeer zwaarwegende redenen voor zijn en dat is hier zo te zien niet het geval.
Het lijkt me alleen niet prettig voor beide partijen in dit geval. Je werkgever gaat er vanuit dat je 32 uur per week werkt en daar is ook zeer waarschijnlijk een goed reden voor en jij gaat waarschijnlijk met een beetje een dubbel gevoel de functie in. Dit is maar aanname van beide kanten, maar dat lijkt me wel vervelend.
Succes.
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 02 Jul 2015 20:21

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Dat is het inderdaad, voel me er best lullig over. Gelijk al zo'n start is niet fijn. Hopelijk is het alsnog geen probleem en komen we er zonder gedoe gewoon uit onderling.
<<

Anoniem127

Bericht 05 Jul 2015 23:56

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Het mag sowieso niet ingetrokken worden als je al op papier hebt staan dat je die 8 uur per week opneemt. Wel kun je op de nieuwe functie geweigerd worden als dat nog niet helemaal rond is.
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 06 Jul 2015 21:07

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Mijn inziens is het wel rond dat ik de nieuwe functie heb: het is mondeling toegezegd door mijn manager en HR en ik heb een felicitatiebrief ontvangen incl loonsverhoging....
<<

Anoniem205

Bericht 07 Jul 2015 20:24

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Twellie schreef:Het mag sowieso niet ingetrokken worden als je al op papier hebt staan dat je die 8 uur per week opneemt. Wel kun je op de nieuwe functie geweigerd worden als dat nog niet helemaal rond is.


Helaas mag het wel ingetrokken worden, iig bij zwaarwegend bedrijfsbelang.

@ Chipa, wat ik zelf nogal eens tegenkom is dat OSV dan tijdelijk wordt stopgezet en dat het bijvoorbeeld na een jaar alsnog wordt opgenomen. Normaal ben je, zodra je je OSV zelf stopt, je OSV-uren kwijt ondanks dat je nog niks opgenomen hebt. Dat is om te voorkomen dat iedereen maar te pas en te onpas de uren wijzigt. Maar in dit soort situaties wordt ook vaak met de medewerker overeengekomen dat de uren even bevroren worden.

Dat je al een bevestiging van HR hebt gekregen zegt helaas niks. Ze kunnen altijd nog een rectificatie sturen. Maar dat zullen ze nooit zonder overleg met jou doen.

Succes!
<<

Chipa

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1443

Geregistreerd: 02 Sep 2013 20:14

Bericht 08 Jul 2015 13:21

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

@ oreo, hoe bedoel je dat? Kan mijn werkgever de osv stopzetten? Ik wil dat namelijk niet dus ik ga het niet stopzetten. Heb het immers bewust aangevraagd. Er is geen zwaarwegendbedrijfsbelang want zo bijzonder is mijn nieuwe functie nu ook weer niet. Kan me wel voorstellen dat het lastig is voor ze.

En als HR een rectificatie stuurt in overleg met mij, wat moet ik me daar dan bij voorstellen? Bedoel je dat dat ze alsnog de functie kunnen intrekken?

Ik heb al eens eerder mijn ovs ingetrokken maar dat was omdat ik daarmee akkoord ging op dat moment. Die uren ben ik niet kwijt dus dat was erg netjes van het bedrijf waar ik werk. Maar heb mijn ovs ook bewust iedere keer in stukjes opgenomen ( van een half jaar).
<<

Anoniem205

Bericht 08 Jul 2015 18:20

Re: Eisen dat je je ouderschapsverlof intrekt?

Ze kunnen idd van je vragen om je osv tijdelijk stop te zetten als jij die nieuwe functie wilt. Ze kunnen als zwaarwegend belang aandragen dat dat nodig is om goed ingewerkt te worden. Dus dat is de afweging die je zelf moet maken: tijdelijk stoppen en nieuwe baan of niet stoppen en mogelijk niet nieuwe baan (mits dat aan de orde zal zijn). Als je werkgever wilt dat jij stopt vanwege de nieuwe functie (en jij zou daarmee akkoord gaan) dan ben je die uren niet kwijt. het is dan op hun verzoek. Zou toch wat zijn wanneer je die uren kwijt zou raken. Dan kan een werkgever te pas en te onpas vragen om je os in te trekken.

Rectificatie bedoelde ik idd dat ze dan de functie alsnog zouden intrekken.

Overigens heel erg slim dat je je osv in stukjes opneem!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers