Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Zwanger en niet getrouwd

<<

Anoniem291

Bericht 07 Jul 2015 16:46

Zwanger en niet getrouwd

Wij zijn niet getrouwd, hebben alleen een samenlevingscontract. Ik weet dat we dan een aantal dingen moeten regelen. Zo heb ik gevonden
- erkenning van het ongeboren kind bij de gemeente
- ouderlijk gezag bij de rechtbank als het kindje is geboren
- testament

Is er dan nog iets wat we moeten regelen? Ik dacht iets gevonden te hebben dat voor de 24 weken zwangerschap moest, maar kan het nergens meer terugvinden.
<<

Silly-One

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11832

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:18

Woonplaats: B.rabant

Bericht 07 Jul 2015 16:47

Re: Zwanger en niet getrouwd

Je partner dient het ongeboren kind al voor de 24 weken te erkennen. Op deze manier kan hij na de geboorte ook de aangifte doen bij de gemeente.
____________________
Verbouwingsinsta @bduintje_klus
<<

Anoniem205

Bericht 07 Jul 2015 18:25

Re: Zwanger en niet getrouwd

Testament hoeft niet, is alleen wel handig. Wij hebben het nog niet.
Erkenning is echt 5 minuten werk. Gezag aanvragen echt NOG minder tijd (kan digitaal).
<<

Anoniem236

Bericht 07 Jul 2015 19:05

Re: Zwanger en niet getrouwd

Silly-One schreef:Je partner dient het ongeboren kind al voor de 24 weken te erkennen. Op deze manier kan hij na de geboorte ook de aangifte doen bij de gemeente.


Volgens mij klopt dit niet. Bij een erkenning hoef je geen uitgerekende datum in te vullen en iedereen kan het kind aangeven na de geboorte met toestemming van de moeder.
<<

Anoniem166

Bericht 07 Jul 2015 19:06

Re: Zwanger en niet getrouwd

Erkenning hoeft niet voor de 24e week plaats te vinden. Het wordt alleen aangeraden, omdat de vader dan alleen aangifte kan doen als de baby ineens veel te vroeg geboren wordt. Dan hoef je als moeder niet mee.

Testament hoeft niet per se. Als je geen testament maakt, is het wettelijk stelsel van toepassing (kort gezegd: kind en partner erven samen, er geldt een langstlevende beding voor de overblijvende partner, zodat het kind niet gelijk zijn deel op kan eisen).
<<

Mil

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 272

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:07

Woonplaats: A'foort

Bericht 07 Jul 2015 19:23

Re: Zwanger en niet getrouwd

Goeie vragen, wij zijn ook niet getrouwd, ook geen samenlevingscontract. Ik blijf deze even volgen :)
Afbeelding
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 07 Jul 2015 20:27

Re: Zwanger en niet getrouwd

Toen ik zwanger was hadden we helemaal niks geregeld samen qua samenlevingscontract of iets.

We hebben alleen de erkenning geregeld (wel voor 24 weken, gewoon voor het geval dat) en het ouderlijk gezag.
Een testament is niet noodzakelijk maar wel aan te raden als jullie niet van plan zijn (op korte termijn) te gaan trouwen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem255

Bericht 07 Jul 2015 20:31

Re: Zwanger en niet getrouwd

Volgens mij is die vroege erkenning ook bedoeld omdat mócht er tijdens de bevalling iets met de moeder gebeuren, de vader niks te zeggen heeft.
<<

Ferme

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 19

Geregistreerd: 23 Mei 2015 21:26

Bericht 07 Jul 2015 21:26

Re: Zwanger en niet getrouwd

Dat was je opnoemt is het enige wat je moer regelen. Erkenning en aanvragen ouderlijk gezag is zo gebeurd. Alleen een testament kost meer tijd maar dat zou ik wel doen.
<<

Anoniem291

Bericht 07 Jul 2015 22:07

Re: Zwanger en niet getrouwd

Bedankt voor jullie reactie, dan weet ik in ieder geval dat ik de juiste dingen ga regelen. Afspraak bij de gemeente staat inmiddels.

Testament willen we al wat langer regelen dus dat gaan we nu gelijk doen, willen ook gelijk kijken voor voogdij. Weet alleen niet wie we daarvoor moeten vragen :palm:
<<

Minx

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11503

Geregistreerd: 15 Jan 2014 00:42

Bericht 07 Jul 2015 23:02

Re: Zwanger en niet getrouwd

Lotus schreef:
Silly-One schreef:Je partner dient het ongeboren kind al voor de 24 weken te erkennen. Op deze manier kan hij na de geboorte ook de aangifte doen bij de gemeente.


Volgens mij klopt dit niet. Bij een erkenning hoef je geen uitgerekende datum in te vullen en iedereen kan het kind aangeven na de geboorte met toestemming van de moeder.


Dat laatste is niet waar, daar zitten wel een aantal regels aan. Als ik mijn broertje na de bevalling opbel met de vraag kun jij even aangifte doen dan mag dat niet ook al geef ik toestemming. Op de website van de overheid staat het wel duidelijk uitgeleg. Heb dit allemaal uit gezocht mocht het toch niet lukken dat ik zelf in het ziekenhuis aangifte doe.
2015 💙

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers