Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wennen op de basisschool

<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 07 Jul 2015 20:17

Wennen op de basisschool

L wordt begin oktober 4. Ze heeft afgelopen januari heel veel moeite gehad met het wennen aan een nieuwe groep op het kdv, toen werden 4 groepen samengevoegd, maar zij was het enige kindje uit haar oude groep, alle andere kinderen kenden wel al anderen. We hebben toen gesprekken met de locatieleidster gehad omdat het zo moeizaam verliep (doelloos rondlopen, geen contact met de anderen).

Nu wonen we in een klein dorpje, Lotte wordt het 16e kleutertje in de combinatiekleuterklas.
Wij willen eigenlijk graag dat ze meteen aan het begin van het schooljaar begint met wendagen, dan zou ze 5 weken lang twee ochtenden in de week komen wennen. Ze begint dan tegelijk met 3 andere kindjes aan het schooljaar en hoeft dus niet alleen in een onbekende groep te beginnen.

De school keurt dit wel goed, maar de kleuterjuf raadt het wel af. Dit vooral vanwege het feit dat ze met weektaken en projecten werken en het dan verwarrend kan zijn voor L dat ze dingen daarvan gemist heeft. Al gaf ze zelf ook aan dat met de kleinsten de weektaken nog niet zou nauw komen.

Zijn er hier leerkrachten of moeders die ervaring hebben met wennen over een langere periode? Wat zijn de voor- en nadelen ervan?
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jul 2015 20:22

Re: Wennen op de basisschool

Yrsa is destijds ook in oktober gestart en is toen maar één ochtendje gaan wennen, daarna gewoon begonnen. Heb er nooit last van gehad dat ze niet aan het begin van het jaar is gestart, want in de loop van het jaar kwamen er nog heel veel nieuwe kinderen bij, het was niet dat ze de enige was die niet vanaf het begin meedraaide. Zo'n lange wenperiode is bij ons ook echt niet gebruikelijk, eerlijk gezegd denk ik dat het niet eens zou mogen. Ik zou het zelf ook echt niet doen, je legt er dan alleen maar meer nadruk op dat ze er pas later bij komt, in die eerste paar weken valt ze er dan juist heel erg buiten.

Is er bij jullie dan echt geen ander kind dat na begin oktober nog start?
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 07 Jul 2015 20:25

Re: Wennen op de basisschool

Er zijn twee kinderen die in november starten en er komt nog 1 kind bij in februari. En dat is dan de hele klas tot het eind van het jaar zover ze nu weten.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 07 Jul 2015 20:28

Re: Wennen op de basisschool

Ik geloof dat ik dan nog liever zou vragen of ze gewoon een maand eerder mag starten, eventueel in het begin halve dagen. Sommige scholen doen dat geloof ik wel. Maar ik denk niet dat twee ochtenden per week echt een voordeel is.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 07 Jul 2015 20:32

Re: Wennen op de basisschool

Gewoon een maand eerder starten mag helaas niet, dat was onze eerste vraag.

Ons neefje is (op een hele andere school en met een andere reden) ook ruim van tevoren begonnen met wendagen, 10 weken lang 1 ochtend per week. Bij hem was het heel goed bevallen, maar dit was zodat hij juist weer bij zijn vriendjes van het kdv terecht kwam.
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 07 Jul 2015 20:42

Re: Wennen op de basisschool

Ik zou ook niet zo lang wennen. Het lijkt mij heel verwarrend om naar school te gaan en nog naar het kdv te gaan (of gaat ze dan niet meer naar het kdv?). Ik denk dat het met de weektaken en projecten waar ze delen van mist wel mee valt, in groep 1 hoeft er als het goed is nog niet zoveel.
Ik denk zelf dat het misschien wel rustiger is voor een kind om niet aan het begin van het schooljaar te starten. Dan is de groepssamenstelling weer helemaal nieuw en moet de juf haar aandacht over meerdere nieuwe kinderen verdelen. Als ze later start dan heeft de juf alle aandacht voor haar.

Mijn zoon heeft op de psz heel lang moeten wennen. Op school ging het meteen goed. Ik ben in plaats van te gaan wennen samen met hem een paar keer een half uur tot een uur in de klas geweest zodat hij wel de klas een beetje leerde kennen. Toen hij 4 jaar was is hij de eerste week halve dagen gegaan en dat ging zo goed dat hij de week daarna al hele dagen ging.
Misschien gaat het bij jouw dochter ook wel meteen goed, ik hoop het!
<<

MrsMath

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2657

Geregistreerd: 02 Sep 2013 14:28

Bericht 07 Jul 2015 20:48

Re: Wennen op de basisschool

De juf gaf zelf aan dat het begin van het schooljaar erg rustig is, en 3 of 4 nieuwe kindjes is niet zo'n probleem.
Verwarrend om naar school en kdv te gaan valt denk ik ook wel mee, L heeft voor haar leeftijd een goed begrip van tijd en kent de indeling van de verschillende dagen goed.
(Haha, ik merk dat ik zelf gewoon erg neig naar het begin van het schooljaar)

Ik hoop dat het bij L in elk geval net zo goed gaat als bij jouw zoon Liadan!
L 7-10-2011
N 23-5-2013
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 07 Jul 2015 20:58

Re: Wennen op de basisschool

Ik hoop het ook! Spannend hè, als ze naar school gaan.
En volg gewoon je eigen gevoel, dan kies je waarschijnlijk goed:-)

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers