Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Praten

<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 19 Sep 2013 20:16

Praten

Hoe doen jullie dat?

Mijn vriend is zo gesloten als een oester, laat zijn gevoelens niet zien. Deze week zei hij voor het eerst in 5,5 jaar relatie dat hij er ook heel veel moeite mee heeft wat er met onze kat is gebeurt (zie persoonlijk).

Nu zei hij vanavond dat hij vind dat we niet genoeg praten. Communicatie is sowieso een zwak punt in onze relatie, mede doordat we elkaar weinig zien of maar heel kort. Hij is 5-6 dagen per week aan het werk, ik werk 's avonds, als ik thuis kom gaat hij een halfuur later naar bed. Later naar bed gaan is geen optie, hij slaapt al maar 6 uur per nacht. Vroeger thuis komen van mijn werk uiteraard ook niet. :wink: zondags is hij vaak aan het hobbyen of klussen. En dan hebben we nog een dochter van 2. Al met al dus ook gewoon weinig tijd om te praten. Ik stuur hem vaak een appje over belangrijke dingen, maar over gevoelens praten we zelden tot nooit. Onze relatie zit verder echt wel goed, maar dat stukje écht praten missen we dus allebei kwam vanavond naar voren. Als we al een keer goed praten en ik vraag door klapt hij ook dicht/reageert bot waardoor ik het er (te) snel bij laat zitten.

Iemand tips voor ons?
<<

Taeda

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8602

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:45

Bericht 19 Sep 2013 20:24

Re: Praten

Samen de afwas doen, dat is echt ons momentje. Wanneer we een vaatwasser kopen (wat ik graag wil), moeten we echt een ander moment zoeken.
Soms gaat het gewoon over het werk of zetten we een muziekje op, maar vaak is dat wel het moment dat we doorvragen en tijd nemen om te praten. Om echt te gaan zitten voor een gesprek werkt bij ons niet.
Love never loses faith.
november 2016 - mei 2018 - oktober 2021
<<

Ooh La La!

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6715

Geregistreerd: 01 Sep 2013 09:34

Bericht 19 Sep 2013 20:26

Re: Praten

Vervelend zeg! Ik herken het wel, deels. Wij zien elkaar gewoon elke avond maar mijn vriend is ook niet zo'n prater.
Hij heeft het vanuit huis gewoon niet meegekregen. Zijn ouders zijn beide ook absoluut geen mensen die over hun gevoel praten.

Ik heb helaas geen tips voor je. Het enige moment waarop mijn vriend over zijn gevoel durft (?) te praten is wanneer hij aangeschoten is maar om dat nou een tip te noemen :laughcry:

Edit: over dagelijkse, niet zware dingen, praten we vooral 's avonds als we in bed liggen.
21.02.2014
20.06.2016

Volg me op Instagram: huisjeopdehei
<<

Anoniem 82

Bericht 19 Sep 2013 21:25

Re: Praten

Geen tips, hier ben ik de gesloten persoon in de relatie :laughcry: Tenminste, ik ben gewoon niet zo'n prater als het over heel diepgaande dingen gaat. In elk geval niet uit mezelf, ben echt een binnenvetter met bepaalde dingen. Mijn vriend juist niet, die overanalyseert de dingen soms bijna. Dat is aan de ene kant soms een 'ergernis' voor mij, zo van ' hebben we het daar niet al tig keer over gehad' maar aan de andere kant helpt het mij ook wel om wat meer te praten. Doordat hij zowat alles wil bespreken, ga ik daar toch een beetje meer in mee. Uit mezelf komt het dan misschien niet zo vaak, maar omdat hij wel veel wil praten dan ga ik daar wel op in.
<<

boterbloempje

Noob

Berichten: 26

Geregistreerd: 19 Sep 2013 12:49

Bericht 20 Sep 2013 07:36

Re: Praten

weg!
Laatst gewijzigd door boterbloempje op 01 Mrt 2014 08:54, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 20 Sep 2013 09:52

Re: Praten

Zo zwaar til ik er niet aan hoor, het is een verbeterpunt geen issue. Ik vind het absoluut niet erg dat hij zondags zijn eigen ding doet, ik ga altijd mee of bij hem kijken, bovendien heeft hij die ontspanning nodig. Door zijn werktijden heeft hij nauwelijks tijd voor zichzelf, en dat heeft hij wel nodig. En ik heb het ook allang geaccepteerd, ik vroeg om tips niet of ik het moet accepteren of bij hem moet blijven, ik wil helemaal niet bij hem weg omdat hij moeilijk praat.
<<

Anoniem 63

Bericht 21 Sep 2013 17:58

Re: Praten

Ik vind communicatie toch wel één van de belangrijkste pijlers in een relatie.... Zelf was ik helemaal niet zo'n prater, maar mijn man heeft dat bij mij los weten te maken. We kunnen goed met elkaar praten, onze emoties bij elkaar kwijt en ook over de relatie zelf of dingen waar we mee zitten bespreken we. Ik vind dat wel heel fijn, het geeft een goede basis.

Iedereen communiceert anders. De een gooit het er gewoon rechttoe rechtaan uit en de ander praat liever terwijl hij fysiek bezig is (zoals de hierboven genoemde afwas bijvoorbeeld), en weer een ander schrijft/typt liever of laat gevoel zien door gebaar. Wat dat betreft is het letterlijke praten dus maar één vorm van communiceren. Misschien kun je proberen uit te vinden hoe hij zich het liefst uit, op welke momenten en op welke manier. Daarnaast is het ook een kwestie van gewenning, dat was het voor mij ook wel. Als je niet gewend bent te praten/communiceren is het lastig daar 'ineens' mee te beginnen. Maar oefening baart kunst :yes: . Misschien kun je naar hem toe ook benoemen dat je het fijn vind als hij je in vertrouwen neemt ergens over, zoals die gevoelens over jullie kat. Je kunt ook op een speelse manier proberen het praten wat 'gewoner' te maken. Er zijn dingen als gesprekskaartjes. Of als je samen in bed ligt (of een ander moment samen) een 'topic' kiest en daar om de beurt een vraag over stelt aan elkaar. Zo bespreken wij bijvoorbeeld wat we nog zouden willen verbeteren in onze relatie, maar ook flauwe dingen als 'wat zou je doen als je een dag onzichtbaar was'.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 22 Sep 2013 07:15

Re: Praten

Dankje Kenya daar kan ik wat mee! Zo zijn er meer dingen verbeterd in onze relatie, dus als we hier mee aan de slag gaan lukt het ook vast wel. Wij hebben het praten overigens allebei niet meegekregen vanuit huis, laten we dat is anders doen als onze ouders ;-)
<<

Anoniem170

Bericht 22 Sep 2013 18:52

Re: Praten

Mn vriend is ook niet zo'n enorme prater maar ik merk het wel als hij ergens mee zit. Meestal praten we dan als we samen in bed liggen of op de bank liggen
<<

Anoniem 63

Bericht 22 Sep 2013 20:06

Re: Praten

Ayla schreef:Dankje Kenya daar kan ik wat mee! Zo zijn er meer dingen verbeterd in onze relatie, dus als we hier mee aan de slag gaan lukt het ook vast wel. Wij hebben het praten overigens allebei niet meegekregen vanuit huis, laten we dat is anders doen als onze ouders ;-)


You're welcome! Het lastige is dat je het niet moet gaan forceren, want dan klapt ie waarschijnlijk (mezelf als voorbeeld) alleen maar meer dicht. Als jullie het allebei niet van huis uit meegekregen hebben is het wel ff wennen ja! Maar zoals gezegd; oefening baart kunst!
<<

Anoniem44

Bericht 22 Sep 2013 20:22

Re: Praten

Wij gaan eens in de twee weken samen uit eten, dat is echt quality time voor ons samen en dan bespreken we ook meer persoonlijke kwesties. Misschien ook een idee voor jullie om eens zoiets te plannen?
<<

Arwyn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9634

Geregistreerd: 01 Sep 2013 15:06

Bericht 22 Sep 2013 20:29

Re: Praten

Nou hebben wij geen heel druk sociaal leven 's avonds, dat scheelt al heel erg. Als we er is oid, kunnen we dat dus wel bespreken 's avonds. Sowieso bespreken we tijdens het eten onze dag altijd even en we zijn vooral heel erg van het praten in bed. Lekker tegen elkaar aan en dan kunnen we echt alles bespreken. Dingen in ons leven, dingen die spelen in het leven van vrienden, gewoon alles waar we mee bezig zijn. Heerlijk is dat. Oké, dan slaap je eens een nachtje iets minder, maar het is zo fijn!
Ik hou van jou, van heel jou

augustus 2015 - juni 2018 - januari 2022
<<

Anoniem44

Bericht 22 Sep 2013 20:34

Re: Praten

Hoe ging dat dan aan t begin van jullie relatie? Want als je geen persoonlijke informatie met elkaar deelt en met elkaar praat, hoe leer je elkaar dan kennen? Waar baseer je dan de keuze voor een persoon op wanneer je niet weet wat er in die persoon omgaat?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 22 Sep 2013 20:55

Re: Praten

Toen praatte we wel meer, er zijn ook dingen veranderd qua werk en roosters, en een dochter dus. Daardoor hebben we "gewoon" veel minder tijd dan eerst. Het is het klassieke inkakken van een relatie denk ik, alleen wil ik (willen wij) het niet zover laten komen dat de relatie daar door dood bloedt. We zijn ook al wel uit elkaar geweest, aantal jaar geleden, door het niet praten. Nu gaat het al een paar jaar goed, en nu wil ik dus ook als hij zoiets aangeeft doorpakken, ipv het op zijn beloop laten.

Vriend heeft ook een erg heftig verleden, bij mijn ouders thuis spelen er heftige dingen, communiceren is ons allebei niet super goed geleerd... We moeten het allebei leren.
<<

Anoniem44

Bericht 22 Sep 2013 21:27

Re: Praten

Wel goed van je vriend dat hij nu aangeeft meer te willen praten. Soms kan het makkelijker zijn om te praten wanneer je samen in de auto zit, of door het bos wandelt. Ik zou voorstellen om op zijn vrije dag eens samen een wandeling te maken. Zo'n dag duurt best lang en hij kan toch best een paar uur klussen/hobbyen en dan ook een uur of twee doorbrengen met jou en zijn kind?
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 22 Sep 2013 21:41

Re: Praten

Klopt :-) daar ga ik ook mee aan de slag! We hebben een hond dus doelloos wandelen is het dan ook niet ;-) hij doet ook zijn best, vandaag ook weer wat korte maar gevoelige gesprekjes gehad. We komen er wel.
<<

Artemis

Bericht 23 Sep 2013 07:59

Re: Praten

Maak van praten nou niet meteen de norm, praten kán handig zijn, maar als iemand geen prater is is het ook niet handig om per se te willen praten. het is niet per se nodig om diepe gevoelens te bespreken, dat werkt niet voor iedereen goed.

Gewoon aan elkaar laten merken dat je van elkaar houdt of iets voor elkaar doen, of gewoon samen zijn kan ook heel prima werken.
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 23 Sep 2013 08:20

Re: Praten

Dat wil ik ook niet Artemis, we zijn allebei niet zo'n praters maar er kan dus wel meer gepraat worden als nu. Ik hoef niet elke dag een zwaar gesprek over gevoelens ;-) maar wel dat hij het uitspreekt ipv opkropt, en ik ook.
<<

Anoniem2

Bericht 02 Okt 2013 18:45

Re: Praten

Wij gaan binnenkort samen op cursus, dat heet communiceren. Dit ivm het autisme wat pas bij mijn man is geconstateerd...
<<

Anoniem335

Bericht 02 Okt 2013 19:08

Re: Praten

Wij gaan vaak 's avonds een stuk wandelen en dan gaat het praten vanzelf wel, over leuke onzinnige dingen, maar soms ook wat serieuzer. Ik raad het elke relatie aan om half uur/uur te wandelen na/voor het eten!
<<

Anoniem162

Bericht 03 Okt 2013 11:24

Re: Praten

Kexter schreef:Wij gaan vaak 's avonds een stuk wandelen en dan gaat het praten vanzelf wel, over leuke onzinnige dingen, maar soms ook wat serieuzer. Ik raad het elke relatie aan om half uur/uur te wandelen na/voor het eten!


dat deden wij voorheen ook maar met een kind erbij lukt dat niet meer, dat mis ik wel.
<<

mida4you

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2029

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:54

Bericht 03 Okt 2013 20:47

Re: Praten

Mirthe schreef:
Kexter schreef:Wij gaan vaak 's avonds een stuk wandelen en dan gaat het praten vanzelf wel, over leuke onzinnige dingen, maar soms ook wat serieuzer. Ik raad het elke relatie aan om half uur/uur te wandelen na/voor het eten!


dat deden wij voorheen ook maar met een kind erbij lukt dat niet meer, dat mis ik wel.


Ook wij deden dat, maar nu ook niet meer vanwege de kids.
Z. 3 augustus 2010 & A. 23 augustus 2013

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers