Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

<<

anoniem203

Bericht 23 Mei 2015 14:33

Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Toen mijn oma overleed heb ik een buikkastje gekregen wat bij haar altijd in de woonkamer stond. Dat kastje wil ik nu wit gaan schilderen en gebruiken als tv kastje op onze slaapkamer. Omdat dit kastje voor mij veel waarde heeft wil ik het wel perfect gaan opknappen. Ik heb vanmorgen goede verf gekocht en aan de man aan de winkel gevraagd hoe ik het het beste kon doen. Volgens hem moet ik het eerst goed af doen met wasbenzine tot het niet meer afgeeft, daarna primer erop doen, nachtje laten drogen en daarna kan ik het schilderen met witte zijdeglans verf. Ik was eigenlijk verbaasd dat ik het niet hoefde te schuren. Is dit de goede manier?
<<

Okidoki

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 145

Geregistreerd: 16 Jan 2014 19:06

Bericht 23 Mei 2015 14:43

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Mijn buikkastje heb ik wel geschuurd. Dat was ook echt nodig omdat er een flinke vette was laag op zat.
Maar ik weet niet wat het risico is als je het niet doet... Ben altijd blij dat ik mijn vader achter de hand heb bij dit soort dingen! :smile:
<<

Anoniem154

Bericht 23 Mei 2015 15:22

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

schuren zou ik altijd wel doen, en vooraf ontvetten. Wil je het 'egaal' verven? Of met een bepaald effect (whitewash oid?)
<<

Anoniem173

Bericht 23 Mei 2015 16:01

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Ik zou vooral niet te grof beginnen met schuurpapier. Kijk eens naar korrel 200 bijv en het hout daar op reageert. Evt kun je groffer pakken (100) als de laag erg stug is. Steeds laagje lak en tussendoor goed schuren met steeds fijnere korrel.
<<

anoniem203

Bericht 23 Mei 2015 16:57

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Gewoon egaal wit.

Dus wel schuren zeggen jullie? En dan primer, schuren, primer, verven. Die volgorde?
<<

Anoniem147

Bericht 23 Mei 2015 18:56

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Ik heb vorig jaar een buikkastje opgeknapt (en die heeft Caro nu in haar huis staan ;) ) en die heb ik echt wel goed geschuurd voordat ik begon met grondverf. Ik zou op zo'n oud kastje (helemaal met veel emotionele waarde) echt geen wasbenzine gebruiken.

Wat ik bij dat buikkastje toen gedaan heb:
Schuren met schuurmachine met ik denk een 120 korrel/fijn
Schoonmaken met een zacht afwasmiddel en water en laten drogen
Grondverf
Opschuren met zeer fijne korrel
Zijdeglans lak
Opschuren met zeer fijne korrel
Zijdeglans lak

Dit was het eindresultaat:
Afbeelding
<<

Anoniem273

Bericht 23 Mei 2015 20:15

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Ik heb mijn oma's kastje ook geschuurd, daarna afgenomen met ammoniak en na goed opdrogen een laag grondverf. Dat licht opgeschuurd en nog een laag grondverf en twee lagen lak.
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 19:00

Bericht 23 Mei 2015 21:01

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Is je zijdeglans op water of terpetine basis? Afhankelijk van de houtsoort van het kastje kan het hout gaan bloeden, bij verf op waterbasis kan je dan bruine/oranje plekken krijgen.
<<

anoniem203

Bericht 24 Mei 2015 11:37

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Bedankt voor de tips. Ik laat de wasbenzine maar staan en ik poets 'm wel af met wat water en dreft en ik ga 'm toch wat schuren.

De verf is op terpentine basis.
<<

Anoniem255

Bericht 24 Mei 2015 20:20

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Buikkastjes (met name de oude) zijn van eikenhout. Dat kun je prima afnemen met wasbenzine of ammonia. Ik heb dat met onze eetkamerstoelen gedaan met behulp van een staalsponsje. Je hoeft dan niet meer te schuren. Bij eikenhout heb je kans dat het anders gaat bloeden waardoor alleen schuren geen zin heeft. Dan komen er vieze geel/bruinige plekken Door de verf heen.

Edit: wat Vajen ook zegt dus :)
<<

Anoniem154

Bericht 09 Jun 2015 18:51

Re: Oud kastje opknappen (doe ik het zo goed?)

Is het nog gelukt met het kastje?

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers