Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Vrije school meningen, ervaringen etc.

<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Okt 2013 09:38

Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ik kreeg laatst een brief in de bus over een scholentocht bij mij in de wijk. Nu lijkt het me écht nog een beetje te vroeg, L. is net 6 maanden, maar ik ben wel een beetje aan het rondkijken.

Nu zit ik ook naar de vrije school te kijken (ook omdat er hier in de omgeving verder niet veel bijzonders zit). Een heleboel aspecten van dit onderwijs spreken me aan, een heleboel aspecten ook niet.
Ik ben wel heel erg benieuwd naar jullie meningen, ervaringen en wat jullie er over weten. En zouden jullie kiezen voor een vrije school (en waarom) of juist niet (en waarom)?
<<

Anoniem272

Bericht 03 Okt 2013 10:58

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Een pluspunt vind ik dat ze kinderen jongeren dan 7 jaar niet toetsen (mijn zoon van 4 moet op zijn school al toetsen van Cito maken...) En dat er minder wordt vastgehouden aan boekjes en er meer ruimte is voor zintuiglijke beleving. Toch weet ik niet of ik me er op mijn plek zou voelen. Kun jij een beetje tegen 'zweverige' mensen Pompoen? :D
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2013 11:10

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ik heb haar gisteren aangemeld voor de vrije school. Ze gaat daar nu ook al naar de psz, die is officieel apart, maar werkt wel volgens dezelfde visie.

Voor mij de grootste pluspunten:
- minder 'moeten' dan op de meeste scholen tegenwoordig. Uiteraard moet er gewoon aan bepaalde eisen voldaan worden, maar het is niet allemaal zo krampachtig en dat er bijvoorbeeld al een heel plan getrokken wordt uit een Cito in groep 1 ( die daar overigens ook nog niet wordt afgenomen, komt pas later)
- vooral bij de kleuters is het echt nog vooral heel beschermd en speels.
- veel aandacht voor natuur, muziek, zorgen voor elkaar.
- de stof die behandeld moet worden komt gewoon aan bod, maar wordt soms op een levendigere manier aangeboden. Bijvoorbeeld meer verhalend, beeldend..
- de sfeer op de school hier is zo fijn, en als je kijkt hoe iedereen met elkaar omgaat over het algemeen, ik vind het zo fijn! Dat kan natuurlijk op een ander soort school ook hoor, maar omdat ik deze school ken is het dus voor mij echt een pluspunt.
- na de kleuterklas dezelfde leerkracht houden
- de school hier staat ontzettend goed aangeschreven en scoort goed
- heel veel structuur (bijvoorbeeld bij de kleuters altijd dezelfde dagindeling) maar binnen die structuur wel genoeg aandacht voor individuele behoeften (zoals wanneer het vrij spelen is ligt vast, maar als het daar tijd voor is mag je dus wel zelf kijken wat je kiest)
- ze vragen hier veel betrokkenheid van ouders (regelmatig collectieve ouderavonden, helpen met activiteiten, etc)
- dingen als jaarfeesten zijn echt geweldig voor de kinderen

nadelen:
- dezelfde leerkracht na de kleuterklas kan ook nadelig werken, wat als de leerkracht en je kindje elkaar net niet helemaal goed liggen..
- de meningen die buitenstaanders vaak hebben over de vrije school, negen van de tien keer op verkeerde informatie of helemaal nergens op gebaseerd. Maar ik heb soms nu al het gevoel me te moeten verdedigen dat ze daarheen gaat. Al heb ik daar lak aan, ik weet wat we doen en waarom. Plus ik heb een onderwijsachtergrond qua opleiding, dus ik weet echt wel wat ik belangrijk vind en wat niet en waar ik op moet letten.
- sommige mensen zijn daar een beetje alternatief en/of zweverig. Kan ik prima tegen, al ben ik zelf niet zo. Maar sommige mensen krijgen daar de kriebels van (mijn broertje bijvoorbeeld, die heeft het altijd over de hippies van de vrije school).

Dit zo even snel uit mijn hoofd, ik vergeet vast nog dingen. Voor mij is het vooral belangrijk dat ze straks zoveel mogelijk zichzelf kan zijn. Als ik op de laatste berichtgeving over het onderwijs let is dat namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Steeds meer ligt volledig vast, steeds minder ruimte voor het individu en zijn behoeften. Als onderwijsprogramma's volledig vastliggen kun je gewoon moeilijker inspelen op afwijkende behoeften of interesses. Ook komt er steeds meer aandacht voor het cognitieve, ten koste van het motorische. Op de vrije school proberen ze binnen de wettelijke kaders toch nog zoveel mogelijk al dat 'moeten' buiten de deur te houden. Dat spreekt mij heel erg aan. Ik bedoel, vroeger moest er ook minder, ikzelf bijvoorbeeld moest veel minder dan de kinderen tegenwoordig. En met mij is het ook goed gekomen, ik ben naar het vwo gegaan. Niet dat dit alles zegt, maar ik vind dat er tegenwoordig van bovenaf wel heel erg veel gestuurd en bepaald word, wat soms ten koste kan gaan van het individuele kind. Ik ben meer voor binnen bepaalde eisen de kinderen nog wat ruimte te laten voor hun ontwikkeling, volgens hun eigen interesses en behoeften. En als het niveau erin zit, komt dat er op deze school denk ik echt wel uit. Ze moeten gewoon bepaalde dingen aanbieden, en de kinderen die hier van school gaan scoren gemiddeld een havo advies. Dus voor mij in combinatie met andere factoren genoeg vertrouwen om haar naar deze school te willen doen.
<<

Anoniem123

Bericht 03 Okt 2013 11:18

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Als er hier een vrije school in het dorp had gezeten zou S daar heen gaan.
Ik vind hun visie heel aantrekkelijk. Ook zijn ze (vaak) veel met de natuur bezig en dingen zelf maken. Daar ben ik ook wel van en vind ik een goede toevoeging. Dat mis ik bij een 'normale' basisschool.
Ook dat niet toetsen in de kleuterklas vind ik ook een goed punt. Ze moeten al zoveel tegenwoordig, laat ze nog lekker echt kleuter zijn.
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2013 11:21

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Oja, veel speelgoed is bijvoorbeeld ook van natuurlijke materialen. En in de kleuterklas krijgen ze eten van school, allemaal biologisch. En veel wordt er zelf gemaakt, bijvoorbeeld het sinterklaascadeau voor je kindje. Dat maakt iedere ouder zelf, wel allemaal hetzelfde projectje. En wat ik prachtig vind om te zien is de aankleding van de klassen, heel rustig, maar toch sfeervol en vaak heel veel mooie decoratie behorend bij het seizoen en deels zo uit de natuur.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 03 Okt 2013 11:38

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Mijn buurkinderen zitten allebei op de Vrij School. Ondanks dat dat de enige school in de buurt is waar voor N. plek zou zijn wil ik N. daar toch niet naartoe laten gaan. Het zal verschillen per scholen hoor, maar de dingen die ik meekrijg van de Vrij School hier vind ik persoonlijk niks.

Ten eerste is het mij te zweverig en te alternatief. Ik haal de kinderen weleens op en voel mezelf daar op het schoolplein tussen alle andere ouders totaal niet passen. Qua persoonlijkheid niet, qua gespreksstof niet en qua uiterlijk niet. Ten tweede vind ik het schoolsysteem niet passend bij elk kind. Ze leren veel over natuur, handarbeid, ambachten, etc. Maar als het op theorie aankomt vind ik ze eigenlijk achterlopen. Er wordt niet gekeken naar wat een kind kan. Een kleuter wordt geen uitdagend werk aangeboden. Ook in de eerste en tweede klassen niet. Als een kind wat verder ontwikkelt is en toe is aan meer uitdaging wordt daar niks mee gedaan. Resultaat: mijn buurjongetje verveelt zich dood in de klas en gaat lopen klieren. Wordt hiervoor gestraft, gaat zijn frustraties nog meer uiten, etc. Er zijn meerdere gesprekken geweest, een klas hoger kan/mag hij niet, maar er wordt hem niet veel anders aangeboden. Vind ik een slechte zaak. Ook vind ik het apart dat ze zulke korte dagen hebben. De kleuters gaan van 08.30 tot 12.30 uur naar school, elke dag. Vanaf klas 1 (groep 3) gaan ze op dinsdag en donderdag van 08.30 tot 14.30 naar school. De maandag, woensdag en vrijdag zijn weer korte dagen. Naar mijn mening maken ze iets te weinig uur. Wat ik ook apart vind is dat ze van ouders heel veel verlangen hier. Elke week wordt er verwacht van ouders dat ze met de kleuters en lagere klassen meegaan naar het bos. 'Betrokkenheid bij je kind' noemen ze het. Prima, interesse tonen in je kind en zijn/haar bezigheden op school is alleen maar hartstikke leuk, maar niet elke ouder kan dat. Wekelijks klassen versieren, knutselwerken maken, cadeaus maken voor elke viering (eens per maand).. ik vind het allemaal een beetje veel. De ouders die werken kunnen gewoon niet altijd mee doen. Ook de ouders met kleine kinderen kunnen er niet altijd bij zijn. Ook zou ik echt niet altijd zin hebben, zeker omdat er thuis vaak ook genoeg te doen is. Ik vind betrokkenheid van ouders alleen maar heel goed, maar in mijn ogen zijn de verwachtingen hier echt veel te hoog. En ben je niet vaak genoeg behulpzaam wordt er op het schoolplein over 'de moeder van ...' gepraat. Jammer vind ik dat.

Bepaalde aspecten uit hun visie vind ik goed. Maar mij is het in veel gevallen iets te 'ouderwets'. Ik vind dat ze de visie die ze hanteren best in een modern jasje kunnen steken. Op de Vrije School hier is dat zeker niet het geval. Nee, mijn keuze zou het niet zijn.
<<

Anoniem272

Bericht 03 Okt 2013 11:40

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Toen ik op de open dag van T zijn school aan de directeur vroeg 'wat doen jullie met natuur?' pakte hij een methodeboek :laughcry: Roze, wat jij vertelt klinkt wel goed zeg.
<<

Anoniem123

Bericht 03 Okt 2013 11:52

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

parisienne: de schooltijden verschilt per school. Ook de activiteiten. De vrije school hier in de 'buurt' (nog 20 km maar goed) is gewoon tot 14:45 incl continurooster.
En bij een normale basisschool vind ik het ook dat de ouders steeds meer moeten helpen. Naja moeten het is niet verplicht maar ondertussen...

Toch zullen er bij iedere school plus en minpunten zijn, maakt niet uit welk onderwijs er word gegeven.

Bij ons in het dorp zijn er 4 basisscholen, 1 valt er sowieso al af. Bij de andere 3 zien wij veel pluspunten maar ook minpunten. Wij zijn er nog niet uit.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 03 Okt 2013 11:59

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Naar de Vrije School die hier zit (1 min. loopafstand van mijn huis) komen ze echt van ver. Uit heel Rotterdam komen ze, zelfs ouders uit Schiedam. De meesten komen met de metro of de auto, omdat ze gewoonweg echt ver hiervandaan wonen. Veelal kunstenaars ook trouwens. De school zal toch echt iets goed doen, bij veel mensen zal het passen, maar mijn gevoel erbij is gewoon niet fijn. Prima, ieder zo zijn eigen ding. Gelukkig maar, want niet alle kinderen kunnen nou eenmaal naar dezelfde school :wink:
<<

Anoniem66

Bericht 03 Okt 2013 12:02

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Als er hier 1 in de buurt zat, had ik het zeker overwogen..
<<

Anoniem123

Bericht 03 Okt 2013 12:05

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ik had die keuze dan weer niet gemaakt, omdat ik graag wil dat S buiten schooltijd ook met vriendjes kan spelen. En als je zover van elkaar vandaan woont word dat lastig. Niet onmogelijk, maar ook niet handig.
Ik vind 20 km echt te ver voor een school. Vooral in de winter. Ook worden de kosten dan wel hoog, wbt brandstof en ook is de eigen bijdrage van de vrije school erg hoog vergeleken bij andere basisscholen.
<<

Anoniem44

Bericht 03 Okt 2013 12:10

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361929

Kijk dit eens, interessante aflevering van 'De Hokjesman' over de vrije school en zijn onderliggende (racistische) ideologie.
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Okt 2013 12:15

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Filoria schreef:Een pluspunt vind ik dat ze kinderen jongeren dan 7 jaar niet toetsen (mijn zoon van 4 moet op zijn school al toetsen van Cito maken...) En dat er minder wordt vastgehouden aan boekjes en er meer ruimte is voor zintuiglijke beleving. Toch weet ik niet of ik me er op mijn plek zou voelen. Kun jij een beetje tegen 'zweverige' mensen Pompoen? :D


Haha, nou een klein beetje. Dat is een van de redenen dat ik er niet bepaald onverdeeld tegen over sta. Op dit moment is het een van de scholen die me het meeste aan staat én waar ik de grootste afkeer van heb...
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2013 12:31

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ze maken trouwens wel genoeg uren als het goed is. Ze eten op school en hebben maar kort middagpauze. Daarnaast hoeven de jongste kinderen wettelijk gezien iets minder uren per week te maken dan de oudste kinderen. Ik vond de tijden namelijk ook wel een beetje vreemd, maar ze maken genoeg lesuren heb ik begrepen. Er zitten hier in de buurt ook nog andere scholen met zo'n rooster, ik krijg het idee dat steeds meer kinderen en continurooster hebben. Dan ben je toch vroeger klaar. Zo was ik tussen de middag anderhalf uur vrij en om kwart over drie klaar. Als ze hier in de hogere klassen maar een halfuur middagpauze hebben bijvoorbeeld, win je daarmee een uur!
<<

Pompoen

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 7281

Geregistreerd: 31 Aug 2013 22:04

Bericht 03 Okt 2013 12:35

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

-ED- schreef:http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1361929

Kijk dit eens, interessante aflevering van 'De Hokjesman' over de vrije school en zijn onderliggende (racistische) ideologie.


Zeker interessant, ik heb ook niet zo heel veel met antroposofie en Rudolp Steiner en vind sommige dingen een beetje eng en sekteachtig. Maar tegelijk vind ik veel onderwijsideeën wel heel aantrekkelijk.
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2013 12:39

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Oja, dat zou ook een nadeel kunnen zijn, de hogere kosten. Hier betaal je 40 euro per maand aan ouderbijdrage. Echt veel vergeleken met andere scholen. Al bedenk ik me dan maar dat ik nu voor de psz nog eens 100 euro meer kwijt ben per maand, dus we gaan er dan sowieso op vooruit straks.

Hier ligt de school trouwens op ruim 6km afstand (enkele reis).

Dat filmpje ga ik eens bekijken, ben benieuwd! Al zal ik mezelf er waarschijnlijk niet in gaan herkennen, haha. Het onderwijs spreekt me namelijk erg aan, maar zoals een bloemenkrans op je hoofd en om een vuurtje dansen hoeft van mij niet zo. Maar het hoort er wel bij, dus ik zal braaf meedoen straks :dance: Kan me ook nog wel een leuke herinneren van laatst, ze vierden met de peuters een feest en toen ik haar ging halen kwamen ze een voor een met een graskrans op het hoofd naar buiten. Superschattig! Maar toen de juffrouw erachteraan kwam met net zo'n krans en een vage blik in haar ogen moest ik echt even heel veel moeite doen om geen lachstuip te krijgen.
<<

woezel

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 552

Geregistreerd: 04 Sep 2013 09:27

Bericht 03 Okt 2013 13:14

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Roze, 40 euro per maand jeetje wij betalen 35 per jaar.
Trotse mama van 2 jongens en 1 meisje
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 03 Okt 2013 14:14

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ik vind 40 euro per maand niet zo belachelijk veel. Het is in ieder geval goedkoper dan de scholen hier in de buurt. Ik woon dan ook wel in een erg dure wijk. Maar ik weet dat 40 euro per maand inderdaad ver boven het landelijk gemiddelde ligt.
<<

Anoniem73

Bericht 03 Okt 2013 15:24

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Maar wat maakt een vrije school dan zo duur?

Het zou voor mij niks zijn. Hier in de buurt hebben ze ook een rudolf steiner school, zijn ook van die zweverige types (of is dat een vrije school)?

Roze, ik vind jou er echt geen type voor haha
<<

Anoniem 82

Bericht 03 Okt 2013 15:46

Re: Vrije school meningen, ervaringen etc.

Ik vind die 40 euro wel duur, maar dat kom omdat andere basisscholen in de buurt echt een veel lagere bijdrage vragen. Al vind ik het dan vergeleken met wat we nu voor 2 ochtenden psz betalen weer meevallen straks. Het is trouwens zo duur omdat ze minder subsidie krijgen, niet alles wat ze daar doen wordt gesubsidieerd. Zoals bepaalde activiteiten (jaarfeesten bijvoorbeeld) en ook met dingen als knutselen gebruiken ze vaak duurdere materialen (bijenwas bijvoorbeeld).

Magenta, ik denk inderdaad dat dat een vrije school is. Die werken op basis van de visie van Rudolfs Steiner namelijk. Ik vind mezelf er ook niet echt het standaardtype voor hoor, zo zie ik er in elk geval niet uit (en ik ben ook niet bepaald alternatief of zweverig).Al valt het me op dat echt lang niet iedereen er bijvoorbeeld alternatief of zweverig uitziet. Er komen daar ook heel gemiddelde mensen. Ik heb ook vooral voor het onderwijs gekozen, ik kan me bijvoorbeeld ook niet in alles vinden wat betreft achterliggende gedachten. Zoals dat een kind alleen aan bepaalde dingen toe zou zijn als het bijvoorbeeld bepaalde tanden heeft gewisseld of een andere lichamelijke ontwikkeling heeft doodgemaakt.dat gaat me dan weer net wat te ver.

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers