03 Okt 2013 11:10 door Anoniem 82
Ik heb haar gisteren aangemeld voor de vrije school. Ze gaat daar nu ook al naar de psz, die is officieel apart, maar werkt wel volgens dezelfde visie.
Voor mij de grootste pluspunten:
- minder 'moeten' dan op de meeste scholen tegenwoordig. Uiteraard moet er gewoon aan bepaalde eisen voldaan worden, maar het is niet allemaal zo krampachtig en dat er bijvoorbeeld al een heel plan getrokken wordt uit een Cito in groep 1 ( die daar overigens ook nog niet wordt afgenomen, komt pas later)
- vooral bij de kleuters is het echt nog vooral heel beschermd en speels.
- veel aandacht voor natuur, muziek, zorgen voor elkaar.
- de stof die behandeld moet worden komt gewoon aan bod, maar wordt soms op een levendigere manier aangeboden. Bijvoorbeeld meer verhalend, beeldend..
- de sfeer op de school hier is zo fijn, en als je kijkt hoe iedereen met elkaar omgaat over het algemeen, ik vind het zo fijn! Dat kan natuurlijk op een ander soort school ook hoor, maar omdat ik deze school ken is het dus voor mij echt een pluspunt.
- na de kleuterklas dezelfde leerkracht houden
- de school hier staat ontzettend goed aangeschreven en scoort goed
- heel veel structuur (bijvoorbeeld bij de kleuters altijd dezelfde dagindeling) maar binnen die structuur wel genoeg aandacht voor individuele behoeften (zoals wanneer het vrij spelen is ligt vast, maar als het daar tijd voor is mag je dus wel zelf kijken wat je kiest)
- ze vragen hier veel betrokkenheid van ouders (regelmatig collectieve ouderavonden, helpen met activiteiten, etc)
- dingen als jaarfeesten zijn echt geweldig voor de kinderen
nadelen:
- dezelfde leerkracht na de kleuterklas kan ook nadelig werken, wat als de leerkracht en je kindje elkaar net niet helemaal goed liggen..
- de meningen die buitenstaanders vaak hebben over de vrije school, negen van de tien keer op verkeerde informatie of helemaal nergens op gebaseerd. Maar ik heb soms nu al het gevoel me te moeten verdedigen dat ze daarheen gaat. Al heb ik daar lak aan, ik weet wat we doen en waarom. Plus ik heb een onderwijsachtergrond qua opleiding, dus ik weet echt wel wat ik belangrijk vind en wat niet en waar ik op moet letten.
- sommige mensen zijn daar een beetje alternatief en/of zweverig. Kan ik prima tegen, al ben ik zelf niet zo. Maar sommige mensen krijgen daar de kriebels van (mijn broertje bijvoorbeeld, die heeft het altijd over de hippies van de vrije school).
Dit zo even snel uit mijn hoofd, ik vergeet vast nog dingen. Voor mij is het vooral belangrijk dat ze straks zoveel mogelijk zichzelf kan zijn. Als ik op de laatste berichtgeving over het onderwijs let is dat namelijk helemaal niet zo vanzelfsprekend. Steeds meer ligt volledig vast, steeds minder ruimte voor het individu en zijn behoeften. Als onderwijsprogramma's volledig vastliggen kun je gewoon moeilijker inspelen op afwijkende behoeften of interesses. Ook komt er steeds meer aandacht voor het cognitieve, ten koste van het motorische. Op de vrije school proberen ze binnen de wettelijke kaders toch nog zoveel mogelijk al dat 'moeten' buiten de deur te houden. Dat spreekt mij heel erg aan. Ik bedoel, vroeger moest er ook minder, ikzelf bijvoorbeeld moest veel minder dan de kinderen tegenwoordig. En met mij is het ook goed gekomen, ik ben naar het vwo gegaan. Niet dat dit alles zegt, maar ik vind dat er tegenwoordig van bovenaf wel heel erg veel gestuurd en bepaald word, wat soms ten koste kan gaan van het individuele kind. Ik ben meer voor binnen bepaalde eisen de kinderen nog wat ruimte te laten voor hun ontwikkeling, volgens hun eigen interesses en behoeften. En als het niveau erin zit, komt dat er op deze school denk ik echt wel uit. Ze moeten gewoon bepaalde dingen aanbieden, en de kinderen die hier van school gaan scoren gemiddeld een havo advies. Dus voor mij in combinatie met andere factoren genoeg vertrouwen om haar naar deze school te willen doen.