Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Veranderingen verlofregels

<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 18 Dec 2014 14:57

Veranderingen verlofregels

Goed nieuws: de Eerste Kamer is gister akkoord gegaan met een aantal veranderingen in de verlofregelingen. Het is de bedoeling dat ouders dankzij de nieuwe regelingen werk en privé beter kunnen combineren.
In de nieuwe wet staat onder andere dat het bevallingsverlof van moeders wordt verlengd als het kindje na de geboorte langdurig in het ziekenhuis wordt opgenomen. Moeders van bijvoorbeeld een couveusekindje kunnen hierdoor langer thuisblijven. Daarnaast wordt het zwangerschapsverlof van moeders die in verwachting zijn van een meerling voortaan met 4 weken uitgebreid.

PARTNERS LANGER VERLOF
Partners krijgen voortaan recht op 3 extra dagen ouderschapsverlof rond de geboorte van hun kind. Deze 3 onbetaalde dagen komen bovenop de nu al bestaande 2 dagen betaald kraamverlof. Wanneer een moeder tijdens de bevalling komt te overlijden, gaat haar verlof automatisch over naar haar partner.
De meeste wijzingen gaan al op 1 januari 2015 in. De uitbreiding van het zwangerschapsverlof voor moeders van een meerling gaat op een nog later te bepalen moment in.

Dit is echt beter, de papa's kunnen iets langer thuis blijven en zeker bij te vroeg geboren kindjes is die echt top
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 18 Dec 2014 15:10

Re: Veranderingen verlofregels

Waarom is deze nou verplaatst? Dit past toch veel beter waar hij stond zwangerschap en kinderen
<<

Burgemeester Nicky

Gebruikers-avatar

Site Admin

Berichten: 5453

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:30

Bericht 18 Dec 2014 15:30

Re: Veranderingen verlofregels

Alle topics rondom toeslagen en regelgeving e.d. staan in deze pijler. Vandaar dat het topic verplaatst is.
<<

Anoniem315

Bericht 18 Dec 2014 15:35

Re: Veranderingen verlofregels

Ik vind dit echt top! En vooral de regel omtrent vroeggeboorte. Eerder had je gewoon geen tijd meer om van je kind thuis te genieten, want dan moest je al weer aan het werk. Vreselijk onmenselijk.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5876

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 18 Dec 2014 15:56

Re: Veranderingen verlofregels

De nieuwe regels rondom vroeg geboorte, meerlingen en het overlijden van de moeder vind ik heel goed. De regeling voor vaders vind ik een beetje een sigaar uit eigen doos, niet iedereen heeft de financiële mogelijkheid om onbetaald verlof te nemen en ik denk dat veel vaders liever een paar vakantie dagen op nemen als dat mogelijk is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Patsy

Bericht 18 Dec 2014 16:41

Re: Veranderingen verlofregels

minoessepoes schreef:De nieuwe regels rondom vroeg geboorte, meerlingen en het overlijden van de moeder vind ik heel goed. De regeling voor vaders vind ik een beetje een sigaar uit eigen doos, niet iedereen heeft de financiële mogelijkheid om onbetaald verlof te nemen en ik denk dat veel vaders liever een paar vakantie dagen op nemen als dat mogelijk is.


Volledig eens met bovenstaande.
<<

Winegum

Major Yipyapper

Berichten: 4024

Geregistreerd: 26 Okt 2013 19:21

Bericht 18 Dec 2014 16:59

Re: Veranderingen verlofregels

Eens met Minnoessepoes. Ik vind dat niet echt een verbetering voor vaders. Waarom onbetaald verlof en geen extra betaald verlof?
Verdere ontwikkelingen vind ik wel erg goed.
<<

Anoniem255

Bericht 18 Dec 2014 17:40

Re: Veranderingen verlofregels

Ook eens met minoessepoes.
Je kunt toch altijd onvetaald verlif opnemen?
<<

Ella

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3276

Geregistreerd: 01 Sep 2013 14:44

Bericht 18 Dec 2014 18:01

Re: Veranderingen verlofregels

Jeetje daar had ik dus oveheen gelezen dat betaalde eb onbetaalde, nou dat is wel een beetje jammer zeg
<<

Ilovethe90s

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3154

Geregistreerd: 03 Sep 2013 22:14

Bericht 18 Dec 2014 19:18

Re: Veranderingen verlofregels

Heel goed dat de regels aangepast worden maar dat verlof voor vaders slaat natuurlijk nergens op.
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 18 Dec 2014 21:01

Re: Veranderingen verlofregels

Nou vind ik toch wel hoor. Nu heb je er recht op. In dat geval moeten ze je vrij geven, dus ook of t nu druk is op t werk, er eigenlijk geen mogelijk is of dergelijke. Dat is bij mijn vriend echt wel een issue op zn werk.
Wat ik me wel afvraag is het volgende: in de cao van mijn vriend heb je nu recht op de wettelijke 2 dagen + op 14,4 uur extra. Komen die drie dagen onbetaald dan daar nog op (dus in dit geval totaal 5 dagen +14,4 uur), of zou er van die drie dagen dan 14,4 uur wel betaald worden?
Juli 2015
Maart 2017
<<

Anoniem92

Bericht 19 Dec 2014 11:52

Re: Veranderingen verlofregels

Maar was er nou niet vanaf afgelopen jaar ofzo dat je als vader recht hebt op 5 dagen onbetaald verlof na de geboorte van je kind?
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 20 Dec 2014 23:58

Re: Veranderingen verlofregels

De regels voor moeders van te vroeg, of ziek geboren kinderen zijn echt geweldig.
Toen B geboren werd, waren ze daar al een aantal jaar mee bezig, en nu is het er dan eindelijk doorheen!

Al moet ik zeggen dat het voor mij niet veel uitgemaakt had. B kwam na 7 weken thuis, en ik had dus nog 9 weken verlof officieel. Met deze regel had ik er 10 gehad. Helaas was ik er na 10 weken ook nog niet aan toe om te werken.

De regels voor vaders slaan natuurlijk als een lul op een drumstel. R moest dat weekend nadat ze geboren was weer werken, want hij wilde zijn vrije dagen bewaren voor als ze thuis zou komen..
<<

Anoniem304

Bericht 21 Dec 2014 00:00

Re: Veranderingen verlofregels

Mien schreef:Ook eens met minoessepoes.
Je kunt toch altijd onvetaald verlif opnemen?

Nee, dat kan niet altijd, dat mag geweigerd worden. Net als vakantie uren.
En deze 3 onbetaalde dagen voor vaders mogen niet geweigerd worden zoals ik het heb begrepen.

Een heel klein voordeeltje dus.
<<

Anoniem313

Bericht 21 Dec 2014 08:09

Re: Veranderingen verlofregels

Parel schreef:Maar was er nou niet vanaf afgelopen jaar ofzo dat je als vader recht hebt op 5 dagen onbetaald verlof na de geboorte van je kind?


Dat staat toch ook in de OP?

Ik denk dat het voor mannen in bepaalde sectoren waar vrij nemen niet makkelijk is wel een voordeel oplevert. Dus toch een stapje vooruit, maar wel een klein stapje.
<<

Anoniem280

Bericht 21 Dec 2014 09:35

Re: Veranderingen verlofregels

Vreemd dat ze van meerlingouders nog niet echt overuit zijn, terwijl al gezegd werd, augustus, meer verlof is er door. Ach, het maakt mij nu niet uit. Zit al vanaf week 15 in de ziektewet en vanaf week 24 definitief thuis.
Denk dat ik pas in juni, midden juli weer ga werken.
<<

Anoniem92

Bericht 21 Dec 2014 21:21

Re: Veranderingen verlofregels

Caulfield schreef:
Parel schreef:Maar was er nou niet vanaf afgelopen jaar ofzo dat je als vader recht hebt op 5 dagen onbetaald verlof na de geboorte van je kind?


Dat staat toch ook in de OP?

Ik denk dat het voor mannen in bepaalde sectoren waar vrij nemen niet makkelijk is wel een voordeel oplevert. Dus toch een stapje vooruit, maar wel een klein stapje.


Daar staat 3 dagen onbetaald na het betaald verlof, naar mijn weten heb je 2 dagen betaald en 5 dagen onbetaald verlof als vader. Dat onbetaalde is natuurlijk om te janken, daar niet van.
<<

Yessy

Noob

Berichten: 106

Geregistreerd: 03 Okt 2014 13:56

Bericht 02 Jun 2015 16:02

Re: Veranderingen verlofregels

Weet iemand of die 4 weken extra verlof inmiddels al zijn doorgevoerd?
In de CAO van mijn werk staat namelijk nog steeds, 'datum word op een later moment bekend gemaakt'
<<

Anoniem280

Bericht 02 Jun 2015 21:08

Re: Veranderingen verlofregels

Dat extra tweelingverlof is er nog niet.

Ben ondertussen alweer 2 weken aan het werk.

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers