Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

<<

oasis

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1040

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:03

Bericht 18 Apr 2015 18:26

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik ben zelf enig kind en mijn beste vriendin heeft 3 zussen. Als ik daar vroeger op bezoek ging, was ik blij als ik weer thuis was. Altijd ruzie wie wat mag kijken op tv, wie op de computer mag, ect.
Ben nooit wat tekort gekomen en heb een hele goede band met mijn ouders. Maar nu ik ouder word, ben ik wel bang voor wat er komen gaat als mijn ouders er niet meer zijn. Want dan ben ik dus wel de enige uit hetzelfde nest..

Hoeveel kinderen ik zelf wil/hoop te krijgen ben ik nog niet uit.
Waiting for a change to set us free
Waiting for the day when you can be you and I can be me
Waiting for hope to come around
Waiting for the day when hate is lost and love is found
Waiting for a change - Christina Aguilera
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 18 Apr 2015 18:31

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

De vraag óf er nog een tweede komt, vind ik niet zo erg. Maar de vraag wanneer komt de tweede, vind ik wel vervelend. Mijn man krijgt er trouwens geen vragen over.
L2014 & H2017
<<

Ayla

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1830

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:06

Bericht 18 Apr 2015 21:31

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Dat moet iedereen zelf weten.

Ik kom uit een gezin van 4, en alleen de band met mijn oudste zus is "goed". Mijn zusje woont momenteel (en misschien wel voor altijd, haar kennende) in het buitenland en zag ik toen ze nog in NL woonde ook nauwelijks, mijn broertje is pas 21 dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, hij heeft sinds kort een vriendin en wordt nu wel meer volwassen.

Mijn man heeft met zijn enigste broer een redelijke band, maar veel zien ze elkaar ook niet.

Ik ben wel heel benieuwd hoe Elena en Naomi straks met elkaar omgaan, tot nu toe is Elena apetrots en heel zorgzaam voor haar zusje, maar afgelopen week was ze ook wel wat jaloers, maar goed ze is ook 3 jaar alleen geweest en moet nu ineens alle aandacht delen, plus het zit ook in de leeftijd om egoïstisch te zijn nog ;-)
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 18 Apr 2015 22:26

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik kom zelf uit een gezin van 6 kinderen. En ik vond dat echt niet te doen.

Zelf hebben wij één zoontje. Dat is eigenlijk zo geleidelijk aan gegroeid. Als je me na mijn bevalling had gevraagd, wil je een tweede dan had ik meteen 'ja' gezegd. Die wens was bij mij dan ook sterk aanwezig, bij mijn man minder (die weet het vooral aan alle hormonen na de bevalling, haha). Hij was wat nuchtiger... laten we hem eerst alle aandacht geven, en wie weet waar we over een tijd ervoor staan als hij naar school gaat. Misschien vinden we het leven dan heerlijk of kiezen we er juist voor om het allemaal nog een keer te doen. In dat argument kon ik me heel goed vinden. Des te ouder T. wordt, des te zelfstandiger hij werd, meer vrijheden we terug kregen. De wens voor een tweede is min of meer verdampt en zie ik heel veel voordelen van 1 kindje. We doen zo veel leuke dingen met zijn drietjes, we hebben alle tijd voor hem en we zijn heel erg hecht (een echte drie eenheid ;-)). En natuurlijk... heel soms denk ik wel eens als ik hem zie spelen, wat zou het leuk geweest zijn als hij nu een broertje of zusje had gehad om mee te spelen. Maar een broertje of zusje geeft niet de garantie dat ze een band krijgen waarin ze alles delen en spelen. We sluiten een tweede trouwens nog niet helemaal uit. Ik ben nog jong genoeg (29).

Dat van dat vragen over de tweede komt me trouwens heel bekend voor, gek werd ik ervan. Ondertussen begint het een beetje te zakken.
<<

Anoniem123

Bericht 19 Apr 2015 05:37

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik vind er helemaal niets van als iemand bewust voor 1 kindje kiest. Zelde als iemand bewust voor 2 of 3 of 4 kinderen kiest. Ieders eigen keuze.

Wij komen allebei uit een gezin met 2 kinderen. Ik heb wel een goede band met mijn broer, maar mijn man niet met zijn broertje. Dat zegt niets. Dat was voor ons ook geen reden om meerdere kinderen te willen krijgen. Voor ons gevoel was ons gezin met 1 kind nog niet af. Telkens het gevoel dat er nog iemand miste. Ik vond het dan ook heel moeilijk om te stoppen met de mmm voor een tweede kindje en het bij alleen siem te laten. Maar het gaf teveel stress, ook voor hem. Pijnlijke keuze maar we zouden wel zien hoe het ging lopen. Toch hebben we nu 2 kinderen, echt een kado. Hadden het niet verwacht en al helemaal niet zo snel.
Voor mij is het nu ook goed. Heb al meer kinderen dan ik had durven dromen.
<<

Soleil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4074

Geregistreerd: 02 Sep 2013 07:06

Bericht 19 Apr 2015 06:36

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Toen wij onze zoon nog niet hadden, vond ik het zielig als iemand enig kind was. Ik begreep die ouders ook niet.
Nu juist wel! Je mag al zo blij zijn met 1 gezond, gelukkig kind, die wil je alles geven, dus nu vind ik het heel begrijpelijk. Maar.... Onze keuze zou het niet zijn en wij hopen dan ook op nog een broertje of zusje erbij. En waar ik eerst riep dat ik drie of vier kinderen wilde, denk ik nu dat we eerst maar eens moeten zien hoe ons gezin met twee kindjes zou lopen.
<<

Parisienne

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3787

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:55

Bericht 19 Apr 2015 07:38

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik heb zelf 2 zusjes en zou ze voor geen goud willen missen. Mijn vriend heeft een broertje, ze kunnen het prima vinden als ze elkaar zien, maar echt close zijn ze niet. Ik zou heel graag willen wat ik vroeger thuis gehad heb.. drie meiden/kinderen aan tafel, gezelligheid en zelfs het geruzie :wink:

Hier gaat er hopelijk echt ooit een tweede komen, wie weet zelfs een derde. Dat ik zwanger raakte van N. was ongepland, het heeft ons leven even flink op de kop gezet. Hierdoor zijn heel veel dingen en momenten compleet langs ons heen gegaan. Wij willen daarom ook graag een keer bewust voor een kindje gaan en alles een stuk bewuster meemaken. Een zwangerschap en babytijd opnieuw meemaken is iets wat wij graag willen. We hebben altijd meerdere kinderen gewild, hopelijk hebben we binnenkort wat meer zekerheid wanneer we ervoor kunnen gaan.

Ik vind het overigens niet zielig als N. enig kind zou blijven. Ze komt genoeg in contact met andere kinderen en is dol op haar nichtje (die ze zusje noemt). We zien er ook heus wel voordelen in nu, het zal weer flink wennen worden als we terug zouden gaan naar de babytijd. Maar onze wens voor minimaal twee kinderen is altijd aanwezig geweest, alleen hebben we geen haast. We zijn nog jong :wink:
<<

Anoniem205

Bericht 19 Apr 2015 08:37

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik ben ook enig kind en ik heb het als heel erg onplezierig ervaren dat ik alleen was. Mijn ouders waren ook weinig tijd, dus dat hielp ook niet. Mijn vriend heeft een broer en een zus, met hen heeft hij niet zo'n beste band (al wordt die met zijn 6 jaar oudere zus steeds beter). Ik zou dus vanwege mijn eigen ervaring meer dan 1 kindje willen. Mijn vriend, vanwege zijn ervaring, zou graag meerdere kindjes maar dan wat korter op elkaar willen.
<<

mevrouw Stemband

Kletskop

Berichten: 554

Geregistreerd: 06 Sep 2013 07:19

Bericht 19 Apr 2015 17:07

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik heb altijd geroepen dat ik 3 kinderen wilde. Maar nu we in de mediache malle molen zitten denk ik er ook steeds meer over na om gewoon maar 1 kindje te 'nemen'. Misschien komt dat omdat het allemaal wat lastiger gaat als normaal, maar ik zie ook steeds meer praktische voordelen (oppas etc). Maar wie weet als er straks een kindje is dat ik er wel 2 zou willen.
Verder vind ik er niks van, iedereen moet het voor zich bepalen.

Ik kom uit een gezin van 2 en pas sinds een paar jaar kan ik leuk met mijn zus opschieten. Vroeger speelden we nooit met elkaar. Zij wilde alleen maar met lego spelen of spelletjes doen, en ik was altijd met mijn barbies bezig of aan het tekenen, of buiten spelen. We hadden altijd ruzie.
<<

Anoniem331

Bericht 19 Apr 2015 19:01

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Munk; ik kom ook uit een gezin van 6 kinderen, wat vind jij niet te doen? Ik vind het vooral nu ik ouder word erg jammer dat ik geen zussen heb. Voor de rest heb ik het nooit vervelend gevonden om 1 van de 6 te zijn.
<<

munk

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 578

Geregistreerd: 18 Sep 2013 18:59

Bericht 19 Apr 2015 21:16

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

@popcorn: Eigenlijk alles wel. Wij sliepen met zijn vieren op één kamer. Echt dat wil je dus echt niet meer als je gaat puberen. Met mijn jongere zusje (1,5 jaar jonger) ging dat wel goed. Maar als je dan ook nog een kleuter broertje en zusje op je kamer hebt is de privacy ver te zoeken. Iets wat je al puber toch echt wel nodig heb. Mijn ouders hadden eigenlijk geen tijd voor ons (kwam ook door mijn gehandicapte zusje), en we ondernamen eigenlijk nooit wat (behalve dan de jaarlijkse vakantie). Altijd drukte in huis, en gratis oppas voor de kleine kids en gemoederd. Voelde me ook vaak geclaimed, maar ondanks alles heb ik nooit echt gepuberd of me verzet. Ben met mijn 19e het huis uit gegaan en toen kon ik pas goed observeren hoe het was geweest. Al met al hebben mijn ouders het goed gedaan hoor, en ben nooit iets te kort gekomen maar daardoor wel heel stellig altijd geweest dat ik niet veel kinderen wilde. de band met mijn jongere broertjes en zusjes (nummer 3 en 4, is nu best goed). Maar de jongste twee zal ik nooit geen band mee krijgen denk ik.

Wat betreft nog even over mijn 'kinderwens'. In feite ben ik ook mama van twee kindjes. Een sterretje (miskraam) en een prachtige gezonde zoon. Mede door mijn gehandicapte zusje en mijn werk voor stichting Earlybirds zou ik ook niet meer zo snel voor een tweede durfde te gaan. Een gezond kindje op de wereld zetten is niet zo vanzelfsprekend.
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 26 Mei 2015 19:27

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Eventjes een upje, omdat ik met deze vraag blijf kampen.

Ik kan me helemaal vinden in de reacties van munk en toch blijft het knagen. Mijn man vindt het prima om het er bij één te laten en maakt zich voornamelijk zorgen over financiën in het geval van een tweede. Ons huisvesting laat een tweede ook nog helemaal niet toe (het zou echt proppen worden). Maar hij staat er wel voor open en dus staat het voor mij ook volledig open.

Ik zie dezelfde voordelen als Bazinga ook benoemt; volledige aandacht en focus (zonder dat het obsessief of benauwend is uiteraard). Ook kijken wij ernaar uit om met zoon te reizen en onze hobby met hem te delen (snorkelen). Zoon is ook zo'n makkelijk, lief ventje dat dit makkelijk kan. Financieel is er meer ruimte waardoor we hem meer kunnen bieden. Althans dat is ons gevoel.

En daarbij is zoon geen blauwdruk van hoe een tweede zou zijn/worden. Een tweede zwangerschap hoeft helemaal niet zo simpel en voorspoedig te gaan.

Maar... Ik heb toch die kriebels. Ik zou het allemaal, ondanks de spanningen en het gebrek aan garanties, nog een keer willen meemaken. Ik zie de voordelen ook wel voor onze zoon, het lijkt me ook zo leuk om die twee spruiten met elkaar om te zien gaan (for better and for worse). Ik weet alleen niet of dit opweegt tegen de voordelen die we zien om (even oneerbiedig gezegd) het bij zoon te laten.

Ik weet echt niet hoe we uit deze keuze moeten komen.

(Oh ja, ik heb ook twee miskramen mee gemaakt en heb wel angst voor herhaling.)
L2014 & H2017
<<

Anoniem315

Bericht 26 Mei 2015 20:00

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Eigenlijk heb ik precies hetzelfde gevoel als jij hebt.

Volgens mij is het idee van 'ik wil een tweede' in mijn geval voor een groot deel hormonaal ofzo. De voordelen staan toch wel wat in de schaduw van de nadelen.
<<

Bonheur

Noob

Berichten: 157

Geregistreerd: 25 Dec 2014 18:42

Bericht 26 Mei 2015 22:58

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik kom ook uit een groot gezin, maar heb niet tot zeer weinig contact met mijn broers en zussen. Iedereen heeft zijn eigen leven. Daarvoor zou ik niet voor een 2e gaan.

Wij houden het ook maar bij 1 kind. Gewoon omdat we daar tevreden mee zijn. Het is gemakkelijk met opvang, financiën en vooral de rust. Ik kan heel slecht tegen drukte en bij 1 kind kan ik het wel handelen.
Maar zielig vind ik het niet. Mijn dochter heeft een heleboel vriendjes en vriendinnetjes.
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2015 07:20

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik ben enig kind. Ik heb er vroeger echt niks aan gemist, je weet ook niet beter. En ik heb een ontzettend lieve moeder die me alle tijd en aandacht kon geven, dat is fijn.

Nu ik ouder ben vind ik het wel ontzettend jammer dat ik geen broer of zus heb waar ik mee ben opgegroeid. Als mijn moeder ouder wordt en zwakker (duurt nog heeeel lang hoop ik) dan komt alles op mij terecht. Ik zal alles alleen moeten doen. En als ze er niet meer is heb ik niemand meer om over haar te praten, omdat ik de enige ben met herinneringen aan mijn jeugd met haar. Als ik daar over na denk vind ik het echt heel erg jammer.

Dus enig kind vind ik ergens wel een beetje zielig, maar dat is meer een gevoel. Wil je maar één kind moet je dat doen, je bent niemand verantwoording schuldig en het is jullie eigen keuze!
<<

Anoniem301

Bericht 27 Mei 2015 07:21

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Francaise schreef:Dat vind ik als enig kind vervelend. Ik moet nu ze minder kunnen alles voor ze regelen en uiteindelijk als ze dood zijn, kent niemand mijn verleden meer. Natuurlijk ben je niet zielig en soms heb je geen keuze en het hoeft niet te klikken enzo. Etc. maar ik zou liever meer dan 1 kind willen.


Oja, precies wat jij zegt, had het nog niet gelezen :)
<<

Anoniem125

Bericht 27 Mei 2015 07:29

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Carrie schreef:Nu ik ouder ben vind ik het wel ontzettend jammer dat ik geen broer of zus heb waar ik mee ben opgegroeid. Als mijn moeder ouder wordt en zwakker (duurt nog heeeel lang hoop ik) dan komt alles op mij terecht. Ik zal alles alleen moeten doen. En als ze er niet meer is heb ik niemand meer om over haar te praten, omdat ik de enige ben met herinneringen aan mijn jeugd met haar. Als ik daar over na denk vind ik het echt heel erg jammer.

Dus enig kind vind ik ergens wel een beetje zielig, maar dat is meer een gevoel. Wil je maar één kind moet je dat doen, je bent niemand verantwoording schuldig en het is jullie eigen keuze!

Precies dit is de reden waarom ik het niet bij één wilde houden. Ik kan het zelf goed met mijn broers en zussen vinden, het is een unieke band die niet te vervangen is door bijvoorbeeld een goede vriendschap. Ik gun mijn kind (eren) dat ook.
<<

Babyboy

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2666

Geregistreerd: 21 Jan 2015 20:45

Woonplaats: Rotterdam!!!!

Bericht 27 Mei 2015 16:11

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Meid hier nog 1,

Wij hebben ook 1 kindje, en dan komt altijd de vraag waneer tweede, ik moet eerlijk zijn dat wij daar maar totaal niet aan denken!!,wij hiuden voorlopig bij 1 het is ook te combineren

Ooit tweede maar voorlopig paar jaar gaan we voor onze dingen
Zoon *
<<

M-G

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1158

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:39

Bericht 02 Jun 2015 00:21

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Eén kind vind ik absoluut niet zielig. De argumenten die hier soms voorbij komen, vind ik niet altijd rechtvaardig en toepasbaar voor en in ieder zijn leven. Het kan bij iedereen zo anders zijn. Ja ik heb twee broers maar toen mijn moeder overleed, had ik aan hen helemaal niets hoor. Ik was degene die alles regelde, er voor iedereen was en zorgde dat het gezin door bleef draaien, niet dankzij de "steun" van hen.
Verder kan ik het goed met ze vinden hoor maar als er echt iets is in mijn leven waar ik mee zit dan klop ik echt niet bij hen aan.

Dus zielig nee absoluut niet. Op dit moment hebben wij ook één kindje. Mijn vriend wilde altijd meer kinderen maar na de eerste, maar vooral na mijn miskraam (van de mogelijke tweede) twijfelen we allebei. Ik zou het wel willen maar op dit moment zie ik realistisch gezien, meer nadelen dan voordelen.

De garantie dat meerdere kinderen iets aan elkaar gaan hebben, heb je nooit, daar zou ik het ook nooit voor doen.

Ik krijg ook regelmatig de vraag wanneer de tweede komt, als ik zeg: misschien wel nooit, kijken ze mij soms met een scheef gezicht aan... Maar ik lig er niet wakker van. Wij zijn momenteel ontzettend gelukkig met zijn drieën. Iedere beslist dat voor zichzelf daar hebben anderen zich niet mee te bemoeien. Mochten ze dat wel doen dan krijg ik altijd het idee dat ze zelf geen gelukkig leven hebben en dus dat van een ander maar moeten neerhalen.
Afbeelding
<<

Anoniem211

Bericht 02 Jun 2015 08:21

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik vind het niet zielig, maar ik merk zelf hoeveel ik aan mijn broers en zus heb en hoe fijn ik het vind dat we met meerderen zijn dus dat wilde ik voor mijn kinderen ook.

En trouwens, je kunt zoveel nadelen aan een tweede en voordelen aan nummer 1 opnoemen maar gevoel gaat toch een keer overheersen haha. Meestal zie je die nadelen niet meer zo als de kinderwens gaat overheersen. Succes met jullie keuze! :)
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 02 Jun 2015 10:09

Re: Bewust 1 kindje wat vinden jullie daarvan ?

Ik krijg die vraag nu al heel vaak, of er geen tweede komt en ons ventje is nog maar een half jaar. Ik vind het een lastige vraag omdat ik heel graag een tweede kindje wil en voor mijn gevoel zou het perfect zijn als er zo'n 2.5 jaar tussen zou zitten. Maar ik heb tijdens mijn zwangerschap 9 maanden over gegeven en ik kon echt bijna niks, mijn lichaam schreeuwde om rust ( overgeven en hoge bloeddruk)de kans op een tweede zwangerschap die weer zo verloopt is vrij groot en dan kan ik dus niet voor onze zoon zorgen. Om die reden wachten we waarschijnlijk wat langer, tot hij op school zit bijvoorbeeld, of het moet al veel eerder enorm gaan kriebelen.

Ik vind er ook niks van als mensen maar 1 kindje hebben, dat moet ieder voor zich weten. Voor mijzelf voelt het niet compleet en kan ik me er nu nog niet bij neerleggen dat dit meteen de eerste en laatste keer is dat we dit allemaal meemaken ( zwangerschap, bevalling, babytijd).
Ik heb zelf ook geen hele sterke band met mijn broer, we zijn te verschillend, mijn moeder zei vroeger al dat we naast elkaar speelde, maar niet met elkaar. We hadden ook niet veel ruzie en dat is nog steeds zo eigenlijk. Maar ik ben toch wel blij dat hij er is, als we elkaar zien is het echt wel gezellig en inderdaad wat hier genoemd wordt, als onze ouders er ooit niet meer zijn dan delen we die herinneringen en staan we (op het eind) ook samen voor de zorgen. Wat mij betreft geen reden om een kindje te krijgen als je die wens niet meer hebt, maar ik persoonlijk vind het wel prettig.
25-11-2014 & 09-06-2017
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers