Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


In je eentje naar Australië?

<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 29 Mei 2015 19:49

In je eentje naar Australië?

Volgend jaar Februari ben ik klaar met mijn studie en wil ik eindelijk mijn lang gekoesterde wens waar maken; backpacken door Australië.

Ik ben daarom benieuwd of er hier meiden zijn die er geweest zijn, alleen of met vriend/anderen?
Hoe lang zijn jullie geweest? hoeveel hebben jullie uitgegeven? Hoe hebben jullie rondgereisd?
Heeft er iemand ervaringen met de hop on/hop off bus die het hele land doorgaat?
Wat is de mooiste route? bezienswaardigheden die je volgens jullie écht niet over mag slaan? Of juist dingen die echt overrated zijn?

Ik ben pas in het eerste stadium van mijn voorbereidingen, beetje aan het inlezen en rondkijken, grofweg een route uitstippelen en kijken wat de kosten zijn....

Iemand enig idee of 4 weken rondreizen voor 3500 euro haalbaar is?
<<

Caro

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 8396

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:26

Bericht 29 Mei 2015 22:51

Re: In je eentje naar Australië?

Jawel, dat is wel haalbaar. Ik ben met ex vier weken rondgetrokken, met camper, en alles inclusief (vliegtickets ook) waren we rond de 5000 kwijt. Daar zaten ook drie binnenlandse vluchten hij en veel excursies.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 30 Mei 2015 00:26

Re: In je eentje naar Australië?

argh, alles getypt en toen was ineens alles weer weg :( Maar je budget is prima, daarmee heb je gemiddeld 150 dollar per dag te besteden! Een overnachting in hostels kost je gemiddeld 27 dollar en als je ontbijt, lunch en diner buiten de deur doet dan denk ik dat je gemiddeld 35 dollar kwijt bent (kan goedkoper als je alleen maar de 5 dollar combodeal bij de subway doet en 's avonds naar domino's voor een pizza van 5 dollar :))

Een vriendin van me gaat het einde van het jaar deze kant op voor 4 weken en gaat langs alle hoogtepunten. Zij heeft haar reis helemaal gepland via triphobo.com. Wellicht een idee om daar even op te kijken? Ik kan kijken of ik haar schema voor je kan kopieren en naar je kan sturen als je dat wilt.
<<

Feline

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4488

Geregistreerd: 11 Sep 2013 17:02

Bericht 30 Mei 2015 00:28

Re: In je eentje naar Australië?

Ik vroeg trouwens m'n vriend om advies en zijn antwoord was: kijken of je direct bij aankomst in Sydney een ticket naar Nieuw Zeeland kan vinden haha

Wij zijn nogal verliefd op NZ geworden en lijkt mij ook makkelijker bereisbaar in 4 weken maar ik heb ook nog niet heel veel toeristische dingen gedaan in Australie dus ik denk een beetje oneerlijk! :)
<<

Chook

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 9

Geregistreerd: 28 Mrt 2015 23:43

Bericht 30 Mei 2015 02:50

Re: In je eentje naar Australië?

Ik heb zelf door Australie gereisd en woon er nu al weer een aantal jaar, en het is zeker te doen voor dat geld! Australie kan een erg duur land zijn, maar er zijn ook veel manieren om te bezuinigen, vooral op eten. En als je met de Greyhound reist kan je ook de nachtbus nemen, wat je weer een overnachting scheelt.

Qua route zou ik eerst kijken wanneer je precies wilt gaan, en welke kant van het land je wilt zien. Als je voor de oostkust wilt gaan, zou ik in februari van zuid naar noord gaan, omdat het tegen die tijd begint af te koelen in het zuiden en het regen en cycloon seizoen is in het noorden. Als je het andersom doet heb je kans dat je je reis begint met noodweer en eindigt met de eerste koude nachten (dagtemperatuur is nog steeds goed hoor!).

Bezienswaardigheden vind ik verder heel erg moeilijk oordelen, ligt er echt heel erg aan wat je interesses zijn en waar je naar toe gaat. Er zijn best wat dingen en plaatsen waar ik zelf niet echt van onder de indruk was, of die ik te veel geld of zonde van mijn tijd vond voor wat het was, waar anderen wel heel erg van onder de indruk waren en andersom.

Heb je zelf al een idee wat je graag zou willen zien en doen?
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 01 Jun 2015 09:12

Re: In je eentje naar Australië?

Ik ben er 5 jaar geleden geweest, deels met iemand samen en deels alleen. Ik ben er 3 maanden geweest en ben van Cairns naar Melbourne gereisd en naar Uluru/outback en Tasmanie geweest. Ik heb €5500 excl ticket (van €1100) uit gegeven, veel geld maar dan heb ik wel alles gedaan en gezien wat ik wilde. Heb ook met de Greyhound gereisd, heel goed te doen! Als ik jou was zou ik proberen om minimaal 5 weken te gaan, 4 weken lijkt mij best kort en moet je naar mijn idee strak plannen. De oostkust is toeristisch, westkust schijnt ook heel mooi te zijn maar minder toeristisch. Hoogtepunten van mijn reis vond ik Whitsundays, Fraser Island, Uluru/Ayers rock en Tasmanie. Als je de tijd en budget hebt zou ik zeker Tasmanie overwegen, zooo mooi!
Ik kan er nog veel meer over vertellen, mocht je meer inhoudelijke vragen hebben kan je me een PM sturen. :)
<<

Anoniem205

Bericht 01 Jun 2015 09:41

Re: In je eentje naar Australië?

Is dat inclusief of exclusief ticket?
Wat je qua tickets nog kunt uitzoeken is of het goedkoper is om vanaf bijvoorbeeld Dusseldorf ofzo te vliegen. Destijds (maar dan heb ik het over 2009) scheelde mij dat 600 euro met vliegen vanaf Schiphol!

Ik heb mij destijds (krappe 3 weken) beperkt tot Sydney en daarna een binnenlandse vlucht naar Brisbane. In Brisbane een auto gehuurd, we zijn toen op de bonnefooi naar een paar plekken geweest. Absoluut niet efficiënt, maar dat kwam door de reis van mijn vriend. We hadden samen slechts 10 dagen en ik had weinig zin om honderden kilometers te moeten maken (hij had nog geen rijbewijs). Onze trip was op deze manier leuk, fijn en typisch ons. We hebben vooral genoten in de Steve Irwin Zoo en op Frasier Island.
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 01 Jun 2015 21:50

Re: In je eentje naar Australië?

Hoi!

Sorry voor de late reactie...
Mijn budget is bij voorkeur met ticket, maar ik besef me dat dat misschien best krap kan gaan worden. Op zich heb ik wel iets meer budget, maar ik wil het wel een beetje redelijk houden.

Kan iemand me vertellen hoeveel je ongeveer kwijt bent aan een overnachting? ik wil het een beetje afwisselen tussen de goedkopere hotels en de backpackers hostels, omdat ik ook weer geen zin heb om 5 weken lang mijn slaapkamer met 10 mensen te delen... dus een beetje 50/50.
Als ik in Sydney ben kan ik bij een vriendin slapen die daar al jaren woont, dat scheelt alweer iets.

Ik zie op Kilroy inderdaad vaak aabiedingen van de Greyhound voorbij komen, dat is inderdaad wel de manier waarop ik grotendeels wil reizen.
Zijn die bussen echt zo relaxt als ze eruit zien? goed te doen voor nachtritten enzo?
Ik had namelijk voor thailand ook een plek gereserveerd in soortgelijke bus voor een nachtrit, maar dat bleek achteraf een gammele bus uit het jaar 0 te zijn, vreselijk!

De route in grote lijnen (even de grote steden genoemd, wil wel meer tussenstops maken natuurlijk) die ik wil gaan maken is;
sydney - brisbane - cairns - alice springs - adelaide - melbourne - sydney.

Dat is nog maar het idee wat ik heb, ik moet me er echt nog veel meer in gaan verdiepen.... ben echt pas in het begin van mijn ideeën en plannen, dus als jullie tips of aanraders/afraders hebben hoor ik het heel graag :)

En Oreo dank voor de tip over dusseldorf, ik ga meteen eens kijken wat dat scheelt.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 01 Jun 2015 22:19

Re: In je eentje naar Australië?

Greyhound zijn gewoon van die touringcars die je hier ook hebt. Op zich wel comfortabel dus. Ik heb er geen nachtritten mee gedaan. Verder is het erg makkelijk. Online vind je het reisschema en van te voren kan je dus kiezen waar je gaat in en uitstappen. Voor de variatie zou je kunnen kiezen om tussen Adelaide en Melbourne of Melbourne en Sydney (of allebei) een 'georganisserde reis te doen. Doe je er 3 of 4 dagen over, zie je alle highlights, leuk gezelschap (vooral backpackers), overnachtingen bij in begrepen. Kost zo'n 350/400 dollar (destijds). Kan bijvoorbeeld met Oz Experience of iets van Groovy Grape (weet niet meer hoe het precies heet). Easy Rider is ook goed, maar weet niet of ze ook de oostkust doen.

Overnachtingen waren toen ik er was tussen de 15 en 30 dollar per nacht. Vaak heb je ook korting als je (voor een klein bedrag) lid wordt van iets als vip backpackers of cjp.
Ik zou verder goed kijken wat je zelf kan boeken, tegenwoordig vindt je alles op internet. Soms is het duurder om het via een organisatie als Kilroy te doen.
<<

Jorja

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2778

Geregistreerd: 01 Sep 2013 21:55

Bericht 01 Jun 2015 22:21

Re: In je eentje naar Australië?

Oh en overigens wil je wel heel veel in 4 weken. Als je niet overal maar heel kort wil zij zal je binnenlandse vluchten moeten nemen. Het zijn echt grote afstanden!
<<

JaneDoe

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2138

Geregistreerd: 07 Sep 2013 19:12

Bericht 01 Jun 2015 22:32

Re: In je eentje naar Australië?

Dankjewel Jorja!

Ik had minimaal 4 weken in mijn hoofd, maar afhankelijk van wat er lukt in mijn budget wil ik ook het liefst langer.
Hoe langer hoe beter :) , maar even afwachten hoe dat financieel uitpakt...
<<

Vajen

Gebruikers-avatar

Kwebbel

Berichten: 382

Geregistreerd: 10 Okt 2013 18:00

Bericht 02 Jun 2015 07:50

Re: In je eentje naar Australië?

Oei jouw route lijkt me behoorlijk krap ik 4 weken, Cairns-sydney (/Melbourne) is al net aan in 4 weken. Tip; informeer of zoek uit of het het handigst is om van noord naar zuid te reizen of andersom ivm het weer. In de route zoals je hem nu neer hebt gezet kan je ook nog overwegen om vanaf Melbourne naar huis te gaan, dat scheelt weer een stuk. Tenzij je nog een keer naar je vriendin wilt natuurlijk.
Ik sliep vaak in YHA hostels, misschien wel ietsje duurder maar ik vond ze altijd fijn en netjes/schoon. Geen bedbugs en seksende mensen op de kamer zoals je in die party hostels wel eens hebt. Van YHA kan je een kortingspas kopen en toen hadden ze een deal met iets van 10 nachten voor een X prijs ofzo.
Wat betreft de bussen; ik kan niet slapen in een bus dus ik vind dat sowieso niet fijn, maar de bussen zijn wel gewoon goede en geen gammele bussen. Australie is gewoon westers he, niet te vergelijken met Thailand ;)

Terug naar Reizen & vakanties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers