Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Het grote borstvoedingstopic

<<

Anoniem186

Bericht 24 Mei 2015 06:50

Re: Het grote borstvoedingstopic

Het borstvoedingstijdperk is hier definitief afgelopen!
Zoon dronk af en toe nog eens. De laatste weken helemaal niet meer. En toen wilde hij afgelopen donderdag toch nog een keer drinken. Maar hij kan het niet meer, goed aanhappen en drinken.
Nooit meer een kindje aan de borst! Op naar een nieuwe fase!
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 27 Mei 2015 11:04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lijkt me een heel apart gevoel Jans maar het klinkt alsof je er vrede mee hebt.

Hier blijft het een zoektocht. Gistermiddag belde toevallig 'onze' verpleegkundige van het consultatiebureau. Ze had begrepen van haar collega die D. vorige week gewogen heeft over zijn onrust, zijn oversture huilbuien en zijn vele voedingen en wilde even horen hoe het ging. Ze denkt dat D. en ik qua voeden in een soort vicieuze cirkel zijn geraakt en daar moeilijk uitkomen. Ook zij denkt dat D. zich wellicht beter gaat voelen wanneer hij minder vaak drinkt en zijn maagje en darmpjes wat meer rust zullen krijgen. Ze heeft (tegen alle borstvoeding adviezen in) me aangeraden om gisteravond eens een flesje flesvoeding te geven, in de hoop dat er zo een patroon doorbroken wordt. Zo gezegd, zo gedaan en D. heeft gisteravond twee keer een flesje flesvoeding gehad. Tussen die twee flesjes heeft hij twee uurtjes heel ontspannen geslapen. Zonder kreunen en met een heel ontspannen gezichtje. Wel drinkt hij maar weinig: zo'n 40-60 cc per flesje. Veel te weinig voor flesvoeding toch? Voor de nacht heb ik een voeding afgekolfd, de ene borst gaf zo'n 80 cc en de andere maar 20 ofzo. Mijn vriend heeft vannacht de eerste voeding overgenomen met de afkolfde melk, daardoor heb ik van 23.00-3.00 kunnen slapen. Ook de afgekolfde melk drinkt hij maar moeizaam, je moet hem het stimuleren om 40-50 cc naar binnen te krijgen. Na die voeding heeft hij keurig drie uren geslapen en vervolgens weer zo'n 40 cc gedronken. Daarna kwam hij om 5.00, 7.00, 8.30 en 10.00. Tussendoor weer erg onrustig in de zin van kreunen en huilen.

Ik heb gisteren ook contact met de huisarts omdat wij en het consultatiebureau in de richting van een verborgen reflux denken maar de huisarts wilde daar niks van weten. Volgens hem is reflux een modeterm, bla bla. Hij dacht dat mijn voeding misschien niet voldoende voedingsstoffen bevat, dus daar twijfel ik nu ook lekker over natuurlijk.

Ik voel me gewoon erg onzeker en gigantisch falen als moeder omdat het me maar niet lukt om mijn kind te begrijpen en hem tevreden te stellen met mijn borstvoeding.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

ChiQ

Bericht 27 Mei 2015 11:11

Re: Het grote borstvoedingstopic

Dat zou ik héél snel loslaten, Lady. Er komen als moeder echt héel veel momenten aan dat je je kind niet begrijpt. Hoeft ook niet, je doet wat je kan, je zorgt voor hem en je mag echt heel hard balen dat het zo'n onrustmakertje is. Je hebt er als ouder maar mee te dealen. Julian was ook zo, is nog steeds zo. Sommige baby's zijn zo en het had mij zo veel makkelijker af kunnen gaan als ik wat meer wist los te laten. Ik zat maar boven op met alles ipv er relaxter in te gaan staan en dingen te accepteren zoals ze zijn.

Desalniettemin, als jij denkt/voelt dat er iets met je baby is dan kan die huisarts je wat.
<<

Anoniem313

Bericht 27 Mei 2015 11:31

Re: Het grote borstvoedingstopic

Helemaal eens met Chiq. Wat jij doet is het tegenovergestelde van falen: je hebt het beste met je kindje voor en zoekt naar oplossingen. Dat is wat kinderen nodig hebben; je bent dus een hele goede moeder juist.
Babies zijn raadsels: wat het ene moment goed werkt, gaat het volgende moment helemaal niet en net als je denkt dat je bepaald ritme of iets dergelijks te pakken hebt, gaat alles weer anders. De kunst is het zoveel mogelijk te accepteren en erop te vertrouwen dat jullie met liefde en zorg toezien op je kleintje en dat het daarmee goed komt. Ik weet dat dit allemaal makkelijker is gezegd dan gedaan :) maar echt hoor, je doet het heel goed.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 27 Mei 2015 11:48

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik wil er zo graag weer zo relaxed instaan als de eerste twee weken, maar het lukt niet zo goed. Ik wil zijn gedrag zo graag analyseren en begrijpen, ik zit er inderdaad vast veel te veel bovenop.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Mesa

Noob

Berichten: 5

Geregistreerd: 23 Mei 2015 19:43

Bericht 27 Mei 2015 12:05

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ben hier nieuw op het forum, maar heb je posts de afgelopen tijd wel gelezen en wil je toch even een hart onder de riem steken.
Als ik jou verhalen lees is het net alsof ik de babytijd met mijn dochter herbeleef. Mijn dochter is de eerste tijd ook heel onrustig geweest, veel huilen, heel veel aan de borst willen, overdag niet in haar bedje willen slapen.
We zijn er ook weken mee in de weer geweest. Je wil tenslotte het beste voor je kind. En het gevoel van falen herken ik enorm.
Maar echt waar, je bent een geweldige moeder. Je geeft hem liefde aandacht, en schakelt hulp voor hem in als het nodig is. Meer kun je niet doen, dus twijfel echt niet aan jezelf!
Het is heel moeilijk hoor, je bent net moeder, helaas is er geen gebruiksaanwijzing meegeleverd bij zn geboorte ;-
) . Je moet elkaar leren kennen en dat heeft tijd nodig, maar probeer het inderdaad los te laten. En het wordt beter hoor, echt ( een zinnetje wat ik in die tijd niet kon horen haha, dan dacht ik ja en wanneer dan, maar dat moment komt! ).
Als je toch denkt aan verborgen reflux ( wat uit jou verhaal ook heel logisch klinkt ) zou ik toch een doorverwijzing vragen ( desnoods bij een andere huisarts als je bij een groepspraktijk zit ).
<<

Anoniem166

Bericht 27 Mei 2015 12:18

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lady, als jouw zoon na de flesvoeding wel rustig heeft geslapen, dan lijkt het mij eerder te maken hebben met een snelle (heftige) tsr dan met verborgen reflux. Heb je al geprobeerd om de tsr even weg te laten stromen als D. hem heeft opgewekt? Mijn tsr en melkstroom zijn ook behoorlijk snel. Mijn zoon moet er enorm tegen drinken en laat vaak los, drinkt onrustig, moet veel boeren en heeft ook wat sneller krampen. Inmiddels is hij drie maanden oud en zijn de krampen wel voorbij. Het verslikken en lucht inhappen helaas niet. Ik hou me er aan vast dat het uiteindelijk beter wordt, dat duurt wellicht even, maar borstvoeding is nou eenmaal vaak niet heel makkelijk.

Dat D. zo weinig uit de fles drinkt (of dat nou borstvoeding of flesvoeding is) lijkt mij normaal. Hij is gewend vaak te drinken, en dan drinkt hij dus ook kleine beetjes en geen grote hoeveelheden. Mijn zoon dronk bij de opvang vorige week ook maar 30 cc uit de fles.

Twijfel niet aan jezelf, het is echt een investering soms om borstvoeding te geven en het vraagt veel van je. Ik denk dat iedere moeder soms het idee heeft haar kind niet te begrijpen. En als je dan daarbij borstvoeding geeft wat niet gelijk op rolletjes loopt, dan heb je er nog extra twijfel bij. Dat is normaal.
Als je het gevoel hebt dat de huisarts je afscheept, dan zou je kunnen vragen om een andere huisarts. Waar het om verborgen reflux gaat, zou ik wel in je achterhoofd houden dat ze tegenwoordig volgens mij niet zo snel medicijnen geven, maar alleen als het kind bijvoorbeeld niet groeit en er echt last van heeft.
<<

Lady

Gebruikers-avatar

Forumfossiel

Berichten: 15895

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:23

Bericht 27 Mei 2015 13:00

Re: Het grote borstvoedingstopic

Bedankt! Ik vind het fijn om te horen dat men het zo herkent (want zo afwijkend is het dan dus blijkbaar niet) en ook dat het echt beter gaat worden. Ik ervaar die zin niet als dooddoener maar aan iets waar ik me aan vast kan houden. Al is dat nu inderdaad nog moeilijk voor te stellen :).

Sanne, als mijn borsten erg vol zijn kolf ik inderdaad eerst wat melk weg, zodat D. minder hoeft te klokken om het weg te krijgen. De laatste dag voelden mijn borsten juist erg leeg aan. Ook lig ik vaak achterover bij het voeden, zodat hij tegen de zwaartekracht in moet drinken. Ik merk overigens dat mijn rechterborst door het kolven gelijk weer overproductie krijgt. Heb hem de laatste keer maar niet helemaal leeggekolfd.
28 april 2015 - Lieve D, your first breath took ours away..

12 mei 2018 - Lieve J, little hero!
<<

Burn

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9453

Geregistreerd: 19 Jul 2014 16:27

Bericht 27 Mei 2015 13:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Lady, ik wil je even een dikke knuffel geven! Heb 't met je te doen!
Twijfel niet aan jezelf! Nergens voor nodig! Je bent een goede moeder! :hug:
08♡02♡2018
07♡04♡2020
<<

Anoniem166

Bericht 27 Mei 2015 13:33

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoe kolf je voor de voeding, Lady? Met een kolf of met de hand? Ik zou eigenlijk alleen de tsr weg laten lopen, en niet bijkolven met hand of kolf. Dan kolf je al gauw wat te veel af en dan zorg je dat de productie zich in stand houdt of nog erger wordt. Bij mijn dochter deed ik dat destijds ook en zat ik echt overvol.

En heb je al eens borstcompressie toegepast? Dat kan D. helpen om de vettere melk binnen te krijgen, waardoor hij én meer verzadigd is én minder krampjes krijgt.
<<

Anoniem 146

Bericht 27 Mei 2015 13:43

Re: Het grote borstvoedingstopic

Pittig he Lady? Probeer vertrouwen te hebben! Ik vind het ook nog steeds moeilijk. (dochter is nu 4 maanden)

Ik ben sinds twee weken weer aan het werk. Mijn productie is echt net - net. En misschien wel net iets te weinig.
Misschien had ik dat al eens verteld bij mijn 101 andere BV vragen.
Nu heb ik borstvoedingsthee gekocht. Ik gebruik het pas twee dagen dus geen idee of het (gaat) werk(en)(t).
Ik geef gemiddeld gezien om de dag 1 fles kv. Dat vind ik jammer, maar ik kan me erbij neerleggen. Ik heb een voorraad in de vriezer die ik liever bewaar voor dagen op het kdv of andere onvoorziene situaties.
Maar ik wil gewoon erg graag mijn productie omhoog. Ik heb dagen lang nagekolft. (pfff). Ik merkte niet veel verschil.
Mijn opbrengst is gemiddeld 120-150 per kolfmoment. Naarmate de dag vordert wordt dit minder en in de avond lijk ik 'op'.
Ik drink écht genoeg nu. Wat kan ik nog proberen? Ik denk vaak te clusteren maar ik vind het meer tutten dan actief drinken en vraag me af of het wel clusteren is.
Wie heeft nog tips?
<<

Anoniem166

Bericht 27 Mei 2015 15:36

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs. Jansen, wat vervelend dat je productie net aan is. Het zou fijn zijn als het iets meer is he? Kun je de voedingen net wat beter bij elkaar kolven.

Wat je zou kunnen proberen:
- havermout eten
- anijs (beschuit met muisjes)
- borstvoedingsthee van Pyramide (kabouterthee).

En heb je al eens aan powerkolven gedaan? Dat kan op verschillende manieren, zie deze link. Daarmee boots je het clusteren na en dat kan een oppepper zijn voor je productie.

http://www.moedermelknetwerk.nl/cluster ... mping.html
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 27 Mei 2015 17:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ik lees regelmatig mee, maar vind het lastig om advies te geven. Ik weet het eigenlijk al niet eens meer. Ik weet dat ik ontzettend onzeker ben geweest, maar puur luisterde naar zoon zijn behoefte. Ik heb heel lang schriftjes bij gehouden met tijden om maar te begrijpen waarom hij wanneer dronk of dat ik er pijl op kon trekken wanneer hij weer zou willen. Eigenlijk weet ik dat nu nog steeds niet (alleen dat hij 'aanklopt' wanneer we thuis zijn).

Wat ik eigenlijk wil zeggen, is dat jullie mama's het prima doen. Het komt vast helemaal goed!
L2014 & H2017
<<

Anoniem 146

Bericht 27 Mei 2015 17:16

Re: Het grote borstvoedingstopic

Waar is die borstvoedingsthee te koop Sanne? De thee die ik nu heb ben ik de naam van kwijt. Er zit Venkel en Karwij in.

Ik ga zo even bekijken wat powerkolven is. Bedankt voor je reactie. :)
<<

Valerie

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 653

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:25

Bericht 27 Mei 2015 18:15

Re: Het grote borstvoedingstopic

Mrs.Jansen, Die thee is o.a. te koop bij Ekoplaza. Denk dat het ook wel bij andere natuurvoedingswinkels te koop is.
Make happy memories
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Mei 2015 20:45

Re: Het grote borstvoedingstopic

120-150cc per kolfmoment is heel netjes mrs jansen! Hoe lang ben je weg op een werkdag, en hoe vaak kolf je? Kruiden e.d. kunnen ondersteunen, maar vooral vaker kolven of voeden verhoogt de productie. Misschien helpt het de tijd tussen kolfbeurten wat te verkorten. Wat de productie ook vaak verhoogt, is wisselvoeden. Hierbij wissel je elke keer als de melk wat minder begint te stromen van borst. Zodoende kun je ipv 1 of 2 misschien wel 4,5,6 borsten per voeding geven. Mocht je enkelzijdig kolven, dan kun je dit ook wanneer je kolft toepassen: telkens wanneer de melk minder begint te stromen, wisselen van borst. Wat ook kan helpen is borstcompressie. Als je op YouTube zoekt op 'Newman breastcompression' dan vind je daar duidelijke filmpjes van.
februari 2012
november 2015
<<

Tiramisu

Kwebbel

Berichten: 450

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:06

Bericht 27 Mei 2015 20:47

Re: Het grote borstvoedingstopic

Oh, en vaak heeft tussen voedingen in kolven meer effect, dan nakolven terwijl er niet veel meer komt. Effectiever is om na bijvoorbeeld 30min of een uur nog eens te kolven.
februari 2012
november 2015
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Mei 2015 18:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Even een domme vraag hoor. Na een voeding heb ik nog steeds dat ik me een beetje rozig voel, ik kan me er nooit toe zetten om direct iets op te pakken of aan de slag te gaan. Is dat herkenbaar?
L2014 & H2017
<<

Spencer

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11135

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:18

Bericht 31 Mei 2015 18:44

Re: Het grote borstvoedingstopic

Ja dat klopt dat je je zo voelt hoor. Heel normaal.
R. 2013
D. 2016
<<

Fiederilsje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6516

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:44

Bericht 31 Mei 2015 18:59

Re: Het grote borstvoedingstopic

Gelukkig, thanks. Dacht dat het iets raars was.
L2014 & H2017
<<

Wolfinschaapskleren

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2141

Geregistreerd: 22 Apr 2014 09:27

Bericht 31 Mei 2015 19:02

Re: Het grote borstvoedingstopic

Komt door het stofje wat vrij komt tijdens het voeden :).
Ik heb er de ene keer meer last van dan de andere.
<<

Anoniem142

Bericht 31 Mei 2015 19:10

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat je nog zou kunnen proberen om de productie tijdens het kolven te verhogen, is de kolf even uitzetten als je denkt dat er vrijwel niets meer uit kan komen met kolven. Als je 'm dan weer aanzet ontstaat er waarschijnlijk weer een nieuw toeschietreflex. Dat werkt productieverhogend en bij mij kwam er soms zo nog 20cc extra per kant.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5873

Geregistreerd: 02 Sep 2013 05:56

Bericht 01 Jun 2015 07:24

Re: Het grote borstvoedingstopic

Wat zijn kindjes toch verschillend he! Omdat mijn zoon niet goed groeide zijn we al vrij snel over gegaan op kolven en flesjes geven en toen zag ik dus ook precies wat hij dronk (later ben ik weer live gaan voeden maar ook weer gaan werken waar ik dus kolf, dus ik doe beide) en langzaam aan zijn we over gegaan op een schema ( al voor dat ik ging werken met 15weken) van 7-11-3-7-11 en eventueel nog in de nacht en ik geef echt al wel 1.5 maand flessen van 190cc afgekolfte melk mee naar de oppas, dat drinkt hij meestal wel op of hij laat 10 cc staan of zo.
's Avonds dronk hij een stuk minder bij mij, dat merk ik nu ik de laatste voeding over gegaan ben op kunsvoeding ( ik wil langzaam aan de borstvoeding afbouwen) en nu kan hij opeens de hele nacht zonder voeding en heeft hij in de ochtend ook geen honger.

Lady, weer een ander idee/ advies, leg het vooral naast je neer als je er niks mee kan. Maar waarom kolf je niet een dag of twee alle voedingen en geef je alles uit de fles. Uit de fles drinken kost minder energie en misschien drinkt hij dan iets grotere hoeveelheden in 1 keer dan dat hij normaal zou doen en is hij dus langer verzadigd. Op die manier worden zijn darmpjes minder keren per dag geprikkeld ( omdat je aangeeft dat hij ook last heeft van krampjes) en misschien is hij dan wel wat meer tevreden?
En misschien proberen om zijn bedje iets schuin te zetten, dus een "telefoonboek"onder de poten? Dat zou hem misschien wat kunnen helpen als hij daadwerkelijk reflux heeft.

Van dat niet samen kunnen slapen herken ik, ik draai heel veel in mijn slaap en kan ook echt niet slapen als ik in dezelfde houding moet blijven liggen met de kleine.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Anoniem 146

Bericht 01 Jun 2015 14:58

Re: Het grote borstvoedingstopic

Hoi meiden,

Ik ben aan verschillende theeën (Kabouter feest, Wedela en Biover en kolf tussendoor daar waar het uitkomt. Ik heb al 4 dagen geen kunstvoeding meer gegeven. Het lijkt te helpen. Ik zeg het lijkt, want uitgerekend gisteren ging ik weer menstrueren (bluh). Mijn opbrengst is nu dus minder. Ik hoop dat het daar aan de menstruatie ligt. Ik heb hoop!

Hoe geven jullie JBPM? Ik maak een papje, helaas wordt het vakkundig naar buiten gewerkt en wordt er dus nog vrij veel gespuugd. (bij afgekolfde melk gaat het natuurlijk in het flesje)
Laatst gewijzigd door Anoniem 146 op 02 Jun 2015 11:36, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

Happydobby

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3343

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:09

Bericht 01 Jun 2015 21:46

Re: Het grote borstvoedingstopic

M:21072011
J :08012014
VorigeVolgende

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: sarah1985