Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Wat is jouw minimale buffer?

<<

Anoniem120

Bericht 22 Mei 2015 13:01

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Wij hebben de laatste 5 jaar 30 000 bij elkaar gespaard en daar heel veel voor gelaten zoals een paar jaar geen auto gehad. Ons idee was nu we een kindje hebben beide een stuk minder te werken en dit zo op te vangen de aankomende 4 jaar om toch nog veel te kunnen doen + als buffer. Nu ik minder werk merk ik dat we het wel echt nodig hebben voor grote uitgaven die we eerst zo konden doen. Is nu ook al een stuk van op.

We werkte allebei fulltime dus konden goed sparen.
Nu sparen we niet meer, we proberen het wel maar elke keer komt er iets en dan gaat het toch weer op.
<<

Anoniem178

Bericht 22 Mei 2015 17:50

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Ik wil minimaal 3000 hebben staan, maar dat is puur gebaseerd op gevoel. Toen het goed fout ging, relatie uit waardoor ik moest verhuizen en een nieuwe inboedel kopen en de week erna mijn auto, tv en wasmachine sneuvelden heb ik alles van mijn vakantiegeld en salaris kunnen betalen. Halfjaar niet kunnen sparen, maar buffer aanspreken was niet echt nodig.

Voor mij betekent een buffer vooral vrijheid. Een spontaan weekendje weg boeken zonder te hoeven kijken of het geld ervoor is. Die dure schoenen kopen zonder te wachten op het volgende salaris. Niet bang te hoeven zijn voor een tegenvaller, want got that covered.

Op zich snap ik buffers van 20.000 best goed. Da's er zo doorheen als je hoge lasten hebt en een jaar werkloos bent. Koophuis kan ook veel kosten inderdaad.
<<

Anoniem170

Bericht 22 Mei 2015 17:55

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Ik wil minimaal 5000 euro hebben. Ik woon alleen, uitzendbaan, tja als dat wegvalt.. ik vind het een geruststelling dat ik dan nog een paar maanden vooruit kan.
En verder snap ik niet zo goed waarom het mensen een rotgevoel geeft als je weinig op de spaarrekening hebt en ziet dat anderen meer hebben.
Het is ook vaak ook een kwestie van keuzes maken, en wat je belangrijk vindt in het leven.
<<

Anoniem123

Bericht 22 Mei 2015 20:03

Re: Wat is jouw minimale buffer?

10.000. Maar we sparen sinds de komst van de kinderen echt veel minder. Dus dat is wel het minste wat ik erop wil hebben. Spaarrekening is er voor ons niet om leuke dingen mee te gaan doen (vakantie oid) maar echt voor onverwachte uitgaven.
<<

Anoniem315

Bericht 22 Mei 2015 20:25

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Geen idee. We hebben het hier nooit over gehad. Ik heb mijn hele leven al een goed spaarbedrag, dus ik hoef er ook niet over na te denken. Ik denk dat samen 20000 wel het minimale is.

En ondanks dat wij er wel warmpjes bij zitten, doen we ook nog leuke dingen hoor. We zitten niet op een sinaasappelkistje, maar hebben ook niet het duurste van het duurste.
<<

anoniem196

Bericht 22 Mei 2015 20:51

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Wij hebben ook een groot bedrag op de spaarrekening staan.
En proberen hier niet aan te komen.
Mijn man is Zzp'er. Als hij ineens geen werk meer heeft, of breekt zijn been en kan daardoor niet werken.
Hebben we genoeg op de spaarrekening om zeker een jaar de normale kosten allemaal te kunnen betalen.
<<

Anoniem286

Bericht 22 Mei 2015 23:34

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Ik wil graag een minimale buffer van 10000, echter zitten we er momenteel net wat onder. Ik wil de buffer elk jaar weer wat verhogen. Ik vind het gewoon erg fijn om wat extra's achter de hand te hebben voor bv een auto. Eerder zaten we wat lager in de buffer (5000) maar dat was toch niet voldoende toen onze auto kapot ging. Wil hem nu dus wat hoger hebben.
<<

Anoniem173

Bericht 23 Mei 2015 07:06

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Het is natuurlijk ook wel afhankelijk bijvoorbeeld welke eisen je stelt aan zaken als een nieuwe auto. Wij rijden jaarlijks 40.000 km. Dan kom je al snel op een diesel en het liefste eentje die zuinig is en wat nieuwer. Kost je toch snel 7500 euro. Wat geen overbodige luxe is als je veel rijdt. Net zoals een wasmachine leuk als je alleen bent een 2e hand maar met een gezin wil je wel iets betrouwbaars hebben.
<<

Anoniem140

Bericht 23 Mei 2015 09:31

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Atelier Madame schreef:Het is natuurlijk ook wel afhankelijk bijvoorbeeld welke eisen je stelt aan zaken als een nieuwe auto. Wij rijden jaarlijks 40.000 km. Dan kom je al snel op een diesel en het liefste eentje die zuinig is en wat nieuwer. Kost je toch snel 7500 euro. Wat geen overbodige luxe is als je veel rijdt. Net zoals een wasmachine leuk als je alleen bent een 2e hand maar met een gezin wil je wel iets betrouwbaars hebben.



Ik vind een auto van €8000 euro nou niet zo schokkend veel eerlijk gezegd, vaak kun je je oude auto ook inruilen. En ik heb een wasmachine van Marktplaats, de aankoopbon zat erbij hij was 5 maanden oud. Mensen gingen samen wonen en de tweede wasmachine was nog net iets jonger dus wilden ze deze kwijt.
<<

Zonnetje

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2452

Geregistreerd: 31 Aug 2013 21:49

Bericht 23 Mei 2015 09:45

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Miley schreef:
Atelier Madame schreef:Het is natuurlijk ook wel afhankelijk bijvoorbeeld welke eisen je stelt aan zaken als een nieuwe auto. Wij rijden jaarlijks 40.000 km. Dan kom je al snel op een diesel en het liefste eentje die zuinig is en wat nieuwer. Kost je toch snel 7500 euro. Wat geen overbodige luxe is als je veel rijdt. Net zoals een wasmachine leuk als je alleen bent een 2e hand maar met een gezin wil je wel iets betrouwbaars hebben.



Ik vind een auto van €8000 euro nou niet zo schokkend veel eerlijk gezegd, vaak kun je je oude auto ook inruilen. En ik heb een wasmachine van Marktplaats, de aankoopbon zat erbij hij was 5 maanden oud. Mensen gingen samen wonen en de tweede wasmachine was nog net iets jonger dus wilden ze deze kwijt.


Maar als je zoveel rijdt (wij rijden ook zoveel per jaar met de ene auto), dan is je auto na vijf jaar niets meer waard. Dus wij moeten iedere vijf jaar minstens 10.000 euro gespaard hebben, alleen al voor een auto. Mijn man heeft namelijk een grote auto nodig, omdat hij veel spullen mee moet nemen voor zijn bedrijf en hij gaat daar veel kilometers per jaar mee rijden, vandaar dat bedrag van minstens 10.000 euro. Dus voor mensen zoals wij is een buffer van 10.000 euro helemaal niet zoveel. Het is zo afhankelijk van de situatie van iemand.
<<

Anoniem140

Bericht 23 Mei 2015 09:51

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Ja dat is ook zo hoor, dat het afhankelijk is.
Ik zou ook echt heel graag een grotere buffer willen hebben (al keek ik net op mijn spaarrekening en er staat toch iets meer dan gedacht) maar ik heb echt geen minimaal bedrag in mijn hoofd.
Mijn ervaring is dat het vaak "vanzelf" goed komt, en ik heb de financiele onrust dus ook losgelaten.
Ik heb ook echt veel ellende gehad toen mijn ex weg gin, overal doken onbetaalde rekeningen op en incasso bureaus, en heb echt bijna 2 jaar moeten afbetalen en zelf bijna niks over gehad. Maar ik heb het toch altijd gered, ook met onverwachte uitgaves. Want hier is het vaak zo dat als ik iets extra's verdien het er aan de andere kant met een onvoorziene uitgave weer uitgaat. Maar goed, het zij zo. Ik wil me niet druk maken om geld, dat is eigenlijk gewoon een bewuste keuze bijna.
<<

minoessepoes

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 5878

Geregistreerd: 02 Sep 2013 06:56

Bericht 23 Mei 2015 10:12

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Wij hadden een heel mooi spaarbedrag en dat hebben we bijna helemaal in ons appartement gestopt waardoor we een relatief lage hypotheek hebben, daardoor weten we bijna zeker dat we niet met een restschuld blijven zitten als we dit ooit willen verkopen.
Doordat onze hypotheek relatief laag is kunnen we ook weer makkelijker sparen of dingen zoals een vakantie of een nieuwe bank van onze lopende rekening betalen, nu twee jaar en een baby verder hebben we weer ruim een bedrag met 4 nullen op de spaarrekening staan. We hebben een nieuwbouw appartement en echt alles is nieuw (ook de wasmachine en droger bijvoorbeeld) er zit dus allemaal nog garantie op, vandaar dat het dus ook minder erg was dat we even wat minder buffer hadden.
En wij hebben geen auto, niet nodig ook, dus daar hoeven we ook niet voor te sparen.

Ik denk dat je " nodige" buffer ook echt afhangt van je situatie, ben je afhankelijk van een auto, woon je in een oud huis, staat je baan op de tocht en kan je als stel je vaste lasten nog betalen als er 1 salaris wegvalt bijvoorbeeld. Die wasmachine kunnen vervangen vind ik overigens altijd zo'n onzin, die haal je al voor 50euro van Marktplaats als het nodig is.
25-11-2014 & 09-06-2017
<<

Ferme

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 19

Geregistreerd: 23 Mei 2015 22:26

Bericht 23 Mei 2015 22:41

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Mijn minimale buffer is altijd 15.000 euro Heb net mijn tuin aan laten leggen en mijn oude koophuis passeert de notaris voor 1 juli dus slinkt het bedrag weer naar beneden. Gelukkig krijg ik van de belastingdienst nog een leuk bedrag terug.
<<

Anoniem193

Bericht 23 Mei 2015 22:45

Re: Wat is jouw minimale buffer?

elk jaar geld sparen voor een auto zie ik niet als buffer, maar sparen met een doel.
Een buffer is m.i. een bedrag apart hebben staan voor onvoorziene dingen.
<<

Anoniem104

Bericht 23 Mei 2015 22:51

Re: Wat is jouw minimale buffer?

.
Laatst gewijzigd door Anoniem104 op 26 Mei 2015 11:55, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

PlugInBaby

Kwebbel

Berichten: 348

Geregistreerd: 04 Sep 2013 20:25

Bericht 24 Mei 2015 01:26

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Een minimale buffer heb ik momenteel niet denk ik. Zoveel als er nu op m'n rekening staat heb ik nooit gehad, dat dan weer wel. Verder woon ik tijdelijk weer thuis, als ik weer op mezelf ga wonen heb ik veel spullen nog in de opslag staan. Ook kan ik nu echt beter met geld omgaan dan een paar jaar geleden, toen ik nog samenwoonde waren we vaak blut. Ik reis graag, maar probeer dat echt zoveel mogelijk van 'lopend geld' te doen nu het nog kan. (Veel) kunnen sparen is ook leuk, maar ik kan ook wel erg uitkijken naar een plekje voor/van mezelf.
<<

Patsy

Bericht 24 Mei 2015 09:07

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Alibi schreef:elk jaar geld sparen voor een auto zie ik niet als buffer, maar sparen met een doel.
Een buffer is m.i. een bedrag apart hebben staan voor onvoorziene dingen.


Eens, ik zie dat ook als 2 verschillende dingen.
<<

Anoniem255

Bericht 24 Mei 2015 10:57

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Wij hebben voldoende dat als er iets stuk gaat, we een ander kunnen kopen. Ook nu ik zonder werk zit hoeven we ons geen zorgen te maken over het huis ofzo.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4383

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 24 Mei 2015 11:09

Re: Wat is jouw minimale buffer?

Ik vind het fijn om een buffer te hebben, maar tienduizenden euro's vind ik niet noodzakelijk. Bijna onze hele buffer zal straks op gaan aan ons nieuwe huis, maar dan is alles ook nieuw. Voor een wasmachine (het enige wat wel 6 jaar oud is) hoef ik geen grote buffer te hebben. We hebben een auto, maar die gebruiken we amper en zou ik dus ook niet veel aan uitgeven. Daarnaast hebben we het qua hypotheek zo geregeld dat m'n vriend het alleen ook kan betalen. Mocht ik werkloos worden (heb een jaarcontract dus wie weet) dan zitten we iig safe en krijg ik nog WW ook.
Vorige

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers