Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Sollicitatietopic

<<

Anoniem205

Bericht 18 Mei 2015 14:09

Re: Sollicitatietopic

Spannend Marin! Fijn dat het een goed gesprek was. Bij dezelfde organisatie als waar je nu zit?

Nee, ik heb het niet naar mijn zin nu. Sfeer is echt niet fijn, ga inmiddels met aardig wat lood in mijn schoenen naar het werk.

Eerste sollicitatiebrief is bijna klaar. CV is inmiddels aangepast. Ik heb er zin in!
<<

Anoniem119

Bericht 18 Mei 2015 14:10

Re: Sollicitatietopic

Oh jee dat is niet de bedoeling oreo. Hopelijk is het direct raak, succes!

Nee andere werkgever.
<<

Anoniem119

Bericht 18 Mei 2015 15:12

Re: Sollicitatietopic

Oh ik ben nu zo zenuwachtig direct. Heb ik mezelf wel goed genoeg gepresenteerd over de telefoon? Een van de voordelen van deze baan is een normaal maandag tot en met vrijdag 9 tot 5 rooster. Dat heb ik wel gezegd aan één van de voordelen, maar heb ik er nu niet te veel te nadruk op gelegd? Hoop het niet, zij begon zelf over dat ze dat heel goed van me snapte maar toch. En heb ik de salaris indicatie niet te hoog ingezet? Ik gaf al aan dat ik nu natuurlijk onregelmatigheidstoeslag krijg, dus heb wel hoog ingezet maar shit straks denkt ze dat t wel heel overdreven is. Ze overviel me ook echt met die vraag.

Hoe dan ook hoop ik echt enorm op een uitnodiging voor gesprek, hoop dat ik echt alles beter kan toelichten dan. In een telefoon gesprek van 20 min is dat toch lastig.
<<

Mizz_S

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 7536

Geregistreerd: 31 Aug 2013 23:04

Bericht 18 Mei 2015 16:56

Re: Sollicitatietopic

Spannend Marin! Ik snap je gevoel wel, ik heb dat gevoel ook altijd heel erg. Ik heb vanmiddag ook een gesprek gehad, en ik heb precies hetzelfde, je gaat toch over van alles zitten denken of je wel het goede gezegd hebt.
Ik had dus vanmiddag mijn eerste gesprek. Het ging best goed, maar ik weet verder nog niet echt wat ik er van moet denken verder. Ik hoor over twee weken ongeveer meer. Deze week heb ik dus nog twee gesprekken, een op woensdag en een op donderdag. En ik kreeg net weer een gespreksuitnodiging voor volgende week! Ik moet alleen kijken of ik dat gesprek nog kan verzetten, want op die tijd kan ik echt niet.
<<

Anoniem119

Bericht 18 Mei 2015 17:05

Re: Sollicitatietopic

Wow dat zijn veel gesprekken! Super goed iig! Spannend dat je zo lang moet wachten op antwoord van deze. Je hebt het vast goed gedaan maar die twijfels heb ik ook direct dan.
<<

Anoniem119

Bericht 19 Mei 2015 16:31

Re: Sollicitatietopic

Hele dag zitten wachten.. belde ze net toen ik bij de kassa stond om kwart over 5! Ze had voicemail ingesproken, maar alleen dat ze me niet kon bereiken en dat ze de deur uit ging en morgen wel weer terug belde.

Jaa shiitt.. direct zenuwachtig natuurlijk. Dus ik direct proberen terug te bellen, kreeg haar gelukkig te pakken, anders moest ik nog tot morgen wachten. En voor niks, want ze gaan me niet uitnodigen op een gesprek. Vet jammer. Ze dachten dat er toch anderen waren die net wat beter aansloten. Ik denk nu dat ik dus toch te hoog heb ingezet qua salaris, want verder sloot ik behoorlijk goed aan. Bummer. Ze belt me wel over twee weken terug of ze niet toch nog iemand zoeken.
<<

Anoniem205

Bericht 19 Mei 2015 16:50

Re: Sollicitatietopic

Jammer Marin! Je kunt het altijd nog specifiek vragen, want de opmerking 'anderen sloten beter aan' is zo'n generieke reden...

Hier vandaag definitief te horen gekregen dat mijn opdracht niet wordt verlengd. Had het al aan zien komen, maar de wijze waarop verdient niet de schoonheidsprijs. Dus nu definitief actief solliciteren. Heb alweer 2 vacatures gevonden
<<

Amandine

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4567

Geregistreerd: 02 Sep 2013 09:35

Bericht 20 Mei 2015 08:59

Re: Sollicitatietopic

Die reden wordt heel vaak aangegeven en als je dan doorvraagt krijg je ook geen specifiek antwoord. Tenminste, zo heb ik het vaak meegemaakt. Dan zijn er wel mensen die wellicht beter aansluiten, of jonger en daardoor goedkoper zijn, maar echt 'verbeterpunten' kunnen ze dan niet aandragen.
A 06-11-2017
M 23-03-2020
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 20 Mei 2015 09:36

Re: Sollicitatietopic

Ik zit even met iets. Ik heb morgen een tweede gesprek voor een baan waar ik in principe 40 uur ga werken. Nu loop ik sinds een tijd bij een psycholoog die alleen onder kantooruren werkt. Het is niet mogelijk om dit net voor of na het werk te plannen omdat ik nog een behoorlijke reistijd zal hebben. Minder uren werken kan misschien, maar met het salaris van 40 uur ga ik er eigenlijk al ietsje op achteruit ten opzichte van nu.

Hoe zouden jullie dit aankaarten? Ik had al bedacht om te zeggen dat het om fysio gaat vanwege het stempel. Maar ik wil wel eerlijk zijn omdat ik ooit al heb meegemaakt dat een baanaanbod werd ingetrokken omdat ik aangaf dat ik even wilde overleggen hoe ik het beste doktersbezoeken kon combineren (juist omdat ik van tevoren al wist dat ik die zou hebben).

Of moet ik aangeven dat ik 36 uur wil werken en dan die reden niet noemen?

Niet quoten...
<<

Anoniem147

Bericht 20 Mei 2015 10:17

Re: Sollicitatietopic

Poeh Nijntje, dat vind ik lastig. Ik weet daar ook geen antwoord op omdat ik niet weet hoe het normaal gesproken werkt als je 40-uurs weken maakt en bijv. een doktersbezoek hebt. Misschien heeft iemand anders een nuttige bijdrage?


Ik kom jammer genoeg niet in aanmerking voor die leuke functie bij die onderwijsinstelling. Ze hadden ontzettend veel brieven binnen gehad en vooral geselecteerd op recente werkervaring en geschiktheid. Ik heb geen ervaring maar was wel ontzettend gemotiveerd haha. Niet genoeg dus.

Nu maar weer verder zoeken. Heb er ook een brief uit gedaan voor een 'bijbaan'. Weer ongeschoolde arbeid wat ik eigenlijk niet wil maar wel op super fijne tijden en ook flexibel qua uren. Dan kan ik vanuit daar altijd weer verder zoeken naar een baan in de onderwijssector als assistent o.i.d.

Ik ben trouwens wel aangenomen voor de verkorte opleiding! Echt super fijn. Ik start dus in september met de Pabo in deeltijd (1 lesdag en 1 stagedag per week) en deze opleiding zou eigenlijk 4 jaar duren. I.v.m. mijn afgeronde vooropleiding (Hbo) en gemaakte assessment nu toegelaten tot de verkorte leerroute van 2,5 jaar. Ze vertelde dat sommige deeltijd studenten met een P. op zak al werken als invaller/onderwijsassistent. Nu ga ik er niet vanuit dat ik dan direct ook zo'n passende baan vind, maar het geeft wel hoop haha.
<<

Anoniem205

Bericht 20 Mei 2015 17:42

Re: Sollicitatietopic

Nijntje, als werknemer heb je bij een fulltime dienstverband idd vaak het recht om onder werktijd naar een arts ofzo te gaan. Dit staat vaak in de CAO uitgelegd. Maar, eerlijk, zou ik niet van te voren melden dat je ergens heen moet en daardoor minder wilt werken ofzo. Dat gaat je werkgever namelijk niks aan. Het kan wel je kans op een baan verkleinen, omdat werkgevers dan denken "oh, die is onder behandeling ergens, misschien is ze dan wel vaker ziek"

Wat je wel kunt doen, is informeren hoe zij omgaan met bezoek aan huisarts/tandarts/fysio wanneer iemand fulltime werkt. Of daar regelingen voor zijn. Zo krijg jij toch je antwoord, maar hoef je niet te vertellen hoe of wat.

@ Marni: wat jammer. Op enthousiasme alleen haal je het idd niet :(
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 20 Mei 2015 20:49

Re: Sollicitatietopic

Oreo, dat is wel een goede idd.

Ik ben gewoon alleen bang dat wanneer ik aangenomen ben en ik kom daar ineens mee, dat dat ook argwaan wekt, als ik ineens wekelijks of tweewekelijks zo'n afspraak heb...
<<

Anoniem124

Bericht 20 Mei 2015 20:51

Re: Sollicitatietopic

Wat is het lastig he, werk vinden? Ik ervaar het zo en lees het hier ook.

Ik had vandaag een sollicitatiegesprek/dag. Ik heb een halve dag meegewerkt bij een sch.oolfotograaf. Had er niet zoveel van verwacht maar het was écht heel leuk en zou een stukje vast inkomen betekenen. Ik heb morgen een vervolggesprek en hoop dat het iets kan worden. de baas was iig best enthousiast en wilde me verder spreken.
<<

Meneer de Uil

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6162

Geregistreerd: 01 Sep 2013 17:08

Bericht 21 Mei 2015 10:09

Re: Sollicitatietopic

Wat goed Marni! Jammer alleen van de baan.

Idd wat je zegt Charles, het is echt heel moeilijk om werk te vinden. Ik vind alleen niet echt passende vacatures, vervolgens reageerd er tussen de 150 en 300 mensen, kom ik kijken met m'n nauwelijks werkervaring. Nu wordt het waarschijnlijk al helemaal niks met mijn zwangerschap en dat gat op mijn CV wordt alleen maar groter. Ik vind het echt niet leuk en eng. Nu redden we het zo wel, maar toch..ik wil gewoon graag nuttig bezig zijn.

Schoolfotograaf klinkt wel heel leuk trouwens!
The familytree will always grow 2-12-2015 en 10-10-2018
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:18

Re: Sollicitatietopic

Leuk zeg! Schoolfotograaf. Ik hoop voor je dat het wat wordt!

Ik vind het solliciteren ook heel lastig nu. Als ik indeed bekijk dan ben ik gewoon niet geschikt voor 95% van de vacatures.

- Techniek, geen affiniteit/werkervaring/opleiding
- Logistiek, hetzelfde
- Administratief, vragen ze vaak nog een opleiding of bijna allemaal 40 uur en dat gaat niet i.c.m. studie
- Veevervoer haha, vrachtwagenchauffer, geen rijbewijs, affiniteit.. nouja, gewoon niets!
- Zorg, geen affiniteit/opleiding. Ik ben net gestopt in de zorg, dus waarom deze richting kiezen?
- Commercieel (winkels), vragen ze vooral 16+, 0 uren, zaterdagbaantjes. Ik word daar sowieso afgewezen.
- Commercieel (buitendienst/binnendienst), heb ik eerder gedaan en ik kan dat echt niet. Ik kan mensen gewoon niet om kletsen om iets te kopen als ik daar zelf niet achtersta. Het voelt voor mij bijna als belazeren. Vaak ook 40+ uur.
- Telemarketing, heb ik eerder gedaan en tijdens proeftijd 'ontslagen' omdat ik er geen reet van bakte haha. Zelfde als hierboven, ik sta daar gewoon niet achter en dan lukt het mij ook niet.

Wat blijft er dan nog over?

- Onderwijs, daar heb ik mijn pijlen nu dus op gericht maar ik heb geen relevante opleiding afgerond en geen werkervaring. Dus al een paar afwijzingen binnen. Met alleen een grote motivatie lukt dat jammer genoeg niet.


Ik had zelfs gesolliciteerd bij een beddencentrale in het ziekenhuis en ben daar al afgewezen omdat ze mensen hadden die beter bij het 'profiel' paste? Wel f*cking profiel? Ze hadden amper een profiel, het is gewoon een bijbaan voor hbo/wo studenten.

Okee, ik ben even down zoals je kunt lezen. Vanmiddag moet ik daar een bijeenkomst van het UWV. Misschien krijg ik daarna weer goede moed.
<<

nijntje4

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 837

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:18

Bericht 21 Mei 2015 10:29

Re: Sollicitatietopic

Dat is idd lastig Marni.... dan kom je uit bij horeca of fabriekswerk oid, maar als ze zelfs daar al ervaring kunnen vragen..

Ik had vanmorgen mijn tweede gesprek. Was best pittig. Het zijn heel open en relaxte mensen en ik ben iemand die gewoon bescheiden en onzeker is en ook niet echt trots is op eerdere werkresultaten. Dus ze waren me echt even aan het pesten om dat los te laten en gewoon mn mond open te trekken wat ik denk en wat ik voel en kan. Dus het was een apart gesprek. Kan echt twee kanten op. Ze zien potentie tussen mn onzekerheid door of ze kiezen de makkelijke weg... Geen idee of ik het nu word, ik hoor het volgende week.
<<

Anoniem318

Bericht 21 Mei 2015 10:34

Re: Sollicitatietopic

Lastig Marni, hopelijk kunnen ze je bij het UWV helpen of in ieder geval advies geven.

Ik ben ook down, ik heb net een interview afgelegd voor een baan (bij dezelfde organisatie waar ik al werk), echt mijn droombaan. Ik heb er 2 weken elke avond op gestudeerd en voorbereid. De afgelopen dagen kon ik van de spanning niet goed slapen, dus vanochtend was ik helaas erg moe en bij de laatste vraag, die als verrassing kwam, kwam ik totaal niet uit mijn woorden van de spanning en de vermoeidheid. Heb zelfs gevraagd om de vraag te herhalen na een tijdje want ik was maar een beetje aan het stuntelen, nou ja, het was duidelijk dat ik en niet goed wist wat te antwoorden en (misschien nog erger) dat ik niet goed met de situatie die daardoor onstond, kon omgaan...

Ben gewoon verdrietig nu, want ik weet dat ik het kan en dat ik het werk heel goed zou doen.
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:35

Re: Sollicitatietopic

Spannend Nijntje. Het voelt altijd zo fijn als mensen ergens doorheen kunnen prikken of verder kijken dan hun neus lang is. Ik begrijp werkgever wel hoor, natuurlijk is het veilig om te kiezen voor iemand met veel ervaring en het juiste papiertje maar het is toch ook spannend om eens een ander 'type' te kiezen. Die wel geschikt is voor de functie maar misschien niet de persoon waar je gelijk aan gedacht had.

Als student heb ik trouwens in de horeca gewerkt. Dat is ook echt een regelrechte hel. In de horeca werken toch een bepaald type mensen. Harde karakters die veel aan kunnen. Ik ben niet zo aanwezig en voel me mega klein in de horeca. Ik word dan echt overlopen door die bazige types. Misschien ligt het aan waar ik gewerkt heb (bij een uitzendbureau, dus niet vast bij een kleiner cafe met een vast team).

Iemand nog een idee haha?
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:39

Re: Sollicitatietopic

Wat naar MB. Ik herken het wel wat je zegt. Ik oefen gesprekken ook vaak in mijn hoofd en soms bij hele leuke banen ook op papier. Soms weet ik dan bij sommige, onverwachte vragen ook niet wat ik moet antwoorden. Ik heb de laatste keer ook echt wakker gelegen, dat ik zo'n suf antwoord gegeven had (kwam trouwens wel uit mijn hart) en een paar dagen later werd ik gebeld dat ik de functie had gekregen omdat ze mij zo puur en eerlijk vonden.

Dus ik hoop dat het je lukt om nog niet gelijk dat denken dat jij het niet gaat worden! Wie weet vatten zij de situatie wel heel anders op als hoe jij hem nu schetst.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 21 Mei 2015 10:40

Re: Sollicitatietopic

Dat herken ik helemaal niet in de horecabanen waar ik gewerkt heb, dus wellicht toch iets om naar te kijken. Voordeel wat ik altijd heb gehad in de horeca (en nu ook) is de flexibiliteit en parttime mogelijkheden.

Kassa werk?
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:43

Re: Sollicitatietopic

Tabbie schreef:Dat herken ik helemaal niet in de horecabanen waar ik gewerkt heb, dus wellicht toch iets om naar te kijken. Voordeel wat ik altijd heb gehad in de horeca (en nu ook) is de flexibiliteit en parttime mogelijkheden.

Kassa werk?


Dat laatste heb ik vorig jaar nog bij de AH gedaan. Toen wilde ze mij eigenlijk al niet aannemen omdat ik veel te oud was maar omdat ik er als scholier gewerkt had wilde ze een uitzondering maken maar dan moest ik wel 'groeien' naar een betere functie. Uiteindelijk had ik na ruim een half jaar ander werk omdat ik echt gillend gek werd achter de kassa. Over geestdodend werk gesproken.

Misschien moet ik inderdaad solliciteren bij leuke, kleinere cafe's. Ik wil bijv. echt niet 's nachts in van die stampcafe's achter de bar werken. Ik ga zelf al nooit stappen, ook als student nooit gedaan omdat ik het vreselijk vind haha. Wat mij leuk lijkt is een broodjeszaak ofzo, of een cafe die alleen ontbijt en lunch serveert.

Een van de redenen dat ik nu ook niet meer in de kraamzorg werk is omdat ik niet meer 's avonds en in het weekend wil werken. Als het lukt hoop ik dus een bijbaan te vinden waarbij dat ook niet hoeft.


Okee, mijn eisenlijst is ook best hoog naast het feit dat ik allemaal gewoon niet kan omdat ik er niet voor opgeleid ben. Maar er moet ergens toch nog iets voor mij zijn.
<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9737

Geregistreerd: 04 Sep 2013 11:33

Bericht 21 Mei 2015 10:51

Re: Sollicitatietopic

Je eisenlijst is inderdaad lang. Maar ik snap het wel: je wilt gewoon de ideale baan voor jou. Dat herken ik ook, dat heb ik ook het liefste. De luxe om echter nu niet in de avonden en weekenden in de horeca te werken heb ik simpelweg niet. Dus ik doe het gewoon, ik werk en mijn sociale leven is even minimaal. En nee, het is niet echt geeststimulerend, maar ik ben wel met mensen bezig en ik ben gewoon bezig. Dat thuiszitten trok ik ook niet.

Bij bijbanen is inderdaad ook vaak het probleem dat "we" gewoon "te oud" zijn. Maar gelukkig willen ze bij kleinere cafe's, broodjeszaken e.d. ook oudere hebben, juist omdat gasten meer vertrouwen hebben in oudere horecamedewerkers dan van die 16 jarige.

Wel jammer dat de kraamzorg niets is voor je, ik weet nog hoe enthousiast je was erover!

Bedenk je trouwens ook dat je met de pabo en als docent ook nog vaak in de avonden en weekenden aan het werk bent.

Is kinderopvang dan niet leuker voor je? Ik gooi het maar gewoon even in de groep :)
<<

Anoniem318

Bericht 21 Mei 2015 10:58

Re: Sollicitatietopic

Ik heb als studente in kledingzaken gewerkt. Grote zaken als H&M, Zara, Esprit enzo die hebben zo'n intern team van etalage inrichters (weet niet hoe het officieel heet). Dat waren altijd teams van 2, die dan door de winkel gingen om te zien wat wel en niet goed verkocht, en dan setjes passend in de lopende campagne probeerden te vinden voor de paspoppen in de etalage om de verkoop te stimuleren. Voor de rest leukten ze dan de etalages verder op met props, verlichting, meubels, soms echt hele bouwwerken. Dat waren altijd vrouwen (soms een enkele man) die er zelf superhip uitzagen en echt oog voor fashion hadden, echte professionals. Dat lijkt me eigenlijk wel wat voor jou, Marni!
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:59

Re: Sollicitatietopic

Ik ben 's avonds en in het weekend vooral een huismus. Mijn schoonmoeder zegt inderdaad ook dat ze nog vaak 's avonds thuis nakijkt of lessen voorbereid. Dat vind ik niet erg, want je bent in je eigen omgeving, met je eigen kopje thee en in je eigen huiskleding. Natuurlijk zijn er ook ouderavonden en dergelijke, maar dat is niet structureel.

Ik zou ook best thuiswerk willen doen hahaha. Ga ik hier thuis gezellig enveloppen likken. Het is meer dat ik het niet prettig vind om 's avonds nog naar buiten te moeten. Een vriendin van mij heeft een vaste baan van 36 uur en haar vriend die heeft een bijbaan waarbij hij 's avonds en in het weekend werkt. Als ik hun zo bezig zie dan word ik daar zo verdrietig van. Ik zou het niet kunnen. In mijn ogen leven zij totaal langs elkaar heen en moeten ze echt agenda's naast elkaar neerleggen om dingen te plannen.

Prima als dat voor stellen goed werkt (bijv. als je in de zorg werkt ofzo) maar mijn relatie is het allerbelangrijkste in mijn leven. Wat moet ik overdag als iedereen werkt (op normale tijden) en ik zou 's avonds moeten werken als mijn man en vrienden allemaal vrij zijn. Dan heb ik dus het gevoel dat ik leef voor mij baan en dat wil ik gewoon niet. Misschien is het zelfs wel meer dan willen, ik kan dat gewoon niet.
<<

Anoniem147

Bericht 21 Mei 2015 10:59

Re: Sollicitatietopic

Madame Butterfly schreef:Ik heb als studente in kledingzaken gewerkt. Grote zaken als H&M, Zara, Esprit enzo die hebben zo'n intern team van etalage inrichters (weet niet hoe het officieel heet). Dat waren altijd teams van 2, die dan door de winkel gingen om te zien wat wel en niet goed verkocht, en dan setjes passend in de lopende campagne probeerden te vinden voor de paspoppen in de etalage om de verkoop te stimuleren. Voor de rest leukten ze dan de etalages verder op met props, verlichting, meubels, soms echt hele bouwwerken. Dat waren altijd vrouwen (soms een enkele man) die er zelf superhip uitzagen en echt oog voor fashion hadden, echte professionals. Dat lijkt me eigenlijk wel wat voor jou, Marni!


Dat is echt super leuk werk! Visual merchandiser. Ik heb in mijn studententijd ook nog een tijd als VM-er gewerkt. Bedankt voor de tip! Ik ga een paar open sollicitaties versturen.
VorigeVolgende

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Marsy31