Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Kind in de hoek zetten?

<<

Anoniem130

Bericht 01 Okt 2013 18:18

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik denk dat je best volgende les nog even kunt vragen wat er nou gebeurd was. En dat je dan ook best kunt zeggen dat ze erg ontdaan was van de straf en vragen waarom ze echt "in de hoek" moeten en of gewoon aan de kant zetten (maar dus wel mogen kijken) niet voldoende is? Misschien heeft de docente daar gewoon nog nooit aan gedacht.

Maar ik zou dat wel echt puur op die manier doen. Dus niet emotioneel, niet overtuigend, niet zeggen hoe "zielig" dit voor je dochter is etc. Gewoon eens informeren waarom dit de gang van zaken is, een alternatief bieden en als dat al overwogen is en ze dat niet zien zitten. Gewoon accepteren.

Ik ben het heel erg eens met het feit dat straffen voor alle kindjes gelijk moeten zijn en dat het eerlijk gezegd niet veel kwaad kan voor je dochter om hier een keertje van onder de indruk te zijn.
<<

Slakje

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2867

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:38

Bericht 01 Okt 2013 18:24

Re: Kind in de hoek zetten?

Hier moet ze ook de hoek in als we genoeg gewaarschuwd hebben. 1 minuut in de hoek. En daarna komt mama of papa bij haar, leggen we uit dat we het niet graag hebben wat ze gedaan heeft, wordt geknuffeld en gekust en is het vergeten. Het werkt.
AfbeeldingAfbeelding
<<

Anoniem 82

Bericht 01 Okt 2013 18:40

Re: Kind in de hoek zetten?

Rejoy, ik kreeg wel de indruk dat de juf ook doorhad dat het wel indruk had gemaakt. Kan me inderdaad voorstellen dat het bij sommige kindjes erg heftig is om zo gecorrigeerd te worden. Hier was het een beetje de middenweg, ze durft en wil nog wel naar dansen, maar vond de juf vandaag een beetje eng. Ik wacht het even af, als het weer gebeurt kan ik me namelijk al indenken dat ze dan misschien niet meer durft.

Ik kan me wel vinden in jouw advies, whatever. Dat ik volgende les nog even vraag of ze tijd heeft om uit te leggen wat er precies was, dan kan ik er namelijk zelf ook nog meer op inspelen. En een keertje straf en onder de indruk moet misschien best kunnen, maar ik ben bang dat als het weer gebeurt ze dan misschien niet meer naar dansen durft. Terwijl ze het heel leuk vindt, en de juf het verder ook ontzettend leuk doet met de kindjes.

Wat de juf trouwens ook niet weet (ze kan ook niet alles weten) is dat A. het erg eng kan vinden om het gevoel hebben alleen te zijn. Soms kan ze daar van in paniek raken. Maar dat kan ik altijd nog even met haar bespreken, of ze daar rekening mee zou kunnen houden. Dan mag ze van mij best de hoek gebruiken als dat is wat voor haar werkt, maar wie weet werkt proberen of alleen de hoek ook werkt. Zonder met het hoofd naar de muur te moeten.

Ik maak me verder ook al wat minder druk, het is natuurlijk maar 1 incident. Niet zo prettig, maar wie weet blijft het hier ook wel bij. Dus ik ga niet meteen naar de juf met een hele klaagzang, en dat is sowieso nooit mijn bedoeling geweest. Alleen vond ik het zo sneu dat ze zelfs een beetje bang was, en het inmiddels juist een hele overwinning voor haar was om zonder problemen van mij afscheid te nemen en deel te nemen aan de les (het is een beetje een mamaplakkertje, en nu voor het eerst durfde ze me weg te laten gaan zonder problemen). Ik wil haar namelijk graag op dansen houden zolang ze zelf wil, ze vindt het prachtig en het is ook goed voor haar om zonder mij dingen te leren en durven doen. Als de juf tijd heeft kan ik dat wel altijd even met haar bespreken, dat ze zonder mij best snel onder de indruk kan zijn of bang kan worden en het juist de goede kant op gaat. Niet dat ze dan geen straf mag krijgen overigens, maar gewoon dat de juf er eventueel rekening mee kan houden waar mogelijk. Denk dat ze daar best voor open staat, het lijkt me verder ook echt een leuk mens en leuke juf.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Okt 2013 19:06

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik zou het heel vervelend vinden als dat bij mijn zoon zou gebeuren. En ik vind ook dat je de juf er wel op aan kan spreken. Maar ik snap sowieso niet waarom je een kind van nog geen 3 jaar zou willen straffen en al helemaal niet dat het dan met het gezicht naar de muur wordt neergezet.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Okt 2013 19:08

Re: Kind in de hoek zetten?

TukTuk schreef:Maar Rejoy, hoe zie jij dat dan voor je? Dat je juf van ieder kind gaat onthouden hoe de ouders willen dat het kind gestraft wordt, en dat de juf dus ook bij ieder kind een andere aanpak heeft? Dat werkt toch alleen maar verwarrend onder de kinderen, want waarom zou dan het ene kind wel in de hoek moeten / op de bank en het andere kind niet met hetzelfde gedrag.
Als je je kind altijd maar met fluwelen handschoentjes aanpakt, dan zal een kind nooit wat "sterker" worden.. Als een kind serieus niet meer naar een dansles zou durven omdat het een keer gestraft wordt.. Daar leren ze toch alleen maar van. Natuurlijk kan een kindje wat van slag zijn, maar dan weten ze in ieder geval dat dat gedrag niet getolereerd wordt en dan is het gewenste doel toch bereikt?
Bij een 2e keer zal het al minder nieuw en dus minder eng zijn, en zo leert een kind vanzelf wat wel en niet mag.

Je hebt gewoon weg niet altijd de mogelijkheid als je alleen staat met 10 kinderen, om een kind apart te nemen en te hopen dat het vervelende gedrag daarna stopt. Daar zijn dan de andere kindjes de dupe van.

En wat leren ze ervan? Dat ze het niet moeten doen want dan krijgen ze straf van de juf. Ze leren er niet van waarom het niet mag.
En wat versta je onder je kind met fluwelen handschoentjes aanpakken? Doe je dat als je niet straft?
En als je geen mogelijkheid hebt om een kind apart te nemen als je alleen staat met 10 kinderen dan moet je een manier bedenken waardoor dat wel kan. Als je tijd hebt om een kind met het gezicht naar de muur te zetten, dan heb je ook tijd om een kind even apart te nemen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 01 Okt 2013 19:17

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik zet kinderen op mijn werk ook wel eens bij de deur/muur, nadat ik ze meerdere keren gewaarschuwd heb en ze nog niet luisteren.
Wat jij zegt Liadan, dat klopt niet (in mijn geval), ik vraag altijd eerst aan de kinderen of ze weten waarom ik ze daar neer gezet heb, en zo niet leg ik het ze uit, en vertel ik vervolgens wat ik wel graag van ze wil zien. We spreken dan met elkaar af dat ze gaan proberen het 'gewenste gedrag' te laten zien, en ik zal ze dan ook meerdere keren complimenten geven als dat lukt.
<<

Anoniem28

Bericht 01 Okt 2013 19:29

Re: Kind in de hoek zetten?

als je werkt met zulke kleine kindjes vind ik dat je daartoe in staat moet zijn. Natuurlijk hoef je niet voor ieder kind een benaderingsplan klaar te hebben liggen, maar ik zou als ouder wel verwachten dat je als juf dan enigszins in de gaten heb hoe kinderen op bijvoorbeeld straf reageren. We hebben het hier niet over pubers, we hebben het hier over kleine peuters.
Voor het ene kind werkt apart nemen niet, voor een ander kind wel. Ik denk dat je vrij snel in de gaten heb wat voor vlees je in de kuip heb en ik verwacht inderdaad dat de juf op deze leeftijd haar manier van benaderen daarop aanpast. Als je dat als juf niet kunt, vind ik niet dat je geschikt bent voor het vak.
<<

CCC

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2715

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:58

Bericht 01 Okt 2013 19:39

Re: Kind in de hoek zetten?

Hier gaat N. ook gewoon in de hoek als we blijven waarschuwen. Ik vind zolang ze bij anderen is, gelden er dus regels die daar ook zijn en daar heeft ze zich aan te houden.
<<

Anoniem28

Bericht 01 Okt 2013 19:49

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik ben het ermee eens dat kinderen zich aan regels moeten houden als ze bijvoorbeeld op dansles zijn. Ik zou het ook niet goed vinden als onze dochter door zou gaan met dansen terwijl ze uitleg krijgen bijvoorbeeld, het gaat me meer waarop ze dan benaderd wordt. De ene driejarige is veel gevoeliger dan de andere driejarige. Waar een ouder kind kan relativeren, lukt dat bij een driejarige nog niet.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 01 Okt 2013 21:45

Re: Kind in de hoek zetten?

Lejow schreef:Ik zet kinderen op mijn werk ook wel eens bij de deur/muur, nadat ik ze meerdere keren gewaarschuwd heb en ze nog niet luisteren.
Wat jij zegt Liadan, dat klopt niet (in mijn geval), ik vraag altijd eerst aan de kinderen of ze weten waarom ik ze daar neer gezet heb, en zo niet leg ik het ze uit, en vertel ik vervolgens wat ik wel graag van ze wil zien. We spreken dan met elkaar af dat ze gaan proberen het 'gewenste gedrag' te laten zien, en ik zal ze dan ook meerdere keren complimenten geven als dat lukt.


Wat klopt niet? Want zoals jij het nu uitlegt doen ze het denk ik niet omdat ze anders straf krijgen van jou. Of ze doen het niet meer omdat ze complimentjes krijgen als ze het niet doen.
<<

Lejow

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13492

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:55

Bericht 02 Okt 2013 06:57

Re: Kind in de hoek zetten?

Liadan schreef:
Lejow schreef:Ik zet kinderen op mijn werk ook wel eens bij de deur/muur, nadat ik ze meerdere keren gewaarschuwd heb en ze nog niet luisteren.
Wat jij zegt Liadan, dat klopt niet (in mijn geval), ik vraag altijd eerst aan de kinderen of ze weten waarom ik ze daar neer gezet heb, en zo niet leg ik het ze uit, en vertel ik vervolgens wat ik wel graag van ze wil zien. We spreken dan met elkaar af dat ze gaan proberen het 'gewenste gedrag' te laten zien, en ik zal ze dan ook meerdere keren complimenten geven als dat lukt.


Wat klopt niet? Want zoals jij het nu uitlegt doen ze het denk ik niet omdat ze anders straf krijgen van jou. Of ze doen het niet meer omdat ze complimentjes krijgen als ze het niet doen.


Jij zegt dat er niet van leren wat niet mag. Maar ik hoop dat ze dat wel leren, doordat ik ze dat uitleg, en benoem wat ik wel graag wil zien.

Dit doe ik overigens sowieso een paar keer, maar als een kind het 'foute gedrag' blijft laten zien, tja dan is het op een gegeven moment ook klaar. Ik heb nog meer kleuter, die er of door afgeleid worden, of mee gaan zitten doen.
<<

Anoniem123

Bericht 02 Okt 2013 07:06

Re: Kind in de hoek zetten?

Rejoy schreef:als je werkt met zulke kleine kindjes vind ik dat je daartoe in staat moet zijn. Natuurlijk hoef je niet voor ieder kind een benaderingsplan klaar te hebben liggen, maar ik zou als ouder wel verwachten dat je als juf dan enigszins in de gaten heb hoe kinderen op bijvoorbeeld straf reageren. We hebben het hier niet over pubers, we hebben het hier over kleine peuters.
Voor het ene kind werkt apart nemen niet, voor een ander kind wel. Ik denk dat je vrij snel in de gaten heb wat voor vlees je in de kuip heb en ik verwacht inderdaad dat de juf op deze leeftijd haar manier van benaderen daarop aanpast. Als je dat als juf niet kunt, vind ik niet dat je geschikt bent voor het vak.

Hier ben ik het mee eens. Mijn kinderen benader ik ook niet allemaal hetzelfde als straf. Voor de 1 is aan tafel zitten als straf al een heel iets, terwijl een ander kind het helemaal niets doet.
Zelf zit mijn kind ook wel eens in de hoek, alleen dan met de kinderstoel. Bij hem werkt dat (nog) wel.
<<

Liadan

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 3282

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:10

Bericht 02 Okt 2013 08:36

Re: Kind in de hoek zetten?

Lejow schreef:
Jij zegt dat er niet van leren wat niet mag. Maar ik hoop dat ze dat wel leren, doordat ik ze dat uitleg, en benoem wat ik wel graag wil zien.

Dit doe ik overigens sowieso een paar keer, maar als een kind het 'foute gedrag' blijft laten zien, tja dan is het op een gegeven moment ook klaar. Ik heb nog meer kleuter, die er of door afgeleid worden, of mee gaan zitten doen.

Dan snap ik je, ik dacht dat je het anders bedoelde.
<<

Anoniem272

Bericht 02 Okt 2013 09:39

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik heb heel veel respect voor hoe school/KDV/sport/dans-juffen die grote groepen kinderen goed weten te begeleiden en vind dat ze zelf een manier mogen kiezen om ongewenst gedrag aan te pakken. Zo lang ze de kinderen geen pijn doen en aan de bel trekken als hetzelfde kind steeds in de hoek belandt: dan moet je toch eena met de ouders gaan overleggen wat er aan de hand is. Maar kom op zeg: 1 keer in de hoek worden ze echt niet minder van. Ik krijg er altijd zulke kriebels van als moeders verlangen dat iedereen die met hun kinderen werkt dezelfde aanpak hanteert. Misschien heeft een andere aanpak wel voordelen die je zelf nog niet had bedacht.
<<

Anoniem272

Bericht 02 Okt 2013 09:44

Re: Kind in de hoek zetten?

Even voor de duidelijkheid: als er sprake is van een structureel probleem vind ik het dus wel belangrijk om samen een actieplan op te stellen. Ik heb op een KDV gewerkt waar een kindje steeds grenzen opzocht: daar zijn veel gesprekken over gevoerd met de ouders. Maar een kind dat misschien 1 keer per week iets geks doet: dat corrigeerden we op onze manier.
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Okt 2013 10:59

Re: Kind in de hoek zetten?

Ik verlang overigens ook niet dat iedereen de aanpak hanteert die ik ook gebruik. Alleen staat dit wel erg ver af van wat ik zelf zou doen, en weet ik niet zo goed of het meer goed of kwaad doet. Maargoed, 1 keertje is wel te overzien natuurlijk. Maar omdat wat ze fout deed wel iets is wat ze vaker zou kunnen doen, ben ik toch benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen. Ze moet natuurlijk goed meedoen met de les, maar is soms bij een onderdeel zo enthousiast en gaat er dan zo in op dat ze het vervolg niet meekrijgt en dan dus niet 'luistert'. Omdat me dat ook niet iets lijkt wat je in 1 les afleert, ben ik wel erg benieuwd hoe dit verder gaat. We gaan het wel zien, ik probeer er goed op te letten, en mocht het toch problemen opleveren hoe ze zich gedraagt (het is pas 1 incident, dus wie weet valt het allemaal nog wel mee) dan zal ik zeker kijken of de juf en ik kunnen overleggen hoe we denken het snelste resultaat te kunnen boeken voor zover mogelijk.

Ze vindt het dansen namelijk zo ontzettend leuk, en zegt ook steeds als we erheen gaan 'mama ik ben blij!'. Dus als het even kan wil ik wel dat ze erop blijft, zolang ze het zelf leuk vindt. Maar feit blijft wel dat de actie van gisteren wel typisch A. kan zijn, vandaar dat ik toch al een beetje denk over wat dan handig is om te doen. In de hoek met gezicht naar de muur kan denk ik maken dat ze niet meer naar dansen durft als het te vaak moet, maar aan de andere kant moet ze zich wel aanpassen. Ik hoop dat ik me voor niks zorgen maak, en anders moet ik toch even met de juf praten en kijken of we samen eraan kunnen werken dat ze leert zich aan te passen. Pffff, mijn hoofd draait gewoon altijd overuren en ik zie soms overal beren :laughcry: Misschien ook wel een beetje hormonen nu, dat helpt ook al niet mee, haha!
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Okt 2013 11:07

Re: Kind in de hoek zetten?

Dubbel
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 02 Okt 2013 12:02

Re: Kind in de hoek zetten?

Heel eerlijk, klinkt het mij alsof jij inderdaad veel beren ziet en aan het invullen bent terwijl kinderen (naar mijn mening) vrij flexibel kunnen omgaan met dit soort dingen. Wacht het af en ga jezelf nou niet gek lopen maken. Wie weet pakt A. het wel heel erg goed op en is er niks aan het handje.
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem2

Bericht 02 Okt 2013 15:25

Re: Kind in de hoek zetten?

Razz schreef:Hier thuis gaat S. gewoon in de hoek na 2 keer een waarschuwing. Hij vind het totaal niet leuk maar het heeft wel effect. Ik zeg van te voren waarom hij in de hoek moet en daarna zeg ik het nog een keer en vraag het hem niet meer te doen. En dan een knuffel en kus en dan is het weer goed. Hij moet er 3 minuutjes staan (leeftijd) maar hij hoeft niet met zijn hoofd richting de muur. Als hij maar gewoon blijft staan.

Op de psz hebben ze een soort gelijke aanpak maar dan op een stoeltje in de keuken.


+1 dit doen wij precies zo.
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Okt 2013 17:33

Re: Kind in de hoek zetten?

Steep schreef:Heel eerlijk, klinkt het mij alsof jij inderdaad veel beren ziet en aan het invullen bent terwijl kinderen (naar mijn mening) vrij flexibel kunnen omgaan met dit soort dingen. Wacht het af en ga jezelf nou niet gek lopen maken. Wie weet pakt A. het wel heel erg goed op en is er niks aan het handje.

Dat is ook wel een beetje zo hoor, zeker de laatste tijd ben ik wat sneller ongerust en zie ik sneller beren op de weg. Ik probeer daar wel op te letten, maar dat lukt niet altijd helemaal fantastisch :laughcry:

Aan de andere kant weet ik hoe ze is, en ze zit al een dik halfjaar op peutergym en daar doet ze het nog steeds. Maar daar is het veel vrijer en speelser, en als ze dan niet meteen meedoet met het volgende maken ze er absoluut geen probleem van. Sowieso zijn er soms een paar kindjes bij die de halve zaal door gaan terwijl de rest netjes meedoet. En nu moet ze vanaf les 1 de hele tijd geconcentreerd meedoen, en dat kan voor haar nog best lastig zijn. Maargoed, we wachten het voorlopig vooral even af, en ondertussen hou ik het wel in de gaten.
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 02 Okt 2013 17:42

Re: Kind in de hoek zetten?

Roze schreef:
Steep schreef:Heel eerlijk, klinkt het mij alsof jij inderdaad veel beren ziet en aan het invullen bent terwijl kinderen (naar mijn mening) vrij flexibel kunnen omgaan met dit soort dingen. Wacht het af en ga jezelf nou niet gek lopen maken. Wie weet pakt A. het wel heel erg goed op en is er niks aan het handje.

Dat is ook wel een beetje zo hoor, zeker de laatste tijd ben ik wat sneller ongerust en zie ik sneller beren op de weg. Ik probeer daar wel op te letten, maar dat lukt niet altijd helemaal fantastisch :laughcry:

Aan de andere kant weet ik hoe ze is, en ze zit al een dik halfjaar op peutergym en daar doet ze het nog steeds. Maar daar is het veel vrijer en speelser, en als ze dan niet meteen meedoet met het volgende maken ze er absoluut geen probleem van. Sowieso zijn er soms een paar kindjes bij die de halve zaal door gaan terwijl de rest netjes meedoet. En nu moet ze vanaf les 1 de hele tijd geconcentreerd meedoen, en dat kan voor haar nog best lastig zijn. Maargoed, we wachten het voorlopig vooral even af, en ondertussen hou ik het wel in de gaten.


Ik weet ook niet of het heel realistisch is dat ze de hele tijd geconcentreerd mee doet eigenlijk. En idd jij kent A. het beste!
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Anoniem 82

Bericht 02 Okt 2013 18:17

Re: Kind in de hoek zetten?

Dat vraag ik me dus ook af, ze is net nieuw daar en de kindjes zijn pas 2 of 3 jaar oud in die les. En dan drie kwartier achterelkaar naar de juf luisteren is best veel. Maargoed, als het niet meteen lukt snap ik ook wel dat ze het langzaam moet gaan leren, en dat kan niet door haar zomaar haar gang te laten gaan. Ik prent mezelf verder maar in dat ik er goed op ga letten voor het geval dat het nodig is, maar de beren wel even probeer uit te zetten.. Want dat ik weet hoe ze kan zijn wil natuurlijk nog niet zeggen dat het altijd zo moet gaan, of dat het persé mis zal gaan. Ik ben wel benieuwd hoe het verder gaat in elk geval! Soms zou ik wel een glazen bolletje willen :yes:
<<

loesje

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 148

Geregistreerd: 01 Sep 2013 18:50

Woonplaats: achterhoek

Bericht 02 Okt 2013 19:58

Re: Kind in de hoek zetten?

Fearie schreef:
Steep schreef:Ruben gaat hier ook gewoon in de hoek of op de gang (overigens blijf ik er wel bij, zitten we samen in de hoek haha maar dat werkt voor hem). Op het kdv moet hij net als bij Snoezel op een stoel zitten.


Hier gaat het hetzelfde, ik zit alleen niet in de hoek maar een meter verderop. D weet donders goed dat ie in de hoek gaat als ie zich misdraagt, hij komt daarna ook altijd een knuffel en een kusje halen. Ik benoem wel waarom hij er staat en hij staat er hooguit 2 min.


Hier doen we dat ook en hij weet het ook heel goed dat als hij stout is dat hij op de gang mag gaan staan. na de tijd moet praten wij met hem van waarom moest jij op de gang en weet het altijd precies te vertellen en moet hij sorry zeggen en dan geven wij hem een knuffel en is het weer goed
Mama van een knappe zoon van 3,5 en een mooi prinsesje van 1,5 jaar
Vorige

Terug naar Zwangerschap & kinderen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers