Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Schoonouders bom onder je relatie

<<

Tabbie

Gebruikers-avatar

Orakel

Berichten: 9777

Geregistreerd: 04 Sep 2013 12:33

Bericht 10 Apr 2015 13:07

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Dikkie Dik schreef:B
Ergens weet ik waar het vandaan komt. Mijn man is enig kind en nogal een lapzwans geweest vroeger. Zeker toen hij alleen was. Mama maakte zijn tandartsafspraken gingen samen op vakantie kwam eens in de zoveel tijd bij hem schoonmaken. Dikke vinger in de pap dus.
Zelfs stond ik al vroeg op eigen benen. Ik was al snel zelfstandig leerde mijn eigen boontjes doppen. Er was altijd gelegenheid om te discussiëren aan de eettafel. Ik kan echt wel voor mezelf zorgen en lukt het niet dan vraag ik het wel.

Mijn schoonmoeder ziet mij als haar eigen dochter maar dat ben ik niet wil ik niet zijn en ik ben zeker anders dan mijn man. Dat vergeet ze volgens mij vaak waardoor ik altijd mezelf moet bewijzen dat ik het zelf kan. Vermoeiend. Mijn man heeft het logisch altijd wel makkelijk gevonden.


Ik denk dat je hiermee de spijker op zijn kop slaat.

Als ik het zo lees, bedoelen je schoonouders het goed en geven gewoon goedbedoeld advies. Echter: jij bent dit niet gewend, en wilt alles zelf uitvinden en doen. Want dat is jou aangeleerd, zo ben jij opgegroeid. En als je het dan niet zeker weet of er niet uitkomt welke basisschool nu beter is... dan vraag je wel om advies of een mening. Echter jouw schoonmoeder doet dit voor jou ongevraagd. Dus op een punt dat jij het nog zelf het wiel wil uitvinden.

Daarbij zeg je dat je 9 van de 10 keer niets met die adviezen doe. Dat lijkt me ook niet leuk voor je schoonouders die graag willen helpen het leven voor jou gemakkelijker te maken. Ik snap dat jij het gewoon zelf wilt doen hoor, maar ik krijg ook het idee dat je bij voorbaat al met je ogen draai en niet eens wil horen waar ze "dan weer mee aankomen".

Maar weet je, sommige schoonmoeders zijn vreselijk! En die willen invloed blijven uitoefenen en bepalen nog welke kleur gordijnen in je huis hangen. Maar dat lees ik hier nu weer niet. Er zit echter een onduidelijke grens tussen goed bedoeld advies en bemoeien met alles. En die grens is voor jou duidelijk anders dan voor je vriend, die waarschijnlijk de adviezen en hulp veel meer waardeert.

Dat is niet erg hoor, en ik snap dat het voor jou frustrerend kan zijn. Maar ik snap ook je vriend. Zijn ouders hebben altijd voor hem gezorgd en die hebben alles al eens meegemaakt. Logisch dat hij het fijn vindt dat ze nog zo betrokken zijn en een echte opa en oma zijn voor de kleine.

Echter zie ik dat jij hierdoor het gevoel hebt dat ze je achterlijk vinden en dat je maar moet bewijzen dat je het zelf kunt. Heb je dit altijd gehad als iemand je hulp of advies aanbood? Want in principe, hebben zij de opvatting dat je voor je gezin zorgt en helpt en advies geef en aan dingen herinnerd. Dit komt voor jou echter over, alsof je niets zelf kan... Ik denk dat daar de meeste frustraties vandaan komen bij jou. Dat je dat niet gewend bent, en het idee krijg alsof je iets fouts doet.

Maar je vriend is dit van huis uit gewend.. vind je hem achterlijk? Is hij wel zelfstandig in jouw ogen? Moet hij zichzelf bewijzen? Nee toch? Nou jij ook niet :ja:

Daarbij het zijn nu eenmaal niet jouw ouders! En dat zal nooit zo worden. Heel normaal dat je je beter en fijner voelt bij je eigen ouders en dat je anders erover zou denken als je ouders precies hetzelfde advies zouden geven of doen. Maar dat zijn JOUW ouders en dit zijn (ondanks dat je ze al lang ken) geen familie van je en al helemaal niet jouw ouders. En dan behandelen ze jou alsof je hun dochter bent. Schande :laughcry: Nouja, ik snap je gevoel dus wel, maar bedenk ook eens dat ze je ook een kreng kunnen vinden en nooit hun kleinkinderen zouden willen zien..

En ook bedenk je eens hoe het klagen over hen overkomt op je man. Ik snap heel goed dat dat meer een bom legt onder je relatie, dan je schoonouders zelf. Hoe zou jij het vinden als jouw man zo over jouw ouders zou praten?

En top! Dat je gewoon hebt aangegeven even een avondje niet mee te gaan eten. Dat is prima. Doe ik ook weleens. Soms heb je geen behoefte aan je schoonouders. Heel logisch, want je krijg ze er maar bij, maar je kiest ze niet.

Sterkte verder!
<<

Steep

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2940

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:52

Woonplaats: Arnhem

Bericht 11 Apr 2015 08:19

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Wauw Tabbie! Wat een goede post. Ook al heb ik geen problemen met mijn schoonouders, ik heb nu wel inzichtelijk hoe het werkt!
Ruben: 22-07-2011
Mirthe: 25-12-2013
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 11 Apr 2015 10:21

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Herkenbaar al heb ik dan geen kind. Mijn schoonmoeder hoopte dat ik de schoondochter zou worden zoals de ex van mijn vriend. Die gezellig kopjes thee zou komen drinken en waarmee ze kon gaan winkelen. Zo ben ik niet. Met mijn eigen moeder ook niet. Maar dat kan mijn schoonmoeder er zo nu en dan eens lekker inwrijven. Ik reageer er maar niet meer op, al voel ik van binnenuit heel veel spanning omhoog komen. Ik heb het er dan over met mijn vriend op de terugweg en hij zegt altijd 'ene oor in, andere uit. Voor mij hoef jij niet te veranderen, je doet het goed zo'. Hij vind gelukkig ook vaak dat zijn moeder zeurt en zegt er zo nu en dan wat van.

Mijn schoonouders willen ook wel het liefste dat we elke week komen eten. Daar begin ik dus echt niet aan.
Nu is het zo dat ik werk op donderdagavond en mijn vriend eet dan die avond regelmatig bij hun. Zij blij, ik blij.

Ben benieuwd hoe het zal gaan als we ooit kinderen krijgen... Ze wilde nooit een vaste dag oppassen, maar daar is ze al van teruggekomen en kan nu niet waaaaaaaaaaachten tot er een kleinkind komt. Ze vindt zichzelf nu al zo'n oude oma worden (62).

Mijn zwager er zijn partner zijn dus ook veel meer favoriet, heb ik het idee. Die gaan vaak kopjes thee drinken, zomaar langs, hebben nu een huis gekocht en schoonouders rijden er minstens 1 keer per week langs. En zwager dit en dat en zus en zo is zo leuk en goed..en alles is zo opgeruimd in huis. Bij 'jullie' staan die fietsen maar in de woonkamer en trek ik mijn oude kleren aan want het is vies??? Nou echt niet...er zwerven wat kattenharen. Vies is het niet. Wel een beetje rommelig, maar hee...er wordt geleefd in dit huis. Bij zwager is er vijf van de zeven dagen niemand thuis door het werk wat ze doen, ja dan wordt het ook niet rommelig.
Kom dan lekker niet op visite, heb ik een keer gezegd.

Tja...ik kan daar niet Aan tippen op die manier. Dat steekt soms, maar meestal laat ik het maar.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 11 Apr 2015 10:23

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Nou idd Tabbie.
Heel helder verhaal zonder bijzonder veroordelend te zijn. Bedankt.

Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik op dit moment in een behoorlijke dip zit. Waarschijnlijk heeft dit allemaal met elkaar te maken. Het lijkt wel een terugkerend iets in het voorjaar. Een soort voorjaarsdip. Combi van vermoeidheid onzeker, te hoge werkdruk en nu natuurlijk die raging hormones.
Gisteren weer een behoorlijke aanvaring gehad met mijn man omdat hij het weer eens moest ontgelden. Gewoon niet leuk en eerlijk van mij.
Hij was er oprecht verdrietig om. Is hij echt nooit....
22-2-2013
28-8-2015
<<

Jip

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 11404

Geregistreerd: 03 Jan 2015 11:04

Bericht 11 Apr 2015 10:40

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Ik hebt dus niet echt tips voor je. Sorry...er tikte ineens meer onder mijn vingers vandaan dan bedacht.

Nou misschien wel een tip om je man wat vaker alleen met je dochter te gaan laten eten. Dat was bij ons al een fijne oplossing.
Their smile makes me smileJanuari 2017 ♡ April 2019

https://www.instagram.com/stofspinsels/
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 11 Apr 2015 10:59

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Jeetje Dikkie Dik. Ik herken het eigenlijk wel deels. Het lijken allemaal kleine dingetjes, maar alles samen is het vervelend. Denk wel dat het ook met je eigen instelling te maken hebt, op een gegeven moment zie je alles negatief of bemoeizuchtig.
Wat ik al zei, ik herken wel iets. Er zijn periodes dat ik mijn schoonfamilie ook als veel te aanwezig ervaar, wat ook niet goed is voor mijn relatie. Erge is dat mijn hele schoonfamilie in het buitenland woont en ik hen nog niet jaarlijks zie :palm: . Maar ze bellen alleen wel dagelijks via skype ofzo. Mijn man werkt veel s'-avonds en weekenden en ik overdag dus veel tijd samen hebben we dan niet. Het stoort mij dan enorm dat als we eens een keer samen zijn dat moeder/zus/broertje weer belt. Man neemt niet altijd op maar, met name broertje, belt dan rustig 30 keer totdat hij wel opneemt. Tja, als iemand zo vaak belt ga je ook denken dat er iets ernstig is, terwijl het om een onzinpraatje gaat. Dat broertje belt ook op de raarste tijden, heeft het wel eens gepresteerd om om 3:00 s'nachts te bellen. Gewoon omdat hij zich verveelde. Ik word er gek van, gaan we net eten. HUp belt weer iemand. Zijn we eens een avondje samen, hup weer familie aan de telefoon. Wij hebben soort van afgesproken dat man maar met zijn familie belt als ik aan het werk ben of in ieder geval niet thuis. Dat gaat nu ook wel goed gelukkig.
Ik moet ook zeggen dat ik mij simpelweg al irriteer aan het feit dat man zijn familie zo vaak spreekt en echt elk wissewasje met zijn moeder bespreekt. Een beetje wat Tabbie ook noemt, ik ben juist heel onafhankelijk terwijl voor man altijd alles werd gedaan en hij daardoor meer op zijn familie leunt.
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 30 Apr 2015 20:26

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Ik herken het wel van mijn voorheen schoonouders (en vooral schoonmoeder). Nu heb ik op zich wel een goede band met haar, nog steeds, en ik weet dat ze het lief bedoeld is maar het kan wel betuttelend overkomen. Neem nou van de week, toen appte ze me dat ik wel de container bij de weg moest zetten (was een andere dag dan normaal). Goed bedoeld, maar ik had hem al staan en weet echt zelf wel wanneer hij er moet staan. En vaak ook over mijn zoon: "Ik zou het zo en zo doen". Sommige tips zijn handig en die neem ik echt wel mee, maar als ze met tips of ideeën komt waar ik niets mee wil zeg ik ook gewoon duidelijk dat ik het anders doe. Het is ook weleens gebeurd dat iemand op een feestje aan mij vroeg of mijn zoon een stuk meloen mocht, en mijn schoonmoeder al voordat ik iets kon zeggen "nee!" riep terwijl ik 'ja' wilde zeggen. Heel irritant vind ik dat.
<<

linnoa

Noob

Berichten: 1

Geregistreerd: 03 Mei 2015 20:29

Bericht 03 Mei 2015 20:37

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Wat herkenbaar...!

Ik maak me nu al druk over hemelvaartsdag. Ik woon in duitsland, hemelvaartsdag is het hier dan ook mannendag. Mannen gaan met elkaar de hort op, drinken end. Nu is toevallig mijn schoonvader dan jarig. We worden direct verplicht heel de dag daar te zijn. Dit houdt in wij moeten 's morgens om 9 uur de deur uit en zijn op zijn vroegst 23 uur thuis. Overdag gaat mijn vriend met broer en vrienden de hort op en ik zit bij zijn ouders (verplicht). Het zijn opzich heel aardige mensen, maar bemoeien zich werkelijk met alles. En ook alles wat ik denk, vind en doe mbt de opvoeding van onze dochter is bij hun fout. Altijd komt er dan nou ik weet het niet hoor, maar je moet beter (niet je zou misschien kunnen proberen, nee moeten). In mijn ogen is het ook altijd erger als mijn vriend er op dat moment niet is, hij snapt ook echt niet wat mijn probleem is wat vervolgens voor stress tussen ons zorgt.

Pfff wat ben ik blij als die dag weer achter de rug is. Om vervolgens een week later weer hetzelfde te hebben, omdat dan mijn vriend jarig is..
<<

Anoniem107

Bericht 03 Mei 2015 20:39

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Maar waarom zit je daar 'verplicht'? Dat bepaal je toch nog altijd zelf?
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:29

Bericht 03 Mei 2015 21:51

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Dat vraag ik me ook af, ja. Vind het ook wel een beetje typisch dat je vriend dat verwacht. Hij lekker op stap en dan jou verplichten bij zijn ouders te gaan zitten. Ik zou bedanken. Je hoeft toch niet alles te doen wat hij en zijn ouders zeggen? Als hij vindt dat dat bezoek de hele dag moet duren dan is hij zelf nog altijd de eerste die dat moet doen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 07 Mei 2015 19:56

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Wow dat vind ik wel erg extreem. Zou niet zo snel de hele dag met mijn schoonmoeder willen zijn als mijn man de hort op is. Is er geen oplossing?

Vandaag had ze ook weer een stunt. Het is vakantie dus qualitytime met mijn man en kind en nu ik zwanger ben scheelt het gewoon ook een hoop als je niet alles alleen hoeft te doen.
Maar mevrouw had een toernooi en is de hele dag de hort op. Schoonvader de hele dag alleen dus had ze bedacht dat mijn man wel even kon gaan skiën met hem.

Byebye leuk dagje weg met man en kind. Alleen maar omdat zij de hele dag weg is. Zo bracht ze het ook. Ik ben toch de hele dag weg dus kan 'mijn man' wel met 'schoonvader' weg. Uhm hallo hij heeft een gezin. De wereld draait niet om jou. Had liever gehad dat ze ergens een keer in het weekend gingen. Die ski aanbieding geldt toch nog tot oktober.

Weer ff een grrrrr momentje dus. Wel snellll weer losgelaten.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Anoniem331

Bericht 07 Mei 2015 20:04

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Maar je man zou dan toch ook aan kunnen geven liever niet te gaan skiën omdat hij met jullie iets wil gaan doen?
<<

Dikkie Dik

Gebruikers-avatar

Kletskop

Berichten: 574

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:58

Bericht 07 Mei 2015 20:11

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Mijn man voelt zich snel verplicht en kan moeilijk nee zeggen.

Bij mij daalde het ook pas wat later maar toen had ik min of meer al gezegd dat het ok was.

Ik merk dat ik discussie over zijn ouders echt vermijd om escalatie te voorkomen.
22-2-2013
28-8-2015
<<

Anoniem331

Bericht 07 Mei 2015 20:29

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Oké, op doie manier. Zou er denk ik wel met je man over praten. Dat jij ook een en ander van hem verwacht tegenover zijn ouders.
<<

Anoniem313

Bericht 07 Mei 2015 21:25

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Ik zou in dit geval eerder issues hebben met mijn man dan met mijn schoonmoeder. Hoe moet zij weten/raden/aanvoelen dat hij dit niet wil, als hij het niet zegt? Slappe hap hoor.
<<

Luisa

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2828

Geregistreerd: 19 Okt 2013 11:39

Bericht 07 Mei 2015 21:36

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Ja, ik zou ook meer van man verwachten, die mag best eens nee zeggen natuurlijk. Daar zou ik het dus ook wel met hem over hebben en niet het onderwerp schoonouders vermijden. Juist uitleggen dat je op deze dagen ook wat als gezin Wilt doen, ook omdat dat leuk is voor kind.
<<

anoniem213

Bericht 08 Mei 2015 09:51

Re: Schoonouders bom onder je relatie

Caulfield schreef:Ik zou in dit geval eerder issues hebben met mijn man dan met mijn schoonmoeder. Hoe moet zij weten/raden/aanvoelen dat hij dit niet wil, als hij het niet zegt? Slappe hap hoor.

Dit inderdaad. Ik vind het ook gewoon een leuk voorstel. Je man moet gewoon nee leren zeggen. Mensen kunnen niet ruiken dat je liever iets anders doet als je dat niet aangeeft.
Vorige

Terug naar Liefde, seks & relaties

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers