Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Rubriek W&S#21: Schrijven

<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 04 Mrt 2015 19:45

Rubriek W&S#21: Schrijven

Naar aanleiding van mijn verhalen op Zeg Maar Yes leek het me wel leuk om meer te vertellen over schrijven. Ik vond het zelf leuker om dat in de vorm van een interview te doen, daarom hebben de burgemeesters een aantal vragen bedacht.

1. Wanneer kwam je erachter dat je goed kon schrijven/kreeg je er interesse voor?

Toen ik een jaar of acht was vertelde mijn moeder altijd zelfverzonnen verhalen en die wilde ik steeds opnieuw horen. Omdat ze niet altijd tijd en zin had om die verhalen te vertellen, besloot ik op een gegeven moment om ze te gaan opschrijven zodat ik ze kon lezen wanneer ik wilde. Toen ben ik ook zelf verhalen gaan verzinnen.

2. Op welke manier haal je voldoening uit het schrijven?

Ik hou van het brainstormproces van de eerste ingeving tot een compleet verhaal met meerdere verhaallijnen. Tijdens het schrijven is het heel fijn om te merken dat alles ook daadwerkelijk op z'n plek valt en dat het klopt. Ik haal ook veel voldoening uit de reacties van mensen. Ik vind het fijn om dingen te maken die mensen mooi of leuk vinden.

3. Wanneer je iets te binnen schiet, zonder jij je dan af of maak je snel een notitie?


Ik maak niet zo vaak een notitie, het meeste wat ik bedenk, onthoud ik gewoon. Af en toe ga ik ervoor zitten en zet alles wat ik in mijn hoofd heb in een Worddocument. Maar ik kan ideeën rustig een paar weken onthouden.

4. Weet je vooraf al helemaal hoe het verhaal gaat aflopen en houd jij je ook aan dit plan?

Ik weet al hoe het verhaal af gaat lopen en ik maak per hoofdstuk ook al een korte samenvatting, zodat ik van tevoren weet wat ik moet gaan schrijven, dat scheelt een heleboel. Tijdens het schrijven kan er wel eens iets veranderen, maar ik hou me meestal wel vast aan de grote lijn.

5. Waar haal je de inspiratie vandaan? Schrijf je bijvoorbeeld op basis van dingen die je meemaakt? En pas je die dingen dan in het verhaal aan of laat je het dan echt zoals het gebeurd is?

Veel dingen bedenk ik gewoon zelf, maar soms haal ik wel eens inspiratie uit dingen die ik bijvoorbeeld op fora lees. Als ik schrijf over iets wat echt gebeurd is pas ik dat in de regel wel enigszins aan.

6. Zijn er bepaalde gebeurtenissen of activiteiten waar je extra inspiratie uithaalt? Wat dan?

Gewoon een stuk wandelen met een koptelefoon op vind ik het meest inspirerend. Of een dom spelletje doen op de iPad met een koptelefoon op. In ieder geval bezig zijn met muziek op de achtergrond. En 's avonds in bed bedenk ik ook een heleboel, maar dan moet ik niet teveel met details bezig gaan, want dan kan ik vervolgens niet meer slapen.

7. Hoe lang ben je gemiddeld met een verhaal of hoofdstuk van een vervolgverhaal bezig?

Als ik eenmaal bezig ben met een hoofdstuk gaat het meestal wel snel en heb ik het in een paar uur af, maar ik ben wel erg kritisch op mezelf waardoor dingen soms onnodig lang blijven liggen. Met een doktersroman ben ik soms in vijf dagen klaar, maar ik doe er ook wel eens maanden over, uiteraard ben ik er dan niet constant mee bezig, maar dan vlot het gewoon even niet zo of ik heb wat minder tijd.

8. Heb je periodes waarin inspiratie ver te zoeken is?

Ik heb altijd wel ideeën, maar ik heb wel periodes waarin ik minder bezig ben met schrijven. Ik heb bijvoorbeeld ook periodes waarin ik veel meer bezig ben met fotografie dan met schrijven.

9. Je hebt een boek uitgebracht, werk je nog steeds samen met deze uitgever?

De afgelopen paar jaar heeft het schrijven van een eigen roman tijdelijk op een wat lager pitje gestaan en heb ik vooral heel veel doktersromans geschreven (inmiddels meer dan dertig). Ik heb in de tussenliggende jaren weinig contact gehad met deze uitgeverij, maar als ik nu weer een manuscript zou insturen zou het waarschijnlijk wel naar hen zijn.

10. Schrijf je ook kinderverhalen? Waarom wel/niet en zou je dit nog willen in de toekomst?

Dat doe ik nu niet, want dat vind ik heel moeilijk. Ik vind het moeilijk om de juiste toon te vinden, het moet niet te kinderachtig zijn, maar ook niet te ouwelijk. Ik zou het wel willen en ik heb ook wel een idee voor een jeugdboek in mijn hoofd, maar ik weet niet of het er ooit van komt. Het kan ook dat het uiteindelijk toch weer een volwassen roman wordt met in plaats van het kind de moeder in de hoofdrol. Het is een vrij serieus onderwerp dat zich voor allebei leent.

11. Wat zou je nog willen bereiken als schrijfster?

Sowieso meer boeken uitbrengen, en het lijkt me een enorme kick als een boek verfilmd wordt, al weet ik dat de kans daarop niet zo groot is. Maar het is wel leuk om te fantaseren welke acteurs er dan in zouden spelen en hoe het eruit zou zien. Het lijkt me geweldig om in de bioscoopzaal te zitten en naar de verfilming van je eigen boek te kijken, al is er natuurlijk wel een kans dat ze er veel teveel aan veranderen, wat je best vaak ziet bij boekverfilmingen. Eigenlijk zou ik er dan het liefst heel nauw bij betrokken willen zijn zodat ik overal over mee kan praten. Maar goed, waarschijnlijk blijft dat sowieso een fantasie.

12. Hoe is het schrijven te combineren met kinderen of eventueel een andere baan?

Op zich is het goed te doen omdat je heel vrij bent en je eigen tijden kunt indelen. Mijn kinderen zijn overdag ook niet thuis, dus dan heb ik tijd om te werken. Soms ben ik wel met teveel dingen tegelijk bezig. Dan moet ik echt een plan maken om de dingen een voor een af te maken. En soms heb ik ook gewoon echt even geen tijd , bijvoorbeeld omdat ik te druk ben met fotograferen, maar at is dan ook geen ramp. Het is ook wel goed om dingen af en toe even te laten rusten.

13. Laat je iemand de verhalen lezen, voordat je ze online zet op het forum of opstuurt naar een opdrachtgever?

Verhalen die ik online zet laat ik niet eerst lezen en doktersromans ook niet omdat ik er daar zoveel van schrijf. Een manuscript voor een roman dat ik echt wil gaan opsturen, laat ik wel eerst lezen.

14. Wat voor verhalen/boeken lees je zelf het liefst? Waarom?


Ik vind chicklit leuk, maar niet alle chicklit, er is ook een heleboel chicklit die ik niks vind. Het moet niet te clichématig zijn en het moet er qua humor ook niet te dik bovenop liggen. De boeken van Chantal van Gastel vind ik erg goed en van Emily Giffin en Jane Fallon. Lisette Jonkman vind ik ook erg leuk. Verder lees ik graag Young Adult boeken, maar dan geen fantasy of historische boeken, meer boeken zoals The Fault in our Stars. Ik lees ook graag non-fictie, boeken over schrijven vind ik erg interessant, die koop ik veel op Amazon.com. Lisette Jonkman heeft ook net een boek uitgebracht over schrijven, dat heet Schrijven, kreng en is erg leuk en informatief.

15. Welk boek raad je iedereen aan om te lezen?

Daniel zwijgt van Marti Leimbach, over een moeder met een autistische zoon, zij omschrijft dat echt heel mooi. Ik en mijn broer van Katarina von Bredow, over een meisje dat een liefdesrelatie krijgt met haar halfbroer. Honderd uur nacht van Anna Woltz vind ik ook een enorme aanrader.

16. Welk boek heb je het laatst gelezen?

De repetitie van Eleonor Catton, maar ik heb het eerlijk gezegd niet helemaal uitgelezen, ik vond het een beetje tegenvallen. Ik ben er ver in gekomen, maar net voor het einde had ik geen zin meer.

17. In welk boek ga je beginnen als dit boek uit is en welke boeken staan nog op je lijstje met 'boeken die ik nog wil lezen'?

Oliver van Edward van de Vendel, Christiane F: mijn tweede leven van Christiane Felscherinow, Geachte heer M. van Herman Koch. Voor de rest heb ik geen vaste plannen, ik zie wel wat ik tegenkom.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benieuwd naar de andere delen uit deze rubriek?

Deel 1: Docent basisonderwijs en student gymopleiding
Deel 2: Verpleegkundige spoedeisende hulp
Deel 3: Medewerker grand cafe
Deel 4: Volg je hart en maak van je passie je baan
Deel 5: Orthoptist
Deel 6: Actuaris
Deel 7: Projectmanager
Deel 8: Pedagogisch Medewerker
Deel 9: Longfunctieanalist
Deel 10: Fotograaf
Deel 11: Docent wiskunde op een middelbare school
Deel 12: Burgemeester van Zeg maar Yes
Deel 13: Callcentermedewerker
Deel 14: Werken in het buitenland
Deel 15: Jeugdvakantiewerk
Deel 16: Vrijwilliger bij Stichting Earlybirds
Deel 17: vrijwilliger bij stichting Hoogvliegers
Deel 18: Je droom volgen met een master aan het bed
Deel 19: Psycholoog in de GGZ
Deel 20: Gastouder aan huis
Laatst gewijzigd door Susan op 04 Mrt 2015 19:53, in totaal 1 keer gewijzigd.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

September

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 2341

Geregistreerd: 01 Sep 2013 16:28

Bericht 04 Mrt 2015 19:49

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Het lijkt mij zo'n gave baan Susan.... Droom!
Leuk om meer over je werk te weten te komen.
Afbeelding
Afbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 04 Mrt 2015 20:19

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Leuk om te lezen! Die doktersromans, waar schrijf je die dan voor zeg maar? Worden die ook echt gepubliceerd? Heb niet echt een goed beeld er van hoe dat dan precies werkt, en wat dan het verschil is met een gewone roman die je echt uitbrengt.

Overigens ook leuk, nu kwam ik er achter dat er een "vervolg" is op Christiane F. Heb dat boek echt verslonden heel wat jaren geleden, las het telkens opnieuw. Ga gelijk het Ebook zoeken en van de week eens in de verhuisdozen zoeken naar mijn e-reader.
<<

Burgemeester Esmee

Bericht 04 Mrt 2015 20:47

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Bedankt Susan, leuk om je antwoorden te lezen.
<<

Susan

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 13549

Geregistreerd: 31 Aug 2013 17:29

Bericht 04 Mrt 2015 20:52

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Ja, die worden uitgebracht, dat zijn van die kleine tijdschrift-achtige boekjes die ze ook bij de supermarkt hebben. Er zijn verschillende series, zoals Lidy van de Poel, Anne Maas, Dorpsleven, Kinderen, et cetera. In één zo'n boekje zitten twee verhalen van twee verschillende schrijvers.

Het zijn dus zulke boekjes.

Christiane F. heb ik ook talloze keren gelezen, ja. Mijn ouders hadden het vroeger in de boekenkast staan, dat boek viel op het laatst helemaal uit elkaar, later heb ik het nog nieuw aangeschaft. Ik heb het zelfs in het Duits gelezen voor mijn lijst. Ik ben in mijn tienertijd heel lang op zoek geweest naar de film ervan, mijn lerares Duits heeft toen zelfs voor me in Duitsland gekeken, maar het was toen nergens te vinden. Pas veel later heb ik de film alsnog gekeken, maar die haalt het niet bij het boek. Het boek is echt veel gedetailleerder.
En ik ben destijds toen ik in Berlijn was op veel van die plekken geweest. Tiergarten, Bahnhof Zoo, de Kurfürstendam natuurlijk. Heel bijzonder om daar dan rond te lopen.
Remember: in the end, nobody wins unless everybody wins (Bruce Springsteen)
<<

Zero

Bericht 05 Mrt 2015 00:50

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Leuk om te lezen, ik schrijf zelf erg graag maar doe er eigenlijk nooit wat mee. Ik vind het dan ook heel inspirerend om dit te lezen!
<<

Burgemeester Jasmijn

Gebruikers-avatar

Noob

Berichten: 190

Geregistreerd: 20 Mei 2014 17:52

Bericht 06 Mrt 2015 14:15

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Bedankt voor je stuk Susan! Leuk om te lezen.
<<

Anoniem122

Bericht 06 Mrt 2015 14:53

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Bedankt voor de uitleg! Wist niet dat achter die boekjes verschillende schrijvers zaten :-)
<<

Anoniem301

Bericht 12 Mrt 2015 10:21

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Ik en mijn broer heb ik in mijn jeugd gelezen, prachtig boek inderdaad.

Leuk om je interview te lezen, wat een prachtig talent heb jij!
<<

Anoniem166

Bericht 02 Apr 2015 09:50

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Leuk om te lezen, Susan. Lijkt me een leuke baan die je zo hebt, maar tegelijkertijd ook wel pittig, omdat je je er wel zelf toe moet zetten en ook inspiratie moet hebben.

Komt er nog een lente-soap? Ik vond het echt zo leuk om steeds die verhalen te lezen.
<<

Anoniem118

Bericht 27 Apr 2015 19:41

Re: Rubriek W&S#21: Schrijven

Leuk om te lezen Susan. De boekentips sla ik meteen even op!

Terug naar Werk & studie

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers