Welkom op Zeg maar Yes!

Waar het Yesforum stopte gaan wij door. Meld je nu ook aan en klets mee! Om deel te nemen aan een discussie op het forum moet je jezelf registreren. Hier kun je kletsen over alles wat je bezig houdt. Je kunt een discussie starten of reageren op andere topics. Wanneer je een nieuw topic opent, zorg er dan voor dat je dit in de juiste pijler doet, anders heb je kans dat deze door een van de burgemeesters wordt verplaatst. Zorg er ook voor dat je je aan de regels houdt. Deze kun je teruglezen in de Moderatortopics. Vragen of klachten over een topic? Stel of meld deze dan in het moderatortopic van de desbetreffende pijler of via de button met het uitroepteken in het topic zelf. Daarnaast kun je de burgemeesters ook een PM of een mail sturen naar het mailadres: zegmaaryes@gmail.com. Veel forumplezier!  


Gasverbruik

<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 19 Apr 2015 18:02

Gasverbruik

Zijn er hier misschien forumsters die hun gasverbruik sinds januari dit jaar bij de hand hebben? Wij hebben sinds januari een nieuwe ketel maar heb niet het idee dat hij nu echt veel zuiniger is als de vorige.

Wij wonen overigens met zijn 2en in een tussenwoning en zitten nu op 639m3. Terwijl wij het jaar ervoor een verbruik van 1255m3 hadden met een hoogbejaarde ketel!

Wellicht is mijn referentiekader niet geheel kloppend, maar daar hoop ik nu dus achter te komen :-)
<<

Pure*

Gebruikers-avatar

Yipyapper

Berichten: 1937

Geregistreerd: 01 Sep 2013 10:18

Bericht 19 Apr 2015 18:13

Re: Gasverbruik

Ik weet het van ons niet. Maar heel gek klinkt t niet. Geloof dat wij zo ongeveer 90% van ons gas verbruiken in de winter (koken elektrisch). En dan zijn idd de maanden dec, Jan en febr het meeste.
Juli 2015
Maart 2017
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Apr 2015 18:25

Re: Gasverbruik

Ik heb het even nagekeken en bij ons zit de piek in gasverbruik ook grofweg tussen november en maart, wat ook niet zo gek is. Qua verbruik zitten we ongeveer 100 m3 lager denk ik, in een kleine hoekwoning.
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Apr 2015 18:25

Re: Gasverbruik

dan heb je wel de winter maanden al gehad he. Persoonlijk vind ik het wel veel wij hebben van okt 2013 tot okt 450 m3 verbruikt.

Kan je niet terug zien hoeveel je vorig jaar verbruikte in dezelfde periode.
Afbeelding
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Apr 2015 18:30

Re: Gasverbruik

Woow, Sarah, dat is dan wel weer weinig! Was de winter vorig jaar milder, maar hoe hoog (of laag) staat jullie verwarming normaal?
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 19 Apr 2015 18:37

Re: Gasverbruik

Vanaf dat ik in dit huis woon, hangt de nieuwe ketel er (deze maand precies 2 jaar).
Eerste jaar: april 2013 - april 2014 586 m3 (2 maanden geklust, dus niet gewoond)
Tweede jaar: april 2014 - april 2015 654m3
Met tussenwoning, werk 40 uur per week, woon alleen

Ik weet niet in hoeverre dat is verdeeld over de maanden
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Apr 2015 19:11

Re: Gasverbruik

Helix schreef:Woow, Sarah, dat is dan wel weer weinig! Was de winter vorig jaar milder, maar hoe hoog (of laag) staat jullie verwarming normaal?


inderdaad dat was een warme winter. Over het algemeen hebben wij de kachel van okt/april aan op 17,5 hebben een tussenwoning en 2 jaar oude ketel. Het jaar ervoor hadden we meende 800 maar toen moesten we steeds in bad en dat kost toch meer warm water dan douchen. En strengere winter. Wij hebben afgelopen winter de kachel volgens mij pas in dec voor het eerst aan en dan vanaf uur of 16/22u en afgelopen 1,5 week is die niet meer aan geweest
Afbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 19 Apr 2015 19:21

Re: Gasverbruik

Fiebie schreef:Zijn er hier misschien forumsters die hun gasverbruik sinds januari dit jaar bij de hand hebben? Wij hebben sinds januari een nieuwe ketel maar heb niet het idee dat hij nu echt veel zuiniger is als de vorige.

Wij wonen overigens met zijn 2en in een tussenwoning en zitten nu op 639m3. Terwijl wij het jaar ervoor een verbruik van 1255m3 hadden met een hoogbejaarde ketel!

Wellicht is mijn referentiekader niet geheel kloppend, maar daar hoop ik nu dus achter te komen :-)



Dus je hebt in 4 maanden tijd 639m3 verbruikt? Dat is volgens mij best veel. Ik heb afgelopen jaar van 31 maart 2014 tot 1 februari dit jaar 515m3 verbruikt. Heb afgelopen januari 163m3 verbruikt.
Had een HR ketel en HR++ glas.
Ben 1 februari verhuisd, dus kan je helaas geen huidige meterstanden doorgeven.
<<

Lenthe

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1277

Geregistreerd: 01 Sep 2013 11:10

Bericht 19 Apr 2015 19:37

Re: Gasverbruik

17.5 graad? Dat vind ik écht koud!
Bij vrienden van mij hebben ze de kachel vaak op 18,5 graden staan en dat vind ik al koud! Het voelt heel kil aan vind ik en als ik op bezoek ga, probeer ik er altijd aan te denken om wat extra's aan te trekken.
<<

Tom

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 6229

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:32

Bericht 19 Apr 2015 19:38

Re: Gasverbruik

Lenthe schreef:17.5 graad? Dat vind ik écht koud!
Bij vrienden van mij hebben ze de kachel vaak op 18,5 graden staan en dat vind ik al koud! Het voelt heel kil aan vind ik en als ik op bezoek ga, probeer ik er altijd aan te denken om wat extra's aan te trekken.


Ik vind 17,5 ook koud! Wij hebben misschien ook wat meer verbruik omdat de verwarming, als hij aanstaat, constant brandt (vloerverwarming)
Als liefde leven wordt, krijgt geluk een naam. 21-07-2019
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2015 20:08

Re: Gasverbruik

Klinkt opzich prima hoor. Afhankelijk van hoeveel jullie stoken en warm water gebruiken natuurlijk. Als je nooit thuis bent is het wel best veel, maar die info ontbreekt.
De komende maanden zal je maar een paar kuub per week gebruiken, dus dat heft elkaar wel op.

Het grootste verschil qua zuinigheid maak je nog altijd zelf. Een nieuwe ketel is vaak zuiniger dan een oudere, maar je hoeft geen wonderen te verwachten.
<<

Anoniem122

Bericht 19 Apr 2015 20:16

Re: Gasverbruik

Yadira schreef:Klinkt opzich prima hoor. Afhankelijk van hoeveel jullie stoken en warm water gebruiken natuurlijk. Als je nooit thuis bent is het wel best veel, maar die info ontbreekt.
De komende maanden zal je maar een paar kuub per week gebruiken, dus dat heft elkaar wel op.

Het grootste verschil qua zuinigheid maak je nog altijd zelf. Een nieuwe ketel is vaak zuiniger dan een oudere, maar je hoeft geen wonderen te verwachten.


Mwah ligt er aan hoor, in mijn geval was het dan ook dat het huis aangepakt werd. Woonde eerst in een totaal niet energiezuinig huis, boven enkele ramen, daarna naar mijn vorige woning, scheelde toen al 1/3e aan verbruik ongeveer. En toen heeft de woningbouw een HR ketel geplaatst, HR++ ramen en op zolder nieuw isolatiemateriaal en ons gasverbruik was meer dan gehalveerd tenopzichte van onze vorige woning. (Beide rijtjes huis etc).
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2015 20:17

Re: Gasverbruik

Ja dan doe je dus meer dan alleen je ketel vernieuwen.

Van alleen een nieuwe ketel onder exact dezelfde omstandigheden hoef je geen wonderen te verwachten.
Laatst gewijzigd door Anoniem304 op 19 Apr 2015 20:18, in totaal 1 keer gewijzigd.
<<

sarah1985

Gebruikers-avatar

Stamgast

Berichten: 12149

Geregistreerd: 31 Aug 2013 18:34

Woonplaats: Friesland

Bericht 19 Apr 2015 20:18

Re: Gasverbruik

17.5 is bij ons thuis niet koud. Bij mijn ouders wel scheelt echt per huis
Afbeelding
<<

Anoniem122

Bericht 19 Apr 2015 20:19

Re: Gasverbruik

Yadira schreef:Ja dan doe je dus meer dan alleen je ketel vernieuwen.


Ja maar doelde meer op jouw uitspraak dat je zelf het verschil maakt in zuinigheid. Wij hadden dus totaal niks veranderd aan ons gedrag wat betreft de kachel aanzetten etc.
Dus met een nieuwe ketel zal je ook wel al verschil moeten zien.
<<

Anoniem304

Bericht 19 Apr 2015 20:22

Re: Gasverbruik

Ja, grote verschillen maak je toch echt zelf door isolatie en je gedrag.

Natuurlijk zal je een nieuwe ketel wel wat merken, dat zou niet best zijn anders, maar je hoeft geen drastische verlaging in het verbruik te verwachten door puur alleen het vervangen van een ketel.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 19 Apr 2015 22:21

Re: Gasverbruik

Nieuwbouwhuis uit dec 2013 met vloerverwarming als hoofdverwarming. Verbruik van 2-12-2014 tm 16-4-2015 was 445.

Kleine aanvulling nog: 2 volwassen en 1 kind. Eigenlijk is er 7 dagen per week iemand thuis: vriend, oma of ik en zoon. Heel de voorpui is van glas, dus zodra het zonnetje een klein beetje schijnt schiet de temperatuur hier al snel omhoog.
Afbeelding
<<

sanskie

Kletskop

Berichten: 833

Geregistreerd: 29 Okt 2013 13:48

Bericht 20 Apr 2015 18:53

Re: Gasverbruik

wow das best veel

De stand bij ons (2 volwassenen) is van 1 jan 2015 tot 18 april 203,113
En wij koken op gas
Ik zat de hele winter thuis dus elke dag kachel aan op 19 soms 20 en s'weekends 20
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 20 Apr 2015 21:28

Re: Gasverbruik

Ja, dat is inderdaad zo apart Sarah. In het ene huis voelt 17 graden echt kouder aan dan in het andere huis. Ik ben dus pas verhuisd en in dit huis vind ik 19 graden soms nog koud aanvoelen. Terwijl ik de kachel in het vorige huis regelmatig de hele dag op 18 graden had en het dan gewoon behaaglijk voelde. Je zou toch zeggen, aantal graden is gelijk dus het zou gelijk aan moeten voelen. Wel was het in het andere huis zo dat als ik de verwarming op 18 zette, het 19 graden werd (hij sloeg dan wel bij 18 uit maar omdat het een kleine woonkamer was, werd het alsnog 19 graden) dus het voelde wel gauw lekker warm aan. Hier is 18 graden ook echt 18 graden.. Je zou het eerder andersom verwachten want het vorige was een vrijstaand huis en waar ik nu woon een tussenwoning. Maar als daar de zon eenmaal op stond was het al gauw 2 tot 4 graden warmer (in de winter, heb er niet in de zomer gewoond maar dan zal het verschil wel groter zijn). Hier scheelt het veel minder, terwijl de zon wel op het achterraam staat. Nou ja, we zullen wel zien of het verschil ook op de gasrekening te merken is straks.
<<

Fiebie

Kwebbel

Berichten: 379

Geregistreerd: 18 Sep 2013 21:33

Bericht 20 Apr 2015 21:40

Re: Gasverbruik

Dank jullie wel voor jullie reacties!

Ik werk 20uur per week dus ben wel geregeld thuis. Maar stook overdag niet veel hoger als 18,5/19 graden. En nu ook al een aantal weken niet meer. We wonen in een huis gebouwd in de jaren 80, wel met dubbele beglazing en de vloer is volledig geïsoleerd.

Ik heb nog even op de meterstand zelf gekeken en we zitten gewoon al op 1000m3 sinds de meterstanden opgenomen zijn. Dat is geweest op 20/11/2014. Ik snap er echt niks van! Want 's avonds stoken we ook niet veel meer dan tot 19,5/20 graden. Een enkele keer 20,5/21 (maar das vooral als m'n moeder er is, en die is hier niet super vaak.)

We koken ook op gas en verder is er niks veranderd. Ik snap het alleen niet.. ik zou verwachten dat als ons gedrag niet veranderd t.a.v. het jaar ervoor, maar de ketel wel vervangen is, we toch minder gas kwijt zouden zijn. Vind het ook knap als anderen dan zo'n laag verbruik hebben! Onze ketel was ook echt op, die stookte flink wat gas, zonder echt te verwarmen. Dus daarom ook dat het mij wat tegen valt.

Ik zit te denken; zou het dan kunnen zijn omdat we 's nachts de verwarming op 17,5 hebben gezet? Hoe deden jullie dat in de wintertijd? Dat hij dan s'morgens toch teveel moest opwarmen nog ofzo?

Nou ja.. ik hou het in elk geval in de gaten en het is fijn om zo even wat vergelijkingsmateriaal te hebben!

Wel bijzonder trouwens dat 17,5e graad aangenaam aanvoelt, klinkt als best koud namelijk ;-)
<<

Boerenkool

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1306

Geregistreerd: 17 Dec 2014 21:51

Bericht 20 Apr 2015 22:35

Re: Gasverbruik

Wij hebben van januari tot nu 690m3 verbruikt en hebben een gemiddelde van 1400m3 pj.
<<

Scandic

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 4381

Geregistreerd: 22 Feb 2015 15:56

Woonplaats: Noord-Holland

Bericht 21 Apr 2015 07:06

Re: Gasverbruik

Fiebie, klopt jullie meter/thermostaat dan wel? Aangezien je zegt dat 17.5 graden warm is. Ik zou het eens meten met een thermometer, kijken of het wel klopt. Wie weet staat jullie verwarming al die tijd wel hoger..
<<

Silver

Lady-post-a-lot

Berichten: 1395

Geregistreerd: 02 Sep 2013 12:33

Bericht 22 Apr 2015 21:03

Re: Gasverbruik

Als dat veel is wat Fiebje heeft, dan hebben wij wel heel erg veel verbruikt in 4 maanden tijd 1100 kub.

Nu zitten we dan ook sinds deze week echt te klooien met de verwarming, hoofdverwarming is vloerverwarming in huis. Hoe warm zetten we hem 's avonds en hoe veel laten we hem afkoelen s'nachts. Ik ben dan ook de hele dag thuis met zoontje, maar hoe we hem nu in moeten stellen? Echt geen idee.

Dus voor degene met vloerverwarming hoe hebben jullie de thermostaat ingesteld?
<<

Lookie

Gebruikers-avatar

Major Yipyapper

Berichten: 2630

Geregistreerd: 01 Sep 2013 20:20

Bericht 23 Apr 2015 21:07

Re: Gasverbruik

Ik heb net de eindafrekening van mijn vorige (slecht geïsoleerde) huis gekregen: 1017 m3 van 1 oktober t/m 14 april. En dan had ik de verwarming inderdaad 's nachts op 16, overdag meestal ook als ik aan het werk was. Ik ben 1 maand thuis geweest dus toen wel iets meer gestookt. Nu woon ik in een goed geïsoleerde tussenwoning dus dat zal wel schelen qua stookkosten. Maar ze hebben mijn voorschot wel erg verlaagd dus daar ga ik even over bellen, ik betaal liever niet bij natuurlijk. Gelukkig gaan we nu de voordelige tijd weer in.
<<

Annie24

Gebruikers-avatar

Lady-post-a-lot

Berichten: 1405

Geregistreerd: 31 Aug 2013 20:22

Bericht 23 Apr 2015 22:00

Re: Gasverbruik

Silver schreef:Als dat veel is wat Fiebje heeft, dan hebben wij wel heel erg veel verbruikt in 4 maanden tijd 1100 kub.

Nu zitten we dan ook sinds deze week echt te klooien met de verwarming, hoofdverwarming is vloerverwarming in huis. Hoe warm zetten we hem 's avonds en hoe veel laten we hem afkoelen s'nachts. Ik ben dan ook de hele dag thuis met zoontje, maar hoe we hem nu in moeten stellen? Echt geen idee.

Dus voor degene met vloerverwarming hoe hebben jullie de thermostaat ingesteld?


Wij hebben vloerverwarming als hoofdverwarming. Instellen doen we niet. We zetten hem aan als we dat willen en rond 22 uur zet ik hem op 18 graden, al is het tot op heden nog nooit zo koud geworden in de woning dat hij onder de 18 kwam. Ik ga meestal tussen 23 uur en middernacht naar bed en vriend 5 dagen per week tussen 01 en 05 uur ivm werk.

Hij gaat meestal op 21,5 of 22 graden, al voelt het niet zo. Als ik dat in onze oude woning met radiatoren deed liep het zweet over mijn voorhoofd :laughcry: Door de goede isolatie koelt het bijna niet af in huis waardoor ik de meter eigenlijk nog nooit onder de 20 graden heb zien staan. Dat is ook de reden waarom de verwarming best hoog moet staan om uberhaupt aan te springen.
In de zomer liep het hier gerust op tot 35 graden (we hebben het nagevraagd, maar de meter gaat niet hoger :laughcry: ) Als ik dan 's ochtend beneden kwam was het hooguit afgekoeld tot 33/33,5.
Afbeelding

Terug naar Huisje, boompje, beestje

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers